روشهای خارج كردن خودرو از زمينهای شنی و باتلاقی
باتلاق ها مناطقی می باشند که دارای خاک بسیار شور می باشد و پوشش گیاهی در این مناطق بسیار نا چیز می باشد . معمولا سفر های آب زیر زمینی در این مناطق بسیار به سطح زمین نزدیک می باشند و جنس خاک این مناطق در اثر مجاورات نمک و بسیار پوک می باشد .
در مناطق کویری ایران در فصول بارش ، زمین ها در اثر بارندگی گل شده و در اثر حرارت بالا ، سطح زمین به سرعت خشک می شود و لایه نازک و سختی از مخلوط نمک و خاک تشکیل خواهد شد . این لایه نازک مانع تبخیر لایه های مرطوب زیرین می شود . در نتیجه لایه های زیرین در تمام فصول سال مرطوب باقی می مانند .
در اکثر نقاط کویری ایران ، باتلاق های قابل رویت هستند . مهم ترین روش تشخیص باتلاق بودن زمین ، عدم پوشش گیای و سفید بودن سطح زمین در فصول گرما و گلی رنگ بودن آن در فصول بارش می شود . علاوه بر این ، معمولا زمین های باتلاق توسط زمین های پف کرده با خاک پوک محصور هستند .
در صورتی که در این زمین ها قصد تردد داشتید ، به خاطر داشته باشید که ترمز کردن ناگهانی و یا حرکت بر روی رد به جا مانده از حرکت خودرو جلویی می تواند باعث شکسته شدن لایه سخت نازک گردد و باعث دردسر خواهد شد . هر گونه تغییر ناگهانی سرعت می تواند باعث گیر کردن خودرو در گل می شود .
برای حرکت در نواحی باتلاق ها در صورت امکان بودن ، تایر های با عرض زیاد و عاج های بزرگ استفاده کنید . این تایر ها می تواند به راحتی گل و لای و آب را از میان شیار های خود عبور دهند و در آخر باعث کمک بسیاری زیادی به حرکتی آسان بر روی مناطق باتلاق خواهند کرد .
یکی از مهم ترین اجزای ماشین موتور می باشد که زمانی در گل و لای گیر می کنید ، امکان دارد به موتور آسیب جدی وارد کند که شما می توانید با کمک سینی زیر موتور از این آسیب جلوگیری کنید . همچنین اگر ماشین شما از سینی زیر موتور بر خوردار نمی باشد ، حتما از سینی زیر موتور برای موتور ماشین خود استفاده کنید .
بسیاری از خودرو ها دارای بخشی به نام سینی زیر موتور هستند . این قعطه در بخش زیرین موتور نصب می شود و به همراه کاپوت به نوعی یک پوشش همه جانبه برای موتور خودرو ها به وجود می آورند .
ویژگی های سینی زیر موتور:
1- در مکان هایی که آب زیاد جمع شده است ، از ورود ناگهانی آن و اتصالی سیستم برقی رسامی تا حد زیائی جلوگیری می کند .
2- در صورت وارد شدن ضربه ، از وارد آمدن نیرو ناشی از ضربه به جعبه دنده و کارتل جلوگیری می کند .
3- در فصل زمستان کمک بسیاری به حفظ گرما موتور و عدم از دست رفتن آن می کند .
4- این قعطه مانع پاشیدن گل و لای و همچنین کثیف شدن بدنه موتور می شود .
5- این قعطه باعث محافظت از موتور ، گیر بکس و کارتل در برابر اجسام خارجی می شود که ممکن است از زیر به آن ها اصابت کند .
معایب سینی زیر موتور شامل موارد زیر می باشد که دانستن آن الزامی می باشد .
1- عدم خنک شدن مناسب موتور و خصوصا گیر بکس اتوماتیک که در مورد جعبه دنده های اتوماتیک ، خنک شدن گیر بکس از اهمیت بالایی برخوردار است .
2- برگشت صدای موتور به داخل کابین و ایجاد صدای بلندتری از موتور که در داخل کابین به گوش می رسد .
3- در اغلب موارد بعد از مدتی بست های سینی شل شده و تولید صدا می کند که می توان با با محکم کردن آن مشکل را رفع کرد و مثل قبل شود .
4- در صورت تردد خودرو از روی آب مانع ورود آب به ماشین می شود .
5- در نهایت سینی زیر موتور در قسمت جلوی خودرو زیر موتور نصب شده و به علت شکل ظاهری خاصی که دارد ، فقط طرفین را پوشش داده ولی لوله اگزوز را نمی پوشاند .
