بررسی کامل فنر و کمک فنر در سیستم تعلیق و نقش آن در خودرو

بررسی کامل فنر و کمک فنر در سیستم تعلیق و نقش آن در خودرو

کمک فنر وسیله مکانیکی است که در نزدیکی هر چرخ نصب می شود تا نوسانات فنر های را کنترل یا اندازه بگیرد . یک سر کمک فنر به اتاق یا شاسی خودرو متصل می شود و سر دیگر آن به قطعه ای متحرک از سیستم تعلیق ، مانند پوسته اکسل یا طبق متصل است . در این وضعیت حرکت فنر سبب افزایش و کاهش طول کمک فنر می شود .

کمک فنر

هدف بکار گیری کمک فنر میرا کردن نوسانات فنر است . کمک فنر زیر بار وزن خودرو نیست و بر ارتقا خودرو هم اثر نمی گذارد بعضی از کمک فنر ها می توانند این کارکرد ها را نیز داشته باشند .

انواع کمک فنر ها :

1- کمک فنر هیدرولیکی یا روغنی

2- کمک فنر گازی یا بادی

3- کمک فنر تلسکوپی

4- کمک فنر هیدوراستاتیکی

5- کمک فنر اهرمی

سیستم تعلیق چیست ؟

سیستم تعلیق یا فنر بندی قسمتی از خودرو است که باعث می شود نوسانات حاصل از حرکت خودرو بر روی سطوح ناهموار به جرم معلق که شامل اتاق ، شاسی ، متعلقات و سر نشینان وارد نشود . سیستم تعلیق از جرم فنر بندی شده ، فنر ، کمک فنر و جرم فنر بندی نشده تشکیل شده است .

سیستم تعلیق خودرو دو وظیفه مهم را بر عهده دارد که یکی جذب نوسانات و ارتعاشات وارد به چرخ ها بر اثر ناهمواری های جاده و دیگری تماس موثر لاستیک چرخ ها با سطح جاده است . در سیستم تعلیق خودرو همیشه دو مورد می باشد : یکی کیفیت سواری دادن و دیگری قابلیت هدایت و کنترل ، که این دو مرتبا در تضاد با یک دیگر اند .

انواع سیستم تعلیق :

1- سیستم تعلیق وابسته یک پارچه

2- سیستم تعلیق مستقل

به طور کلی سیستم های تعلیق به صورت های زیر طبقه بندی می شوند :

– طبقه بندی از نظر استقلال :

1- تعلیق های مستقل

2- تعلیق های ضلب و وابسته

3- تعلیق های نیمه مستقل

– طبقه بندی از نظر محرک بودن :

1- تعلیق محرک

2- تعلیق غیر محرک

– طبقه بندی از نظر کاربرد :

1- کاربرد در جلو

2- کاربرد در عقب

ریگلاژی یک نوع کمک فنر وجود دارد که به آن کمک فنر قابل تنظیم می گویند . کمک فنر ها قابل تنظیم این قابلیت را دارند که ضریب میرایی آن ها تنظیم می گردد .

اگر خودروی از روی دست انداز به آهستگی عبور نماید ، کمک فنر ها باید خیلی سفت عمل کنند اما زمانی که اتومبیلتان با سرعت خیلی بالا از روی دست انداز رد می شود به سیستم تعلیق اتومبیلتان یک ضربه ای محکم در زمانی اندک وارد می شود . در چنین موقعیتی کمک فنر ها باید خیلی نرم کار می کنند .

در این کمک فنر ها سنسور هایی وجود دارد که شرایط حرکت خودرو مانند سرعت ، شتاب و نیرو های وارده را دریافت کرده و پس از پردازش این اطلاعات ، باز و بسته شدن سوپاپ های ورودی و خروجی را کنترل می گیرد . از این طریق ، ورود و خروج مقدار روغن و یا هوا ، میزان سختی کمک فنر ها ، متناسب با شرایط تنظیم می شود .

جلو بندی ماشین چه قسمت هایی دارد ؟

طبق خودرو قطعه ای فلزی است که در دو سر دارای بوش های محوری است که از یک سو به قطعات متحرک سیستم تعلیق و از سمت دیگری به شاسی خودرو متصل می گردد و نقش اصلی شاسی به قطعات سیستم تعلیق را بر عهده دارد و باید وظیفه خود را به خوبی انجام دهد تا ماشین دچار مشکل جدی نشود ، زیرا اگر دچار مشکل شود آسیب و حرج بالایی را روی دست شما می گذارد .

