مزایا و معایب خودرو هایپریون XP-1 + نقد و بررسی آن از نگاه کارشناسی

مزایا و معایب خودرو هایپریون XP-1 + نقد و بررسی آن از نگاه کارشناسی

شرکت آمریکایی هایپریون ( Hyperion ) اخیرا از یک ابرخودروی هیدروژنی رونمایی کرده که می ‌تواند با حداکثر سرعت 350 کیلو متر بر ساعت به حرکت در آید . هایپریون XP-1 که تحت عنوان XP-1 شناخته می‌ شود ، به گونه ‌ای طراحی شده که می‌ تواند با یک بار شارژ تا 1600 کیلومتر را بپیماید . دستاورد جدید مهندسان هایپریون قادر است ظرف مدت زمان 2.2 ثانیه ، سرعت خود را از صفر به صد کیلو متر بر ساعت برساند . از آنجایی که سوخت XP-1 از هیدروژن تامین می ‌شود ، در شمار خودرو های دوست ‌دار محیط زیست جای می ‌گیرد چرا که تنها بخار آب از اگزوز این خودرو خارج می ‌شود .

هایپریون XP-1

به گفته شرکت سازنده ، برای ساخت شاسی این خودرو از فیبر کربن تیتانیوم استفاده شده که زیبایی خاصی را به آن بخشیده است . داشبورد این خودرو از شیشه ساخته شده و یک نمایشگر 98 اینچی منحنی را می ‌توان روی آن مشاهده کرد .

برای ساخت سقف خودرو نیز از شیشه با کیفیت و مقاوم استفاده شده که قادر است دیدی 360 درجه ‌ای را برای سرنشینان به ارمغان آورد . درهای این خودرو به صورت ایردودینامیک طراحی شده‌ اند و پنل ‌های خورشیدی نیز بهره می ‌برند .

آنجلو کافانتاریس ، مدیرعامل هایپریون در این باره می‌ گوید : سال ‌هاست که مهندسان هوافضا ، به مزیت ‌های هیدروژن به عنوان فراوان‌ ترین و سبک‌ ترین عنصر در جهان پی برده ‌اند . اکنون ، صاحبان این خودروی جدید می ‌توانند از مزیت ‌ها و فواید آن نهایت استفاده را ببرند . ما اکنون در آغاز راه خود در استفاده از هیدروژن به عنوان منبع ذخیره انرژی قرار داریم . پتانسیل ‌های این سوخت ، بی حد و مرز است و قطعا انقلابی را در عرصه انرژی ایجاد خواهد کرد .

متاسفانه هنوز قیمت این ابرخودروی هیدروژنی اعلام نشده ، اما قرار است از سال 2022 شاهد ورود XP-1 به خیابان‌ ها ‌باشیم .

بدنه خودروی الکتریکی  XP-1 به گونه‌ ای طراحی شده که نه تنها حالت آیرودینامیکی خاصی را در آن به وجود آورده است بلکه برای تامین انرژی موتور نیز دارای امکاناتی است . قسمت‌ هایی از بدنه به سلول‌ های دریافت و ذخیره انرژی خورشیدی مجهز شده و از این طریق نیروی الکتریکی بیشتری برای حرکت طولانی ‌تر خودرو فراهم می ‌شود .

اتومبیل XP-1  تنها با یکبار شارژ باتری‌ ها قادر به طی مسافتی به اندازه هزار و 600 کیلو متر است . حداکثر سرعت این خودرو 354 کیلو متر بر ساعت و شتاب 0 تا 100 کیلو متر بر ساعت آن برابر با 2.2 ثانیه است . هنوز قیمت رسمی این ابرخودروی الکتریکی اعلام نشده است .

رونمایی از هایپر کار هیدروژنی هایپریون XP-1

شرکت آمریکایی هایپریون ( Hyperion ) از نسخهٔ پروتوتایپ هایپر کار هیدروژنی خود که XP-1 نام دارد رونمایی کرده است . این خودرو که به‌ عنوان اولین فصل از چشم ‌انداز بلندمدت هایپریون برای ترویج هیدروژن توصیف شده است ، نقطهٔ اوج نزدیک به 10 سال توسعه ، آزمایش و تحقیق در تکنولوژی هیدروژن توسط بیش از 200 محقق و دانشمند محسوب می‌ شود .

