مقایسه دیسک ها و صفحه ها
ما در این نوشته یک سری از دیسک و صفحه آرا برای شما مقایسه خواهیم کرد تا شما بتوانید تصمیم درستی برای خرید آنها بگیرید. یکی از مهمترین قطعات خودرو که در سیستم چرخ از آن استفاده می شود دیسک ترمز است که امنیت خودرو را در هنگام ترمز گیری تا حد زیادی بالا می برد. این قطعه که وجود دارد آن هم بسیار حیاتی است با چرخ ها درحال چرخیدن است و اگر از حرکت باز ایستد چرخ ها هم نمی توانند به خوبی حرکت کنند و سبب توقف خودرو خواهند شد.
دیسک ترمز یعنی چه و وظایف دیسک ترمز چیست؟
دیسک ترمز در واقع یک قطعه دایره ای می باشد که در قسمت چرخ ها وجود دارد که وظیفه اصلی آن متوقف کردن خودرو در حین ترمز گرفتن است. این قطعه بسیار مهم که در خودرو وجود دارد یک طول عمر مشخصی هم دارد و پس از طی یک مدتی به طور معمول کارایی خود را از دست خواهد داد. دیسک ترمز معمولاً با دو قطعه دیگر رابطه مستقیمی برقرار می کند. اولین قطعهی که با دیسک در ارتباط هستند همان چرخها است و دومین قطعهای که مستقیماً روی دیسک اثر می گذارد لنت ترمز می باشد که قبلاً راجع به آن صحبت کرده ایم.
این دیس کار به این شکل عمل می کنند که وقتی راننده نیروی از طریق پای خود به پدال ترمز وارد میکند لنت ها معمولاً با دیسک ترمز درگیر خواهند شد و در نتیجه همه این ها سبب می شود که از سرعت چرخش دیسک کم شود. کم شدن سرعت گردش دیسک ها هم باعث کم شدن سرعت چرخ ها می شود و در نهایت خودرو به طور کامل متوقف خواهد شد. اگر دیسک ترمز زیست به درستی کار نکند و همینطور عملکرد مناسبی از خود به جای نذاشته باشد ممکن است خودرو به درستی کار نکند و مشکلاتی مانند تصادف را به بار بیاورد.
در بین شرکت هایی که دیسک و صفحه کلاچ خودرو تولید می کنند یک سری از آنها به خاطر کیفیت مناسبی که دارند و همچنین استفاده از تکنولوژی های جدید نسبت به سایر رقبا برتری دارند آیا شما تا به حال به مزایا و تفاوت های آن ها با برندهای دیگر فکر کردهاید که چرا یک سری از برند ها در بازار امروز به خوبی به فروش میروند؟
صفحه و دیسک والئو
والئو یکی از شرکتهای فرانسوی می باشد که قبلاً برای خودروهای سنگین صفحه کلاچ تولید می کرد ولی امروزه به تولید صفحه کلاچ برای خودرو های سبک هم روی آورده و همینطور در تولید تکنولوژی و ایده های جدید همیشه پیشگام بوده است. محصولات والئو در بازار معمولاً با دو نوع بسته بندی عرضه می شود که از جمله آنها میتوان به جعبه سبز و جعبه آبی اشاره کرد که از لحاظ کیفیت این دو با هم فرقی ندارند و معمولاً توسط کشور ترکیه تولید می شود و در سراسر آسیا پخش می شود. رنگ جعبه هم فقط به خاطر بیشتر کردن فروش و تولید رقابت تعبیه شده است که جزو سیاست های شرکت می باشد.
این شرکت معمولاً در تولید خودروهای سبک نسبت به برندهای دیگر پیش قدم بوده و یکسری ویژگی هایی دارد که ما در زیر آنها را بیان کرده ایم:
-
این شرکت در تولید صفحه کلاچ های خود از یکسری لنتهای استفاده کرده که ضریب اصطکاک بالایی دارند و همین سبب پیشگیری از سرخوردگی کلاچ در شتاب و شیب ها می شود و همینطور طول عمر خودرو را هم به خوبی می تواند افزایش دهد.
-
در مواد اولیه این دیسک ها از عناصری ساخته شده است که در گروه فیبرهای آروماتیک که بوی نامطبوعی دارند و فلزات سنگین که سرطان زا هم هستند و همچنین حلال های آلی که حساسیت را به وجود میآورند قرار نخواهند گرفت
-
مواد اولیهای که در تولید این لنت ها و فنر های خورشیدی استفاده شده است مقاومت حرارتی بسیار بالایی دارند که اگر آنها را به طور طولانی مدت و در دمای بالا هم مصرف کنید به هیچ عنوان کیفیت آن پایین نمی آورد.
