همه چیز درباره خودرو روش درست آب بندی خودرو صفر

همه چیز درباره خودرو روش درست آب بندی خودرو صفر

آب‌ بندی کردن خودرو یکی از ابتدایی‌ ترین اقدامات بعد از خرید خودروی صفر است و درواقع به مدت زمان آماده شدن موتور و قطعات خودرو‌ های صفر کیلومتر جهت استفاده طولانی مدت ، آب بندی خودرو گفته می‌ شود .

آب بندی

آب بندی خودرو ها بر اساس تجربیات مختلفی که افراد در طول زمان کسب کرده ‌اند ، شکل گرفته که متناسب با نوع و مدل خودرو‌ ها متفاوت است . باید گفت که آب بندی خودرو برای سلامت موتور و صرفه ‌جویی در هزینه‌ ها ضروری است و در این فرایند قطعات مختلف خودرو به ‌آرامی با هم هماهنگ ‌تر می ‌شود . به عبارتی آب ‌بندی موتور های صفر به این منظور است که تا مدتی قطعات خودرو با فشار کم کار کنند که به کارکردی بهینه منجر می ‌شود .

دلیل ضرورت آب بندی خودرو

افراد بسیاری بر این باورند که به علت دقت بالایی که در ساخت موتور خودروهای جدید وجود دارد دیگر نیازی به آب بندی نیست و فقط خودروهای قدیمی به آب بندی نیاز دارند، اما آب بندی صحیح موتور موجب دوام و کارکرد بهتر آن در دراز مدت شده و در هزار کیلومتر اول بسیار مهم است .

دو نکته ضروری و مهم مخصوص خودروهای صفر :

اگر چه خودرو‌های صفر امروزی با دقت زیاد تولید می ‌شوند ، اما برای اطمینان بیشتر قبل از روشن ‌کردن خودرو ، کاپوت آن را بالا دهید و چک کنید که همه‌ ی قطعه‌ های خودرو سر جای خودشان باشند ؛ شاید پیچی یا قطعه ‌ای شل باشد .

سعی کنید با مراجعه به دفترچه راهنما و باتوجه به شیوه‌ های صحیح ن مایعات خودروی خود را چک کنید . اگر روغن موتور کم بود ، باید آن را خالی کنید و به کمک یک مکانیک ماهر آن را از نو پر کنید ؛ زیرا ترکیب دو نوع روغن باعث می ‌شود موتور رسوب بگیرد .

روش درست آب‌ بندی خودرو‌ های صفر کیلومتر

رانندگی با سرعت و دور موتور متغیر

جهت آب‌ بندی موتور خودروها در رانندگی و در 320 کیلومتر اول باید دور موتور و میزان فشار وارد بر موتور تغییر کند که بهتراست در این حالت خودرو خالی باشد .

جهت آب بندی رینگ پیستون نیز باید دور موتور از 2000 تا 3500 بالا برود ؛ به‌ همین دلیل در زمان حرکت خودرو به پدال گاز فشار آورده و بعد از آن به موتور کمی استراحت داده تا دور موتور پایین بیاید .

رانندگی در دور بالا به ‌صورت پیوسته ممکن است به خودرو فشار وارد کند ، پس سعی ‌کنید گاهی در دور پایین رانندگی کنید تا ماشین فرصت استراحت داشته باشد .

نکات مهم در آب بندی خودرو‌های صفر

در خودرو های دنده‌ ای ، پس از پیمودن 100 کیلومتر، پدال گاز باید تا نیمه فشرده شود و سپس  دور موتور را به 4000 دور در دقیقه رسانده و بدون اینکه دنده خلاص شود پدال گاز رها شود تا سرعت آن به 30 کیلو متر در ساعت کاهش یابد . این کار باید 5 تا 6 مرتبه انجام شود .

پدال گاز را چندین بار تا انتها فشرده تا دور موتور به 4500 دور در دقیقه برسد و سرعت خودرو را تا 30 کیلومتر در ساعت کاهش دهید ؛ سپس تا 800 کیلومتر بعدی باید دور موتور زیر 4500 دور در دقیقه نگه داشته ‌شود ؛ بنابراین نباید خودرو درجا کار کند و ضروری است موتور در مدت زمان کمی در دور آرام به فعالیت خود ادامه دهد . همچنین بهتر است در 800 کیلومتر ابتدایی ، در ترافیک سنگین رانندگی نشود .

آب بندی موتور خودرو

در دوره آب بندی ، موتور خودرو باید با سرعت‌ های مختلفی کار کند و مسیر های طولانی پیموده شود ؛ زیرا در این دوره موتور باید به دمای مطلوب رسیده و برای مدتی در این دما به فعالیت خود ادامه دهد . با این کار، موتور مقدار وزنی که تحمل می‌ کند بیشتر از وزن خودرو است و به شدت تحت فشار قرار می ‌گیرد ، اما دراین حالت باید تعداد سرنشینان خودرو کم باشد .

