بررسی کامل نحوه استارت یک خودرو رالی | ﻗﻮاﻧﻴﻦ راﻟﻲ ﺷﻬﺮي

بررسی کامل نحوه استارت یک خودرو رالی | ﻗﻮاﻧﻴﻦ راﻟﻲ ﺷﻬﺮي

روشن شدن خودرو های مسابقه ای رالی در مقایسه با خودرو های عادی کاملا متفاوت می باشد ولی اما بسیار سخت می باشد . این خودرو مسابقه بهترین سرعت ممکن را دارد و رانندگی با این ماشین بسیار لذت بخش می باشد .

رالی

البته پس از استارت زدن این خودرو تاثیر عملکرد آن قرار خواهد گرفت ، زیرا شتاب صفر تا 96 کیلو متر در ساعت آن در یک چشم بر هم زدن ثبت می شود اما خب رسیدن به آن نقطه زمان می خواهد .

حتی پیش از استارت زدن هم راننده باید در صندلی مسابقه ای کربنی جای بگیرد و کمر بند های ایمنی چند نقطه ای را ببندد . البته باید زمانی که این کار انجام می شود ، به سادگی خودرو را استارت زد و پار را از روی کلاچ برداشت و حرکت نمود .

اول اینکه راننده باید دکمه استارت را فشار داده و نگه دارد و ترمز دستی هیدرولیکی را بکشید ، سپس پدال گاز را نگه دارید و دست خود را روی دکمه استارت بردارید و سریعا ترمز دستی و کلاچ را هم زمان ول کنید . حتی پس از همه ی این کار ها نیز باید کار را با ظرافت انجام دهید تا به شتاب بهینه برسد .

استارت خودرو چگونه کار می کند ؟

در گذشته عملیات روشن شدن خودرو توسط هندل انجام می شد و با چرخاندن هندل خودرو هم شروع به کار می کرد ، اما امروزه هر خودرویی که داشته باشید چه داخلی و چه خارجی و چه ماشین های رالی برای روشن کردن آن و آغاز به حرکت باید استارت بزند . حالا امکان دارد که این عملیات با چرخاندن سوییچ انجام شود و یا در ماشین های جدید با فشردن دکمه ای موسوم به دکمه استارت .

چرا خودرو های مسابقه ای استارت می خورد ولی روشن نمی شود ؟

1- ساده ترین دلیل ممکن برای روشن نشدن ماشین می تواند عدم وجود سوخت کافی در باک خودرو باشد . اگر خودروی شما خالی از بنزین باشد سوختی برای ترکیب ، تراکم و در نهایت اشتعال وجود ندارد ، پس خودرو هم روشن نخواهد شد .

2- اگر فیلتر بنزین خودرویتان مسدود شد ، یا به هر دلیلی دیگر مجاری سوخت رسانی به موتور دچار رسوبات و گرفتگی ها می شود ، نباید انتظار داشته باشید که خودرویتان را با تک استارتی به سرعت روشن شده و موتورتان داشته باشد .

سیستم هیدرولیک چیست ؟

سیستم هیدرولکی ، نقشش این است که فرمان موتور خودرو را حرکت می دهد . بنابراین این از بازده موتور کمی می کاهد ، همچنین مصرف انرژی را بیشتر و باعث بهتر شدن فرمان نیز می شود . علاوه بر آن ، سیستم هیدرولیک به صورت آزاد عمل خواهد کرد بدون هیج مانع . یعنی حتی در زمان هایی که خودرو به صورت مستقیم در حال حرکت بوده و هیچ انحرافی انجام نمی دهد ، باز هم این سسیستم عمل می کند . این موارد سازندگان فرمان خودرو را بر آن داشت تا به دنبال سیستم های بهتر و مفید تری گشته ، یا آنها را جایگزین هیدرولیکی نمایند یا سیستم هیدرولیکی را بهبود بخشند .

در فرمان الکتروهیدرولیکی هر چند مسئله مستقل بودن از موتور خودرو تخقق یافته است ولی مشکل دائمی بودن عمل کرد سیستم هیدرولیکی یعنی حالت مرکز آزاد هنوز پا برجاست . یکی از سیستم های ارائه شده در سال های اخیر فرمان الکتروهیدرولیکی است که در آن به جای استفاده از موتور خودرو یک موتور الکترونیکی به پمپ هیدرولیک اضافع می شود و در آخر فرمان خودرو مستقل خواهد شد .

