علل ریپ زدن خودرو در هنگام حرکت چیست + بررسی کامل و جامع آن

علل ریپ زدن خودرو در هنگام حرکت چیست + بررسی کامل و جامع آن

یافتن علت ریپ زدن ماشین یک سرنخ مناسب برای رفع مشکلات نا مشخص در قسمت ‌های مختلف خودرو است . بهترین واکنش در هنگام مواجهه با لرزش و یا خفگی ماشین یافتن علت و رفع آن است . ایجاد لرزش در هنگام حرکت ماشین و در اصطلاح عامیانه علت ریپ زدن ماشین می ‌تواند ایرادات مختلفی را به همراه داشته باشد.

ریپ زدن

علت ریپ زدن ماشین کاربراتوری ، علت ریپ زدن ماشین پراید در حال حرکت ، علت ریپ زدن پراید انژکتور و ماشین ال 90 همگی تحت تاثیر یک اختلال در سیستم داخلی خودرو رخ داده و در صورت رسیدگی به موقع ، قابل رفع می ‌باشند.  علت ریپ زدن ماشین تحت تاثیر دلایل مختلفی می ‌تواند با نوع تعمیرات متفاوتی مواجه باشد . بنابراین اساسی ترین اقدام در رفع ریپ زدن ماشین یافتن و تشخیص علت این اتفاق است .

ماشین در حالتی از سلامت کامل برخوردار است که در هنگام استارت بدون هیچ گونه لرزش و خفگی روشن شود . اگر خودرو شما در هنگام روشن شدن شروع لرزیدن و یا اصطلاح مکانیکی ریپ زدن کرد باید علت آن را جویا شوید . علت ریپ زدن ماشین در انواع خودرو و همین طور وابسته به وضعیت سیستم داخلی این وسیله نقیله می ‌تواند یکی از موارد زیر باشد .

1- سیستم برق رسانی خودرو با مشکلاتی مثل خرابی شمع ، وایر و کوئل مواجه است .

2- عدم سوخت رسانی مناسب و برق کافی به سیلندرها از طریق کوئل و یا درست کار نکردن انژکتور بنزین ، حرکت نامناسب چرخ ‌ها و در نتیجه لرزش و ریپ زدن ماشین را به دنبال دارد .

3- خراب شدن سوزن‌های انژکتور ماشین ، کیپ شدن فیلتر بنزین و ضعیف شدن فشار بنزین ، مخلوط شدن بنزین با آب یا دیگر مواد ، خرابی و یا کثیف شدن دریچه گاز که منجر به مناسب نبودن مخلوط بنزین و هوا شده است ، علت ریپ زدن ماشین را نشان می ‌دهد .

دلایل رایج ریپ زدن ماشین چیست ؟

1-  مشکل در سیستم اگزوز

سیستم اگزوز ، از طریق منیفولد ( چند راهه ) اگزوز ، گازهای خروجی را از سرسیلندر جمع می‌ کند و مانند یک قیف ، این گاز ها را به‌ سمت بیرون از سیلندرها هدایت می ‌کند . در آنجا ، گاز ها از طریق لوله جلویی آزاد می ‌شوند و به مبدل کاتالیزوری انتقال می ‌یابند . مبدل کاتالیزوری با حذف عناصر مضر گازها مانند مونوکسید کربن و مونوکسید هیدروژن ، آن ها را به گازهای بی‌ اثر تبدیل می ‌کند .

در نهایت این گازها به انبار اگزوز ( صدا خفه ‌کن)  منتقل می‌ شوند که صدای خروج آنها را کاهش می ‌دهد و سپس از طریق لوله اگزوز بیرون می ‌فرستد .

2-  مشکل در سیستم سوخت

سیستم سوخت ، وظیفه ذخیره و تأمین سوخت خودرو را برای کارکردن موتور برعهده دارد . ابتدا سوخت با هوا مخلوط می ‌شود ، به ذرات ریز اتمی تبدیل شده و در نهایت تبخیر می ‌شود . این فرایند در سیستم ورودی موتور اتفاق می‌ افتد . سپس این مخلوط در سیلندر موتور فشرده و مشتعل می ‌شود و انرژی حرکتی موردنیاز پیستون ‌ها را فراهم می ‌کند .

