همه چیز درباره خودرو روش درست آب بندی خودرو صفر
آب بندی کردن خودرو یکی از ابتدایی ترین اقدامات بعد از خرید خودروی صفر است و درواقع به مدت زمان آماده شدن موتور و قطعات خودرو های صفر کیلومتر جهت استفاده طولانی مدت ، آب بندی خودرو گفته می شود .
آب بندی خودرو ها بر اساس تجربیات مختلفی که افراد در طول زمان کسب کرده اند ، شکل گرفته که متناسب با نوع و مدل خودرو ها متفاوت است . باید گفت که آب بندی خودرو برای سلامت موتور و صرفه جویی در هزینه ها ضروری است و در این فرایند قطعات مختلف خودرو به آرامی با هم هماهنگ تر می شود . به عبارتی آب بندی موتور های صفر به این منظور است که تا مدتی قطعات خودرو با فشار کم کار کنند که به کارکردی بهینه منجر می شود .
دلیل ضرورت آب بندی خودرو
افراد بسیاری بر این باورند که به علت دقت بالایی که در ساخت موتور خودروهای جدید وجود دارد دیگر نیازی به آب بندی نیست و فقط خودروهای قدیمی به آب بندی نیاز دارند، اما آب بندی صحیح موتور موجب دوام و کارکرد بهتر آن در دراز مدت شده و در هزار کیلومتر اول بسیار مهم است .
دو نکته ضروری و مهم مخصوص خودروهای صفر :
اگر چه خودروهای صفر امروزی با دقت زیاد تولید می شوند ، اما برای اطمینان بیشتر قبل از روشن کردن خودرو ، کاپوت آن را بالا دهید و چک کنید که همه ی قطعه های خودرو سر جای خودشان باشند ؛ شاید پیچی یا قطعه ای شل باشد .
سعی کنید با مراجعه به دفترچه راهنما و باتوجه به شیوه های صحیح ن مایعات خودروی خود را چک کنید . اگر روغن موتور کم بود ، باید آن را خالی کنید و به کمک یک مکانیک ماهر آن را از نو پر کنید ؛ زیرا ترکیب دو نوع روغن باعث می شود موتور رسوب بگیرد .
روش درست آب بندی خودرو های صفر کیلومتر
رانندگی با سرعت و دور موتور متغیر
جهت آب بندی موتور خودروها در رانندگی و در 320 کیلومتر اول باید دور موتور و میزان فشار وارد بر موتور تغییر کند که بهتراست در این حالت خودرو خالی باشد .
جهت آب بندی رینگ پیستون نیز باید دور موتور از 2000 تا 3500 بالا برود ؛ به همین دلیل در زمان حرکت خودرو به پدال گاز فشار آورده و بعد از آن به موتور کمی استراحت داده تا دور موتور پایین بیاید .
رانندگی در دور بالا به صورت پیوسته ممکن است به خودرو فشار وارد کند ، پس سعی کنید گاهی در دور پایین رانندگی کنید تا ماشین فرصت استراحت داشته باشد .
نکات مهم در آب بندی خودروهای صفر
در خودرو های دنده ای ، پس از پیمودن 100 کیلومتر، پدال گاز باید تا نیمه فشرده شود و سپس دور موتور را به 4000 دور در دقیقه رسانده و بدون اینکه دنده خلاص شود پدال گاز رها شود تا سرعت آن به 30 کیلو متر در ساعت کاهش یابد . این کار باید 5 تا 6 مرتبه انجام شود .
پدال گاز را چندین بار تا انتها فشرده تا دور موتور به 4500 دور در دقیقه برسد و سرعت خودرو را تا 30 کیلومتر در ساعت کاهش دهید ؛ سپس تا 800 کیلومتر بعدی باید دور موتور زیر 4500 دور در دقیقه نگه داشته شود ؛ بنابراین نباید خودرو درجا کار کند و ضروری است موتور در مدت زمان کمی در دور آرام به فعالیت خود ادامه دهد . همچنین بهتر است در 800 کیلومتر ابتدایی ، در ترافیک سنگین رانندگی نشود .
آب بندی موتور خودرو
در دوره آب بندی ، موتور خودرو باید با سرعت های مختلفی کار کند و مسیر های طولانی پیموده شود ؛ زیرا در این دوره موتور باید به دمای مطلوب رسیده و برای مدتی در این دما به فعالیت خود ادامه دهد . با این کار، موتور مقدار وزنی که تحمل می کند بیشتر از وزن خودرو است و به شدت تحت فشار قرار می گیرد ، اما دراین حالت باید تعداد سرنشینان خودرو کم باشد .
