پمپ هیدرولیک خودرو چیست و چگونه کار می کند؟

پمپ هیدرولیک خودرو چیست و چگونه کار می کند؟

با توجه به همه‌ گیر شدن خودروها ، برای داشتن فرمان هیدرولیک ، قاعدتا پمپ هیدرولیک خودرو به لیست قطعات پرفروش کسبه حوزه خودرو تبدیل شده ‌است .امروزه فرمان هیدرولیک برای خودروها دیگر یک آپشن محسوب نمی ‌شود چرا که تقریباً تمامی خودروها مجهز به سیستم هیدرولیک فرمان برای فرمان پذیری بهتر و راحت ‌تر در جهت بهبود تجربه رانندگی رانندگان هستند . اگر پا را چند دهه آن طرف تر بگذاریم به یاد خواهیم آورد که در چندین سال قبل برخی از خودروها سیستم فرمان هیدرولیک نداشتند و راننده می ‌بایست برای چرخاندن فرمان از نیروی بسیار زیادی استفاده کند .

پمپ هیدرولیک

پمپ هیدرولیک چگونه کار می ‌کند؟

برخی از خودروها از یک جعبه فرمان مخصوص برای راحت ‌تر کردن کار استفاده کرده بودند ولی به هر حال هیچ کدام از این سیستم‌ ها مثل سیستم فرمان هیدرولیک نتوانستند انقلابی برای راحتی رانندگی باشند . با ورود فرمان هیدرولیک رانندگی بسیار راحت‌تر و دل ‌پذیرتر شد . امروزه دیگر تقریباً تمامی خودروها به این سیستم مجهز هستند.

سیستم فرمان هیدرولیک شاید دیگر به چشم نیاید ولی کافی است همین سیستم بسیار معمول و رایج از کار بیفتد تا به این نتیجه برسید که اهمیت آن در خودروی شما تا چه حد زیاد است .

برای تأمین نیروی لازم جهت چرخش چرخ‌ ها توسط فرمان یک پمپ هیدرولیک در خودروها وجود دارد . این پمپ هیدرولیک خودرو از پره ‌هایی برگشت پذیر تشکیل شده اند که در یک محفظه بیضی شکل دوران می‌ کنند . به قسمت داخلی پمپ هیدرولیک روتور گفته می‌ شود که پره‌ های چرخنده را در داخل خود جای داده است . نیروی لازم برای چرخش این پره‌ ها داخل پمپ هیدرولیک خودرو از طریق چرخش موتور خودرو تأمین می ‌شود و به وسیله یک تسمه به پمپ هیدرولیک خودرو منتقل می‌ گردد . این تسمه به طور معمول در خودروهای متفاوت چندین پمپ و قطعه مختلف را به چرخش در می ‌آورند که معمولاً این قطعات شامل پمپ هیدرولیک ، واترپمپ و دینام خودرو می ‌باشد .

زمانی که پمپ هیدرولیک خودرو در حالت چرخیدن است روغن هیدرولیک از لوله‌ های ورودی به پمپ به کمک فشار سمت خروجی پمپ هدایت شده و عملاً نیرویی که به فرمان وارد می ‌شود مجراهای عبور روغن را باز و بسته می‌ کند . این مجراها روغن را وارد سیلندر کرده و روغن تحت فشار پیستون‌ های داخل سیلندر به حرکت در می‌ آید . فشار وارد شده به مدار روغن در سیستم هیدرولیک بخش عمده نیروی لازم برای فرمان دادن به چرخ‌ها در خودرو را تأمین می ‌نماید و باعث می ‌شود تا وجود سیستم هیدرولیک فرمان باعث روان ‌تر شدن فرمان پذیری چرخ‌ ها توسط راننده شود .

