آشنایی با تاثیرات رینگ اسپرت بر عملکرد خودرو

آشنایی با تاثیرات رینگ اسپرت بر عملکرد خودرو

رینگ اسپرت یکی از معیارهای تاثیر گذار در زیبایی خودرو است و به همین دلیل اکثر جوانان به سراغ یک دست رینگ جذاب برای خودرو خود می روند . زیبا بودن رینگ ماشین برای جوانان بسیار مهم می باشد .

خودرو با شتاب در خیابان به راه می افتد . اما مساله اصلی زمانی خود را نشان می دهد که پس از مدتی ، راننده متوجه استهلاک تایر ، سرو صدای اتاق و سیستم تعلیق و جلو بندی ، عدم فرمان پذیری ، کاسته شدن از شتاب ماشین و افزایش مصرف سوخت می شود ، در حالی که علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد .

رینگ اسپرت

آلیاژ مناسب شرط اول رینگ با کیفیت

خودرو سازان به طور معمول رینگ های از جنس فولاد بر روی خودرو نصب می کنند ، همچنین اکثر خودرو سازان که تولید خودرو هایی سوپر استارت هستند ، از رینگ های جنس آلیاژ آلومینیوم استفاده می کنند . کاربرد فلز آلومینیوم به دلیل سبکی ، نمای خاص و شکل پذیری ، انتخاب نخست هر خودرو ساز برای رینگ است ، اما انواع آلیاژ دارای استحکام ، دوام و قوام لازم برای مقابله با تنش های وارد شده به رینگ در سرعت های بالا هستند .

رینگ ها در انواع یک تکه و چند تکه طراحی ، ریخته گری و ماشین کاری و تولید می شوند که اگر تحت نشان معروفی ساخته شده باشند تفاوتی بین آن ها نمی باشد . رینگ آلومینیومی غیر آلیاژ می تواند خطراتی را به ویژه در سوانح به همراه داشته باشد . البته  رینگ هایی از جنس الیاف کربن و منیزیم نیز در ابر خودرو ها به کار می روند که دارای سبک و استحکام بیشتری هستند .

انتخاب درست یک رینگ سبب می شود تا تاثیری بر روند عملکرد خودرو شما نداشته باشد به همین سبب اندازه استاندارد  رینگ بسیار اهمیت دارد . انتخاب رینگ آلیاژ اسپرت یک سایز بالاتر با تایر پهن متناسب با آن ، علاوه بر زیبایی ، به دلیل سطح اصطکاک و چسبندگی بهتر تایر به زمین ، می توند سر پیچ ها فرمان پذیری خودرو تا حدودی شتاب آن و البته مصرغ سوختش را افزایش دهد و در ازای آن خط ترمز را کوتاه تر کند .

انتخاب اندازه بالاتر سبب فشار آمدن به همه اجزای ماشین از جمله سیستم تعلیق ، تایر ها ، رینگ و سایر اجزای خودرو می باشد .

راهنمای کامل خرید لاستیک

لاستیک مهم ترین اجزای ماشین بوده که ماشین بدون لاستیک هیچ است . لاستیک هایی که امروز تولید می شود ، از کمپانی مربوط به لاستیک طراحی و ساخته شده است .

نکاتی که باید در برابر لاستیک رعایت کرد :

1-انتقال شتاب منفی

2- انتقال قدرت حاصل از موتور بر روی چرخ ها

3- جذب ضربات

4- حفظ پایداری

تاریخچه تایر :

در قدیم جنس چرخ ها سفت ومتحرک سنگ می باشد . ایراد این چرخ ها این است بسیار سنگین و غیر قابل تحمل می باشد . آن زمان نیاز های مردم را تامین و پاسخگو بود .

نسل بعد وسایل نقلیه از فلز و چوب ساخته شد . این نوع فرآیند مشکل های زیادی دارد که می توان گفت بیش از حد ممکن سفت و جذب ضربه بالا می باشد . ولی این چرخ ها خوب بوده و مشکل هایی همچون وزن بالا ، عدم چسبندگی می باشد و می توان گفت تعادل بالایی دارد .

چرخ محرک لاستیکی در سال 1860 توسط مهندسی آمریکایی به نام چالرز گودیر طراحی و تولید شد . و قابل توجه است این شخص هیچ کمپانی ندارد و بدون کمپانی می باشد .

در سال 1888 بود که فردی به نام جان دانلوپ برای چرخ های فرزند خود چرخی را طراحی نمود . این طراحی را به نام خود ثبت نمود و بعد کمپانی تاسیس نمود و شروع به تولید چرخ و لاستیک نمود . در اوایل سال 1945 بود که رابرت تامسون چرخ های جدا نشدنی را طراحی و به ثبت رسوند . و مثل جان دانلوپ شرکتی تاسیس و شروع به تولید و فروش نمود .

