ترمز دستی برقی چیست و چه کارایی در خودرو دارد
با سلام خدمت مخاطبين گرامی مگ کارز پستی آموزشی و بسیار کارآمد درباره ی اینکه ترمز دستی برقی چیست و چه کار میکند را فراهم کردیم امیدوارم بخونید و استفاده کنید و بفرستید برای دوستاتون که اونام استفاده کنن و همچنین خواهشمنديم با نظرات و پيشنهادات خود ما را ياری بفرماييد.
از آنجا که خودروسازان همواره در پی کاهش قیمت و بهینهسازی قیمت و استفاده آسان از آنها هستند، سیستم جدید ترمزدستی الکترونیکی طراحی شده توسط شرکت TRW، امکان استفاده آسان و راحت را به مشتری میدهد.
در این سیستم، علاوهبر درنظر گرفتن موارد یاد شده، بهدلیل کاهش قطعات این مجموعه، نصب و مونتاژ آن راحتتر و در زمانی کمتر امکانپذیر شده است.این سیستم از دو مکانیزم متفاوت و ادغام دو مجموعه مکانیکی و الکترونیکی تشکیل شده اما با توجه به اینکه هر دو بخش توسط سازمانهای داخلی شرکت TRW طراحی شدهاند
مونتاژ آنها براحتی و در کمترین زمان ممکن امکانپذیر است. طراحی قسمت الکترونیکی این سیستم را سازمان EDIH یکی از زیرمجموعههای شرکت TRW برعهده داشته است. گذشته از مزیتهای فوق، بهنظر میرسد استفاده از این سیستم آسان و راحت باشد.
مطلب مرتبط: اگر ترمز خودرو برید چه اقداماتی باید انجام داد
مکانیزم عملکرد ترمزدستی های مکانیکی به این شکل بود که یک کابل از اهرم ترمز دستی به چرخهای عقب متصل می گردید و با کشیدن اهرم دستی یا پایی لنت های ترمز چرخ های عقب درگیر می شد و از حرکت خودرو جلوگیری می کرد.
به طور کلی، دو نوع ترمزدستی الکترونیکی وجود دارد. در نوع اول، ترمزهای عقب بوسیله کابل (مانند ترمزدستیهای مکانیکی) فعال میگردند، با این تفاوت که یک موتور برقی کار دست راننده را انجام میدهد و نیروی مورد نیاز فعال کردن ترمزدستی را تامین میکند.
در این خودروها، ترمزدستی با فشردن یک دکمه، فعال یا غیرفعال میگردد و توسط یک چیپ الکترونیکی کنترل میشود.
ترمزهای دستی، با توجه به نوع طراحی آنها برای فعالسازی نیاز به نیروی بسیار زیاد دارند که توسط دست اعمال میشود. این در حالی است که سیستم ترمزهای دستی الکترونیکی تنها با فشار دادن یک کلید فعال شده و عمل قفل شدن چرخها صورت میگیرد.
این سیستم را میتوان به یک سیستم امنیتی مجهز کرد تا صرفاً راننده بتواند آن را فعال کند و شخص دیگری توانایی استفاده از آن یا اصطلاحاً فعالسازی آن را نداشته باشد.
این سیستم در دو حالت زیر عملکرد دارد:
- حالت کاملاً اتوماتیک
- حالت دستی
حالت کاملاً اتوماتیک
در این حالت، سیستم بهصورت خودکار فعال میشود، به این صورت که پس از توقف خودرو و خاموش شدن موتور، ترمز چرخهای عقب فعال میشود. در این حالت، چراغ خطر روی کلید A که علامت اخطار فعال شدن سیستم ترمز است، روی صفحه کیلومتر روشن میشود
رها کردن ترمزها:
زمانیکه موتور خودرو روشن میشود و دسته دنده روی قسمت D (رانندگی) قرار میگیرد با فشار دادن پدال گاز سیستم ترمز الکتریکی مجددا فعال شده و ترمز چرخها را آزاد مینماید و اجازه حرکت را به خودرو میدهد.
مطلب مرتبط: ترمز دستی چیست + آموزش ریگلاژ ترمز خودرو
حالت دستی
در این سیستم با غیرفعال کردن حالت کاملاً اتوماتیک میتوان ترمز چرخها را بهصورت دستی فعال و یا غیرفعال کرد. برای انجام این کار، با زدن کلید دوطرفه نشان داده شده با حرف A میتوان فعال یا غیرفعالسازی سیستم را انجام داد.
برای غیرفعالسازی سیستم اتوماتیک، کافی است که این کلید را بهسمت پایین (جهت فلش سبزرنگ) و برای فعالسازی آن، بهسمت بالا (جهت فلش قرمزرنگ) حرکت دهید. با نصب چراغ در جلو داشبورد یا روی این سیستم، میتوان هنگامیکه سیستم غیرفعال است، وضعیت را با رنگ نارنجی نشان داد.
حالت اضطراری ترمزگیری دستی
در شرایط خاص اضطراری یا هنگامیکه ترمزهای اصلی عمل نمیکنند و یا زمانیکه در سراشیبیها و سربالاییها به عملکرد ترمزدستی نیاز است، باید کلید فعالسازی و غیرفعالسازی کلید (A) را بهطور مستمر فشار دهید.
این کار در صورتیکه سیستم EPS ایرادی نداشته باشد، باعث فعالشدن ترمز چرخها و یا غیرفعال شدن آنها میشود. در صورت معیوب بودن ESP و یا عملکرد نامناسب آن، واحد کنترل ترمزدستی را فعال کرده و ترمزهای خودرو را فعال یا غیرفعال میکنیم .
- کلید فعال و غیرفعالسازی ترمزدستی الکتریکی
- دستگیره آزاد نمودن اضطراری ترمزدستی الکتریکی
- کابل ترمزدستی الکتریکی
- واحد الکتریکی ترمزدستی
مزایا و معایب ترمز دستی برقی
این سیستم نیز معایب و مزایای خود را دارد. از مزایای این سیستم میتوان به کم شدن استهلاک قطعات ترمزدستی و کمتر شدن وزن خودرو و فضای اشغالی و از معایب آن میتوان به هزینه بالای تعمیر و نگهداری آن اشاره کرد.
منابع:اریاموتور/خودروتک
گردآوری و بازنشر: مجله خودرو
بیشتر بخوانید:
ترمز دستی چیست + آموزش ریگلاژ ترمز خودرو
علت تاب برداشتن دیسک ترمز چیست + عکس
عیب یابی لنت ترمز خودرو از روی صداهای غیر عادی ترمز