خرابی سیستم هیدرولیک فرمان ، علائم و علت خرابی آنها

1- خراب شدن روغن هیدرولیک

2- استفاده از قطعات نا مرغوب

3- استفاده از رینگ و لاستیک غیر استاندارد – بر هم خوردن زوایای 5 گانه جلو بندی

علائم خرابی سیستم هیدرولیک

1- روغن ریزی از هر یک قسمت ها

2- ایجاد صدا در هنگام کار کردن در جا ، یا چرخاندن فرمان به سمت چپ و راست

3- سفت شدن فرمان با وجود روشن بودن موتور خودرو

کار سیم کلاچ چیست ؟

یکی از قطعاتی که در خودرو های دنده دستی معمولی وجود دارد و بودن آن ها بسیار مهم می باشد ، سیم کلاچ می باشد . در خودرو هایی که از سیستم کلاچ سیمی استفاده می شود ، در گیر شدن کلاچ برای تعویض دنده می باشد .

علائم خرابی سیم کلاچ در ماشین های رالی

1- پس از رها کردن پدال کلاچ ، سیستم کلاچ همچنان درگیر می باشد .

2- کلاچ خالی شده و دیگر کار نمی کند و در نهایت بریده می شود .

3- با فشردع پدال کلاچ ، خودرو به صورت خلاص شده و به سختی می توان کلاچ بگیرید .

4- کلاچ پایین تر از حد معمول عمل می کند و باید پدال ترمز را بیشتر فشار دهید .

5- کلاچ بالاتر از حد معمول عمی می کند و باید با نوک پا آن را فشار دهید .

6- پدال کلاچ بسیار سفت شده و به سختی بالا و پایین می رود .

7- پدال کلاچ بسیار شل شده و با کوچیک ترین فشار به سمت پاینن حرکت می کند .

کلاچ وسیله ای است که حرکت چرخشی یک شفت را به شفت دیگر منتقل می نماید . کلاچ در واقع رابط بین جعبه دنده و موتور بوده که در ابتدا توان تولیدی موتور را به جعبه دنده منتقل نموده و پس از آن با حضور سایر سیستم ها توان به چرخ ها می دهد .

پدال کلاچ تنها تجهیز از سیستم کلاچ است که در ارتباط مستقیم با راننده قرار دارد . سیم کلاچ عملکردی همانند سیم ترمز دوچرخه دارد و همانند آن نیز در داخل یک پوشش پلاستیکی قرار گرفته است که با فشردن پا بر روی پدال کلاچ همانند ترمز دوچرخه می باشد .

رالی

کلمات و اصطلاحات مرسوم در خودرو های مسابقه ای رالی

1- آندر استیر :

که به معنای کم پیچی می باشد و به حالتی گفته می شود که در پیچ اتومبیل از فرمان تعبیت نکرده و علیرغم زاویه چرخ ها سر اتومبیل با سر خوردن اندکی شروع به انحراف به بیرون از پیچ می کند . این حالت بیشتر در اتومبیل های دیفرانسیل جلو می باشد و با رها کردن گاز اطلاح خواهد شد .

2- اسلالوم :

به نوعی اتصالات بسیار محکم گفته می شود که بین دو سر کمک فنر های اتومبیل قرار دارد و باعث می گردد که در مانور های سریع فشار وارد بر اتاق را کاهش می دهد و مانع از تغییر شکل اتاق و افزایش فاصله فنر ها و بر هم خوردن کمبر چرخ ها می گردد .

3- اسلیک :

نوعی لاستیک مارپیچ است که به صورت تک نفره و در یک مسیر که با مانعی همچون کله قندی طراحی شده انجام می شود و ملاک موفقیت در آن مانور خوب بین موانع و سرعت مناسب در عبور از آن ها است . به طوری که مسیر در بهترین زمان و کمترین و خطای ممکن طی شود .

4- استارت :

خط آغاز هر مسابقه ریس یا رالی و غیره را گویند که کلیه شرکت کنندگان در پشت آن قرار گرفته و با سبز شدن چراغ و با علامت پرچم دار شروع به حرکت می کنند .

5- استرس بار :

به نوعی اتصالات بسیار مستحکم گفته می شود که بین دو سر کمک فنر های اتومبیل نصب شده و باعث می گردد در مانور های سریع فشار وارد بر اتاق کاهش یابد و مانع از اغییر شکل اتاق و افزایش فاصله فنر ها و برهم خودرن کمبر چرخ ها می گردد .

6- اور استیر :

که به معنی زیاد پیچی می باشد به حالتی گفته می شود که در پیچ با آن که فرمان اتومبیل مقدار کمی پیچیده است اما قسمت عقب اتومبیل شروع به انحراف به خارج کردن از پیچ می کند و اتومبیل بیش از حد لازم است به سمت پیچ می پیچید و به بیرون از پیچ منحرف می شود .

این حالت بیشتر در اتومبیل های دیفرانسیل عقب روی می دهد و با رها نمودن گاز اصلاح نشود منجر به اسپین می شود .

