واتر پمپ چیست + همه چیز درباره علل خرابی آن

واتر پمپ چیست + همه چیز درباره علل خرابی آن

برای این که موتور خودروی شما بتواند در روزهای داغ تابستان به درستی کار کند ، بایستی جریان ثابتی از مایع خنک کننده از رادیاتور به موتور وجود داشته باشد . واتر پمپ اصلی ‌ترین قطعه در سیستم خنک کننده خودرو  است که وظیفه حفظ این جریان را به عهده دارد . زمانی که واتر پمپ به درستی کار می ‌کند ، خودروی شما در دمای مناسب و ثابتی بدون مشکل کار خواهد کرد . زمانی که واتر پمپ خراب یا معیوب می ‌شود ، این مشکل به ظاهر کوچک ممکن است سبب خراب شدن موتور گردد .

واتر پمپ

زمانی که موتور آب خنک ، به عنوان نقطه مقابل موتور هوا خنک معرفی شد ، بسیاری از کارشناسان خودرویی اعتقاد داشتند بحث برقراری جریان مایع خنک کننده توسط واتر پمپ به اندازه روغن موتور برای محافظت از آن اهمیت دارد . این فلسفه حتی امروز که در بسیاری از موتور های مدرن سیستم ‌های خنک کننده بسیار بهینه شده‌اند نیز صدق می‌ کند . در واقع واترپمپ خودروی شما قطعه اصلی سیستم خنک کننده محسوب شده و بدون آن ، کل سیستم از کار خواهد افتاد .

این قطعه در واقع یک پمپ پروانه ای بود که معمولاً زیر کاور تسمه تایم در کناره بلوک موتور نصب می ‌شود . واتر پمپ توسط تسمه موتور می ‌چرخد ، به عبارت دیگر با چرخش تسمه واتر پمپ هم به حرکت در می‌ آید . تیغه‌ های موجود داخل پمپ مایع خنک کننده را داخل بلوک موتور و داخل رادیاتور به جریان می ‌اندازد .

یکی از قطعات مهم در موتور خودرو ( واتر پمپ ) است که در صورتی خرابی آن با مشکلات مختلفی مواجه می شوید . قطعات مختلفی در ماشین وجود دارند که در صورت فرسوده شدن مشکلات مختلفی را برای خودرو شما ایجاد می‎ کنند . یکی از این قطعات ، پمپ آب ماشین است که در صورت فرسوده شدن مشکلات مختلفی را برای شما ایجاد خواهد کرد .

واتر پمپ و وظیفه آن

ممکن است این گونه به نظر برسد که پمپ آب قطعه ضروری در ماشین نیست اما در واقعیت این قطعه ریز و کوچک نقش اساسی را در اتومبیل شما ایفا می ‎کند ، این وسیله ، مایع خنک کننده را از طریق رادیاتور به موتور می ‎رساند و این امر باعث می‎شود که اتوموبیل شما در روز های گرم تابستان خنک بماند و در روزهای سرد زمستان از ایجاد یخ زدگی در اتوموبیل جلوگیری می‎ کند.

بسیاری از کارشناسان ماشین اعتقاد دارند که انتقال آب از رادیاتور به موتور ماشین به همان اندازه که تعویض روغن ماشین مهم است ، ضروری می ‎باشد .

بنابراین واتر پمپ وظیفه مهمی را در اتوموبیل به عهده دارد و باید بتوانیم علائم مربوط به فرسودگی و از کار افتادگی آن را شناسایی کنیم تا بتوانیم اقدامات لازم جهت تعمیر و یا تعویض آن را در زمان مناسب انجام دهیم که این علائم عبارتند از  :

1- گرمای بیش از حد موتور

اول از همه اگر موتور ماشین شما بیش از اندازه گرم می ‎شود ، ممکن است به این دلیل باشد که پمپ آب ماشین شما وظیفه خود را به خوبی انجام نمی ‎دهد و بنابراین بهتر است به سرعت برای رفع این مشکل اقدام کنید که در غیر اینصورت ممکن است موتور ماشین و یا بسیاری دیگر از قطعات خودرو شما آسیب ببینند .

اتومبیل های مدرن داری مانیتور داخلی هستند که می ‎توان به وسیله آن ها دمای موتور را بررسی کرد و در صورت نشان دادن دمای بیش از حد موتور توسط مانیتور ، نسبت به تعمیر ان اقدامات لازم را انجام داد . اگر اتومبیل شما دارای مانیتور داخلی نیست ، می ‎توانید با لمس کردن موتور ماشین متوجه این موضوع شوید. در اتوموبیل هایی که پمپ آب فرسوده دارند ، موتور چند دقیقه بعد از روشن ماندن ماشین بیش از اندازه داغ می ‎شود .

2- صدای ناله مانند قرقره واتر پمپ ماشین

یکی دیگر از علائمی که به راحتی قابل شناسایی است و نشان دهنده پمپ آب فرسوده در ماشین است ، قرقره شل پمپ آب است که باعث ایجاد صدای ناله در هنگام رانندگی با سرعت بالا می ‎شود که در چنین شرایطی اگر نسبت به تعمیر و یا تعویض پمپ آب اتوموبیل خود اقدامات لازم را انجام ندهید ممکن است باعث آسیب رسیدن به قطعات دیگر ماشین از جمله موتور آن شود .

