معرفی، مشخصات و فیلم کامل تشریح اجزای و باز کردن موتور TU5

معرفی، مشخصات و فیلم کامل تشریح اجزای و باز کردن موتور TU5

در سال های اولیه ، تلاش هایی برای استفاده از موتور های بخار و موتور های الکتریکی صورت گرفت ، اما موفقیت های کمی در این زمینه کسب کرده است . در قرن بیستم میلادی موتور درون سوز به نوع غالب موتورهای مورد استفاده در خودرو ها بدل شد .  در سال 2015 موتور درون سوز TU5 همچنان بیشترین کاربرد را در خودرو ها دارد، اما استفاده دوباره از نیرو الکتریسیته نیز محتمل به نظر می رسد ، چرا که نگرانی ها در رابطه با آلایندگی گاز های خروجی موتور های درون سوز به افزایش است .

TU5

تا سال 2017 اکثریت خودرو های موجود در ایالات متحده نیروی خود را از سوخت بنزین می گرفته اند . در اوایل سده 1900 میلادی ، موتور های درون سوز در رقابت با موتور های بخار و موتور های الکتریکی بوده اند . در آن زمان ، موتور های درون سوز از سوخت بنزین استفاده می کردند .

این موتور چهار سیلندر بوده و در مجموعه  TU PSA می باشند . و جایگزین بوده و به جای مجموعه  XPSA  قرار می دهند . این موتور بنزین سوز بوده و در خوردوهایی پژو و سیتروئن می گذارند . و به ماشین کمک خیلی زیادی می کند .

این موتور ها دو مدل 8 و 16 سوپاپ و چندسال پیش استفاده می شد . ولی الان از 16 سوپاپ در ماشین ها قرار می دهند . و این سوپاپ مثل تی یو5 109 بوده و همچنین قدرت آن با اسب بخار فرقی ندارد . ماشین هایی که از موتور TU5  استفاده می کنند مناسب اتومبیل رانی بوده وقابل توجه است که حجم این موتور ها حدودا 1578 سانتی متر مکعب می باشد .

این موتور برای اولین بار در پژو 206 قرار گرفت و در ایران وارد کردند . و بعد از این شرکت ایران خودرو شروع به تولید این ماشین و همچنین این موتور نمود و صادر کرد . در موتور های دیگر نیز قرار گرفت ، که عبارتند از :

-پژو 405

– پژو پارس

– رانا

– پژو 206 SD

– سمند LX  صادراتی

خودروهای موتور Tu5

خودروی پژو شامل :

106 ، 206 ، 307 ، 309 ، 306 ، 207 ، 205 و همچنین پارنتر و هوگا می باشد .

سیتروئن :

EX  ، سی 2 ، سی 3 ، سارا ، سی 15 و ZX  می باشد .

ویژگی های عالی موتور TU5

-قیمت بالا

– شتاب بالا

– صدای کم

– قدرت بالا

مدل های مختلف موتور TU5

EC5 F / PFG  ( NFP )

TU5 JP + (  NFV )

TU5 J4 ( NFX )

TU5 JP4S ( NFS )

TU5 JP ( NFR / NFZ )

خصوصیات مهم و مشخصات فنی  TU5

تعداد سیلندر : 4

تعداد سوپاپ : 16

حجم موتور : 1587 سی سی

نسبت تراکم : 5/10

سیستم سوخت : انژکتوری

سیستم احتراق : احتراق داخلی ( جرقه ای )

شتاب 0 تا 100 کیلومتر : یازده ثانیه در خودرو پژو 206 و وزن 2504 KG

معایب موتور Tu5

-عملکرد نا پایدار

– سیستم توزیع سوخت ضعیف

– حساسیت بالا در تعویض روغن نسبت به سایر خودرو

– سوختن کویل ایگنیشن

– از کار افتادن در دور 4000

معایب موتور ملی

-هزینه بالا تعمیر و نگه داری از خودرو سخت می باشد .

– کمبود تعمیر کار و مکانیک حرفه ای

– مشکل روغن ریزی

– پیدا نشدن قطعات موتور

– کیفیت پایین و تعمیر آن از هزینه بالایی برخوردار است .

نکاتی درباره موتور TU5

جالب است بدانید که تی وی 5 ، پر طرفدار و همچنین شتاب آن بسیار بالا بوده و در اکثر ماشین ها از این موتور استفاده می شود . و از این موتور در پژو 206 در تیپ 5 استفاده می شود و همچنیت این ماشین تولید شده است و می توان این ماشین را خریدار کرد . و این موتور روی پژو 206 جواب خوبی داده است و اکثر مردم از این ماشین و این موتور استفاده می شود .