XP-1  در بیرون نمای بسیار جسورانه‌ ای دارد و خودرویی را تداعی می ‌کند که از آینده به زمان حال آمده است . بدنهٔ این هایپرکار از کامپوزیت تقویت‌ شده با تیتانیوم ساخته شده و به در هایی موسوم به  V-Wing  مجهز شده است . در اطراف این در ها نیز سایه ‌بانی شیشه ‌ای کار شده که برای حفظ حریم خصوصی سر نشینان می ‌تواند به‌ صورت الکترونیکی تیره شود .

ازجملهٔ سایر ویژگی‌ های برجستهٔ بیرونی این هایپر کار هیدروژنی هم می ‌توان به دیفیوزر کولار کامپوزیتی ، چراغ‌ های LED و تیغه ‌های آئرودینامیکی جانبی اشاره کرد که به بهبود پیچیدن خودرو در سرعت ‌های بالا کمک می‌ کند . این تیغه ‌ها همچنین با پانل ‌های خورشیدی پوشانده شده‌ اند. XP-1 روی رینگ‌ های 20 و 21 اینچی قرار گرفته که با لاستیک‌ های پیرلی P Zero پوشیده شده ‌اند . برای متوقف کردن خودرو نیز دیسک ‌های ترمز کربن سرامیکی بزرگی در نظر گرفته شده که در جلو 18 اینچی و در عقب 17 اینچی هستند .

فعلاً تصویری از داخل XP-1 منتشر نشده اما به گفتهٔ هایپریون ، این هایپرکار به نمایشگر منحنی 98 اینچی و تکنولوژی کنترل حرکت مجهز است . تریم فیبر کربنی و تیتانیومی و همین ‌طور صندلی ‌های فیبر کربنی با روکشی از چرم دست ‌دوز نیز از دیگر ویژگی‌ های داخلی برجستهٔ این هیولای هیدروژنی هستند .

هایپریون فعلاً مشخصات فنی XP-1 را اعلام نکرده اما گفته است که این هایپرکار به پیل سوختی غشا مبادله پروتون ، سیستم‌ های ذخیرهٔ هیدروژن فیبر کربنی و تکنولوژی ذخیرهٔ انرژی ابر خازن مجهز شده است . همچنین طبق گفته ‌ها ، این خودرو از موتورهای الکتریکی متعدد ، سامانهٔ چهار چرخ محرک و گیربکس سه سرعته هم برخوردار است . به گفتهٔ سازنده ، XP-1  در کمتر از 2.2 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلو متر بر ساعت می ‌رسد و توانایی دستیابی به حداکثر سرعت 355 کیلو متر بر ساعت را دارد .

اما یکی از برجسته ‌ترین ویژگی ‌های XP-1 بُرد چشمگیر آن است که به 1635 کیلو متر می ‌رسد و پس از اتمام هیدروژن نیز سوخت‌ گیری مجدد در کمتر از پنج دقیقه انجام می ‌گیرد . هایپریون همچنین نوید وزن بسیار سبکی را هم داده و ادعا کرده است که به لطف استفاده از شاسی مونوکوک کربن تیتانیومی و بدنهٔ کامپوزیتی ، وزن XP-1 به 1032 کیلو گرم رسیده است . این هایپرکار همچنین به سیستم تعلیق دو جناقی مستقل از جنس آلومینیوم فوق سبک و سیستم ارتفاع هیدرولیکی هم مجهز شده است .

XP-1 برای نشان دادن مزیت‌ های تکنولوژی هیدروژنی ساخته شده و به گفتهٔ هایپریون ، به موتور های الکتریکی مجهز شده که به وزن خودرو اضافه نمی ‌کنند و به باطری ‌های لیتیوم یونی با مدت شارژ طولانی نیازی ندارند . به گفتهٔ مدیرعامل این شرکت ( آنجلو کافانتاریس ) ، مهندسان هوافضا مدت ‌ها است که مزایای هیدروژن به‌ عنوان فراوان‌ ترین و سبک‌ ترین عنصر جهان را درک کرده‌ اند . قرار است XP-1 در ایالات ‌متحده تولید شده و در سال 2022 به بازار عرضه شود. تولید این هایپر کار هیدروژنی به 300 دستگاه محدود است که هر کدام قابل سفارشی ‌سازی خواهند بود .