علاوه بر این برخی از دستگاه‌ های فرمان هیدرولیک بنا به مشخصات فنی شامل قطعات مختلفی هستند . معمولاً یک مجموعه شیر تنظیم و یک سیلندر هیدرولیکی در تمامی پمپ‌ های هیدرولیک وجود دارد . شیلنگ ‌های روغن تحت فشار و مخزن‌های کمکی نیز به طور معمول در تمامی پمپ ‌های هیدرولیک جزء جدا نشدنی این سیستم هستند . برخی از دستگاه‌ های هیدرولیک علاوه بر این قسمت‌ ها دارای یک سیستم خنک کننده روغن هیدرولیک هم می ‌باشد که باعث خنک شدن روغن هیدرولیک و در نتیجه جلوگیری از آسیب پذیری کاسه‌ نمدها ، پره ‌های پمپ و سایر قطعات مدار روغن هیدرولیک خواهد شد .

انواع فرمان هیدرولیک چیست ؟

جدای از این بحث که چند مدل فرمان هیدرولیک در خودروهای مختلف وجود دارد بایستی بدانید که اساس کار تمامی آنها یکسان است . در تمامی فرمان های هیدرولیک خودروهای مختلف یک کار انجام می ‌شود و آن هم استفاده از نیروی فشار روغن برای چرخش آسان تر چرخ های خودرو است .

اکثر فرمان ‌های هیدرولیک در خودروهای مختلف همان فرمان ساده خودرو است که یک تقویت کننده نیرو به آن اضافه شده است . تقویت کننده یا همان بوستر از یک سیلندر و پیستون هیدرولیکی تشکیل شده است که در جعبه فرمان تعبیه می شود . اگر فرمان هیدرولیکی را می ‌توان فرمان هیدرولیکی اره ای دانست . فرمان هیدرولیکی میله بندی و مدل های مختلف دیگر از این فرمان امروزه در خودروهای مختلف استفاده می شوند جالب توجه است بدانید که علاوه بر سیستم هیدرولیک فرمان در خودروهای جدید از نوعی سیستم فرمان برقی نیز استفاده می شود که کمک شایان توجهی به چرخش نرم تر و راحت تر چرخ‌ های خود را خواهند نمود .

قطعات تشکیل‌ دهنده فرمان هیدرولیک چیست؟

قطعات تشکیل ‌دهنده سیستم فرمان هیدرولیک در خودروها به طور معمول شامل موارد زیر می ‌باشد :

1- شیر هیدرولیک

2- تسمه هیدرولیک فرمان

3- جک هیدرولیک دوطرفه در سیستم فرمان

4- روغن هیدرولیک

5- شیلنگ ‌ها ولوله‌ های رفت و برگشت روغن هیدرولیک در مدار سیستم

6- پمپ هیدرولیک خودرو

7- مخزن روغن هیدرولیک

8- اجزای فرمان هیدرولیک

در مورد قطعات سیستم هیدرولیک بایستی بدانید که برخی از این قطعات در دسترس شما قرار دارند و بایستی به صورت دوره‌ ای سرویس و یا نگهداری‌ های لازم از آن‌ها را انجام دهید و برخی از آن‌ ها نیز بایستی توسط متخصصین سرویس و نگهداری شوند . برای مثال تسمه سیستم هیدرولیک یکی از قطعاتی است که می ‌توانید آن را به صورت دوره ‌ای بازدید نمایید و در کیلومترهای مشخص شده آن را تعویض نمایید تا احیاناً دچار پارگی و خرابی نشود .

همچنین یکی دیگر از قسمت ‌هایی که در سیستم هیدرولیک فرمان خودرو بایستی آن را چک نمایید قسمت مخزن روغن هیدرولیک است که بایستی سطح روغن آن را به طور مداوم چک کنید . همچنین در دوره‌ های مشخص روغن هیدرولیک خودرو نیز باید تعویض شود .

در صورتی که این روغن در دوره‌ های مشخص شده توسط شرکت سازنده تعویض نشود ، احتمال آسیب دیدگی مدار سیستم هیدرولیک بسیار بالا خواهد رفت چرا که روغن ‌ها پس از دوره ‌ای استفاده خصوصیات فنی خود را از دست خواهند داد و همچنین آلودگی‌ ها و مشکلات فنی ایجاد شده در این روغن باعث آسیب زدن به قسمت‌ های داخلی سیستم هیدرولیک فرمان خواهد شد که می ‌تواند هزینه‌ های بسیار زیاد بعدی را به دنبال داشته باشد . لوله‌ ها و شیلنگ‌ های هیدرولیکی نیز در قسمت ‌هایی از خودرو قابل مشاهده هستند و می‌ توانید به صورت دوره‌ ای آن‌ ها را برای عدم نشتی کنترل نمایید .