همچنین در سال 1889 که میشلن به همراه 2 برادر خود کمپانی به نام میشلن تاسیس نمود . او در سال 1890 بود که لاستیکی درست کرد که جدا شود و قابل توجه است که این لاستیک برای سرعت بالا استفاده نمی شد . زیرا این لاستیک ها صاف و همچنین آج دار می باشد . و بعد از طراحی وتولید در سال 1948 شروع تولید و فروختن کرد .

کمپانی continental – AG   در سال 1871 تاسیس و تجهیزات الکترونیکی و قطعات یدکی خودرو را تولید و به شروع به فروختن نمود . او در سال 1904 کمپانی تاسیس کرد و تایر هایی با هر نوع آب و هوایی تولید و همچنان جوری تاسیس نمود که بتواند با سرعت بالا برود .

در سال 1870 بود که بنجامین گودریچ کمپانی با اسم و فامیلی خود تاسیس نمود . و بهترین کمپانی شد که طرفدار فراوانی دارد . و بعد از تولید لاستیک ، لاستیکی تولید نمود که بدون تیوپ نیز قابل استفاده باشد . این طرح در سال 1952 ساخته شد . این کمپانی الان نیز دایر می باشد و علاوه بر لاستیک ، هوا فضا ، و قطعات الکترونیکی تولید و به فروش می رساند .

اما این کار به اینجا ختم نشد و تولیدی دیگر یعنی لاستیک بدون باد را تولید و به دست مردم رساند و حتی به کشور های دیگر نیز صادر کرد . او در این کار پیشرفت فراونی و همچنین معروفیت پیدا نمود .

این کمپانی ها فقد برای اتومبیل ها لاستیک تولید نکرد ، بلکه برای هواپیما ها نیز لاستیک تولید کرد و همچنین باید گفت که قطعات الکترونیکی مخصوص هواپیما را نیز تولید نمود .

موضوع این نیست ، موضوع این است که باید از چه لاستیکی برای خودروی خود استفاده کرد .  قابل ذکر است لاستیک قطعات یدکی نمی باشد . باید با توجه به بوده و مبلغی که می خواهیم صرف آن کنیم لاستیک را بخریم . بهتر است در مورد لاستیک ها پرس و جو کرده ، و بعد اقدام به خرید آن کنیم .

5 نکته اساسی که در هنگام خرید لاستیک ایرانی باید به آن توجه کنیم .

زمانی که شما تصمیم می گیرید که  لاستیک ماشین خود را عوض کنید ، باید 5 مورد زیر را باید رعایت کنید ، تا بتوانید لاستیک خوبی را بخرید :

1- نام تجاری آن :

باید درباره لاستیک های ایرانی تحقیق لازم را به عمل آورید و اگر ماشین شما ایرانی می باشد حتما از لاستیک ایرانی درجه 1 استفاده کنید و از خریدن و استفاده از تایر خارجی اجتناب کنید . همچنین باید از لاستیکی استفاده کنید که نام آن بر سر زبان ها باشد . معروف بودن آن لاستیک خیلی خوب می باشد .

2- بودجه :

قبل از خرید لاستیک باید به بودجه خود نگاه کنید ، اگر بودجه شما بسیار کم بود ، نمی توانید آن لاستیک که خوب و معروف است را بخرید و اگر از لاستیک ارزان استفاده کنید باید بعد از 3 الی 4 ماه آن را عوض کنید . حتما بودجه خود را افزایش دهید و از لاستیکی استفاده کنید که عمر آن بیش از 1 سال باشد و نیاز نباشد که هر 3 الی 4 ماه یک بار آن عوض شود .

رینگ اسپرت

3- کیفیت تایر :

باید از تایری استفاده کنید که جنس آن خوب باشد و همچنین با دوام باشد و بعد از چند بار رانندگی آن خراب نشود . باید از لاستیکی استفاده کرد زود خراب نشود و حداقل چند سال برای شما کار کند نه اینکه بعد 4 الی 5 ماه آن را تعویض کنید . بعضی از لاستیک ها هستند که ارزان قیمت هستند ولی از کیفتی بالایی برخوردار است و فرد را چند سال می برد ولی بعضی از لاستیک ها گران قیمت بوده و اصلا کیفیتی ندارد و بعد از گذشت چند ماه خراب شده و باید آن را عوض کنید . در همان خرید کردن از لاستیکی استفاده کنید که هم قیمت خوبی داشته باشد و هم کیفیت خوبی را .

4- اندازه تایر :

اکثر افراد از تایری استفاده می کنند که اصلا مناسب ماشین آن ها نمی باشد و برای اینکه ماشین آن ها زیبا به نظر برسد این کار را می کنند که همین کار باعث خراب شدن ماشین آن ها و همچنین موتور آن های نیز می شود و وقتی موتور ماشین خراب شود ، خراب بسیاری را روی دست شما می گذارد . از لاستیکی که مناسب ماشین شما است استفاده کنید .