جلو بندی خودرو چیست ؟

جلو بندی به قسمت زیرین جلوی ماشین گفته می شود که مهم ترین و ضروروی ترین قطعات در آنجا می باشد و بودن آن ها بسیار مهم می باشد و اگر یکی از این قطعات نباشد دچار مشکل های جدی و خرج های سنگین می شود . که وظیفه تعلیق یا خوش دستی خودرو در چاله ها ، دست انداز ها و پیچ های جاده را بر عهده دارد و آن ها را به خوبی کنترل می کنند . اگر این قسمت یعنی جلو بندی خراب شود ، تعمیر و حل مشکل این قسمت بر گردن جلو بندی ساز می باشد .

قطعات تشکیل دنده جلو بندی خودرو

1- اکسل

2- دستگاه تعلیق

3- سیستم فرمان

4- سیبک ها

5- فنر

6- کمک فنر

7- شغال دست

8- سگ دست

9- طبق

10- میل تعادل

11- میل موج گیر

کمک فنر

سیستم فرمان ( steering system   )

امروزع پیشرفتهای عملس و فنی در تمام زمینه ها تحقق یافته و این امر شامل صنایع خودرو سازی و صنایع وابسته به آن است . یکی از این صنایع و اجزای وابسته ، قسمت فرمان خودرو است که وظیفه خطیر هدایت خودرو از طریق آن انجام می شود . برای تغییر مسیر خودرو از سیستم فرمان استفاده می شود . لذا مجموعه تشکیل دهنده این سیستم نقش مهمی در خودرو به عهده دارد .

معمولی ترین سیستم دنده شانه ای ، سیستم دنده شانه ای Rack  و پینیون می باشد . بطوری که این پینیون حرکت دورانی داشته و دنده شانه ای حرکتش خطی می باشد . و همچنین دنده پینیون حرکتش دورانی غربیلک فرمان را به دنده شانه ای انتقال داده ، دنده شانه ای نیز حرکت خطی را از طریق مفصل ها به چرخ های خودرو انتقال داده می شود و نحوه تبدیل حرکت آن دورامی و به صورت خطی سیستم فرمان می باشد این سیستم فرمان شامل شانه ای و پینیون می باشد .

میل موج گیر

میل تعادل یا به اصطلاح مکانیک ها ، میل موج گیر ، در اکثر موارد برای بالا بردن تعادل خودرو و جلوگیری از چپ شدن آن ، در خودرو ها استفاده می شود .

میله تعادل یک میله فولادی است که در دو سر دارای بوش بوده و غالبا بین دو چرخ یک محور قرار می گیرد و به اصطلاح دو چرخ را به یکدیگر متصل می کند . میل تعادل معمولا به وسیله دو اتصال محوری در دو طرف به شاسی نیز متصل می شود .

سینی

سینی زیر موتور یکی از قطعاتی است که در بسیاری از خودرو های وجود دارند اما امروزه در برخی از خودرو های تولید شده در ایران به کار نمی رود .

بسیاری از خودرو ها دارای بخشی به نام سینی زیر موتور هستند . این قعطه در بخش زیرین موتور نصب می شود و به همراه کاپوت به نوعی یک پوشش همه جانبه برای موتور خودرو ها به وجود می آورند . اما این قعطه دارای ویژگی های دیگری هم هست :

1- در مکان هایی که آب زیاد جمع شده است ، از ورود ناگهانی آن و اتصالی سیستم برقی رسامی تا حد زیائی جلوگیری می کند .

2- در صورت وارد شدن ضربه ، از وارد آمدن نیرو ناشی از ضربه به جعبه دنده و کارتل جلوگیری می کند .

3- در فصل زمستان کمک بسیاری به حفظ گرما موتور و عدم از دست رفتن آن می کند .

4- این قعطه مانع پاشیدن گل و لای و همچنین کثیف شدن بدنه موتور می شود .

5- این قعطه باعث محافظت از موتور ، گیر بکس و کارتل در برابر اجسام خارجی می شود که ممکن است از زیر به آن ها اصابت کند .

امروزه بسیاری از خودرو های چینی تولیده شده در ایران هنگام ترخیص از خط تولید و کارخانه ، دارای زیر سینی نمی باشند .

در مورد زیر سینی موتور چند نکته می باشد که دانست آن برای راننده و افرادی که قصد خریدن ماشین را دارند مهم می باشد که حتما باید آن را بدانند و هنگام خریدن به آن توجه کنند .

سگ دست و شغال دست

سگ دست در واقع لولایی می باشد که برای چرخیدن روی محور فرمان که محورش یا سیبک است یا در ماشین های قدیمی با اکسل غیر مستقل روی میل سگ دست می چرخد . سگ دست وظیفه نگهداری چرخ ها را نیز بر عهده دارد .

دیسک های ترمز و فرمان اتومبیل و اتصالات چرخ ها و توپی چرخ به سگ دست بسته می شود و در اتومبیل با تعلیق مک فرسون میل کمک نیز به آن متصل می شود .

