علت صدای عجیب اگزوز چیست و روش از بین بردن صدای بلند اگزوز

علت صدای عجیب اگزوز چیست و روش از بین بردن صدای بلند اگزوز

علت صدای عجیب اگزوز چیست

با سلام خدمت مخاطبين گرامی مگ کارز پستی بسیار کارآمد درباره ی علت صدای عجیب اگزوز چیست و روش از بین بردن صدای بلند اگزوز را فراهم کردیم امیدوارم بخونید و استفاده کنید و بفرستید برای دوستاتون که اونام ممطالعه کنن و همچنین خواهشمندم با نظرات و پيشنهادات خودتون مارو ياری کنید.

یکی از مهم‌ترین قطعات بکار رفته در خودرو‌ها و وسایل نقلیه دیگر، اگزوز است. اگزوز‌ها وظیفه انتقال دود حاصل از واکنش‌های شیمیایی درون سیلندر‌ها را به خارج از سیستم پیشرانه اتومبیل دارند.

در اتومبیل‌های امروزی وظایف اگزوز‌ها بیشتر از خارج کردن دود از خودرو می‌باشد و نقش بسزایی در وضعیت مصرف سوخت اتومبیل دارند. سیستم کلی اگزوز‌ها از سه بخش اتصال به موتور، میانی و انتهایی تشکیل شده‌اند.

از گذشته تا کنون اگزوز‌ها نیز مانند مابقی قطعات اتومبیل دچار تغییرات زیادی شده‌اند اما به طور کلی ۵ نوع اگزوز در صنعت وسایل نقلیه استفاده شده است، که در این مقاله به آن‌ها می‌پردازیم.

اگر چه کار اصلی اگزوزها در ماشین، جمع آوری و خارج کردن دودهای حاصل از واکنش های شیمیایی در سیلندر است، اما اگزوزها وظایف دیگری نیز دارند.

عمده وظایف دیگر اگزوزها عبارتست از: کاهش آلایندگی، کاهش دما و کاهش صدا. همان طور که گفته شد یکی از مهم ترین وظایف اگزوز، کاهش صدای ایجاد شده توسط موتور خودرو است.

در حالت عادی، اگزوز خودرو نباید صدای خیلی بلندی داشته باشد. صدای بلند اگزوز می تواند احتمالاً خبر از یک نشتی در اگزوز خودرو بدهد. پیدا کردن و رفع نشتی مورد نظر در خودرو می تواند به طور مؤثری در کاهش صدای اگزوز نقش داشته باشد.

با این حال، اگر اگزوز خودرو در حالت طبیعی نیز صدای بلندی دارد، دلیل آن را می توان از کارخانه تولیدی جویا شد و برای حل آن نیز می توان یک صدا خفه کنِ اگزوز خریده و روی اگزوز نصب شود. صدا خفه کن ها همانطور که از اسمشان پیداست، برای کاهش صدای اگزوز طراحی شده اند.

۱- خودروی خود را در یک مکان صاف و مسطح پارک کنید.

اولین مرحله برای پیدا کردن نشتی اگزوز، بالا آوردن ماشین تاجایی است که بتوانید براحتی با آن کار کنید. برای این کار باید از جک استفاده کنید. تا حد امکان سعی کنید برای شروع کار، خودرو خود را در یک مکان مسطح پارک کنید و جک بزنید تا جک بتواند وزن ماشین را تحمل کند.

• کف آسفالتی یا بتنی و سیمانی، بهترین مکان برای جک زدن اتومبیل است.

• هرگز روی سطوحی مانند چمن و سنگریزه، جک نزنید. زیرا احتمال واژگونی اتومبیل در این سطوح وجود دارد.

۲- اجازه دهید اگزوز سرد شود.

پس از رانندگی و روشن بودن اتومبیل، لوله اگزوز بسیار داغ می شود. به همین دلیل باید منتظر بمانید تا اگزوز سرد شود. ممکن است سرد شدن اگزوز چندین ساعت طول بکشد، اما باز هم لازم است تا سرد شدن کامل آن صبر کنید.

