همه چیز درباره کمک بادی و تنظیم ارتفاع برای پژو 206

همه چیز درباره کمک بادی و تنظیم ارتفاع برای پژو 206

ما در این نوشته می خواهیم راجع به کمک بادی و تنظیم ارتفاع برای پژو 206 صحبت کنیم. این دستگاه با قابلیت تنظیم ریگلاژی دستی بر روی کلیه خودرو های نصب خواهد شد . ست کامل فنر ریگلاژی با قابلیت تنظیم ریگلاژی دستی تنظیم ارتفاع شامل چهار عدد لوله رزوه می شود ، که این چهار عدد کمک پوسته کوتاه ، چهار عدد فنرلول و آچار تنظیم ارتفاع . هسته کمک چیزی جز کمک های عادی نیست و جهت دارا بودن قابلیت انتخاب میزان ارتجاع از یک فنر لول که از طریق رزوه های روی پوسته کمک حالت دلخواه رو ایجاد میکند .

کمک با فابلیت تنظیم شوندگی دارای مارک های مختلفی است که مارک AOEX که با کد XFORCE مشخص می شود را سر شناس تر ازبقیه مارک هاست این کمک ها یک ایرادی داره اونم این هستش که توی چاله ها یا دست اندازه هایی که با شدت از اون رد شیم رزوه میکنه و به اصطلاح ماشین میخوابه بعد از چند بار افتادن این اتفاق کمک دیگه قابل استفاده نمی باشد .

پژو 206

نکته مهم:

ریگلاژی یک نوع کمک فنر وجود دارد که به آن کمک فنر قابل تنظیم می گویند . کمک فنر ها قابل تنظیم این قابلیت را دارند که ضریب میرایی آن ها تنظیم می گردد . اگر خودروی از روی دست انداز به آهستگی عبور نماید ، کمک فنر ها باید خیلی سفت عمل کنند اما زمانی که اتومبیلتان با سرعت خیلی بالا از روی دست انداز رد می شود به سیستم تعلیق اتومبیلتان یک ضربه ای محکم در زمانی اندک وارد می شود . در چنین موقعیتی کمک فنر ها باید خیلی نرم کار می کنند .

در این کمک فنر ها سنسور هایی وجود دارد که شرایط حرکت خودرو مانند سرعت ، شتاب و نیرو های وارده را دریافت کرده و پس از پردازش این اطلاعات ، باز و بسته شدن سوپاپ های ورودی و خروجی را کنترل می گیرد . از این طریق ، ورود و خروج مقدار روغن و یا هوا ، میزان سختی کمک فنر ها ، متناسب با شرایط تنظیم می شود .

چگونه ارتفاع ماشین خود را درست کنیم ؟

1- خودرو در یک جای صاف و بدون شیب قرار دهیم .

2- زیر ماشین از سمت عقب را جک بزنید .

3- چرخ ها دو طرف ماشین را باز کنید .

4- با اچار دو عدد پیچ روی سر میله هزار خاری را باز کنید و در سمت دیگر این میله ها لوله روغن ترمز جلوی آن را گرفته آن را باز کنید تا راحت تر بتوانید کار کنید .

5- 3 عدد میله هزار خاری وجود دارد که دو عدد آن هر کدام برای تنظیم ارتفاع هر طرف باید در بیاید و تنظیم ارتفاع شود .

6- قبل از در آوردن میله ها از وسط گل گیر تا لبه کاسه را با متر ارتفاع بگیرید .

7- در صورت گیر پاژ بودن میله ها بهتره چند دقیقه قبل از در آوردن میله ها جای سر هزار خاری میله ها روغن ترمز زده شود .

8- وقتی پیچ سر هزار خاری باز شود ، حالا نوبت به درآوردن واشر نگهداری میله رسیده که باید از بسته شدن میل جلوگیری شود .

9- حال با یک چکش و قلم خوب از سر میله هزار خاری ضربه بزنید بهتره پیج هزار خاری را جای خود قرار دهید و ضربه بزنید .

10- اگر می خواهید ارتفاع را کم کنید از زیر کاسه جک زه و ارتفاع را بیشتر کرده و بین چرخ و گل گیر را تنظیم کنید .

اگر فکر می کنید که دیر خودرویتان مثل کیفیتی ندارد ، می توانید از مراحل زیر کمک بگیرید :

مرحله اول :

قسمت جلوی خودرو را به پایین فشار بدهید تا کمک فنر های ضعیف شده را تشخیص بدهید . البته این آزمایش علمی نیست ولی وقتی در کنار سایر چک هایی که انجام می دهید می تواند بسیار مفید می باشد . برای انجام این کار بهتر است در جلوی ماشین بایستید و پا یا زانوی تان را روی سپر قرار دهید و خم نشوید . بهتر است این قسمت در مرکز نباشد . وزن خودتان را روی آن تقطه بی اندازید . سپس به ناگهان وزن خودتان را بردارید . چنانچه بدنه خودرو بیشتر از یکی دو بار بالا و پایین رفت ، نشانه این است که کمک فنر ها ضعیف شده اند .