درباره قطعات سیستم هیدرولیک فرمان توصیه می ‌شود که هر چند وقت یک بار با مراجعه به متخصص فنی سیستم کنترل و نگهداری این قسمت از خودروی خود را انجام دهید تا دچار مشکل نشوید .

دلایل خرابی سیستم هیدرولیک خودرو چیست؟

برای خرابی سیستم هیدرولیک فرمان خودرو دلایل متعدد و مختلفی را می ‌توان نام برد ولی در میان این دلایل برخی از آن‌ ها از شیوع بیشتری برخوردارند و امکان خرابی بیشتری نیز دارند . که دلایل خرابی آن شامل موارد زیر است :

1- استفاده از قطعات غیر فابریک :

یکی از دلایل رایج که در سیستم هیدرولیک خودروهای مختلف می ‌تواند خرابی ‌های بعدی را به بار آورد را می ‌توان استفاده از قطعات نامرغوب مانند تسمه و یا قطعات داخلی سیستم هیدرولیک دانست . این قطعات نامرغوب علاوه بر عدم کارکرد صحیح سیستم هیدرولیک باعث خرابی قطعات دیگر و افزایش بسیار زیاد هزینه‌ ها خواهند شد بنابراین بهتر است برای تعمیر سیستم هیدرولیک فرمان خودروی خود به کارشناسان متخصص مراجعه کرده و از قطعات استاندارد و تائید شده در سیستم هیدرولیک خود استفاده نمایید .

برخی از آسیب‌ های این سیستم می ‌تواند قسمت ‌های دیگر خود را نیز درگیر نماید . برای مثال در خودروی پژو 206 روغن‌ های پرفشار سیستم هیدرولیک از روی قسمت‌ های بالایی عبور می ‌کند که در صورت خرابی و نشت روغن می ‌تواند باعث آتش ‌سوزی در این خودرو گردد بنابراین بهتر است از قطعات استاندارد و تائید شده استفاده نمایید .

2- مشکلات روغن هیدرولیک :

در سیستم هیدرولیک میزان روغن موجود در مدار و همچنین کیفیت آن از اهمیت بسیار ویژه ‌ای برخوردار است . در صورتی که از روغن هیدرولیک با کیفیت بالا استفاده نکنید و یا در دوره‌ های تعیین شده این روغن را تعویض ننمایید ، احتمال خراب شدن پمپ هیدرولیک خودرو ، کاسه ‌نمدهای سیستم هیدرولیک و شیر هیدرولیک جک دوطرفه هیدرولیک به وجود خواهد آمد .

در صورت خرابی این قطعات به احتمال زیاد با نشت روغن هیدرولیک و پایین آمدن سطح روغن هیدرولیک در سیستم هیدرولیکی خودرو روبرو خواهید شد که می‌ تواند برای این سیستم آسیب‌ های جدی را به دنبال داشته باشد . برای جلوگیری از پیش آمدن این مسائل بهتر است سرویس روغن هیدرولیک خود را جدی بگیرید و در انتخاب روغن هیدرولیک نیز وسواس کافی به خرج دهید .

3- استفاده از رینگ و لاستیک اسپرت با سایزهای غیر استاندارد :

استفاده از رینگ لاستیک غیر استاندارد و غیر از اصول تعیین شده برای هر خودرو می ‌تواند باعث افزایش فشار بر روی دستگاه ‌های مختلف خودرو از جمله سیستم هیدرولیک فرمان خودرو گردد . این نوع از رینگ لاستیک ‌ها که در عموم مردم به‌ عنوان رینگ و لاستیک اسپرت شناخته می‌ شود می ‌تواند باعث بر هم خوردن زاویه‌ های پنج گانه جلو بندی و فشار مضاعف بر سیستم هیدرولیک برای چرخاندن چرخ‌ ها شده و همچنین سیستم تعلیق و جلوبندی را نیز تحت تاثیر قرار دهد .