توجه داشته باشید که هنگام رانندگی بهتر است دنده را متناسب با سرعت خودرو انتخاب کرده و در گاز دادن تعادل داشته باشید ؛ همچنین اجازه ندهید دور موتور از 4000 دور در دقیقه بیشتر باشد .
قطعات متحرک موتور
در گذشته بلبرینگ و میل لنگ ها ازلحاظ کیفیتی جنس خوبی نداشتند ؛ به همین خاطر در دوره آب بندی ، به دلیل فشار بیش از اندازه به موتور قطعات ترک می خوردند و تغییر شکل می دادند . علاوه بر این روغن موتور ها نیز مانند روغن موتور های امروزی کیفیت خوبی نداشتند ، هرچند که موتورهای پیشرفته امروزی هم از لحاظ طراحی اختلاف زیادی با نسلهای گذشته ندارند ، اما از لحاظ استحکام وتحمل فشار پیشرفت بسیار چشم گیری داشته اند و میزان شکل پذیری قطعات بسیار کمتر شده است .
سیستم ترمز خودروهای صفر کیلومتر مانند لنت ها و دیسک ها نیازی به آب بندی ندارند ، اما برروی سطح آن ها یک لایه محافظ نازک قرار گرفته که بعد از طی چند کیلومتر اولیه از بین رفته و ترمزها حالت مطلوبی به خود می گیرند . به همین خاطر بهتر است تا 1000 کیلومتر اول ، با ترمزهای ناگهانی و شدید در سرعت های بالا، به سیستم ترمز خودرو فشار وارد نکنید . خودروهای صفر کیلومتر هنوز دست اندازها ، جاده های ناهموار و پستی بلندی ها را امتحان نکرده اند ، بههمین دلیل در این مسیرها سرعت خودرو نباید زیاد شود .
روغن موتور
اگر به سلامت موتور خودرو اهمیت می دهید ، بهتر است بعد از حدود 100 کیلومتر کارکرد خودروی صفر کیلومتر و همچنین بعد از طی مسافتی در حدود 1000 کیلومتر روغن موتور را عوض کنید . افراد زیادی بر این باورند که این روغن نباید تفاوت چندانی با روغن تازه و استفاده نشده داشته باشد ، اما این تفکر اشتباه است . این روغن پر از براده های ریز فلزات است و به دلیل این که قطعات به یکدیگر ساییده می شوند و مایع روان کننده توسط پمپ روغن در قطعات متحرک موتور مرتبا در حال چرخش است ، پس از مدتی به نوعی لجن شده و این امر موجب رسوب روغن در قسمت های مختلف موتور می شود .
البته روشن است که بعد از مدت کوتاهی که از کارکرد خودرو می گذرد ، قطعات موتور مانند رینگ ها ، بلبرینگ ها و میل لنگ ها تا حدودی صیقلی شده و دیگر این براده ها وارد جریان سیال روغن نمی شوند .
عدهای بر این باورند که باید از روغن موتورهایی که پایه معدنی یا مینرال دارند در مرحله آب بندی استفاده کرد ، چون روغن موتورهای سنتتیک بسیار لغزنده است و زمانی که بر روی سطح فلز قرار می گیرند ، اجازه جدا شدن ناهمواریهای بسیار ریز را که باید به صورت براده های بسیار کوچکی وارد روغن شوند را نمی دهند ، به همین خاطر درهنگام عوض کردن روغن از داخل موتور خارج نمی شوند . این ناهمواری ها برای مدت زیادی بر روی سطح قطعات باقی می مانند که این کار قطعا باعث طولانی تر شدن دوره آب بندی خودرو خواهد شد . البته این موضوع در مورد برخی از خودرو های مدرن و پیشرفته که در زمان تولید از روغن موتور های سنتتیک پر می شوند چندان صدق نمی کند .
توجه داشته باشید به طور پیش فرض در کارخانه از روغن موتور سنتتیک برای خودرو ها استفاده می شود ؛ همچنین قبل از ریختن روغن مراحل براده گیری صورت می گیرد و کارخانه سازنده خودرو اعلام می کند تا 10,000 کیلومتر اولیه نیازی به تعویض کردن روغن اتومبیل نیست ؛ البته برای امنیت بیشتر بهتر است تا قبل از 1000 کیلومتر اول روغن موتور تعویض شود .
این نکته را توجه داشته باشید که اگر موتور خودروی شما به هر دلیلی تحت فشار قرار دارد ، روغن های سنتتیک روغن موتور مناسبی برای خودروی شماست ، به دلیل این که به مراتب بهتر از روغن های مینرال فرآیند روان کاری را انجام خواهند داد ، اما این روغن نیز مانند دیگر روغن ها ، در برابر آلودگی های مختلف ناشی از آلودگی هوا ، ذرات به وجود آمده از ساییده شدن قطعات موتور، آب و اسید محافظت لازم را نداشته و کیفیت خود را با گذشت زمان از دست می دهند و تعویض به موقع آنها لازم و ضروری است .