کمک فنر وسیله است مکانیکی که در خودرو می باشد و مهم ترین و ضروری ترین قطعه در آن می باشد . که وظیفه آن نوسانات فنر ها را کنترل می کند . در این وضعیت حرکت سبب افزایش و کاهش طول کمک فنر خواهد شد .

انواع کمک فنر

1- کمک فنر اهرمی

2- کمک فنر هیدرواستاتیکی

3- کمک فنر تلسکوپی

4- کمک فنر گازی یا بادی

5- کمک فنر هیدرولیکی یا روغنی

سیبک

سیبک فرمان قطعات کروی شکل در سیستم فرمان و هدایت خودرو هستند که حرکت بین دو قطعه را بدون کم ترین اصطکاک فراهم می کنند . سیبک ها در معرض نیرو های کششی و فشاری قرار می گیرند وقتی سیبکی در بالای طبق پایینی و زیر محور چرخ قرار می گیرد تحت نیروی کششی است .

اکسل محور مرکزی یک چرخ یا دنده می باشد که این دنده باعث می شود که در جا های مختلف با دنده های مختلف رانندگی کرد . در بعضی از موارد ، اکسل شاید با یک یاتاقان یا بوش مکانیکی در سطح داخلی می باشد .

سیستم تعلیق یا فنر بندی قسمتی از خودرو می باشد که باعث می شود نوساناتدحاصل از حرکت خودرو بر روی سطوح ناهموار به جرم معلق که شامل اتاق ، شاسی و سر نشینان می باشد .

سیستم تعلیق خودرو دو وظیفه مهم را دارد که یکی از آن ها جدب نوسانات بر اثر جاده نا هموار می باشد و  دیگیری کیفیت سواری آن و کنترل هدایت آن می باشد .

علائم خرابی جلو بندی شامل چه مواردی می باشد ؟

1- گیج زدن خودرو و منحرف شدن آن به طرفین .

2- کشیده شدن فرمان به یک سمت که در هنگام رها کردن فرمان برای چند ثانیه ، مسیر مستقیم را می رود .

3- شنیده شدن صدای سوت مانند از چرخ ها

4- ایجاد صدا های نا متعارف در هنگام عبور

5- لرزش فرمان در سرعت های خاص

کمک فنر

نشانه های خرابی اکسل و سیبک چه می باشد ؟

1- شنیده شدن صدا های نا هنجار

این صدا در هنگام پیچیدن خودرو شنیده می شود . در صورتی که خرابی اتصال سیبک ها ، صدا های نا هنجار فوق مثل صدای تق تق ، صدا های ممتد ، با شتاب گیری و بالا رفتن سرعت خودرو افزایش پیدا می کند و بدتر می شود .

اگر هم اتصالات داخلی مشکل داشته باشند علاوه بر صدا های نا هنجار فوق صدای دنگ دنگ نیز به صدا های معمول تق تق اضافه خواهند شد . این صدای نا هنجار به خاطر تکان ها و حرکات اضافه در اتصالات پدید می آید .

2- لرزش غربیلک فرمان

وقتی اتصالات پلوس خودرو دارای عیب شده باشند ، غربیلک فرمان خودرو شما دچار لرزش خواهد شد . این لرزش ها به حدی می باشد که به غیر از راننده ، دیگر سر نشینان خودرو نیز می توانند این لرزش خواهند دید .

اشکال فوق به علت صدمه دیدن یا پوسیدگی پلوس و یا سیبک ها و در نتیجه از بالانس خارج شدن محور اکسل ها پدید آمده است . در این هنگام حتی اگر اکسل ها و پلوس خودرو کاملا خراب نشده باشد رانندگی بسیار سخت و خطرناک می باشد .

3- مشاهده شدن گریس ( به خصوص روی لبه های لاستیک ها )

اگر پلوس ها و یا گرد گیر پلوس یا سیبک ها ایرادی پیدا کرده باشد ، احتمالا مقدار زیادی گریس روی لبه داخلی چرخ ها که از گردگیر پلوس ها نشت پیدا کرده است .

در موارد های مختلف گریس های نشت پیدا کرده فوق حتی به روی ترمز ها پاشیده شده و با آلوده کردن آن ها مشکلاتی برای آن ها به وجود خواهد آمد .

عوامل مهم خرابی پلوس خودرو شامل موارد زیر است :

1- پاره شدن گرد گیر ها

2- رانندگی با دنده اشتباه

3- چک نکردن اتصالات سر پلوش

4- ترمز های بی مورد و استفاده نادرست از ترمز دستی

5- رها کردن اشتباه کلاج و ضربه های ناگهانی به خودرو

6- بکسل کردن وسیله ای که دارای وزن بیشتری نسبت به خودرو است

7- روشن کردن خودرو با هل دادن

بیشتر بخوانید:

نکاتی برای نگهداری از خودرو در روزهای گرم بهار و تابستان

منبع: کارگیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.