بررسی کامل علایم خرابی بلبرینگ و توپی چرخ خودرو

بررسی کامل علایم خرابی بلبرینگ و توپی چرخ خودرو

توپی چرخ قطعه ‌ای است که نه تنها باعث چرخیدن چرخ می‌ شود بلکه به عنوان تکیه‌ گاهی برای چرخ نیز محسوب می ‌شود . گشتاور پیشرانه از طریق اکسل‌ ها به توپی و در نهایت به چرخ منتقل می ‌شود و به طور کلی می ‌توان گفت چرخ از طریق توپی به خودرو متصل می‌ شود . در برخی از خودرو های سنسور های سرعت نیز در داخل توپی چرخ قرار دارند . در صورتی که توپی چرخ وجود نداشته باشد یا دچار مشکل شود ، خودرو به خوبی حرکت نمی‌ کند و عملکرد فرمان ضعیف می‌ شود .

توپی چرخ خودرو

یک رولبرینگ بین محور توپی چرخ و محور شفت باعث چرخش آسان چرخ های غیر راننده می شود . در سمت محور ، آن را به براکتِ نگه دارنده شاسی نصب شده است ؛ در سمت دیسک نیز بر روی مجموعه توپی چرخ پیچ و مهره شده است . هنگام تعویض ، یک توپی چرخ باید بر اساس مشخصات خودرو تورک شود تا از شکستگی آن جلوگیری گردد .

توپی چرخ همچنین به عنوان مجموعه توپی ، برینگ توپی ، بیرینگ چرخ خودرو و واحد توپی چرخ شناخته می شود . این بخشی اساسی در خودروها ، به ویژه اتومبیل ها و کامیون های سبک و سنگین است . هدف اصلی یک بیرینگ چرخ خودرو آن است که چرخ برروی وسیله نقلیه سوار شود . معمولا توپی چرخ خودرو بین محور درایو ( گرداننده ) و دیسک های ترمز قرار دارد . برای جلوگیری از هر گونه خطر شکست ، مهم است که برینگ چرخ خودرو به درستی مطابق مشخصات خودروی سفت شود .

علائم خرابی توپی چرخ

توپی چرخ یکی از قطعاتی است که تشخیص خرابی آن با جزئیاتی همراه است . نشانه هایی که حاکی از بروز مشکل در این قطعه هستند ، بسیار شبیه به علائم خرابی قسمت های دیگرند . عملکرد توپی چرخ برای تأمین امنیت خودرو بسیار حیاتی است . پس اگر مطمئن نیستید که خرابی مربوط به کدام قسمت خودرو است ، فوراً به تعمیرگاه مراجعه کنید .

1- شنیدن صدا از چرخ ها : شنیدن صداهای غیر عادی چون گیر کردن یک قطعه یا ضربه خوردن به آن از سمت چرخ ، مربوط به بروز مشکل در سیستم چرخ ها است . این صداها زمانی تشدید می شود که خودرو سرعت می گیرد . اگر هنگام دور زدن نیز صدایی شبیه به تیک تیک می شنوید ، این قطعه خراب شده است .  به طور کلی ، شنیدن صداهای غیر معمول از سمت قطعات را جدی بگیرید .

2- لرزش فرمان:  این مورد جزو همان نشانه هایی است که راننده را سر در گم می کند . لرزش فرمان ، دلایل متفاوتی دارد که یکی از موارد آن ، بروز اشکال در عملکرد توپی چرخ است .

3- عملکرد نامناسب ترمز:  خرابی توپی چرخ از جمله عواملی است که بر کارکرد سیستم ترمز تأثیر می گذارد . در چنین مواقعی ، ترمز به موقع نمی گیرد یا به اصطلاح می کشد .

4- شکستن بلبرینگ چرخ:  اگر بلبرینگ های چرخ زود به زود از بین بروند ، مشکل اصلی از توپی چرخ است .

علائم فوق ممکن است در خرابی هر یک از توپی چرخ های جلو یا عقب بروز کند ، اما به طور کلی ، خرابی توپی چرخ یا بلبرینگ آن در سیستم های مختلف خودرو با علائم زیر بروز می کند :

1- در سیستم ترمز باعث به اصطلاح دل زدن ترمز و پایین رفتن بیش از حد پدال ترمز می شود .

2- در سیستم تعلیق باعث به وجود آمدن لرزش و صداهای غیر معمول می شود .

3- در سیستم هدایت و فرمان باعث عملکرد نامناسب فرمان و سر در گمی آن می شود .

4- در مواردی هم ممکن است چراغ ABS روشن و غربیلک فرمان سفت شود .

دلایل خرابی توپی چرخ

اگر از خرابی این قطعه مطمئن شدید ، بهتر است هر چه سریع تر ، دلایل بروز مشکل را بیابید و برطرف کنید . خرابی این قطعه و عملکرد نامناسب آن باعث افت کیفیت در عملکرد سیستم ترمز و سیستم فرمان می شود . عمده ترین مشکلات مربوط به این قطعه به شل شدن بلبرینگ ها ، لقی و اشتباه بستن آن ها باز می گردد .