مرحله دوم :

به طور چشمی بالا و پایین رفتن و بازی کردن کمک فنر ها را بررسی و حتما چک کنید . دنبال ردی از روغن بگردید که قبلا از کمک فنر بیرون آمده یا هم اکنون در حال خارج شدن است . اگر در حال حاضر روغن در حال خارج شدن است ، یعنی کمک فنر ها خراب شده است . هنگامی که دزد گیری از بین رود ، کمک فنر ها نیز کار خود را از دست خواهد داد . ممکن است هنگام حرکت در جاده روغن یا مایعی شبیه آن روی کمک فنر ها پاشیده شده باشد و شما را به اشتباه بیندازد .

مرحله سوم :

خودرو را در محلی صاف و بدون شیب پارک کنید به گونه ای که هر دو طرف خودرو در یک سطح قرار گرفته است . اگر تنظیمات سیستم تعلیق خودرو را می دانید ، ارتفاع خودروی خود را اندازه بگیرید . اگر ارتفاع ب حداقل میزان مجاز رسیده ، نشان دهنده آن است که چیزی تغییر کرده و نامیزان می باشد .

معایب ارتفاع زدن ماشین

1- امکان ایجاد لاستیک سائی در اثر کم شدن فاصله لاستیک نسبت به گل گیر

2- کم شدن میزات چرخش فرمان

3- شکستن و ترک خوردن متعلقات سیستم تعلیق و چرخ های خودرو در اثر ضربه یا عبور از دست انداز های شدید

4- ایجاد صدا های اضافی از خودرو

5- وجود منع قانونی و در نظر گرفتن جریمه برای خودرو هایی که ارتفاع کمتری دارد

6- تحت فشار بودن سیستم زیر بندی و فنر های خودرو

7- افزایش استهلاک خودرو

8- خراب شدن جلو بندی خودرو

9- ایجاد مشکلات مربوط به ستون فقرات راننده در اثر حرکت خشک و همراه با ضربه خودرو

10- وارد شدن ضربه به زیر خودرو هنگام حرکت از روی سرعت گیر ها و موانع جاده

11- خشکی حرکت خودرو در هنگام عبور از دست انداز ها

12- حرکت خشک و همراه با ضربه به اتاق در هنگام سواری

مزایای ارتفاع زدن ماشین

1- بهبود عملکرد خودرو در پیچ های تند

2- افزایش میزان فرمان پذیری و هندلینگ خودرو

3- بهتر شدن وضعیت آیرودینامیک خودرو و حالت باد شکنی آن

4- افزایش ویژگی زیبایی ظاهری خودرو

انواع روش های ارتفاع زدن

1- روش اول گرم کردن فنر ها می باشد . با گرم کردن فنر ، فاصله دور های فنر به یک دیگر نزدیک تر می شود و در نتیجه ارتفاع فنر ماهش می باید ، و اصلا توصیه نمی شود که ارتفاع ماشین خود را جمع کنید .

2- ارزان ترین و شایع ترین روش ، روش ارتفاع زدن است که فنر ها را کاهش می دهد . با کاهش دادن فنر ها ، حالت ارتجاعی کمتری دارد و در نتیجه سیستم تعلیق عملکرد خوبی دارد . این روش به ماشین آسیب جدی وارد می کند .

ارتفاع زدن به چه معناست ؟

به کاهش یا افزایش ارتفاع خودرو از حالت استاندارد یا معمولی ، ارتفاع زدن گفته می شود . شایع ترین روشی که برای ارتفاع زدن استفاده می شود ، کم کردن و یا بریدن کمک فنر ها خودرو می باشد که بسیار غیر استاندارد می باشد و باعث ایجاد مشکل در ماشین خواهد شد .

استاندار ترین روش برای ارتفاع زدن ماشین استفاده از کمک فنر های مخصوص و اسپرت است که معمولا باعث می شوند تا ارتفاع خودرو از حالت عادی خارج شود و به سطح زمین برسد .

10 روش که به افزایش و یا کاهش ارتفاع ماشین شما کمک می کند ، شامل موارد زیر می باشد :

1- تنظیمات فنر

2- کاهش ارتفاع کیت ها

3- سیستم تعلیق بادی

4- سیستم تعلیق هیدرولیک

5- کاهش ارتفاع سلیقه ای

6- میله های چرخشی

7- افزایش ارتفاع بدنه

8- افزایش ارتفاع سیستم تعلیق

9- هم ترازی

10- افزایش ارتفاع زیاد

ارتفاع

دیگر مزایای ارتفاع زدن ماشین

ارتفاع زدن خودرو تنها دارای معایب نیست و برخی از مزایا نیز با خود به همراه دارد که اگر در حالت استاندارد و از روی اصول انجام شود ، می تواند حس بسیار خوبی را نیز به راننده القا کند . مزایای این ماشین شامل موارد زیر می باشد :