• هر چه مدت زمان بیشتری موتور خودرو روشن بوده باشد، مدت زمان طولانی تری نیز لازم است تا اگزوز کاملاً سرد گردد.

• برای چک کردن سردی یا گرمی اگزوز، روی کاپوت دست بگذارید. اگر کاپوت گرم بود، نشان دهنده این است که اگزوز و موتور خودرو هنوز داغ هستند.

علت صدای عجیب اگزوز چیست

۳- ماشین را جک بزنید.

پس از خنک شدن کامل اگزوز، ماشین را به گونه ای جک بزنید که بتوانید زیر خودرو قرار گرفته و با اگزوز کار کنید. زمانی که فقط خودرو را جک زدید هرگز به زیر ماشین نروید. خودرو حتماً باید جک استند (خرک) نیز داشته باشد.

• اگر از نقاط جک زدن خودرو آگاه نبوده یا مطمئن نیستید، به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید و نقاط مورد نظر را بیابید.

علت صدای عجیب اگزوز چیست

۴- لوله های اگزوز را بازبینی کنید.

اگر احتمال می دهید که ممکن است بدانید در چه نقاطی اگزوز سوراخ شده و نشتی داشته باشد، در ابتدا همان نقاط را بررسی کنید. در غیر این صورت چک کردن را از قسمت جلوی خودرو، شروع کرده و به سمت عقب خودرو حرکت کنید.

به دنبال نشانه هایی نظیر خراش، ترک خوردن یا شکستگی، فرسودگی و یا سوراخ شدگی باشید.

در کنار تمام این نشانه ها، حتماً زنگ زدگی ها را نیز در نظر بگیرید. زنگ زدگی نیز یکی از دلایل عمده نشتی و سوراخ شدن اگزوز است. پیامد نفوذ زنگ زدگی به لوله و داخل آن می تواند سوراخ شدن اگزوز باشد.

• در خودروهایی مانند خودروهای اسپرت که ارتفاع کفشان از سطح زمین خیلی زیاد نیست، نشتی و سوراخ شدن اگزوز می تواند به دلیل برخورد اگزوز با سرعت گیرها و سنگ های بزرگ و موارد این چنینی باشد.

علت صدای عجیب اگزوز چیست

۵- اگر نتوانستید منبع نشتی را به صورت چشمی پیدا کنید، از دوست خود بخواهید ماشین را روشن کند.

از زیر ماشین بیرون بیاید و به دنبال علائم نشتی دود از لوله اگزوز باشید.

• اگر در زیر خودرو هستید و خودرو روشن است، حتماً مراقب باشید و سعی کنید دست های خود را خیلی تکان ندهید تا از برخورد احتمالی آنها با خودرو جلوگیری شود.

علت صدای عجیب اگزوز چیست

۶- پس از پیدا کردن محل سوراخ و نشتی اگزوز، راه حل های خود را بررسی کنید.

برخی از نشتی ها و سوراخ شدگی های اگزوز را می توان در خانه تعمیر کرد، اما برخی دیگر نیاز به مهارت های خاص یک مکانیک کار دارند. اگر دلیل نشتی اگزوز، یک زنگ زدگی عمیق بود، شاید لازم باشد تمام قسمت های اگزوز تعویض شوند.

• خراشیدگی ها یا سوراخ های کوچک می توانند با اپوکسی ها (epoxy)، وصله ها یا پچ های کوچک تعمیر شوند.

• نشتی های کوچک می توانند از طریق نوار عایق اگزوز یا اپوکسی ها تعمیر گردند.

• سوراخ های بزرگتر، با یک اپوکسی و پچ های بزرگتر وصله زده می شوند.

نشتی را با یک پچ (patch) یا وصله مکانیکی تعمیر کنید.

مطلب مرتبط: علت کاهش توان و قدرت موتور خودرو در گذر زمان چیست و چه باید کرد

علت صدای عجیب اگزوز چیست

۱- اندازه پچ (patch) مورد نیاز برای تعمیر نشتی را تعیین کنید.