ضربه زدن موتور و یا کله زدن ماشین در حال حرکت

ممکن است در هنگام حرکت با مشکلاتی مثل ریپ زدن و یا اصطلاحا کله زدن ماشین در حین حرکت مواجه شوید . در این حالت علت ریپ زدن ماشین یکی از موارد زیر می ‌باشد .

1- محفظه‌ ی احتراق موتور آلوده شده است ، برای رفع این مشکل موتور را باز کرده و جرم ‌های محفظه احتراق را پاک کنید .

2- موتور به علت دمای بالا داغ کرده است . در این صورت اولین کار بررسی وضعیت سیستم خنک کننده است .

3- داغ کردن شمع ‌ها از علت ‌های اصلی ریپ زدن ماشین در حین حرکت است . برای رفع این مشکل دهانه پلاتین را تنظیم کرده و در صورت رفع نشدن مشکل داغی شمع آن ها را تعویض کنید .

4- آوانس دلکو از تنظیمات استاندارد خارج شده است ( بیشتر از حالت استاندارد است ) . در این حالت باید آوانس را با اندازه استاندارد درج شده در کاتالوگ تنظیم کنید .

5- آوانس اتوماتیک گریز از مرکز عملکرد مناسب و صحیحی ندارد . برای رفع این مشکل بهتر است وضعیت فنر ها را بررسی کرده و در صورت نیاز آن ها را تعویض کنید .

علت ریپ زدن ماشین در سرعت بالا

علت ریپ ردن ماشین در زمانی که سرعت بالاست می‌ تواند یکی از موارد اشاره شده در این قسمت باشد .

1- عمده ترین دلیل ریپ زدن خودرو در سرعت بالا پلاتین سوخته است . در این شرایط باید اقدام به تمیز کردن پلاتین با یک برس کنید . در حالتی که سوختگی زیاد است و پلاتین تغییر شکل داده است باید تعویض گردد .

2- شمع ‌هایی که تعداد پلاتین آن ها بیش از یک عدد است باید یکی یکی بررسی و رفع عیب شوند .

3- تنظیم نبودن فاصله دهانه پلاتین را با استفاده از فیلتر‌ ها رفع کنید .

4- وایر ‌ها را بررسی کرده و اگر اتصال محکمی ندارند و سر آنها کثیف است ، آنها را باز کرده و پس از تمیز کردن در جای اصلی محکم ببندید . در نهایت تمامی اتصالات داخلی دلکو را محکم و تمیز کنید .

5- ممکن است خارج شدن آب از اگزوز به دلیل ترک خوردن سیلندر علت ریپ زدن ماشین در این حالت باشد . از دیگر دلایل خروج آب از اگزوز سوختن واشر سر سیلندر ماشین است .

علت ریپ زدن ماشین در هنگام روشن کردن

یکی از بدترین حالت ‌های ریپ زدن ماشین در هنگام صبح و روشن کردن خودرو است . علت ریپ زدن ماشین در این حالت در بیشتر درصد ممکن خرابی سیستم برق رسانی موتور است . عوامل اصلی این اتفاق در خودرو را می ‌توان در نکات زیر بیان کرد .

1- از اصلی ترین دلایل بر هم خوردن نسبت تراکم محفظه احتراق بوده که تحت تاثیر آب بندی نبودن کامل سوپاپ ‌ها ، خرابی آن ها و سفت بودن فیلتر سوپاپ اتفاق می‌ افتد .

2- فرسودگی وایر‌ ها ، کهنگی و یا مناسب نبودن شمع ‌ها موجب نشتی برق در سیستم و ریپ زدن ماشین می‌ شود .

3- خرابی سنسور اکسیژن ، سنسور دمای موتور و یا سنسور فشار هوای ورودی که با ترکیب سوخت و هوا در موتور ارتباط دارد ، علت ریپ زدن ماشین است .

4- خرابی سوزن انژکتور از دیگر دلایل عدم برق رسانی به موتور و ریپ زدن ماشین است .