6- اسپین :

چنانچه حالت اور استیر اصلاح نشود اتومبیل بسته به سرعتی که دارد به دور خود چرخیده و از مسیر خارج می شود که به این حالت اسپین زدن می گویند .

لاستیک های رالی :

پروفایل :

به دیواره لاستیک گفته می شود . یعنی حد فاصل دایره داخلی و محیط خارجی لاستیک . هر چه این دیواره کوتاه تر باشد اتومبیل از هندلینگ یا فرمان پذیری بهتری برخوردار خواهد بود و البته اطلاعات دقیق تری از برجستگی های راه به راننده منتقل خواهد شد . و همچنین ناهمواره های صدمات بیشتری را به سیستم تعلیث اتومبیل وارد خواهند کرد . این دیواره در روی لاستیک به صورت درصدی از پهنای لاستیک بیان شده است .

سر سیلندر های رالی :

1- پولیش :

عبارت است از تراش کاری بسیار ظریف سر سیلندر که موجب کاهش حجم اتاقک انفجار و در نتیجه بالا رفتن نسبت تراکم و افزایش قدرت و گشتاور خواهد شد . همچنین این ماشین بسیار حساس می باشد .

2- تو :

به زاویه افقی چرخ ها با راستای طولی اتومبیل گفته می شود .

3- تیونینگ :

به مجموعه اقداماتی گفته می شود که جهت بهنیه سازی قسمت های مختلف اتومبیل صورت می گیرد که شامل موارد زیر است :

1- بهنیه سازی سیستم تعلیق

2- بهنیه سازی سیستم فرمان

3- بهینه سازی زیر بندی اتومبیل

4- تقویت موتور و گیر بکس

4- دراگ :

مسابقه ای است که در یک مسیر مستقیم به طول 400 متر و 1000 متر و یا بیشتر برگزار می شود و هدف از آن فقط تست قدرت خودرو ها و مهارت راننده در شتاب گیری صحیح می باشد و.

5- ریس :

مسابقع ای که در مسیر بسته ای به نام پیست برگزار شده و اساس آم سرعت بیشتر و در نتیجه زمان کمتر است .

6- ریس لاین ( خط مسابقه ) :

خطی فرضی است که رانندگان برای عبور از پیچ با سرعت بیشتر در زمان کمتر در نظر می گیرند و اهمیت آن به حدی است که گاهی ممکن است راننده ای آگاه به ریس لاین بتواند راننده ای با اتومبیل قوی تری که ریس لاین را رعایت نمی کند ، پشت سر می گذارد .

7- هدرز :

مانیفولد بهینه دود می باشد که گاز های خروجی از سیلندر را به ترتیب و به سهولت خارج می کند و باعث کاهش مصرف سوخت ، افزایش قدرت و افزایش طول عمر موتور می گردد .

8- وبر :

نوعی کابراتور دو دهانه ایتالیایی می باشد که تاثیر زیادی در قدرت اتومبیل و صد البته مصرف سوخت دارد . اما از سوخت حداکثر استفاده را می کند . استفاده از این نوع کاربراتور برای تقویت و آماده سازی اتومبیل های برای مسابقات بسیار رایح است .

9- لپ :

به مسیری که از استارت شروع شده و به آن پایان می یابد و یک دوره یا لپ گفته می شود .

10- کورس پیستون :

به فاصله از نقطه مرگ بالا و نقطه مرگ پایین پیستون می باشد که با چرخش شاتون حول میل لنگ پیستون از این فاصله را به صورت رفت و برگشتی طی می کند .

11- کم شافت :

اصطلاح خارجی میل سوپاپ می باشد . نصب کم شافت ریس بخشی از پروسه تقویت موتور بوده که به لحاظ استحکام بیشتر و همچنین باداک های بزرگ تر موجب بهبود ورودی و خروجی موتورو درنتیجه کارایی بیشتر موتور می شود .

12- گشتاور یا نیروی تورک :

نیروی وارد بر میل لنگ است که ایجاد شتاب می کند و هرچه این نیرو بیشتر باشد اتومبیل شتاب بهتری خواهد داشت .

خودرو رالی و مسابقه رالی چیست ؟

رالی زمان سرعت مسافت یا تی اس دی که در ایران رالی شهری یا رالی توری نیز می گویند . مسابقه اتومبیل رانی است که بیشتر به مهارت حرکت در مسیر صحیح و در زمان مطلوب تاکید دارد تا مهارت رانندگی .

این رالی در خارج از پیست های اتومبیل رانی و در مسیر های عمومی برگزار می شود و چندین ساعت تا چند روز طول می کشد . این ماشین طرفدار زیاد را دارد و فقط برای مسابقات از این ماشین استفاده می شود .

رالی

بیشتر بخوانید:

مشخصات و قیمت فیلتر کابین خودرو + نحوه تعویض آن

منبع: دکتر اسپرت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.