پنج راه جالب برای کاهش مصرف سوخت در خودرو

پنج راه جالب برای کاهش مصرف سوخت در خودرو

تصور کنید در وسط راه بنزین تمام کرده‌ اید و هیچ ایستگاه سوختی نیز در نزدیکی نیست ؛ در این حالت ، هرگاه با حرف E چشم در چشم می‌ شوید ، فشار بیشتری را حس می‌ کنید و احتمالاً آرزو خواهید کرد که کاش به جای این خودرو عضلانی ، یک ( پریوس ) در زیر پایتان بود .

خودرو

5 راه جالب برای کاهش مصرف سوخت

1- پرهیز از رانندگی پرتنش :

وقتی به‌ شدت سرعت را کم می ‌کنید و سپس دوباره شتاب می‌ گیرید ، میزان زیادی از سوخت ماشین را مصرف خواهید کرد . وقتی به ‌صورت ناگهانی سرعت خودرو را کم و زیاد می ‌کنید ، مصرف شما افزایش پیدا می‌ کند . در همین حال ، اگر پا را بر روی پدال گاز ثابت نگه دارید ، بنزین در کمترین میزان خود ، جریان می ‌یابد .

همچنین وقتی از یک تپه بالا می ‌روید ، سعی کنید سرعت را کم کنید ؛ سپس وقتی از سراشیبی پایین می ‌روید ، دوباره سرعت بگیرید . این کار باعث مصرف بهینه ‌تر سوخت می ‌شود .

2-  تعویض دنده هوشمندانه :

وقتی در دنده‌ های پایین ، با سرعت بالا حرکت می ‌کنید ، صدای لذت‌ بخشی از خودروی شما به گوش می ‌رسد . البته برای ( لذت ) ، قیمتی نمی ‌توان گذاشت ، ولی در عین حال ، شما در حال فشار آوردن به موتور و همین‌ طور از دست دادن مقدار بیشتری بنزین هستید . پس به نسبت سرعتی که می ‌خواهید با آن حرکت کنید ، دنده را به ‌دقت تعویض کنید و فکر ( نمایش ) را از سر بیرون کنید ؛ چرا که بنزین شما در حال اتمام است و این همه خودنمایی ، هیچ توجیهی ندارد .

3- سپر به سپر حرکت نکنید :

البته به نکته اول در مورد تلاش همیشگی برای سرعت گرفتن نیز برمی‌ گردد ، ولی در اینجا فاکتور ترمز ‌های غیر ضروری نیز به آن اضافه می ‌شود . وقتی راننده جلویی شما در جاده به ‌شدت ترمز می‌ کند ، شما هم همین کار را خواهید کرد ؛ همین موضوع در هنگام شتاب ‌گیری نیز صادق است . شما در این حالت مجبورید با راننده جلویی خودتان همگام شوید ، مگر اینکه خود را مقیّد به پُر کردن فاصله در جاده ندانید .

در حالت کلی ، چه مخزن سوخت‌ تان پُر باشد یا نه ، رانندگی با فاصله کم نسبت به خودروی جلویی عذاب ‌آور است . در واقع ، این یکی از کار‌هایی است که رانندگان با آن روی اعصاب می ‌روند .

4- پرهیز از درجا کار کردن خودرو :

اگر در ترافیکی گیر افتاده ‌اید که هیچ راه فراری از آن نیست ، خودروی خود را خاموش کنید . این کار ممکن است چندان منطقی به نظر نرسد ، ولی اگر خودروی شما بیش از یک دقیقه درجا کار کند ، بخشی از بنزین خود را بی ‌فایده مصرف خواهید کرد ؛ بنابراین خودروی خود را خاموش کنید ، صبر کنید تا همه‌چیز دوباره به جریان بیفتد و دوباره روشن کنید . به خاطر داشته باشید که در این حالت و برای رساندن خود به پمپ بنزین ، صرفه‌ جویی در بنزین برای شما در اولویت قرار دارد .

5- از محدودیت سرعت تبعیت کنید :

اگر می ‌خواهید به پمپ بنزین برسید ، آرامش خود را حفظ کنید و پدال گاز را تا آخر فشار ندهید ؛ بلکه پای شما می ‌بایست استراحت کند و به دور از پدال باشد . وقتی خودروی شما شروع به سرعت گرفتن می‌ کند ، مصرف سوخت بیشتری صورت می ‌گیرد . همچنین هنگامی که ترمز می‌ گیرید و دوباره می‌ خواهید به آن سرعت برسید، بنزین بیشتری نیاز خواهید داشت .

پدال ترمز و گاز شما ، هم می ‌توانند باعث صرفه ‌جویی در مصرف سوخت شما شوند و هم به سرعت این سوخت را تمام کنند .