3- نشت مایع خنک کننده

علائم دیگری که ناشی از وجود پمپ آب فرسوده در ماشین است ، نشت مایع خنک کننده از آن است که ناشی از فرسودگی واشر های آن است و در صورت نادیده گرفتن این علائم نشت مایع خنک کننده می ‎تواند باعث ایجاد مشکلاتی جدی در ماشین شود .

مایع خنک کننده معمولا به رنگ قرمز و یا سبز است و بنابراین اگر در نزدیکی جایی که پمپ آب قرار دارد ، مایعی به این رنگ دیدید ، اتوموبیل خود را سریعا به مکانیک نشان دهید تا در صورت لزوم به تعمیر آن بپردازد و برای جلوگیری از بروز چنین وضعیتی بهتر است به طور مرتب پمپ آب اتوموبیل خود را بررسی کنید .

4- خارج شدن بخار از موتور ماشین

علامت دیگری که نشان دهنده فرسوده بودن پمپ آب است ، خارج شدن بخار از رادیاتور و یا موتور ماشین است و همان طور که گفته شد پمپ آب وظیفه خنک نگه داشتن موتور ماشین را بر عهده دارد و در صورت عدم این عملکرد ، دمای موتور ماشین افزایش یافته و ممکن است بخار از آن بلند شود .

اگر در حین رانندگی متوجه این موضوع شدید ، بلافاصله ماشین را به کنار جاده هدایت کنید و توقف داشته باشید زیرا در غیر این صورت هم جان خود و سایر سرنشینان را به خطر انداخته اید و هم ممکن است خودروتان دچار مشکل شود و همچنین در صورت خراب شدن اتوموبیلتان در وسط جاده ، باعث ایجاد ترافیک خواهید شد که بهتر است متوقف شوید و از جرثقیل بخواهید که اتوموبیل شما را به مقصد برساند .

در صورت خرابی واتر پمپ چه باید کرد ؟

ممکن است در برخی موارد همه علائم قابل مشاهده باشند و در برخی موراد یک و یا دو مورد از علائم فوق .

1- برای جلوگیری از بروز مشکلی جدی ، پمپ آب ماشین خود را مرتبا چک کنید تا در صورت بروز مشکل در آن سریعا اقدام به تعمیر کنید وهمچنین لازم است که مایع خنک کننده اتوموبیل خود را سر وقت تعویض کنید و در برخی موارد نیز ، نیاز به تعمیر و یا تعویض رادیاتور ماشین است که لازم است گزینه با کیفیت تر را انتخاب کنید .

2- از به وجود آمدن رسوب در داخل پمپ آب ماشین خود جلوگیری کنید . برای جلوگیری از ایجاد رسوب درون پمپ آب باید نسبت به انتخاب مایع خنک کننده برای آن هوشیار باشید و نوع مرغوب آن را خریداری کنید .

3- در آخر ، اگر چیزی از مکانیکی خودرو بلد نیستید بهتر است اتوموبیل خود را مرتبا نزد مکانیک حرفه ای ببرید تا آن را بررسی کند و در صورت وجود مشکل آن را برطرف نماید .

دیگر علائم خرابی واتر پمپ چیست ؟

برای تشخیص خرابی واتر پمپ چندین علامت وجود دارد که توجه به آن ها بسیار ضروری بوده و می تواند تضمینی برای عملکرد صحیح موتور و عدم تحمیل هزینه های زیاد تعویض و تعمیر گردد .

1- نشتی آب یا ضدیخ از زیر خودرو

اگر خودروی شما نشتی آب یا ضد یخ دارد به احتمال زیاد واتر پمپ خودرو نیاز به تعمیر یا تعویض دارد . برای اطمینان از نشتی می توانید یک تست ساده انجام داد .

شب هنگام پس از خاموش کردن خودرو در پارکینگ ، یک تکه مقوای رنگ روشن دقیقاً زیر واتر پمپ قرار دهید ( چون ممکن است نشتی از مخزن رادیاتور ، واشرها ، مخزن بخاری و یا خود رادیاتور نیز باشد ) و صبح قبل از روشن کردن خودرو مقوا را چک کنید . اگر روی مقوا اثری از قطرات آب یا لکه سبز رنگ ( که نشان دهنده نشتی ضد یخ است ) بود ، باید اقدام به تعویض واتر پمپ خودرو کنید .

البته این نکته را باید توجه داشت که دیدن چند قطره آب در زیر خودرو در یک روز گرم تابستان ممکن است به دلیل کارکرد کولر خودرو باشد و دلیلی بر خرابی و نشتی واتر پمپ نیست .