علت صدای عجیب اگزوز چیست: برای استفاده از پچ مورد نیاز، می توانید از کیت پچ اگزوز استفاده کنید و آن را از فروشگاه های قطعات و لوازم خودرو تهیه کنید. قسمت نشتی اگزوز را کاملاً پاک و تمیز کرده و اندازه آن را مشخص کنید.

زمانی که می خواهید اندازه پچ مناسب را از کیت انتخاب کنید، اندازه پچ را حتماً حدود یک سانت یا حتی بیشتر از اندازه سوراخ در نظر بگیرید.

• اگر اندازه سوراخ بزرگتر از ۷٫۵ سانتی متر باشد، احتمالاً لازم خواهد بود تمام قسمت های اگزوز تعویض گردد.

• اگر از کیت پچ اگزوز استفاده می کنید، قبل از به کار بردن آن، دستور العمل روی آن را حتماً مطالعه کنید.

علت صدای عجیب اگزوز چیست

۲- اگر کیت پچ مورد نظر برای اگزوز در دسترستان نبود، از یک قوطی آلومینیومی استفاده کنید.

قوطی را باید به گونه ای برش دهید که قسمت بریده شده تمام نشتی را به طور کامل بپوشاند. به طوری که حدود یک سانتی متر یا حتی بیشتر، از سوراخ و نشتی اگزوز بزرگتر باشد.

برای سوراخ های کوچکتر، به راحتی می توانید یک دایره از قوطی آلومینیومی جدا کنید که قطر آن ۱ سانت بزرگتر از قطر سوراخ باشد.

• زمانی که می خواهید قوطی را برش بزنید، حتما از دستکش مخصوص کار استفاده کنید تا دستانتان آسیب نبینند.

• پس از برش قوطی، دورِ قسمت برش خورده را حتماً با موادی نظیر چسب یا نوار، دورگیری کنید تا لبه های تیز آن به دست های شما آسیب نزنند.

علت صدای عجیب اگزوز چیست

۳- برای وصل کردن پچ، از اپوکسی استفاده کنید.

اپوکسی A و B را با هم مخلوط کرده و روی قسمت نشتی و اطراف آن بمالید. از مقدار مناسب اپوکسی استفاده کنید. یعنی اپوکسی باید به حدی باشد که بتوانید پچ را روی قسمت نشتی کاملاً مهر و موم کنید. اما نباید آنقدر هم زیاد باشد که شروع به چکه کردن روی لوله های اگزوز نماید.

• اگر قصد دارید تمام طول مسیر اگزوز را پوشش دهید، بهتر است در قسمت سوراخ و نشتی از اپوکسی استفاده کرده و برای قسمت های دیگر اگزوز یک پوشش سبک تر بکار ببرید.

• زمانی که در قسمت نشتی اپوکسی مالیده و پچ را روی آن قرار دادید، اگر کمی اپوکسی از لبه های پچ بیرون زد، موردی ندارد.

• پس از وصل کردن پچ با اپوکسی به قسمت نشتی، اطمینان حاصل کنید که اطراف لبه های پچ یا وصله، هیچ گونه نشتی ندارند.

علت صدای عجیب اگزوز چیست

۴- وصله مکانیکی را که از قوطی آلومینیومی جدا کرده یا پچ را روی قسمت نشتی وصل کنید.

علت صدای عجیب اگزوز چیست: هم می توانید از یک پچ کوچک تنها روی سوراخ استفاده کنید و هم می توانید از یک پچ بزرگ تر برای تمام طول مسیرِ اگزوز استفاده نمایید. اگر برای تمام قسمت های لوله از پچ استفاه می کنید، مطمئن شوید که مرکز پچ یا وصله ی مورد استفاده روی سوراخ یا قسمت نشتی قرار دارد.

برای وصل کردن پچ یا وصله، باید از اپوکسی استفاده کنید. اما پس از قرار دادن تکه روی سوراخ، شاید لازم باشد کمی با دستتان آن را نگه دارید تا کاملاً روی قسمت مورد نظر محکم شود.

علت صدای عجیب اگزوز چیست

۵- پس از چسباندن پچ با اپوکسی روی قسمت نشتی، تمام پچ و لبه های آن را نیز با اپوکسی پوشش دهید.