سوپر کار هیدروژنی

یک شرکت آمریکایی از سوپرکار هیدروژنی رونمایی کرده که حداکثر سرعتش بیش از 350 کیلومتر در ساعت است و با هر بار سوخت‌ گیری می‌ تواند تا 1600 کیلومتر حرکت کند .

شرکت هایپریون  ( Hyperion )، سازنده این ماشین ، کارش تولید فن ‌آوری ‌های مربوط به سوخت هیدروژنی است . این شرکت می‌ گوید اولین محصولش به نام XP-1 حاصل یک دهه تحقیق بیش از دویست دانشمند است و در ساخت آن فن ‌آوری‌ هایی به کار گرفته شده که ناسا از آن استفاده می ‌کند .

وزن ماشین کمی بیشتر از 1000 کیلو گرم است . برای سبک ‌تر شدن ماشین ، شاسی‌ و بدنه از فیبر کربن ساخته شده است . ترکیب وزن کم و قدرت زیاد باعث شده تا سرعت ماشین تنها در 2.2 ثانیه از صفر به 96 کیلو متر در ساعت برسد .

XP-1  یک نمایشگر 98 اینچی منحنی دارد که برای استفاده از آن نیاز به لمس صفحه نیست و می‌ توان با حرکت دست آن را کنترل کرد .

تبدیل هیدروژن به الکتریسیته روشی بهتر از استفاده از باتری در خودرو های الکتریکی است . اما فن‌آوری سوخت هیدروژنی پیچیده و گران است و زیر ساخت کافی برای آن در جهان وجود ندارد .

تولید XP-1 از سال 2022 آغاز می‌ شود و تنها سیصد دستگاه از آن ساخته خواهد شد . در این خودرو به جای استفاده از باتری‌ های لیتیوم -یون از نوع خاصی از باتری‌ ها به نام ( عصر فضا ) استفاده شده است . این باتری ‌ها توانایی بسیار بیشتری برای ذخیره ‌سازی انرژی الکتریکی دارند و نیروی لازم برای حرکت خودرو را به طور مستقیم به چرخ‌ ها ارسال می ‌کنند .

خودرو های هیبریدی چیست ؟

خودرو های هیبریدی یکی از جدید ترین فناوری های عرضه شده به بازار هستند که با استفاده از تکنولوژی های پیشرفته ، مصرف سوخت را به میزان زیادی کاهش می دهند .

استفاده از خودرو های هیبریدی در کاهش مصرف سوخت بسیار راه گشا می باشد که از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه می باشد .

هنگامی که شما پشت چراغ قرمز می ایستید یا در ترافیک های سنگین هستید ، با استفاده از سیستم ها هیبریدی می توانید مصرف سوخت خود را به صفر برسانید با حتی هنگامی که خودرو شما با سرعت های کمتر از 35 مایل در ساعت کار می کند این سیستم جواب گو نیاز شما می باشد و سیستم هیبریدی بدون مصرف کردن سوخت ، خودرو شما را با نیروی الکتریکی به جلو رانده می شود .

اما هنگامی که خودرو شما دارای شتاب و سرعت بالایی است خودرو های هیبریدی از موتور های بنزینی خود استفاده می کنند و حتی در برخی از سیستم های نوین برای افزایش شتاب علاوه بر استفاده از موتور های بنزینی از موتور الکتریکی نیز کمک گرفته می شود .

موتور بنزین خودرو های هیبریدی در مقایسه با موتور های فقط بنزین سوز کوچک تر هستند و در نتیجه قدرت این موتور ها کمتر از مدل های بنزین سوز آن می باشد .