تکنیک‌ های بسیار بیشتری در این زمینه وجود دارد ، ولی حقیقت این است که یک موضوع را باید قبول کنید ؛ اینکه با خودرویی که بنزین آن در حال تمام‌ شدن است ، رانندگی نکنید . حتی وقتی پولی به همراه ندارید ، سعی کنید حداقل یک‌ چهارم مخزن بنزین را پر کنید . ضمن اینکه وقتی با یک باک تقریباً خالی رانندگی می ‌کنید ، تمام مواد کف آن به داخل موتور شما کشیده می ‌شود و ممکن است هزینه ‌های نگهداری بیشتری را متوجه شما کند .

نحوه پایین آوردن مصرف سوخت خودرو

1- کاهش وزن خودرو :

اولین و شاید مهم‌ ترین عاملی که بسیاری به آن توجه نمی ‌کنند ، وزن خودرو است . تمامی وسایل اضافی در خودرو را خارج کرده و وزن آن را به حداقل برسانید . تنها کافی است وسایلی همچون لاستیک اضافه ، ابزار تعویض لاستیک ، تعدادی ابزار فنی معمولی و یک ذخیره آب کوچک در اختیار داشته باشید تا در مواقع ضروری مشکل خودروی خود را برطرف کنید .

2- تنظیم فرمان :

مسئله دیگری که می‌ توان با مراجعه به متخصص ‌های فنی خودرو آن را برطرف کرد ، زاویه چرخ ‌ها است . نکته قابل توجه این است که زاویه قرار گیری چرخ‌ ها در هر کدام از اتومبیل‌ های دیفرانسیل عقب یا جلو با یکدیگر متفاوت است . شما می ‌توانید با مراجعه به مراکز مربوط ، نسبت به تنظیم فرمان و زاویه چرخ ‌ها اقدام کنید . اگر زاویه چرخ‌ ها به‌ درستی قرار نگرفته باشد ، نه ‌تنها لاستیک بعد از مدتی ساییده می‌ شود بلکه موتور بیش از حد کار کرده و سوخت بیشتری مصرف می‌ کند .

3- سیستم صوتی درد سرساز :

در نهایت باید به این نکته اشاره کرد که استفاده از سیستم‌ های صوتی پر مصرف و بالا بودن بیش از حد صدا نیز با مصرف سوخت ارتباط دارند . به طور کلی هر چیزی که در اتومبیل بالا تر از حد تعریف شده برق مصرف کند ، از دینام کار بیشتری گرفته و در نهایت موتور اتومبیل را مجبور به تولید نیروی بیشتر می ‌کند .

4- بنزین با کیفیت :

بنزین به خودی خود یکی از مهم‌ ترین نکات موجود در زمینه کاهش مصرف سوخت است . همان‌ طور که می‌ دانید بنزین سوپر که در تمامی جایگاه ها عرضه می ‌شود ، دارای اکتان بالاتری است . نه تنها این نوع از بنزین کیفیت بهتری داشته و ضرر کمتری به موتور می ‌رساند بلکه عملکرد را نسبت به بنزین ‌های معمولی با اکتان پایین بهبود داده و در نتیجه مصرف سوخت را کاهش می ‌دهد . جدای از این موضوع ، بسیاری در رابطه با استفاده از مکمل ‌های بنزین تردید دارند .

در ابتدا بد نیست بدانید مکمل‌ های موجود در نوع شوینده و افزایش‌ دهنده اکتان قرار می ‌گیرند . هر چند مکمل‌ های شوینده در زمان استفاده عملکرد موتور را بهبود می‌ بخشند اما در طولانی‌ مدت باعث ایجاد پوسیدگی و از بین رفتن بخش‌ های مختلف آن می‌ شوند . در مقابل مکمل ‌هایی قرار دارند که اکتان بنزین را افزایش می ‌دهند . افزایش اکتان رابطه مستقیمی با کاهش مصرف سوخت دارد اما با توجه به قیمت نجومی مکمل ‌های استاندارد و معتبر عملا این روش توجیه اقتصادی ندارد .

5- درست رانندگی کنید :

بخشی از مبحث کاهش مصرف سوخت به نحوه رانندگی ارتباط پیدا می ‌کند . رانندگی با سرعت بالا تنها عامل شناخته شدن برای افزایش مصرف سوخت نیست . نکته دیگری که باید به آن توجه کرد ، تعویض دنده در دور موتور مناسب است . به طور کلی خودرو‌ های تولید داخل با توجه به ضعف موتور و رعایت نشدن تعداد زیادی از استاندارد های جهانی نیاز به رفتاری متفاوت از سوی راننده دارند . پیشنهاد می ‌شود ، راننده در اکثر مواقع زمانی که به دور موتور 3 هزار رسید ، اقدام به تعویض دنده کند . جدای از این موضوع همواره باید نگهداری و سرویس موتور را نیز در ذهن داشت . تنظیم موتور ، شست ‌و شوی انژکتور ، تعویض روغن ، استفاده از روغن با کیفیت ، تعویض به ‌موقع فیلتر هوا و در نهایت تعویض فیلتر بنزین موارد موثر در کاهش مصرف بنزین هستند .