همچنین این موتور بروز رسانی آخرین مدل موتور ها بوده و توصیه می شود که از این موتور و از موتور ملی استفاده کنید . و قابل ذکر می باشد که این موتور دوگانه سوز بوده یعنی شما اگر دوست دارشتید می توانید از بنزین و یا از گاز استفاده کنید و این دوگانه سوز بودن خیلی خوب و مهم می باشد .

همچنین زمانی که از بنزین استفاده کردید ، می توان از بنزین طبیعی استفاده کنید . این موتور طرفدار های زیادی دارد و بیشتر مردم از این موتور در خودرو خود استفاده می کنند و دنبال خودروهایی هستند که موتور آن ها تی وی 5 می باشد .

ماشین هایی که موتور آن ها TU5 هستند :

1-پژو پارس

2- 405

3- 206

4- رانا

5- 206 تیپ 5

6- سمند

این موتور عضوی از خانواده بزرگ نسل TU  بوده و این خانواده در سال 1986 در مجموعه پژو بود و جایگزین موتور X  شد .

TU5

مدل های مختلف موتور TU5

 

 

مدل

 

 

توان

 

 

توضیح

 

TU5 J2 / L3

 

HP 103

 

 

FL CATAALYST

TU5 J4

 

 

 

HP 118

 

 

VALVE – 16

CATAALYST

 

TU5 JP

 

 

HP 88

 

 

FL CATAALYST

 

+TU5 JP

 

HP 95

 

FL CATAALYST

 

TU5 JP HP 97 FL CATAALYST

 

 

TU5 JP4

 

HP 107

VALVE – 16

CATAALYST

 

 

TU5 JP 4 S

 

 

HP 120

 

VALVE – 16

CATAALYST

 

انواع موتور ها :

1- موتور های درون سوز

موتور های بنزینی به سرعت به گزینه مورد انتخاب خودرو سازان و خریداران خودرو ها تبدیل کرده است . با وجود استارت نا هنجاری ، صدا و آلودگی زیاد ، و دشواری در تعویض دنده ها ، فناوری های جدید نظیر خطوط تولید و همچنین پیشرفت های بدست آمده برای این نوع موتور ، امکان تولید استاندارد خودرو هایی با موتور های مبتنی بر سوخت را فراهم کرده است . ابداع خودرو های مجهز به موتور بنزینی به سال 1876 ، و آغاز تولید انبوه این نوع خودرو ها به دهه 1890 میلادی بر می گردد .

2- موتور های بخاری

موتور بخار در اوایل سده 1700 میلادی اختراع شد ، و به شیوه اصلی برای تامین قدرت موتور ها ، و کمی پس از آن به روشی برای به حرکت در آوردن لوکوموتیو ها بدل شده است .

موتور های بخار ، دستگاهی است که حرارت را به جنبش مکانیکی تبدیل می کند . این حرارت با استفاده از دیگ های بخار که با جوشاندن آب تولید بخار می کند ، فراهم می شود .

اصلی ترین علت حذف موتور های بخار از خودرو های این بود که متصدی باید پیش از راه اندازی اطلاعات کاملی در مورد دیگ ها و موتور های بخار می داشتند ، چرا که در صورت بی توجهی متصدی ، عملکرد موتور می توانست برای خودش مضر و زیان بار است .

3- موتور های الکتریکی

خودرو های برقی مشابه خودرو های بخار ، با دوام ترین گزینه برای پیشرانه خودرو ها می باشد . این نوع موتور اولین بار در اوایل سده 1800 اختراع شد و در حدود سال 1890 ، فردی توانست در یک ساعت مسافت 14 کیلو متری را طی کند .

خودرو های برقی برای ذخیره سازی برق ، که جهت قدرت بخشیدن به موتور های الکتریکی به کار می رود ، از باتری بهره می برند . یک خودرو برقی فاقد قطعاتی همچون میل لنگ است که در خودرو های بنزینی به کار رفته است ، این موضوع امکان تولید سریع تر قدرت نسبت موتور های بنزینی را برای موتور های برقی فراهم کرده است . به واسطه انتقال سریع تر قدرت ، وسایل نقلیه برقی قادرند تا نسبت به خودرو بزینی به شتاب بیشتری دست پیدا کنند .

سر سیلندر چیست ؟

در یک موتور درون سوز سر سیلندر یا بستار به قطعه ای گفته می شود که بر فراز بخش بالایی سیلندر ها قرار دارد . چنانچه بلوک سیلندر یک موتور را به تنهایی دیده باشید . متوجه می شوید که قسمت فوقانی آن باز بوده و پیستون ها در درون سیلندر ها قابل دیدن هستند . در ضمن سوراخ هایی در بدنه موتور وجود دارد که به آن ها بلوک سیلندر می گویند که انتها آن ها باز هستند .