چنانچه نشتی آب از واترپمپ بود باید به این نکته حیاتی توجه نمایید که در چنین مواقعی به دلیل خروج زیاد آب ، امکان تخلیه آب رادیاتور وجود دارد پس همواره ظرفی پر از آب با خود به همراه داشته باشید تا در صورت تخلیه رادیاتور ، مجددا آن را پر نمایید .

2- مشاهده نشتی قطرات آب یا بخار آب در اطراف واتر پمپ

اگر اطراف واتر پمپ قطرات آب یا بخار آب مشاهده نمودید به احتمال زیاد یک نشتی وجود دارد که باید به آن رسیدگی شود .

3- خوب کار نکردن کولر خودرو

اگر کولر خودروی شما خوب خنک نمی کند و کارکرد آن با مشکل روبروست بهتر است واتر پمپ خودروی خود را بررسی نمایید .

4- روشن شدن چراغ هشدار دمای آب

توجه داشته باشید اگر واتر پمپ کار خود را به درستی انجام ندهد یا نشتی داشته باشد موتور خنک نخواهد شد درنتیجه آمپر دمای آب بالاتر از میزان معمول رفته و چراغ هشدار آب روشن خواهد شد .

5- شنیدن صدای ساییدگی از داخل موتور خودرو

هنگامی که کاپوت ماشین بالاست به صدای موتور گوش کنید ، اگر مقدار کمی صدای ساییدگی شنیده شد ، می تواند نشان از خرابی واتر پمپ باشد ؛ هرچند تشخیص این امر شاید برای شما چندان ساده نباشد ولی پس از چند سال رانندگی ، به راحتی این صدا را متوجه خواهید شد .

واتر پمپ

نحوه برطرف کردن نشتی واتر پمپ

نشتی مربوط به واتر پمپ از دور پوسته ، دور شفت مرکزی واتر پمپ و دور شیلنگ رفت و برگشت اتفاق می ‌افتد . اگر نشتی از شیلنگ باشد می توان مکان نشتی را پیدا کرد و راه آن را مسدود کرد اما اگر نشتی از داخل واتر پمپ باشد حتما باید واتر پمپ را باز نموده و آن را بررسی کنیم .

اگر نشتی از پوسته واتر پمپ بود می توان با چسب موقتا آن را آب بندی کرد و بعدا نسبت به تعویض آن اقدام کرد . اگر نشتی از شفت مرکزی واتر پمپ باشد بهتر است آن را تعویض کنیم . در برخی مواقع هیچ دلیل و یا علامتی مبنی بر خرابی واتر پمپ وجود ندارد ، اما با این حال آب رادیاتور بیش از حد داغ می شود و بخار از کنار درب رادیاتور بیرون می آید .

در اینجا واتر پمپ هیچ مشکلی نخواهد داشت ، چون درب رادیاتور به گونه ایی طراحی شده است که فشار اضافی را دفع می کند تا به قسمت های دیگر آسیب وارد نشود . ذکر این نکته خالی از لطف نیست که یکی دیگر از عوامل جوش آوردن موتور خودرو که بسیار حائز اهمیت است ، کم بودن میزان آب و ضدیخ داخل رادیاتور است .

اگر با کمبود میزان مایع داخل رادیاتور مواجه شدید باید به آن آب و یا مخلوط مساوی آب و ضدیخ اضافه کنید اما توجه داشته باشید در هنگام اضافه کردن مایع به رادیاتور باید موتور کاملا سرد شده باشد ، اگر موتور داغ باشد و آب اضافه کنید به دلیل اختلاف دمای زیاد ، به پوسته سیلندر آسیب وارد می شود و پوسته سیلندر ترک می‌خورد . مراقب باشید هیچ گاه از ضد یخ به تنهایی در رادیاتور استفاده نکنید چون ممکن است بیش از حد داغ شده و مطابق توضیحات فوق به خودرو آسیب رساند .

عملکرد واتر پمپ

همان طور که از نام این قطعه پیدا است ، آب و مایع خنک کننده را به صورت مداوم به داخل موتور پمپاژ می کند . وظیفه واتر پمپ ، گردش آب در اطراف پیشرانه ( داخل پوسته پیشرانه ) و سیلندر ، خنک کردن آن به میزان لازم و بازگرداندن آن به رادیاتور است . واتر پمپ پراید روی پوسته سیلندر تعبیه می شود . شاید راجع به واتر پمپ های برقی زیاد شنیده باشید ، اما درصد زیادی از خودروها از واتر پمپ های مکانیکی استفاده می کنند ؛ واتر پمپ پراید هم مکانیکی است .

ممکن است واتر پمپ چند خودروی متفاوت را ببینید و حس کنید که شبیه به هم نیستند ؛ کاملاً درست است ، ظاهر واتر پمپ در خودروهای مختلف ، یکسان نیست ، اما عملکرد تمام آن ها شبیه به هم است . برای مثال ، واتر پمپ پراید با ال 90 شبیه به هم نیستند ، ولی عملکرد یکسانی دارند . عکس زیر نمایی از واتر پمپ ال 90 است.

بیشتر بخوانید:

علت قطع شدن و خرابی برق ماشین + نحوه برطرف کردن آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.