پوشش کامل پچ با اپوکسی می تواند در استحکام وصله و نیز کاهش خطر سوراخ شدگی پچ، مؤثر باشد. همچنین این کار به ثابت نگه داشتن پچ در محل نشتی کمک می کند، چرا که اپوکسی پس از خشک شدن جامدتر می شود.

• محیط اطراف پچ را نیز کاملاً با اپوکسی پوشش دهید تا سوراخ های خیلی ریز گرفته و مسدود شوند.

• اما اگر تمام طول مسیر اگزوز را با پچ پوشش داده اید، لازم نیست تمام آن را با اپوکسی نیز بپوشانید.

علت صدای عجیب اگزوز چیست

۶- اگر در تمام طول مسیر لوله اگزوز از پچ یا وصله استفاده کرده اید

حتماً از دو عدد بست شیلنگ استفاده کنید تا بتوانید پچ را در سرتاسر مسیر لوله، ثابت در سر جای خود نگه دارید.بست ها را در دو طرف سوراخ یا قسمت نشتی، روی پچ پوشاننده لوله اگزوز قرار داده و آن را با ابزار مناسب محکم و سفت کنید. این بست ها، پچ را کاملاً محکم می کنند.

• حتی برای پچ های کوچکتر نیز می توانید از بست استفاده کنید. اما شاید برای چنین پچ ها و وصله های کوچکی، یک عدد بست هم کافی باشد

انباره یا صدا خفه کن اگزوز را تعویض کنید.

علت صدای عجیب اگزوز چیست

۱- از یک انباره اگزوز یا صدا خفه کن مخصوص اگزوز استفاده کنید.

صدا خفه کن ها انواع مختلفی دارند و هر کدام برای اهداف و نیازهای خاصی طراحی شده اند. برای خریدن یک صدا خفه کن مناسب برای خودرو خود، به یک فروشگاه قطعات و لوازم خودرو مراجعه کرده و از فروشنده کمک بخواهید تا شما را در خریدن صدا خفه کن اگزوز مناسب راهنمایی کند.

صدا خفه کنی که می خرید حتماً باید متناسب با مدل ماشین شما باشد و بتواند صدای اگزوز را قطع کرده یا کاهش دهد.

• شما حتی می توانید به جای خریدن یک صدا خفه کن جدید، یک صدا خفه کن دست دوم بخرید. این صدا خفه کن های دست دوم را می توانید بیشتر در خرده فروشی های بزرگ یا فروشگاه وسایل اسقاطی خودرو پیدا کنید.

علت صدای عجیب اگزوز چیست

علت صدای عجیب اگزوز چیست

۲- از یک اسپری برای نرم شدن بست های دو طرف انباره یا صدا خفه کن قبلی استفاده کنید.

علت صدای عجیب اگزوز چیست: بست های انباره یا صدا خفه کن اگزوز، به دلیل اینکه در معرض هوا، آب و دود قرار دارند، احتمالاً پر از جرم و آلودگی و زنگ زدگی هستند. یک اسپری روان کار یا روان کننده نظیر دبلیو دی ۴۰ (WD-40) را روی پیچ ها اسپری کنید و چند دقیقه زمان بدهید تا اسپری درون آنها نفوذ کند.

اگر صدا خفه کن، توسط فلنج (flange) روی لوله اگزوز محکم شده است، روی پیچ فلنج اسپری روان کار بزنید.

• برای باز کردن پیچ های بست یا فلنج، شاید لازم باشد از چند نوع روان کار استفاده شود.

پس از نرم و روان شدن پیچ ها، با استفاده از آچار، پیچ و مهره های روی بست های صدا خفه کن اگزوز را شل (باز) کنید. پیچ های بست های صدا خفه کن، ممکن است به دلیل زنگ زدگی، خورده یا شکسته شده باشند. پس مجبور خواهید بود از یک آچار متناسب با سایز مهره ها، کمک بگیرید و مهره ها را به آرامی باز کنید.