برای تکمیل شدن ساختار بلوک سیلندر به سر سیلندر نیاز است . جنس اکثر سر سیلندر ها از آلیاژ های آهن یا آلیاژ های آلومینیوم به دو صورت ریختگی یا تزریقی در داخل قالب های مخصوص ساخته می شود .

اتاقک درون سوز چیست ؟

عمل تراکم مخلوط هوا و سوخت و نیز عمل انفجار این مخلوط در آنجا صورت می گیرد ، نیز در بدنه سر سیلندر قرار دارد که از لحاظ شکل و ابعاد دارای گونه های فراوانی می باشد . همچنین سر سیلندر ها در زیر یک درپوش محفوظ است .

طرز کار سر سیلندر ها چگونه است ؟

قطعات عمده سر سیلندر که تحرک دارند همان سوپاپ های سر سیلندر است که باید به صورت بسیار دقیق و متناسب با حرکات پیستون باز و بسته شوند . عمل باز و بسته شدن این سوپاپ ها و نیز زمان بندی آن به وسیله میل بادامک انجام می شود . قسمت های دیگر سر سیلندر که فاقد تحرک هستند کافی است که در برابر شوک های به وجود آمده در اثر انفجار سوخت پایداری داشته باشند و البته باز بودن مجاری عبور آب و صابون نیز بسیار ضروری و مهم می باشد .

کاربرد سر سیلندر ها چیست ؟

سر سیلندر ها تنها در موتور های احتراق داخلی چهار زمانه وجود دارند و علت استفاده از آن ها این است که اگر به علت خرابی نیاز باشد که سیلندر ها و یا پیستون ها دستکاری شوند ، یا برداشته شوند ، با باز کردن سر سلیندر دسترسی به آن ها بسیار ساده تر خواهد بود .

علت یاتاقان زدن موتور چه می تواند باشد ؟

1- خراب شدن پمپ روغن

2- کثیف بودن فیلتر روغن و یا کهنه بودن بیش از اندازه روغن

3- راندن موتور با سرعت های خیلی زیاد به طوری که دور موتور به محدوده قرمز نزدیک شود .

4- بدون آب ماندن موتور ها و می تواند هر علتی که باعث داغ شدن موتور می شود .

اگر میزان ذوب شدن بابیت زیاد شود ، پس از اینکه سرد شود به میل لنگ چسبیده و مانع حرکت میل لنگ و روشن شدن موتور خواهد شد ولی همراه با صدای لق لق می باشد که بسیار آزار دهنده می باشد و همچنین اگر سر نشین در ماشین باشد ، باعث اذیت شدن سر نشینان می شود .

پوسته یاتاقان از فولاد و بنز ساخته شده است . این فولاد استحکام و مقاومت بالایی دارد و به یاتاقان ها کمک می کند . روی این قسمت یک یا چند لایه مواد یاتاقانی به ضخامت چند هزار می باشد . علت استفاده از مواد نرم در یاتاقان ها این است که در صورت تاثیر عوامل خارجی فقط مواد یاتاقانی از بین خواهد رفت و میل لنگ سالم می ماند.

TU5

عوامل خرابی یاتاقان ها چه می تواند باشد ؟

عملکرد یاتاقان با وارد شدن شوک به آن دچار اختلال خواهد شد . عمده ترین علت خرابی یاتاقان ، نرسیدن روغن می باشد . در ادامه در مورد عوامل خراب شدن یاتاقان ها صحبت خواهیم کرد .

1- از بین رفتن بابیت : بابیت به سطح داخلی یاتاقان گفته می شود که بسیار مهم می باشد و بودن آن نیز ضروری می باشد .

2- خرابی پمپ روغن : روغن موتور نامناسب و تجمع رسوبات در قسمت های مختلف آن باعث خرابی پمپ روغن می شود . خرابی پمپ روغن یا هر یک از قسمت های آن از روغن کاری مناسب جلوگیری می کند . بودن روغن در موتور ماشین باعث روان شدن قطعات و کاهش اصطکاک می باشد .

3- گرم شدن بیش از حد موتور : داغ شدن موتور به هر دلیلی مثل کم شدن آب رادیاتور ، منجر به یاتاقان زدن موتور می شود .

4- سرعت بالای خودرو : اگر سرعت ماشین شما بالا باشد و روغن موتور نیز نریخته باشید و یا کم باشد ، باعث یاتاقان زدن ماشین می شود و حتی به موتور نیز آسیب وارد می کند .

5- روغن موتور نامناسب : این مورد دو علت دارد که یکی از علت های آن روغن نامطلوب می باشد و دیگری تعویض کردن روغن موتور می باشد که آسیب جدی به ماشین وارد خواهد .

بیشتر بخوانید:

لیست کامل کدهای خطای موتور و گیربکس در استاندارد OBD – LL

منبع: کارگیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.