بنابراین سعی کنید سایز رینگ‌ های خود را تغییر ندهید و از استاندارد های تعیین شده توسط کمپانی خودروسازی تبعیت نمایید تا دچار مشکلات بعدی در سیستم هیدرولیک فرمان و همچنین سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو نشوید .

علائم خرابی سیستم هیدرولیک خودرو کدام است ؟

اگر سیستم هیدرولیک خودروی شما دچار مشکل شود علائم و نشانه ‌هایی دارد که برای تشخیص زود هنگام بهتر است آن ‌ها را بشناسید . برخی علائم خرابی سیستم هیدرولیک فرمان خودرو شامل نشانه‌ های زیر می ‌شود :

1- روغن ‌ریزی در هر یک از قسمت‌ های سیستم هیدرولیک خودرو :

روغن‌ ریزی و یا نشت روغن باعث کاهش سطح روغن در سیستم هیدرولیک خواهد شد که می ‌تواند آسیب ‌های جبران ناپذیری را به این سیستم تحمیل نماید بنابراین دقت داشته باشید که روغن ‌ریزی و یا نشت روغن در اطراف مخزن و یا شیلنگ ‌های هیدرولیک سوئیچ الکترونیکی لوله فشار قوی پمپ هیدرولیک خودرو و یا شیر هیدرولیک و جک دوطرفه می ‌تواند از اهمیت بسیار زیادی برخوردار باشد . بنابراین در صورتی که از این نوع نشتی‌ها در خودرو مشاهده کردید بهتر است در اولین فرصت به تعمیرگاه مراجعه نمایید .

2- ایجاد صدای اضافه هنگام چرخاندن فرمان :

در زمانی که شما چرخه ‌ای خود را توسط فرمان می ‌چرخانید نباید هیچ‌ گونه صدای اضافه شامل صدای تسمه و یا صداهای دیگر از سیستم هیدرولیک شنیده شود در صورتی که این سیستم دارای برخی از قطعات آن خراب شده و یا در حال خراب شدن است بهتر است پیش از آسیب دیدگی جدی آن ‌ها را توسط یک کارشناس تست و در صورت نیاز تعمیر نمایید .

3- سفت شدن فرمان خودرو :

سیستم هیدرولیک خودرو از زمان استارت به کار افتاده و فعال است ؛ بهتر است در صورتی که در زمان روشن بودن خودرو و فرمان خودروی شما سفت می‌ باشد به تعمیرگاه مراجعه نمایید چرا که به احتمال زیاد سیستم هیدرولیک فرمان به خوبی عمل نمی ‌کند .

4- کم شدن سطح روغن هیدرولیک :

یکی دیگر از نشانه‌ های خرابی سیستم هیدرولیک که مربوط به نشت در قطعات مختلف می ‌باشد را می ‌توان کم شدن سطح روغن هیدرولیک در مدار سیستم هیدرولیک خودرو دانست .

پمپ هیدرولیک

منظور از پمپ هیدرولیک در فرمان هیدرولیک خودرو چیست؟

پمپ هیدرولیک خودرو در سیستم فرمان هیدرولیکی خودرو همان چیزی است که به شما در هنگام رانندگی و پیچیدن و دور زدن در سر پیچ و میدان ها کمک می کند . در واقع فرمان هیدرولیک خودرو دنده خودرو را با چرخیدن و با کمک دنده پینیون به حرکت در می آورد . همچنین پمپ هیدرولیک سبب می شود که روغن هیدرولیک تحت فشار قرار گرفته است . و پیستون متصل به میل دنده را تحت فشار قرار داده و سبب حرکت میل دنده می شود . فرمان های خودرو که از چنین قابلیتی برخوردار هستند فرمان هیدرولیک نامیده می شوند . بدون وجود فرمان هیدرولیکی در ماشین های سنگین باید انرژی زیادی را برای چرخاندن ماشین در حالت ایستاده و یا سرعت کم صرف کنید .

بیشتر بخوانید:

همه چیز درباره تفاوت بین سانروف و مونروف + با رسم شکل

منبع: کارگیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.