ظاهر خودرو
در صورت استفاده از مواد براق کننده بر روی سطوح داخلی اتاق خودرو ، لایه نازک محافظ پلاستیکی که بر روی این سطح ها کشیده شده است ، با گذشت زمان از بین می رود و امکان ترک خوردگی سطوح بیشتر می شود . در سال های گذشته برای آن که حلالهای داخل رنگ خودرو به طور کامل از رنگ جدا شوند و زیر لایه نازکی که واکس های براق کننده بر روی سطح رنگ ایجاد می کردند به دام نیفتند ، تا 90 روز از زدن واکس و سایر براق کننده ها بر روی رنگ خودرو خود داری می شد .
اما اخیرا در کارخانه های تولید خودرو از تسریع کننده ها و مواد ویژه ای برای رنگ آمیزی استفاده می کنند که بعد از خروج از خط تولید ، موجب تثبیت کامل رنگ خودرو می شود . همچنین برای جلوگیری از آسیب های ناشی از نور خورشید و آلودگی های محیطی یک لایه محافظ بر روی رنگ خودرو قرار می گیرد ؛ به همین علت یک لایه واکس بر روی رنگ خودرو می تواند سطح رنگ را از کثیفی های ناشی از باران ، آلودگی های محیطی و اثرات به جا مانده از حشرات و پرندگان بیشتر حفظ کند و خودرو را تمیزتر نشان دهد .
آب بندی خودرو :
برای آب بندی خودو اقدام خاصی ضرورت نداشته و با رعایت چند ایمنی و احتیاط به خصوص در 1000 کیلو متر اول ، می توانید کارکرد و شرایط اقتصادی خودرو را بهبود بخشیده و عمر آن را طولانی سازید . بدین منظور نکات زیر را طی دوره آب بندی مد نظر داشته و انجام دهید .
1- پس از روشن کردن موتور از گاز دادن بیش از حد خود داری فرمایید .
2- دور موتور طی دوره آب بندیخودرو باید حداکثر 3500 دور در دقیقه باشد .
3- از ترمز های ناگهانی پرهیز کنید .
4-خودرو را با سرعت زیاد در دنده های سنگین نرانید .
5- از شتاب گرفتن ناگهانی پرهید نمایید .
6- از رفت و آمد در جاده های نا هموار ، سنگ کلاخی و گل آلود با شیب های تند خود داری نمایید .
7- از یدک کشیدن خودرو های دیگر در 1000 کیلو متر اولیه خود داری کنید .
8- برای مدت طولانی در یک سرعت ثابت رانندگی نکنید .
نکات مهم درباره آب بندی خودرو و ماشین صفر
در صورتی که خودرو دنده ای است ، پس از پیمودن 100 کیلومتر، پدال گاز را تا نصف فشار دهید در حالی که خودرو در یکی از دنده ها درگیر است و دور موتور را به 4000 دور در دقیقه رسانده و بدون اینکه دنده را خلاص کنید پدال گاز را رها کرده و اجازه دهید خودرو آزادانه حرکت کند تا سرعت آن به 30 کیلومتر در ساعت کاهش یابد .
این کار را باید 5 تا 6 بار انجام داد پدال گاز را چند بار تا انتها فشار دهید و دور موتور را به 4500 دور در دقیقه برسانید و مانند حالت قبل اجازه دهید سرعت خودرو با قل خوردن تا 30 کیلومتر در ساعت کاهش یابد .
تا 800 کیلومتر بعدی دور موتور را زیر 4500 دور در دقیقه نگه دارید و مدت زمان کارکردن موتور در دور آرام یا آیدل را به حداقل برسانید و نگذارید که خودرو درجا کار کند . در 800 کیلومتر اول ، از رانندگی در ترافیک سنگین خودداری کنید .
توصیه های مهم در مورد آب بندی خودرو و ماشین صفر کیلومتر
سیستم ترمز خودروهای صفر مانند لنت ها و دیسک ها آب بندی لازم ندارند زیرا لایه محافظ نازکی بر روی سطوح آن ها قرار گرفته که هنگام پیمودن چند کیلومتر اولیه از بین می رود و ترمز ها حالت طبیعی به خود می گیرند . با ترمز های ناگهانی و شدید در سرعت های بالا تا 1000 کیلومتر اول ، به سیستم ترمز آسیب نزنید و به آن فشار وارد نکنید .
منبع: همراه مکانیک