6- مخزن ذخیره سازی :

به هیچ عنوان باک اتومبیل خود را کامل پر نکنید . همواره سعی کنید بخشی حتی کوچک از آن را خالی نگه دارید . این موضوع نه تنها به کاهش وزن ارتباط دارد بلکه از بخار شدن بنزین نیز جلوگیری می ‌کند . زمانی که مقدار زیادی بنزین در باک اتومبیل ذخیره شده و در مدت زمانی خاص مورد استفاده قرار نگیرد به مرور زمان بخار شده و عملا هزینه‌ ای اضافه را برای شما به وجود می‌ آورد . برای جلوگیری از این موضوع حتی پیشنهاد می‌ شود که از سلامت در باک نیز اطمینان پیدا کنید .

7- امتیاز مثبت انژکتور :

جدای از مصرف سوخت کمتر خودرو‌های انژکتوری به خاطر حذف کاربراتور ، نکته دیگری نیز وجود دارد که این نوع از اتومبیل‌ ها را تبدیل به نمونه اقتصادی می ‌کند . آزمایش ‌های مختلف نشان می‌ دهد ، زمانی که اتومبیل در سرازیری قرار دارد ، اگر به جای قرار دادن در حالت خلاص ، آن را در دنده گذاشته و پدال گاز را فشار ندهیم ، مصرف سوخت اتومبیل به صفر می ‌رسد . نکته قابل اشاره این است که اگر راننده ، اتومبیل انژکتوری را در زمان رسیدن به سرازیری خلاص کند ، موتور اتومبیل به صورت خودکار برای روشن ماندن ، کار کرده و بنزین مصرف می ‌شود . در نهایت باید به این مسئله دقت کرد که حالت اشاره شده تنها مختص خودرو‌های انژکتوری است .

8- بهبود جریان هوا :

مسئله دیگری که در مصرف سوخت تاثیر مستقیم دارد ، ایرودینامیک اتومبیل است . برای استفاده ‌های معمولی یا بهتر است بگوییم شهری بهترین کار پرهیز از ایجاد تغییرات کاذب است . می ‌توان به حذف باربند اشاره کرد ، تحقیقات مختلف ثابت کرده ، باربند حتی در صورت خالی بودن ایرودینامیک اتومبیل را به ‌شدت تخریب کرده و در نتیجه مصرف سوخت اتومبیل را افزایش می ‌دهد . حتی باز بودن پنجره‌ ها و ورود باد در زمان حرکت به داخل اتومبیل و جریان پیدا نکردن آن در کناره‌ ها یکی دیگر از عوامل مهم در مصرف سوخت است .

9- لاستیک بدون طرح :

لاستیک‌ ها بخش دیگری از فرآیند کاهش مصرف سوخت هستند . استفاده از لاستیک ‌های رادیال به جای لاستیک‌ هایی با عاج طرح ‌دار در کاهش مصرف سوخت تاثیر گذار است . به طور کلی هر چه میزان اصطکاک اتومبیل با زمین کاهش پیدا کند ، موتور نیاز به قدرت کمتری برای حرکت اتومبیل دارد و نهایتا بنزین کمتری مصرف می‌ شود . همین نکته در رابطه با استفاده از لاستیک‌ های پهن‌ تر از نمونه‌ های معمولی و مورد استفاده در کارخانه صدق می‌ کند . افزایش پهنای لاستیک مساوی است با افزایش مصرف سوخت .

خودرو

مصرف سوخت و آمار های تکان دهنده

میزان مصرف سوخت در حال حاضر در سراسر جهان در سطح هشدار دهنده‌ ای است . نرخ بالای مصرف سوخت همراه شده است با انتشار کربن که محیط زیست ما را نیز تهدید می ‌کند . از سال 1970 ، مصرف سوخت جهان بیش از دو برابر شده است . این مصرف بالای سوخت شامل استفاده از اتومبیل ، استفاده از نفت ، کارخانه ها ، هواپیما ها و غیره است . تقریبا 100 میلیون بشکه در روز در سراسر جهان تولید می ‌شود .

نفت یک منبع غیر قابل احیا است و برآوردهای محافظه کارانه نشان می ‌دهد که ظرف 20 سال آینده تولید آن به یک سوم تولید امروزه می‌ رسد . به همین دلیل مهم است که سوخت‌ های پاک و مواد جایگزین نفت توسعه بیشتری یابند . مردم ایالات متحده تقریبا سه برابر دیگر نقاط جهان سوخت مصرف می ‌کنند . ایالات متحده امریکا 25 درصد از نفت تولیدی روزانه جهان را که حدود 21 میلیون بشکه است مصرف می‌ کنند . کشور چین در 9درصد را مصرف می ‌کند و ما بقی را سایر مردمان جهان مصرف می ‌کنند . در طول 60 سال گذشته ، انتشار کربن در هوا رشد چشم گیری داشته است . انتشار کربن از 1000 میلیون تن کربن به بیش از 7000 میلیون تن کربن در سال رسیده است .

بیشتر بخوانید:

جلوبندی خودرو چیست + نکاتی مهم درباره جلوبندی ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.