فواید نصب سینی زیر موتور
1- جلوگیری از ورود حیوانات در فصل زمستان به داخل محفظه موتور
2- جلوگیری از ورود آب در مسیر های سراشیپی ، که هجوم یک باره آن به داخل موتور سبب خیس شدن و ایحاد اتصال در سیستم برق رسانی می گردد.
3- افزایش طول عمر قطعات موتوری و سیستم تعلیق از قبیل کمپرسور ، واتر پمپ ، پمپ هوا و جعبه فرمان در قبال عوامل محیط و شیمیایی
4- جلوگیری از برخورد اجسام غلطان در جاده یا خیابان با قطعات حساس و شکننده زیر خودرواز قبل رادیاتور یا منبع شیشه شور
سینی زیر موتور خودرو چه خصوصیاتی دارد ؟
– سینی زیر موتور خودرو قعطه ای پلاستیکی و در بعضی خودرو ها فلزی می باشد .
– سینس زیر موتور خودرو باید ویژگی های خاصی داشته باشد که بتواند به خوبی از موتور حافظت کند .
– انعطاف پذیر باشد و محم که هم درصورت وارد شدن ضربه از بین نرود و هم مقاوم باشد .
– سینی زیر موتور خودرو باید تمای قسمت زیرین موتور ر پوشش دهد .
– در برابر گل و لای آب از موتور حافظت کند و نگذارد به موتور آسیب وارد شود .
– علاوه بر موتور از گیر بکس اجزای آن را محافظت می کند و نمی گذارد آسیب جدی به موتور وارد شود .
– دمای موتور را حفظ کند تا در فصول سرد سال یا مناطقی با آب و هوای سرد از سرد شدن موتور جلوگیری می کند .
– در برابر تغییرات آب و هوایی مقاوم باشد و از بین نرود.
– جنس سینی زیر موتور خودرو باید به گونه ای باشد که در صورت برخورد با آب زنگ نزند .
دیگر مزایای استفاده از سینی زیر زمینی
1- سینی زیر زمانی که مانعی در مسیر شما قرار میگیرد و شما فرصت و به جای تغییر مسیر نداشته باشید و مجبور به رد کردن مانع از زیر خودرو باشید ، باعث عدم ضربه به کارتل و گیر بکس شده و از شکستن آن جلوگیری می کند . ( مخصوصا در مسیر شهر ها و بیرون شهر ها )
2- در صورتی که ماشین از مسیر خودش خارج شود و زیر ماشین با مانعی مثل جدول کنار خیابان برخورد کند ، سینی زیر تا حد زیادی مانع از شکستن کارتل و گیر بکس و زیر بند ماشین می شود .
3- سینی زیر در زمستان موجب جلوگیری از پاشیدن آب و گل و لای به بدنه داغ موتور و اگزوز و نیز موجب جلوگیری از پاشیدن آب و گل و لای بر روی سنسور ها می شود . سینی زیر موتور نمی گذارد که به موتور آسیب جدی وارد شود .
روش های خارج کردن خودرو از گل :
هنگامی که در زمین باتلاقی گیر کردید از فشردن پدال گاز و استفاده از دنده عقب برای بازگشت اجتناب کنید . این روش باعث بیشتر فرو رفتن در گل خواهد شد . قبل از هر کاری ، از خودرو خارج شوید و چند دقیقه ای به بررسی کرده و بعد اقدام به خارج کردن خودروی خود کنید .
اولیم کار در هنگام گیر کردن در زمین باتلاقی ، آزاد کرد شاسی خودرو از تماس با گل است . این کار بسیار سخت و زمان بر است ولی تا هنگامی که شاسی آزاد نباشد سایر روش ها تقریبا غیر ممکن می باشد . این کار را می توانید با قرار دادن جک بادی در زیر خودرو انجام خواهد شد . همچنین جک های معمولی نیز در صورتی که در زیر آن ها یک صفحه چوبی یا فلزی قرار خواهد گرفت تا در گل فرو نرود می توانند کار ساز باشد . در صورت که توانستید ، سعی کنید با ارتفاع دادن به خورو شاسی را آزاد کنید چون کندن زمین باتلاق بسیار کل سخت و مشکلی است و همچنین سطوح زیرین به دلیل بالا بودن رطوبت از استحکام به مراتب کمتری نسبت به سطوح بالایی برخوردار می باشد . پس برای بالا بردن خودرو ، زیر چرخ ها را با قلوه سنگ پر کرده و این روش را تا جایی که شاسی خودرو آزاد نشده است ادامه دهید . همچنین در صورتی که تخته چوبی دارید می توانید در زیر چرخ ها قرار دارد .