5- نوع استفاده از تایر :

اکثر تایر های گران قیمت و ارزان قیمت جنس خوبی را دارد و بستگی دارد که از تایر ماشین ها چگونه استفاده کنید . اکثر افراد از تایر گران قیمت استفاده می کنند و ماشین را به جاده های خاکی می برند و یا ترمز های بدی را می کند که باعث خراب شدن لاستیک می شود . یه سری از لاستیک ها را نباید در جاده خاکی استفاده کرد .

اشتباهات رینگ شامل موارد زیر می باشد :

1- افزایش یافتن مصرف سوخت خودرو

2- سفت تر شدن سیستم فرمان

3- کاهش ارتفاع خودرو

4- فشار بیش از حد به سیستم تعلیق

5- نمایش نادرست سرعت و کیلو متر خودرو

مزایا رینگ اسپرت چه می باشد ؟

رینگ اسپرت ها نیز مانند هر وسیله دیگر دارای یک سری مزیت هایی دارد که شامل موارد زیر می باشد :

1- افزایش فرمان پذیری بهتر

2- افزایش قدرت مانور

3- افزایش سطح تماس لاستیک با آسفالت در نتیجه کاهش خط قرمز

4- دادن جلوه زیبا و بهتر به خودرو

– در مزیت کاهش خط ترمز این مسئله به جنس لاستیک و نوع آج های آن نیز مربوط می شود و به همین دلیل استفاده از لاستیک های غیر استاندارد می تواند نتایج معکوسی داشته باشد . همچنین مزیت زیبایی نیز برای خودرو های با عرض زیاد بیش تر به چشم خواهد آمد .

معایب رینگ اسپرت چه می باشد ؟

عمده ترین عیب رینگ اسپرت ها قیمت زیاد برای تعویض رینگ و لاستیک آن است که اغلب نیز توسط افراد غیر متخصص انجام می شود . عدم تشخیص صحیح سایز مناسب رینگ و لاستیک می تواند خسارت مالی و جانی زیادی را برای رانندگان به وجود بی آورد .

استفاده از رینگ اسپرت سطح تماس لاستیک با سطح زمین را افزایش می دهد . همین مورد نیز موجب سفت شدن فرمان می شود به گونه ای که برای چرخش فرمان باید نیروی بیشتری را به خرج دهید .

همچنین زمانی که از لاستیک های پهن با ارتفاع کم استفاده می شود ، رفته رفته شاهد کاهش نرمی و راحتی خودرو خواهد شد . و به این ترتیب عمر کمک فنر های نیز کم خواهد شد . همچنین ضرباتی که قبلت به وسیله لاستیک و سیستم تعلیق و فنر بندی خودرو جذب می گردد اما در حال حاضر به حالت مستقیم به جلو بندی انتقال خواهد داد .

معایب استفاده از میله تعادل های خیلی سفت

میلع تعادل ، دو سر فنر های چپ و راست را به هم متصل می کند ، این کار استقلال عملکرد فنر های چپ و راست را کم خواهد کرد .

وظیفه سیستم تعلیق ، نگه داشتن لاستیک در تماس با سطح جاده است . سیستم تعلیق مستقل نیز به هر کدام از چرخ ها اجازه می دهد تا به طور مستقل خود را با وضعیت جاده یکسان کند .

سیستم تعلیق

سیستم تعلیق یا فنر بندی قسمتی از خودرو می باشد که باعث می شود نوسانات حاصل از حرکت خودرو بر روی سطوح ناهموار به جرم معلق که شامل اتاق ، شاسی و سر نشینان می باشد .

سیستم تعلیق خودرو دو وظیفه مهم را دارد که یکی از آن ها جدب نوسانات بر اثر جاده نا هموار می باشد و  دیگیری کیفیت سواری آن و کنترل هدایت آن می باشد .

میله تعادل از جنس فولاد می باشد که بسیار قوی می باشد و به فرمان ماشین نیز کمک فروانی می کند . گرد گیر تعادل لاستیکی و گوی کروی آن فلزی بوده و محفظه آن از فولاد می باشد . بوش نیز از دو جنس پلاستیکی و فلزی می باشد . که پلاستیکی طول عمر بسیار کمی دارد . و همچنین به رینگ و لاستیک ماشین کمک بسیار زیادی می کنند .

رینگ اسپرت

بیشتر بخوانید:

همه چیز درباره قیمت و شرایط خرید لاستیک دولتی

بررسی کامل کیفیت لاستیک بارز + توصیه های لازم

مزایا و معایب استفاده از باد نیتروژن در لاستیک ها + تاثیر آن

منبع: چرخان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.