-
والئو اولین شرکتی است که از تکنولوژی HEC در کلاسهای خودروهای خود به علت کم کردن فشار پای راننده بر روی پدال استفاده کرده است و همچنین وضعیت تا پایان عمر خودرو ادامه دار خواهد بود
-
این دیسک ها از سطح کیفیت OE ،OES در خودروهای سبک و سنگین برخوردار است
-
در این دیسک ها از یک طراحی بسیار نوینی استفاده کرده اند که طول حرکت پدال کلاچ را کاهش می دهد و بیشتر در خودروهایی که کلاچ الکترونیکی دارند استفاده میشود
لنت های اصطکاکی که در صفحه کلاچ ها کاربرد دارند به طور معمول به وسیله چسب و پرچ بر روی یک هسته فلزی ساکن میشوند و جنس آنها هم از لنتهای ترمز متفاوت است و همینطور این لنت ها دارای مقاومت حرارتی بالایی هستند از لنتهای ترمز هم سخت تر می باشند. ولی این سخت شدن ها ممکن است سبب شکنندگی و ضریب اصطکاک پایین لنت شود که چندان توصیه هم نمیشود.
به دلیل این که جنس لنت ها سخت است و همین طور ضریب اصطکاک هم پایین می آید باید جنس فنر هایی که دیسک و صفحه کلاچ را درگیر هم می کند محکم باشد به همین دلیل آن را از فلایول تولید میکنند. وقتی قدرت و این فنرها بیشتر شود پدال کلاچ سفت خواهد شد و یا بطور عامیانه عملکرد خشکی خواهد داشت به همین دلیل یک سری از تولید کنندگان ضخامت فنر را کم می کنند که بتوانند خشکی پدال را به درستی کنترل کنند که در این صورت عملکرد ضعیفی در برابر افزایش دما خواهد داشت.
محققین و مهندسین شرکت والئو موفق شدند که طراحی یکسری لنت ها هم استانداردهای سختی را داشته باشند و هم از ضریب سکه بالایی برخوردار باشند و همچنین قدرت فنر ها را بدون کم کردن کیفیت بالا ببرند. از طرف دیگر یکی از علت های رایجی که در کلاس های معمولی نمایان است بعلت کاهش ضخامت لنت ها و همینطور به پایان رسیدن طول عمر آنها و خشکی پدال می باشد که در اینجا مهندسین فنرهای خورشیدی را طراحی کردهاند که این اختلاف فشار بین کلاچ و کهنه را بهخوبی کم میکند و توانسته اند آن را به بازار عرضه کنند تا مردم را طرفدار تولیدات خود کنند.
صفحه و دیسک دایکن
شرکت دایکن یکی از قدیمی ترین شرکت هایی است که قطعات وسیله نقلیه تولید میکند این شرکت ژاپنی می باشد که سالها قبل در رابطه با لوازم سیستم انتقال قدرت طراحی هایی انجام داده است. امروزه این شرکت برای انواع خودروهای سنگین و سبک یکسری کیتهای کلاچ طراحی و تولید کرده است و همچنین برای خودروهای مسابقهای امکاناتی را دست و پا کرده است که دیگر کمپانی ها نمی توانند با تولیدات این شرکت رقابت کنند. این شرکت به خاطر تغییرات ساختاری که روی محصولات خود آورده سبب جذب مشتریان و تعمیرکاران برای استفاده از محصولات این کمپانی شده است.
یکی از اولین شرکت هایی که صفحه کلاچ دوجنسی یعنی فلز و لنت در کنار هم، صفحه کلاچ های تمام فلزی که مخصوص خودروهای مسابقهای است و همین طور صفحه کلاچ گشتاور محدود که مختص خودروهای هیبریدی است را تولید کرده، دایکن می باشد. صفحه کلاچ هایی که این شرکت برای خودروهایش طراحی میکند یک سری ویژگی های خاصی دارند که ما در زیر آنها را آورده ایم:
-
این کلاسها از فنرهای کمتر و همینطور بلندتری استفاده میکنند که برای شتاب گیری های پرقدرت و طولانیتر بسیار مفید است
-
برای کنترل لرزش از یک فری دمپرهای خاص استفاده می کند
-
در خودرو بالانسی به وجود میآورند و همچنین به دلیل عملکرد بهتر توزیع وزن خاصی را در خود را فراهم میکند.
محصولات این شرکت لرزش را به خوبی از موتور به گیربکس و برعکس انتقال میدهند و همچنین این لرزش را به خوبی کنترل می کنند و همچنین تعداد فنرهای کلاچ را کاهش دادهاند و طول عمر آنها را زیاد کردند. از ویژگی های محصولات این شرکت آن است که وزن دیسک و قطعات دیگر را کم کردند ولی کیفیت را هم حفظ کردند یعنی بین این دو توازنی را برقرار کردند که سبب شتاب گیری بیشتر و لرزش کمتر شده است.