توجه داشته باشید که هنگام رانندگی بهتر است دنده را متناسب با سرعت خودرو انتخاب کرده و در گاز دادن تعادل داشته باشید ؛ همچنین اجازه ندهید دور موتور از 4000 دور در دقیقه بیشتر باشد .

قطعات متحرک موتور

در گذشته  بلبرینگ و میل لنگ ‌ها ازلحاظ کیفیتی جنس خوبی نداشتند ؛ به همین خاطر در دوره آب ‌بندی ، به دلیل  فشار بیش از اندازه به موتور قطعات ترک می ‌خوردند و تغییر شکل می‌ دادند . علاوه‌ بر این روغن موتور ها نیز مانند روغن موتور های امروزی کیفیت خوبی نداشتند ، هرچند که موتورهای پیشرفته امروزی هم از لحاظ طراحی اختلاف زیادی با نسل‌های گذشته ندارند ، اما از لحاظ استحکام وتحمل فشار پیشرفت بسیار چشم گیری داشته‌ اند و میزان شکل‌ پذیری قطعات بسیار کمتر شده ‌است .

سیستم ترمز خودروهای صفر کیلومتر مانند لنت ‌ها و دیسک‌ ها نیازی به آب ‌بندی ندارند ، اما برروی سطح آن ‌ها یک لایه محافظ نازک قرار گرفته که بعد از طی چند کیلومتر اولیه از بین رفته و ترمزها حالت مطلوبی به خود می‌ گیرند . به همین خاطر بهتر است تا 1000 کیلومتر اول ، با ترمزهای ناگهانی و شدید در سرعت‌ های بالا، به سیستم ترمز خودرو فشار وارد نکنید . خودروهای صفر کیلومتر هنوز دست ‌اندازها ، جاده‌ های ناهموار و پستی بلندی ‌ها را امتحان نکرده ‌اند ، به‌همین دلیل در این مسیرها سرعت خودرو نباید زیاد شود .

روغن موتور

اگر به سلامت موتور خودرو اهمیت می ‌دهید ، بهتر است بعد از حدود 100 کیلومتر کارکرد خودروی صفر کیلومتر و همچنین بعد از طی مسافتی در حدود 1000 کیلومتر روغن موتور را عوض کنید . افراد زیادی بر این باورند که این روغن نباید تفاوت چندانی با روغن تازه و استفاده نشده داشته باشد ، اما این تفکر اشتباه است . این روغن پر از براده‌ های ریز فلزات است و به‌ دلیل این که قطعات به یکدیگر ساییده می‌ شوند و مایع روان کننده توسط پمپ روغن در قطعات متحرک موتور مرتبا در حال چرخش است ، پس از مدتی به نوعی لجن شده و این امر موجب رسوب روغن در قسمت های مختلف موتور می ‌شود .

آب بندی

البته روشن‌ است که بعد از مدت کوتاهی که از کارکرد خودرو می ‌گذرد ، قطعات موتور مانند رینگ ‌ها ، بلبرینگ ‌ها و میل ‌لنگ ها تا حدودی صیقلی‌ شده و دیگر این براده ‌ها وارد جریان سیال روغن نمی‌ شوند .

عده‌ای بر این باورند که باید از روغن موتورهایی که پایه‌ معدنی یا مینرال دارند در مرحله آب ‌بندی استفاده کرد ، چون روغن موتورهای سنتتیک بسیار لغزنده است و زمانی که بر روی سطح فلز قرار می‌ گیرند ، اجازه جدا شدن ناهمواری‌های بسیار ریز را که باید به صورت براده‌ های بسیار کوچکی وارد روغن شوند را نمی‌ دهند ، به‌ همین خاطر درهنگام عوض کردن روغن از داخل موتور خارج نمی‌ شوند . این ناهمواری‌ ها برای مدت زیادی بر روی سطح قطعات باقی می ‌مانند که این کار قطعا باعث طولانی ‌تر شدن دوره آب‌ بندی خودرو خواهد شد . البته این موضوع در مورد برخی از خودرو های مدرن و پیشرفته که در زمان تولید از روغن موتور های سنتتیک پر می ‌شوند چندان صدق نمی ‌کند .

توجه داشته باشید به‌ طور پیش فرض در کارخانه از روغن موتور سنتتیک برای خودرو ها استفاده می‌ شود ؛ همچنین قبل از ریختن روغن مراحل براده ‌گیری صورت می‌ گیرد و کارخانه سازنده خودرو اعلام می ‌کند تا 10,000 کیلومتر اولیه نیازی به تعویض کردن روغن اتومبیل نیست ؛ البته برای امنیت بیشتر بهتر است تا قبل از 1000 کیلومتر اول روغن موتور تعویض شود .