5- به هم خوردن تظیمات مرکزی موتور (ECU ) منجر به نرسیدن سوخت کافی برای عمل جرقه زدن در موتور خودرو شده و ریپ زدن ماشین را به دنبال دارد .

علت ریپ زدن ماشین در سربالایی

برای رسیدن به یک جواب مطلوب در این حالت دلایل ریپ زدن ماشین در همه شرایط را بررسی می ‌کنیم .

1- مسیر خروج دود مسدود است ، در این حالت به دلیل گرفتگی مسیر دود ، رفع گرفتگی به درستی صورت نگرفته و دود حاصله به سختی از خودرو خارج می ‌شود . همین امر موجب ریپ زدن ماشین شده و گاهی اوقات در سربالایی یا در هنگام حرکت ماشین اصطلاحا خفه کرده و خاموش می ‌شود .

2- خرابی مدار جرقه که شامل وایر‌ها و چکش برق است ، علت ریپ زدن ماشین در این حالت است .

3- عدم وجود بنزین در مخزن و یا قاطی شدن آب با بنزین در مخزن منجر به نرسیدن بنزین به محفظه احتراق و ریپ زدن ماشین است .

4- بنزین به اندازه کافی به موتور نمی ‎رسد . بررسی لوله ‌ها در این حالت می ‌تواند کارساز باشد .

علت ریپ زدن ماشین کاربراتوری

نکات مهم و تاثیر گذار در ریپ زدن خودرو کاربراتوری به شرح ذیل است :

1- تنظیم نبودن دهانه کابراتور و خرابی آن علت ریپ زدن ماشین است .

2- امکان وجود مشکلات مکانیکی در موتور ماشین

3- نیم سوز شدن پمپ بنزین در ماشین ‌های مختلف

4- سنسور دریچه گاز ماشین خراب شده است .

علت ریپ زدن ماشین در حالت گاز ال پی جی

از دلایل مهم در ریپ زدن ماشین در هنگام حرکت با گاز ال پی جی می ‌توان به نکات زیر اشاره داشت :

1- احتمالا انژکتور گاز خودرو خراب شده است .

2- یخ ردن گاز در رگلاتور و عدم سوخت رسانی درست علت ریپ زدن ماشین است .

3- تنظیم نبودن فشار گاز خارج شده از رگلاتور می ‌تواند علت ریپ زدن ماشین در این حالت باشد .

علل ریپ زدن ماشین در شرایط مختلف

1-  نشتی در منیفولد ( چند راهه ) اگزوز

اگر منیفولد اگزوز که گازهای خروجی را جمع می ‌کند نشتی داشته باشد ، می ‌تواند باعث ریپ زدن ماشین شود . در این وضعیت صدای موتور افزایش می ‌یابد ، چراغ چک روشن می‌ شود و عملکرد اگزوز ضعیف خواهد بود . اگر منیفولد اگزوز ترک خوردگی یا نشتی داشته باشد ، رانندگی با آن بسیار خطرناک است ، زیرا گازهای داغ فرّار می ‌توانند اجزای پلاستیکی اطراف خروجی را ذوب کنند . حتی ممکن است دود اگزوز وارد کابین خودرو شود .

برای رفع مشکل اگزوز ماشین ، باید آن را به تعمیرگاه ببرید . درآنجا منیفولد اگزوز را تعمیر یا تعویض خواهند کرد . هر چند تعمیر آن موقت است و به‌ زودی باید آن را عوض کنید .

2-  خرابی مبدل کاتالیزوری

اگر موتور ریپ می ‌زند یا بد کار می ‌کند و همزمان بوی تخم‌ مرغ گندیده به مشام‌ تان می‌ رسد ، مشکل از مبدل کاتالیزوری است . در بیشتر مواقع چراغ چک هم روشن می ‌شود .