1- بهبود عملکرد فرمان پذیری و هندلینگ خودرو

2- افزایش ویژگی های زیبایی ظاهری خودرو

3- بهتر شدن وضعیت آیرودینامیک خودرو و حالت باد شکنی آن

دیگر معایب ارتفاع زدن ماشین

افزایش ضربات به کابین خودرو حرکت خشک از روی دست انداز ها احتمالا رایج ترین عیب ارتفاع زدن خودرو است که عموما نیز حاصل اشتباه انجام دادن این عمل است . دیگر معایب شامل موارد زیر می باشد :

1- ایجاد صدای اضافی از خودرو

2- تحت فشار بودن سیستم زیر بندی و فنر های خودرو

3- افزایش استهلاک خودرو

4- خراب شدن جلو بندی خودرو

5- حرکت خشک و همراه با ضربه خودرو

6- وارد شدن ضربه به زیر خودرو در هنگام حرکت از روی سرعت گیر و موانع جاده

 

ارتفاع سواری چه درد سر هایی دارد

1- سپر در موقعیت پایین تری نسبت به ماشین های استاندارد قرار می گیرد و در برخورد ها ، ضربه به جای سپر ها به چراغ یا جلو پنجره وارد می شود .

2- فشار بیشتری بر روی مجموعه تعلیق وارد می شود و خرابی ها زودتر از موعد پدیدار می شوند .

3- لاستیک در دست انداز ها با قسمت داخلی گل گیر برخورد می کند و به شکل گیر ها و احتمالا شلنگ های شیشه شور آسیب وارد می کند .

4- دیگر خودروی شما قابلیت حمل بار و سر نشین استاندارد را ندارد .

5- ماشین ارتفاع خورده ، عملا قابلیت استفاده در جاده های غیر آسفالته را از دست می دهد .

6- در بعضی از ماشین ها ، لاستیک با لبه ی گل گیر برخورد می کند که مستلزم برش لبه ی گل گیر است .

7- بعد از کاهش ارتفاع حواستان باشد با فاصله از جدول ها پارک کنید ، چرا که احتمالا در زمان گشودن درب ها با جدول برخورد خواهند کرد .

8- اگر از روش های نادرست برای انجام این کار اقدام کرده باشید ، در زمان معاینه فنی و فروش به مشکل خواهید خورد .

9- هر چقدر شهر تان کوچک تر باشد بیشتر باعث جلب توجه اطرافیان و مهم تر از پلیس خواهید شد .

10- کاهش ارتفاع خشکی عملکرد سیستم تعلیق را در پی دارد و مناسب افرادی که به سواری نرم و راحت علاقه مند هستند نیست .

تیونینگ شوشی

مقایسه سطح تماس فنر بریده شده در برابر فنر استاندارد ساده است ، کمک فنر های استاندارد را باز کنید . مجموعه فنر و کمک فنر رو دوباره سوار و از کاهش ارتفاع و کوبش شدید و به صدا افتادن ادوات داخل ماشین لذت ببرید .

انواع تیونیگ اصولی

1- کیت پنوماتیک

در این کیت مانند تعلیق زانتیا ، خبری از فنر و کمک فنر نیست و به جایشان از بالشتک های هوا استفاده می شود که با افزایش فشار هوا در مجموعه ، ارتفاع بیشتر می شود و بر عکس .

2- کیت کویل اور

کویل اور ها قابلیت تنظیم ارتفاع و خشکی و سفتی دارند و از این جهت برای استفاده در شهر و جاده و حتی پیست ، بهترین هستند . این کیت ها برای بیشتر خودرو های وارداتی قابل سفارش هستند و تنها ایراد نسبتا بالای می باشد .

3- کیت کمک فنر پروفیل کوتاه و فنر های اسپرت

چرا ارتفاع سواری طرفدار زیادی دارد

1- برای خوش رخ شدن ماشین و چشم و هم چشمی

بعضی از خودرو ها با قابلیت پیمایش مسیر های خاکی و کمی ناهموار طراحی می شوند که مهم ترین تفاوت آنها ارتفاع بالا تر از سطح زمین نسبت به مدل ها استاندارد است که می توان رنو ساندرو را نام برد .

2- برای بهبود هندلینگ

کاهش ارتفاع به روش اصولی باعث خوش دستی و افزایش هندلینگ ماشین می شود یعنی اینکه در سرعت ها بالا بدون احساس غوطه وری با خیال راحت تری می نوان پیچید .

ارتفاع

بیشتر بخوانید:

مقایسه رانا با پژو + معرفی و مشخصات فنی

آموزش تنظیم ساعت و تاریخ خودرو پژو 206 + تصاویر

همه چیز درباره ایموبلایزر پژو پارس + طرز کار آن

منبع: کارستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.