این نکته را توجه داشته باشید که اگر موتور خودروی شما به هر دلیلی تحت فشار قرار دارد ، روغن ‌های سنتتیک روغن موتور مناسبی برای خودروی شماست ، به دلیل این ‌که به مراتب بهتر از روغن‌ های مینرال فرآیند روان کاری را انجام خواهند داد ، اما این روغن نیز مانند دیگر روغن‌ ها ، در برابر آلودگی‌ های مختلف ناشی از آلودگی هوا ، ذرات به وجود آمده از ساییده ‌شدن قطعات موتور، آب و اسید محافظت لازم را نداشته و کیفیت خود را با گذشت زمان از دست می ‌دهند و تعویض به موقع آن‌ها لازم و ضروری است .

ظاهر خودرو

در صورت استفاده از مواد براق کننده بر روی سطوح داخلی اتاق خودرو ، لایه نازک محافظ پلاستیکی که بر روی این سطح‌ ها کشیده شده است ، با گذشت زمان از بین می‌ رود و امکان ترک‌ خوردگی سطوح بیشتر می‌ شود . در سال ‌های گذشته برای آن ‌که حلال‌های داخل رنگ خودرو به ‌طور کامل از رنگ جدا شوند و زیر لایه نازکی که واکس ‌های‌ براق کننده بر روی سطح رنگ ایجاد می‌ کردند به دام نیفتند ، تا 90 روز از زدن واکس و سایر براق کننده‌ ها بر روی رنگ خودرو خود داری می‌ شد .

اما اخیرا در کارخانه‌ های تولید خودرو از تسریع کننده‌ ها و مواد ویژه‌ ای برای رنگ ‌آمیزی استفاده می‌ کنند که بعد از خروج از خط تولید ، موجب تثبیت کامل رنگ خودرو می ‌شود . همچنین برای جلوگیری از آسیب‌ های ناشی از نور خورشید و آلودگی ‌‌های محیطی یک لایه محافظ بر روی رنگ خودرو قرار می‌ گیرد ؛ به همین علت یک لایه واکس بر روی رنگ خودرو می‌ تواند سطح رنگ را از کثیفی ‌های ناشی از باران ، آلودگی ‌های محیطی و اثرات به‌ جا مانده از حشرات و پرندگان بیشتر حفظ کند و خودرو را تمیزتر نشان دهد .

آب بندی خودرو :

برای آب بندی خودو اقدام خاصی ضرورت نداشته و با رعایت چند ایمنی و احتیاط به خصوص در 1000 کیلو متر اول ، می توانید کارکرد و شرایط اقتصادی خودرو را بهبود بخشیده و عمر آن را طولانی سازید . بدین منظور نکات زیر را طی دوره آب بندی مد نظر داشته و انجام دهید .

1- پس از روشن کردن موتور از گاز دادن بیش از حد خود داری فرمایید .

2- دور موتور طی دوره آب بندیخودرو باید حداکثر 3500 دور در دقیقه باشد .

3- از ترمز های ناگهانی پرهیز کنید .

4-خودرو را با سرعت زیاد در دنده های سنگین نرانید .

5- از شتاب گرفتن ناگهانی پرهید نمایید .

6- از رفت و آمد در جاده های نا هموار ، سنگ کلاخی و گل آلود با شیب های تند خود داری نمایید .

7- از یدک کشیدن خودرو های دیگر در 1000 کیلو متر اولیه خود داری کنید .

8- برای مدت طولانی در یک سرعت ثابت رانندگی نکنید .

نکات مهم درباره آب بندی خودرو و ماشین صفر

در صورتی که خودرو دنده ای است ، پس از پیمودن 100 کیلومتر، پدال گاز را تا نصف فشار دهید در حالی که خودرو در یکی از دنده ها درگیر است و دور موتور را به 4000 دور در دقیقه رسانده و بدون اینکه دنده را خلاص کنید پدال گاز را رها کرده و اجازه دهید خودرو آزادانه حرکت کند تا سرعت آن به 30 کیلومتر در ساعت کاهش یابد .

این کار را باید 5 تا 6 بار انجام داد  پدال گاز را چند بار تا انتها فشار دهید و دور موتور را به 4500 دور در دقیقه برسانید و مانند حالت قبل اجازه دهید سرعت خودرو با قل خوردن تا 30 کیلومتر در ساعت کاهش یابد .

تا 800 کیلومتر بعدی دور موتور را زیر 4500 دور در دقیقه نگه دارید و مدت زمان کارکردن موتور در دور آرام یا آیدل را به حداقل برسانید و نگذارید که خودرو درجا کار کند . در 800 کیلومتر اول ، از رانندگی در ترافیک سنگین خودداری کنید .

توصیه های مهم در مورد آب بندی خودرو و ماشین صفر کیلومتر

سیستم ترمز خودروهای صفر مانند لنت ها و دیسک ها آب بندی لازم ندارند زیرا لایه محافظ نازکی بر روی سطوح آن ها قرار گرفته که هنگام پیمودن چند کیلومتر اولیه از بین می رود و ترمز ها حالت طبیعی به خود می گیرند . با ترمز های ناگهانی و شدید در سرعت های بالا تا 1000 کیلومتر اول ، به سیستم ترمز آسیب نزنید و به آن فشار وارد نکنید .

آب بندی

منبع: همراه مکانیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.