• به احتمال زیاد بست ها نیز باید تعویض شوند، پس اگر پیچ، مهره یا حتی خودِ بست نیز شکست، نگران نشوید. چون بست ها یا زنگ زده اند و یا پوسیده شده اند و قابلیت استفاده مجدد را نخواهند داشت.

علت صدای عجیب اگزوز چیست

3- صدا خفه کن را از لوله های اگزوز جدا کنید.

پس از باز کردن بستِ صدا خفه کن و خارج کردن آن، در قسمت اتصال صدا خفه کن و لوله های اگزوز، مجدداً از اسپری روان کننده استفاده کرده و چند دقیقه ای زمان بدهید تا اسپری به طور کامل در بین آنها نفوذ کند. پس از نفوذ اسپری، شما باید بتوانید صدا خفه کن را به سمت جلو و عقب حرکت دهید تا بتوانید انباره را از دو لوله متصل به آن جدا کنید.

علت صدای عجیب اگزوز چیست

4- صدا خفه کن اگزوز را از اتصالات لاستیکی (هنگر یا منجید) جدا کنید.

پس از جداسازی صدا خفه کن اگزوز از اتصالات لاستیکی، صدا خفه کن را سر جای خود نگه می دارند. در واقع، صدا خفه کن با یک قطعه فلزی روی یک پایه قرار گرفته و از طریق یک حلقه لاستیکی به بدنه اتومبیل متصل است. صدا خفه کن را به سمت عقب بکشید تا از بدنه دور شده و بخش فلزی از حلقه لاستیکی جدا شود.

• آزاد شدن قطعه فلزی از حلقه، ممکن است به کمی زور و انرژی نیاز داشته باشد.

• ممکن است حلقه لاستیکی پاره شود. نگران نشوید! می توانید برای آن یک جایگزین تهیه کنید. از یک هنگر رابر یا منجید جدید استفاده کنید. با استفاده از قطعه فلزی و حلقه لاستیکی یا همان هنگر رابر جدید، صدا خفه کن جدید را به بدنه ماشین وصل کنید.

دقت کنید اندازه صدا خفه کنی که تهیه می کنید، باید متناسب با ماشین شما بوده و برای مدل ماشین شما طراحی شده باشد. رابر سبب می شود که پس از نصب کامل انباره اگزوز، از لغزش یا تولید صدا درون کابین اتومبیل، جلوگیری شود.

• اگر در زمان تعویض حلقه لاستیکی، آن را پاره کردید یا خراب شد، حتماً آن را تعویض کنید.

علت صدای عجیب اگزوز چیست

۷- پیش از نصب صدا خفه کن جدید، لوله ها را درزگیری کنید.

با استفاده از یک اسپری درزگیر، اتصالات لوله را درزگیری کنید تا احتمال نشت از اگزوز کاهش یابد. پس از استفاده از اسپری درزگیر اگزوز، چند دقیقه ای زمان بدهید تا اسپری درون درزها نفوذ کند.

• قبل از استفاده از درزگیر، حتماً به دستورالعمل درج شده روی آن دقت کنید.

علت صدای عجیب اگزوز چیست

۸- لوله خروجی اگزوز را به خروجی صدا خفه کن متصل کنید.

اگر احساس کردید که این دو لوله با هم فیت نشده و یا تکان می خورند، به یک آداپتور یا لوله مبدل نیاز دارید تا دو لوله را به هم وصل کنید. صدا خفه کن باید دقیقاً زیر حلقه لاستیکی قرار داشته باشد، به طوری که هنگر یا منجید به صورت عمودی قرار بگیرد.

• اکثر لوله های اگزوز، دارای قطری معادل ۵ تا ۶٫۵ سانتی متر (۲ تا ۲٫۵ اینچ) می باشند.

علت صدای عجیب اگزوز چیست

۹- اتصالات لوله ها را به کمک بست، محکم کنید.

به کمک یک آچار و با استفاده از بست، اتصالات لوله ها را به حدی محکم کنید که لوله ها قادر به جابه جایی به سمت جلو و عقب نباشند.