یکی از روش های کار آمد استحکام بخشیدن به گل زیر چرخ های خودرو می باشد . با قرار دادن خار و گیاهان کویری در اطراف چرخ ها می توانید مقاومت و اصطکاک چرخ ها با گل را افزایش دهید تا خودرو راحت تر از گل خارج شود . به یاد داشته باشید در هنگام گیر کردن حتما از کمک سبک استفاده کنید . استفاده از کمک سنگین باعث وارد شدن فشار بیشتری به زمین و در نتیجه بیشتر فرو خواهد رفت .
در صورتی که چندین خودرو همراه شما بود ، می توانید از روش بکسل کردن استفاده کنید که پیش از آن اطمینان حاصل کرده اید که سایر خودرو ها بر روی زمین باتلاقی قرار ندارند . در غیر این صورت روش بکسل کردن باعث می شود که سایر خودرو ها نیز در گل فرو می رود . بهتر است روش بکسل کردن در زمین باتلاقی با بیش از یک خودرو انجام شود .
در صورتی که تنها سفر کرده اید ، سعی کنید به سراغ کمک در اولین مکان بروید ، چون خارح کردن خودرو از باتلاق بدون نیروی کمکی کاری بسیار دشوار و خسته کننده است و کلیه انرژی شما را به هدر خواهد داد .
در صورتی که تکیه گاه مطمعنی در زمین های مجاور وجود دارد می توانید از وینچ حتما استفاده کنید . قبل از وارد شدن نیرویی به کابل وینچ کلیه افراد را از اطراف کابل خودرو بهتر است دور کنید .
هل دادن خودرو در صورتی که به روش صحیح انجام می شود و برآیند فشار به سمت بالا باشد می تواند کمک بزرگی باشد . هیچ وقت قدرت یک فرد و میزان کمکی که به خارح کردن خودرو از گل خواهد کرد را دست کم نگیرید .
چگونه بفهمیم که خودرو ما واقعا گیر کرده است ؟
وقتی سرعت یک نواخت ماشین را از دست رفت ، و حتی با چپ و راست کردن فرمان باز هم جرخ ها هرز نشده اند و حرکت رو به جلو تبدیل به حرکت رو به پایین شد و حتی دنده عقب جواب گو نخواهد بود یعنی گیر کردن خودرو در گل .
در این حالت از گاز دادن اجتناب کنید و توقف کنید . با جلو عقب کردن سراسیمه و بی برنامه دنده ها فقط خودرو بیشتر در گل فرو خواهد رفت .
اقدامات لازم پس از خروج از گل و لای
پس از خلاصی از مخمصه و رسیدن به منطقه امن ، ابتدا باد لاستیک ها را به مقدار درست و مورد نیاز برگردانید .
در اولین کارواش و یا مکان دسترسی به آب ، خودرو را کاملا بشویید . گل و لایی که آج چره را چک کردید ، ترمز را دچار مشکل خواهد شد و می تواند باعث زنگ زدن و آسیب دیدن بدنه شده و هم ممکن است قطعات داخلی موتور را دچار مشکل می شود .
مایعات و روغن های خودرو را چک کرده ، گل و لای ممکن است به نحوی به بلبرینگ چرخ ها ، روغن موتور و گیر بکس نفوذ پیدا خواهد کرد . در صورت نیاز آن ها را تعویض کنید تا در آینده دچار مشکل نشوید .
باد لاستیک ها را کاهش دهید!
کاهش باد لاستیک به افزایش سطح تماس چرخ ها با زمین کمک می کند . باد لاستیک ها را اندکی کم کنید ولی این کاهش باید کمتر از نیمی از فشار پیشنهادی کارخانه باشد . فشاری حدود 18 تا 20 معمولا بهترین حالت می باشد .
همراهان را از خودرو خارج کنید!
کم شدن وزن خودرو از بیشتر فرو رفتن آن در گل جلو گیری می کند . همراهان را در فاصله مناسب از اتومبیل مستقر کنید که مشکلی برایشان پیش نیاید . البته همراهانی که بتوانند اتومبیل را هل بدهند و البته نسبت به گل شدن لباس هایشان حساس نباشد می تواند کمک خوبی برای شما باشند .
بیشتر بخوانید:
آموزش رانندگی در برف و یخبندان + نکات مهم رانندگی در برف
منبع: سبقت آزاد