عبور از ناهمواری ها با سرعت بالا ، تیک آف کشیدن و افتادن در چاله های عمیق و برخورد ضربه های شدید به چرخ ها از جمله مواردی است که به این قطعه آسیب می زند . به یاد داشته باشید که بلبرینگ و رولبرینگ توپی چرخ باید تمامی نیروهای وارده بر سیستم چرخ را تحمل کنند . اگر این موارد به طور مکرر اتفاق بیفتند ، محل قرار گیری بلبرینگ گشاد می شود و توپی چرخ را خراب می کنند .

با توپی چرخ بیشتر آشنا شوید

تعداد سرپیچ های هر توپی چرخ ، به طراحی آن بستگی دارد و باعث تمایز آن ها از همدیگر می شود ؛ بنابراین توجه داشته باشید اگر این قطعه در خودروی شما خراب شد ، قبل از تهیه مدل جدید ، به مدل آن در خودروی خود نگاه کنید و از تعداد سرپیچ های آن مطمئن شوید ، چرا که اولین سؤالی که فروشنده لوازم یدکی از شما می پرسد ، راجع به همین موضوع است .

با پیشرفت تکنولوژی ، تغییرات زیادی در تولید قطعات خودرو ایجاد شده است ؛ مثلاً اکنون توپی چرخ هایی تولید می شوند که داخل آن ها ، موتور و جعبه دنده تعبیه شده است . این مدل به توپی چرخ های موتور دار معروف است و مصرف سوخت را به میزان زیادی کاهش می دهد . نسل جدید این قطعه بسیار کوچک و سبک است . امروزه گریس هایی نیز تولید می شوند که مخصوص توپی چرخ است . این گریس ها باعث ضد زنگ شدن قطعه ، جلوگیری از فرسایش و افزایش میزان تحمل بار در آن می شوند .

توپی چرخ ، تسهیل کننده گردش چرخ ها ، متصل کننده چرخ ها به خودرو و منتقل کننده گشتاور یا همان نیرو به چرخ است . بعد از سوار شدن چرخ روی این قطعه و جفت شدن دو فلانچ و بلبرینگ های آن با توپی ، چرخ به راحتی شروع به چرخش می کند . به علت ارتباط تگاتنگی که این دو قطعه با یکدیگر دارند ، در برخی از خودروها سنسور سرعت و چرخ دندانه ABS را به آن متصل می کنند تا محاسبات لازم را به راحتی انجام دهد .

چگونه بفهمیم توپی چرخ خراب شده است ؟

1- لرزیدن فرمان :  در اکثر مواقع وقتی فرمان به لرزه می ‌افتد ، مشکل از پوسیدگی لاستیک‌ ها یا خراب شدن کمک فنرها است . اما وقتی مشکل ناشی از توپی چرخ باشد ، یکی از بست ‌های آن افتاده یا بلبرینگ شدیدا آسیب دیده است . اگر سرپیچ ‌ها هم درست سرجای‌ شان قرار نگرفته باشند ، ممکن است فرمان به لرزه بیافتد .

2- صدا های چرخ :  اگر صدای گیر کردن ، کلیک یا بیرون پریدن چیزی از چرخ ‌ها می ‌آید ، حتما توپی چرخ دچار مشکل شده است . احتمالا این صداها ناشی از بازی کردن توپی چرخ است و بیشتر در پیچ ‌های تند به گوش می ‌رسد .

3- مشکلات ترمز :  اگر روتور گیر کند یا لنت‌ها فرسوده شوند ، ترمز دچار مشکل می ‌شود . اما شل شدن بلبلرینگ هم می ‌تواند برای ترمز مشکلاتی مثل کشیده شدن یا گیر کردن آن ایجاد کند .

کار توپی چرخ چیست ؟

وقتی یکی از قطعات یدکی خودرو خراب می ‌شود ، تشخیص دادن مشکل و پیدا کردن نقص می‌ تواند کاری گیج‌ کننده باشد . هم‌چنین خرید لوازم یدکی خودرو  به تجربه نیاز دارد و باید اطلاعاتی در خصوص قطعات یدکی خودرو داشته باشید تا بتوانید هوشمندانه خرید کنید . توپی چرخ یکی از قطعات یدکی خودرو است که خراب شدن آن ممکن است ایمنی مسافرین را تحت تاثیر قرار دهد و در نتیجه ، رسیدگی به آن و اطمینان داشتن از سالم بودن آن اهمیت زیادی دارد .

توپی چرخ چیست ؟

توپی چرخ مکانیزمی است که چرخ دور آن می‌ چرخد . چرخ روی توپی سوار می ‌شود و بلبرینگ ‌های آن در توپی جای می ‌گیرند . در بعضی خودرو ها ، سنسورهای سرعت هم به توپی چرخ متصل می ‌شوند . بدون توپی چرخ ، خودرو به خوبی حرکت نمی ‌کند و عملکرد فرمان ضعیف می ‌شود .