صفحه و دیسک سیکو
شرکت سیک و یک کمپانی کرهای می باشد که محصولات خود را در بازارهای آمریکا آفریقا آسیا و اروپا و کره جنوبی عرضه می کند. این شرکت با ورود پراید به بازار ایران به راحتی در بازار رقابت کشور پیشرفت قابل توجهی کرد. این شرکت در طراحی و تولید کلاسهایی که بسیار پیشرفته هستند نقش قابل توجهی ایفا می کند و همچنین سابقه تولید صفحه کلاچ و دیسک های سنگین را برعهده دارد و یکسری دیسکهای مختص مسابقات را هم تولید کرده است. تولیدات اصلی شرکت سیکو در بازار به شرح زیر می باشد:
صفحه کلاچ های خودرو سبک: مانند صفحه کلاچ های ترکیبی از لنت و آهن، صفحه کلاچ شهری، صفحه کلاچ تمام فلزی و صفحه کلاچ با دمپر های چند مرحله ای
دیسک خودرو سبک: مانند دیسک کلاچ با فنر های پرچ شده و دیسک ساده با فنر های خورشیدی
این شرکت در تولید لنت های با کیفیت در صفحه کلاچ از کمپانی های دیگر بسیار پیشرفت چشمگیری داشته است تا جایی که هم لنت و هم فروششان به عنوان یکی از محصولات با کیفیت این شرکت، سبب پیشرفت آن شده اند. محصولات این شرکت دارای تاییدیه سطح A از مرکز استاندارد جهانی می باشد.
صفحه و دیسک لوک
لوک یکی از شرکتهای آلمانی می باشد که زیر صفحه شرکت شفلر است که قطعات خودروی ویژهای میسازد مخصوصاً گیربکس. تولید قطعات خودرویی در آلمان همیشه از لحاظ کیفیت بسیار مرغوب بوده است و همچنین عملکرد مناسبی هم داشته است. صفحه کلاچ های این شرکت همیشه از پس تست های سخت عبور کردند و توانستند مورد استقبال همگان قرار بگیرند کیت های کلاچ نسبت به کیف کلاچ های شرکتهای دیگر از ویژگیهای زیر برخوردار است:
دمپر های حذف کننده گشتاور که نسل جدید دمپرها می باشد
عمر بسیار طولانی این کیت کلاچ ها و همچنین عملکرد فوق العاده آنها تا آخر عمر نسبت به بقیه رقبا
استفاده نکردن از آزبست در تولید لنت های اصطکاکی
سطح کیفی OE اروپا
این صفحات در موتور های تقویت شده و بهبود یافته و عملکرد بسیار خوبی دارند
تغییر جنس فرهای گشتاوری با عملکرد های غیر خطی
بر روی آنها آزمایشات بسیار سخت انجام شده است و آنها تحمل بارهای به شدت بالایی دارند
تعداد فنر در صفحه دیسک چه تاثیری دارد؟
در بین مکانیکی ها و مصرف کنندگان صفحه و دیسک ممکن است یک سری جملات مانند کیفیت یا همان بهتر یا بدتر بودن تعداد فنرهای صفحه کلاچ بسیار مهم شده باشد اما سوالی که در اینجا پیش می آید این است که آیا واقعا این تعداد روی عملکرد کلاچ فایده ای دارد؟
به طور کلی باید اینطور گفت که یا نرم بودن پدال کلاچ و عملکرد کلاچ گیرهای با تعداد فنر های روی صفحه کلاچ هیچ ارتباطی ندارد و این فنرها وقتی که گشتاور موتور به سمت گیربکس حرکت میکند ممکن است تأثیرات خود را را نشان دهد.
در واقع تعداد فنر به طور معمول سبب می شود که آسیب کمتری به سیستم خودرو وارد شود در نتیجه حرکت خودرو را نرم می کند ولی به خاطر کم شدن اندازه فنرها و مصرف فنر هایی که قطر مفتولی کمی دارند کلاک ها در دمای بالا آسیب بیشتری می بینند و همچنین تحمل شیب را هم نخواهند داشت.
در مقابل اینها صفحه کلاچ هایی که دارای تعداد فنر کمتری هستند وقتی که شروع به حرکت میکند کمی شتاب می گیرند و همچنین صفحه کلاچ ها حرارت و گشتاوری بالایی را دار می باشند و در شرایط سخت طول عمر آنها هم به شدت بالا است. یک سری از شرکتها با دوبی کردن چهار فنر و همچنین مصرف ۸ فنر علاوه بر این که عمر آن را بیشتر میکند به کلاچ رفتار نرم و غیر خطی می دهند.
نتیجه گیری
در نهایت از میتوان اینطور نتیجه گرفت که این شرکت ها هر کدام در یک قسمت خاص عملکرد بسیار خوبی دارد و تفاوت آنها به قدری نیست که بشود یکی از آنها را حذف کرد پس:
- اگر برای شما نرمی کلاچ و عملکرد آن اهمیت دارد و صفحه کلاچ والئو استفاده کنید
- اگر رانندگی شما پرشتاب است یا در مسیرهای رفت و آمد میکنند که شیب زیاد است و صفحه کلاچ دایکن استفاده کنید
- در بین همه کمپانی های معرفی شده و صفحه کلاچ لوک دارای عمر طولانی و بیشترین کلاچ گیری است
- اگر در کنار کیفیت مطلوب قیمت هم برای شما اهمیت دارد از محصولات سیکو استفاده کنید
بیشتر بخوانید:
بالا بردن قدرت موتور ماشین با کف تراشی سر سیلندر
دینام چیست و چگونه برق تولید می کند ؟
طریقه تست سنسور اکسیژن با دستگاه دیاگ
دلایل اهمیت بیمه بدنه برای انواع خودروهای لوکس