وقتی مبدل خراب می ‌شود ، نمی ‌تواند هیدروکربن ‌های موجود در اگزوز را بسوزاند و بنابراین گوگردی را که موتور آزاد کرده است از بین نمی ‌برد . به همین دلیل بوی شدید تخم‌ مرغ فاسد را حس می‌ کنید . در ابتدا با خرابی مبدل  ماشن فقط ریپ می ‌زند ، اما در نهایت با مسدود شدن کامل آن ، دیگر ماشین روشن نمی ‌شود .

3- خرابی سنسورهای اکسیژن

سنسورهای اکسیژن میزان غلیظ یا رقیق بودن گازهای خروجی را وقتی که از محفظه احتراق خارج می‌ شوند ، اندازه‌ گیری می‌ کنند . سیستم رایانه اتومبیل از این اطلاعات برای تنظیم میزان سوخت وارد شده به موتور استفاده می ‌کند . اگر سنسور کثیف باشد یا از کار بیفتد ، سوخت زیاد یا خیلی کم وارد موتور می ‌شود و باعث ریپ زدن آن می ‌شود .

سنسورهای اکسیژن باید به ‌طور مرتب عوض شوند . اگر ریپ زدن به این دلیل باشد ، فقط کافی است سنسورها را تمیز کنید یا اگر زیاد آسیب دیده ‌اند ، آنها را تعویض کنید .

4- انژکتورهای کثیف

انژکتورهای سوخت ، سوخت را به‌ داخل سیلندر ها اسپری یا پاشش می‌ کنند . این سوخت با هوا مخلوط شده و مشتعل می ‌شود . نازل ‌های انژکتور سوخت با گذشت زمان مسدود می‌ شوند و باعث ریپ زدن ماشین می‌ شوند . اگر مشکل از انژکتور باشد ، معمولا ماشین به‌خوبی شتاب نمی ‌گیرد و به اصطلاح ماشین جان ندارد .

اگر زود به آن رسیدگی کنید ، می ‌توان با تمیز کردن انژکتور ها مشکل را برطرف کرد . در غیر این صورت ، باید آنها را تعویض کنید .

ریپ زدن

5- شمع‌ های معیوب یا کثیف

شمع باعث اشتعال سوخت در محفظه احتراق می ‌شود . اگر درست کار نکند یا کثیف باشد ، به‌ خوبی نمی ‌تواند سوخت را مشتعل کند و ماشین به بدسوزی می‌ افتد یا ریپ می ‌زند . سرشاخه ‌های شمع باید مرتب تمیز و هر از گاهی تعویض شوند .

اگر شمع‌ ها هنوز فرسوده نشده‌ اند می ‌توان با تمیز کردن آنها مشکل را رفع کرد . اگر نه ، باید آنها را تعویض کنید .

6-  سنسور جریان هوای کثیف

این سنسور میزان هوایی را که به سیستم انژکتوری سوخت وارد می‌ شود اندازه ‌گیری می ‌کند . این اطلاعات به رایانه اتومبیل منتقل می ‌شوند و رایانه تشخیص می ‌دهد که مقدار مناسب سوخت که باید به محفظه احتراق برسد چقدر است . اگر این سنسورها کثیف شده باشند ، اطلاعات اشتباه را به رایانه ارسال می‌ کنند و بنابراین نسبت مخلوط هوا به سوخت به‌ درستی تنظیم نمی‌ شود . در این شرایط ممکن است مخلوط زیاد رقیق یا غلیظ باشد .

7- نشت در سیستم خلاء

خودرو معمولا یک مجموعه از شیلنگ‌ های خلاء دارد که با گذشت زمان ممکن است فرسوده شده و نشت کنند . نشتی در سیستم خلاء خودرو ، به بد کار کردن یا ریپ زدن ماشین منجر می ‌شود . دلیلش این است که مخلوط سوخت و هوا ممکن است خیلی غلیظ یا رقیق باشد .

اینها دلایلی بودند که معمولا در هر شرایطی که ماشین ریپ می ‌زند ، مخصوصا در هنگامی که شتاب می ‌گیرید یا سرعت‌ تان را بالا می ‌برید ، ممکن یک یا چند مورد از آنها در آن دخیل باشند .

بیشتر بخوانید:

بررسی کامل خودروی هیدروژنی + نحوه عملکرد آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.