روش تعویض پیچ های توپی چرخ هایی که دارای سرپیچ هستند

برخی توپی چرخ ها دارای پیچ هایی می باشند که این پیچ ها روی توپی چرخ پرس شده اند و چرخ را به توپی متصل می کند . بعضی وقت ها به دلیل وارد شدن ضربه ی شدید به پیچ های توپی چرخ ، باعث کج شدن و یا بریده شدن پیچ ها می شوند و یا حتی ممکن است باعث آسیب دیدن رزوه های پیچ شود که در این صورت باید آن را تعویض کرد .

برای این منظور و بیرون آوردن پیچ های آسیب دیده و تعویض کردن و نصب کردن پیچ های جدید از چکش نباید استفاده نمود و به پیچ های توپی چرخ ضربه وارد کرد . برای این کار از ابزار های مخصوص به طور مثال گیره و یا سیبک کش می توان استفاده نمود . سیبک کش یکی از ساده ترین ابزار های مخصوص بیرون آوردن پیچ و نصب مجدد آن می باشد و همچنین روش کار با سیبک کش بسیار ساده و ابتدایی می باشد  .

نکاتی درباره توپی چرخ :

یکی از متداول ترین سوال هایی که در مورد توپی چرخ ممکن است پیش بیاید این است که تعداد سرپیچ های آن چند تا می باشد زیرا که تعداد سرپیچ‌ های توپی چرخ بسته به مدل خودرو ها متفاوت است ، برای همین بهتر است وقتی برای تعویض توپی چرخ به فروشگاه لوازم یدکی خودرو می روید قبل از مراجعه ، بهتر است تعداد سرپیچ ‌های توپی چرخ خودروی مورد نظر را بشمارید .

جنس توپی چرخ

توپی چرخ از جنس فولاد می باشد . فولادی که در قطعاتی که نیاز به فورج دارند ، استفاده می شود دارای استحکام متوسط می باشد به این فولاد ها فولاد میکرو آلیاژ گفته می شود که مهم ترین خوبی این نوع فولاد در این است که مرحله عملیات حرارتی را از فرآیند های تولید حذف می کند . این نوع فولاد زیر نظر شرایط کنترل شده نمایان گر این است که سختی نقاط درونی که سرد شدن نسبتا کمتری نسبت به سایر قسمت ها دارند ، بیشتر است .

زمانی که برای خرید قطعه‌ای به فروشگاه‌های لوازم یدکی مراجعه می ‌کنید معمولا از شما مدل خودرو و شاید سال تولید آن را بپرسند . در خصوص توپی چرخ نیز می ‌توانید با ذکر نام و مدل خورد اقدام به خرید کنید اما ممکن است از شما تعداد سرپیچ‌ ها پرسیده شود . تعداد سرپیچ ‌های توپی چرخ بسته به نوع هر خودرویی متفاوت است و بهتر است قبل از مراجعه به  فروشگاه لوازم یدکی از تعداد سرپیچ‌ ها آگاهی داشته باشید .

قیمت توپی چرخ با توجه به شرکت سازنده و نوع خودرو می ‌تواند کاملا متفاوت باشد . توپی چرخ در ارزان ‌ترین حالت ممکن برای خودرویی مانند ام‌ وی ‌ام 110 حدود 200 هزار تومان قیمت دارد . قیمت توپی چرخ برای خودرو های داخلی معمولا در همین حدود 200 الی 300 هزار تومان است . این قطعه برای برخی از خودروها مانند ام‌ جی امکان دارد تا حدود یک میلیون تومان نیز قیمت داشته باشد .

توپی چرخ خودرو

دلایل خرابی توپی چرخ

اگر از خرابی این قطعه مطمئن شدید ، بهتر است هر چه سریع تر ، دلایل بروز مشکل را بیابید و برطرف کنید . خرابی این قطعه و عملکرد نامناسب آن باعث افت کیفیت در عملکرد سیستم ترمز و سیستم فرمان می شود . عمده ترین مشکلات مربوط به این قطعه به شل شدن بلبرینگ ها ، لقی و اشتباه بستن آن ها باز می گردد . عبور از ناهمواری ها با سرعت بالا ، تیک آف کشیدن و افتادن در چاله های عمیق و برخورد ضربه های شدید به چرخ ها از جمله مواردی است که به این قطعه آسیب می زند . به یاد داشته باشید که بلبرینگ و رولبرینگ توپی چرخ باید تمامی نیروهای وارده بر سیستم چرخ را تحمل کنند . اگر این موارد به طور مکرر اتفاق بیفتند ، محل قرارگیری بلبرینگ گشاد می شود و توپی چرخ را خراب می کنند .

بیشتر بخوانید:

سیستم ترمز EBD چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است؟

همه چیز درباره شایع ترین ایرادات فنی پژو 206 + معایب پژو 206

علت سوت کشیدن لنت ترمز خودرو چیست و چطور باید آن را رفع کرد؟

منبع: همراه مکانیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.