• بسته به نوع انباره و سایز پیچ ها و مهره ها، می توانید از آچارهای مختلفی استفاده کنید

اگزوز‌های تک خروجی

علت صدای عجیب اگزوز چیست: عمومی‌ترین و البته ارزان‌ترین اگزوز‌های بکار رفته در وسایل نقلیه، اگزوز‌های تک خروجی هستند؛ این اگزوز‌ها از یک لوله برای انتقال دود از درون سیلندر‌ها استفاده می‌کنند.

امروزه اگزوز‌های تک خروجی معمولا در اتومبیل‌هایی با حجم موتور پایین استفاده می‌شوند، زیرا حجم دود انتقال یافته در آن‌ها بسیار کم است و می‌تواند باعث افزایش مصرف سوخت در خودرو‌هایی که حجم احتراق در آن‌ها بالاست شود.

اگزوز‌های دوگانه

امروزه اگزوز‌های دوگانه بیشترین استفاده را در صنعت اتومبیل‌سازی دارد. به دلیل استفاده از فناوری توربوشارژر در خودرو‌های امروزی، نیاز به خروجی‌های قوی‌تر بیش از پیش حس می‌شود؛

از همین رو اگزوز‌های دوگانه با بهره‌گیری از مخازن بزرگ‌تر حجم دود بیشتری را نسبت به اگزوز‌های تک خروجی از سیلندر‌ها خارج می‌کنند. معمولا در سیستم اگزوز‌های دوگانه یا دبل، از دو لوله اگزوز(انتقال دهنده) استفاده می‌شود.

اگزوز‌های دوگانه نسبت به اگزوز‌های تک خروجی، باعث کاهش مصرف سوخت خودرو‌ها می‌شوند و همین امر یکی از عوامل رشد و توسعه این اگزوز‌ها در صنعت خودروسازی بود.

علت صدای عجیب اگزوز چیست

اگزوز‌های دوگانه مخالف

یکی از مشکلات اگزوز‌های دوگانه خم نشدن لوله‌های آن بخاطر نوع مخزن لوله اگزوز‌ها بود، به همین دلیل مهندسان و طراحان صنعتی فعال در حوزه خودروسازی از نمی‌توانستند از اگزوز‌های دوگانه در اتومبیل‌های کوچک یا متوسط استفاده کنند؛

از همین رو در سال 1998 اگزوز‌های دوگانه مخالف توسط مهندسان آمریکایی ساخته شد. اگزوز‌های دوگانه مخالف یا معکوس دارای مخازنی کوچک‌تر و مستطیلی شکل بودند که به طراحان اتومبیل این امکان را می‌داد که با در نظر داشتن فرم و اندازه خودرو، لوله‌های انتقال دهنده اگزوز را طراحی کنند.

اگزوز‌ دوگانه مخالف، کم‌تر از نوع معمولی و رو به عقب اگزوز‌های دوگانه باعث کاهش مصرف سوخت در خودرو‌ها می‌شد اما به دلیل شکل و فرم انعطاف‌پذیری که داشت خیلی سریع در بین خودروسازان بزرگ دنیا مورد استفاده قرار گرفت.

اگزوز‌های دوطرفه

اگزوز‌های دوطرفه همان اگزوز‌های دوگانه مخالف بودند که تیونر‌ها با بهره‌گیری از فرم‌های خمیده به جای استفاده از عقب اتومبیل، لوله‌ها را از طرفین خودرو‌ها خارج می‌کردند.

اگزوز‌های دوطرفه به دلیل ایجاد خمیدگی‌های نامتقارن باعث افزایش مصرف سوخت و کاهش راندمان موتور اتومبیل‌ها می‌شدند؛ از همین رو هیچ‌گاه اگزوز‌های استانداردی به شمار نرفته‌اند و مورد استقبال صنعت اتومبیل‌سازی قرار نگرفتند.

منابع:فن تریکس/ارین موتور

گردآوری و بازنشر: مجله خودرو

مطالب مرتبط:

تنظیم باد لاستیک خودرو چگونه انجام می شود

متوقف کردن روغن سوزی خودرو + دلیل روغن سوزی خودرو چیست

روش تشخیص لوازم یدکی خودرو اصلی و تقلبی

اگر ترمز خودرو برید چه اقداماتی باید انجام داد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.