همچنین به دلیل کوچک بودن موتور ، حجم بنزین ورودی به موتور های بنزینی خودرو های هیبریدی کمتر می باشد . همچنین خودرو های دیزلی و بنزینی هیچ شباهتی به نسل های پیشین خود ندارند و ساختار آن ها به کلی تغییر کرده است .

در موتور های جرقه ای گازوئیلی علاوه بر پیشرفت های زیاد در ساختار ، میزان انتشار آلاینده های سولفوری آن ها نیز به شدت کاهش یافته است اما موتور هایی که احتراق درون سیلندر توسط افزایش فشار صورت می گیرد هنوز در ابتدای توسعه و پیشرفت هستند .

سوخت های فرآوری شده کنونی و تکنولوژی های نوین کاهش آلودگی ، با پیشرفت های خیر کننده ای داشته اند گاز های آلاینده را به شدت کاهش و میزان کارایی خودرو را نیز افزایش خواهد داد .

خودرو های دیزل الکتریکی یا همان خودرو های هیبریدی تکنولوژی هایی هستند که در آینده فراگیر خواهند شد و خودرو های بنزینی را به حاشیه خواهند  راند . هم اکنون خودرو هایی نیز از استفاده از سوخت های گیاهیی به بازار آمده اند و با پیشرفت تکنولوژی و تکمیل این خودرو ها ، خودرو های بنزینی به تاریخ پیوسته است .

نام دیگر خودرو های هیبریدی دو نیرو می باشد که برای حرکت کردن از ترکیب دو یا چند منبع مجزای قدرت استفاده می کند . در بیشتر موارد از این نام اشاره به خودرو برقی دو گانه استفاده می شود که در سیستم پیشرانه آن ها یک موتور درون سوز یا همان بنزینی ، در کنار یک یا چند موتور الکتریکی قرار دارد و خودرو این قابلیت را دارد که فقط از یکی از این منابع انرژی یا هر دو آن ها در کنار یک دیگر استفاده می شود .

انواع دیگر از خودرو های هیبریدی هم وجود دارند که از سوخت های دیگر چون پرویان ، هیدروژن یا انرژی خورشیدی بهره می برند . نوع تکنولوژی به کار رفته در ساخت این خودرو ها بستگی به هدف طراحان خودرو بستگی دارد .

این که آیا خودرو هیبریدی برای بهره وری بالاتر در مصرف سوخت ، قدرت بیشتر ، مسافت طولانی تر حرکت با یک بار سوخت گیری یا کاهش انتشار گاز های گل خانه ای طراحی شده لست . این خودرو ها به خودرو های سبز معروف هستند .

هایپریون XP-1

منابع قدرت خودرو های هیبریدی شامل موارد زیر می باشد :

1- زغال سنگ ، چوب یا دیگر سوخت های جامد

2- گاز طبیعی مایع یا فشرده

3- بنزین یا دیزل

4- با استفاده از نیروی انسان مثل پدال یا پارو

5- میدان های الکترومغناطیسی ، امواج رادیویی

6- باتریهای الکتریکی ، خازن ها

7- الکتریسیته هوایی

8- جمع کننده هیدرولیکی

9- هیدروژن

10- چرخ طیار

11- انرژی خورشیدی

12- باد

سه گونه اصلی خودرو های هیبریدی که شامل موارد زیر می باشد :

1- خودرو هیبریدی که به وسیله ی موتور احتراقی و انرژی حاصل از آن شارژ می شود .

2- خودرو های هیبریدی که انرژی مورد نیاز جهت ذخیره در باتری ها را از طریق حذب انرژی حاصل از ترمز خودرو به دست می آورد .

3- خودرو هیبریدی به صورت مستقل و از درگاه های برق مخصوص شارژ می گردد .

همچنین خودرو هیبریدی با کمک موتور الکتریکی خود ، انرژی جنبشی هدر رفته در هنگام ترمز گیری را به صورت الکتریسیته در باتری ها ذخیره کرده و می توانید دوباره از آن استفاده کنید .

بیشتر بخوانید:

معرفی کامل خودرو آئودی RSQ8-R + مزایا و معایب هیجانی آن

منبع: پردیس خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.