بررسی کامل سنسور دریچه گاز پژو 206 و نشانه های خرابی آن

بررسی کامل سنسور دریچه گاز پژو 206 و نشانه های خرابی آن

سنسور موقعیت دریچه گاز حسگری است که روی دریچه گاز و نزدیک استپر بسته می شود . وظیفه این سنسور این است که وقتی شما پدال گاز خودرو خود را فشار می دهید ، به میزانی که پولکی دریچه گاز باز می شود . به طور کلی حسگر یا سنسور به معنای وسیله ای است که تغییرات فیزیکی و شیمیایی را اندازه گیری و به سینگال الکترونیکی تبدیل می شود .

سنسور دریچه گاز

استپر موتور

استپر یکی از اجزایی است که باید هر چند وقت یک بار آن را تمیز و بشویید و دوباره بر سر جای خودش قرار دهید .

بیشتر خودرو های امروزی که مجهز به آپشن هایی چون کروز کنترل و یا محدود کننده سرعت هستند از مکانیزم دریچه گاز الکترونیکی استفاده خواهد شد .

در خودرو های انژکتور قدیمی تر از مکانیزن دریچه گاز مکانیکی یا سیمی استفاده می شود . در این خودرو ها با پیچیدگی بیشتر مجهز به آپشن کروز کنترل هستند اما عملکرد مکانیزم دریچه گاز آن ها مستقیما به پدال متصل است و این اتصال الکترونیکی نیست بلکه مکانیکی و از نوع اهرم بندی و یا سیمی می باشد .

نشانه های خرابی استپر که باعث خراب شدن دریچه گاز می شود :

1- بد روشن شدن خودرو در هوای سرد

2- گیر کردن گاز و گاز نخوردن خودرو

3- خاموش شدن خودرو با رها کردن کردن پدال گاز

4- کاهش شتاب خودرو در حالت گاز دادن

5- نوسان دور موتور در حین درجا کار کردن معمولا با لرزش همراه است .

6- وقتی موتور گرم می شود دور موتور بالا می رود حتی تا 2000 دور در دقیقه هم می رسد .

استپر موتور یک موتور الکترونیکی با عملکرد پله پله است که عملکرد فیدبک مانند دارد . برای روشن ماندن پیشرانه در دوره ایده آل از سوی ECU عملکرد خوبی را تنظیم خواهد کرد . چرخه صحیح این رفتار فیدبک گونه موجب عملکرد صحیح پیشرانه در حالت دور درجا می باشد .

اگر قطعه استپر دچار سوختگی و یا آسیب دیدگی شدید نباشد ، خودتان هم می توانید آن را تعمیر نمایید زیرا احتمالا این قطعه کثیف شده است و به همین دلیل عملکرد درستی ندارد و با تمیز نمودن آن می توانید خودرو خود را تعمیر کنید .

اگر استپر انژکتور شور با پوست دست و یا چشم برخورد کند ، بسیار خطرناک می باشد و صدمه خیلی جدی ای وارد می کند . استپر انژکت.ر شور حلال بسیار قدرتمند است و بسیار بسیار اشتعال پذیر و منفجر شونده است و باید به دور از جرقه و حرارت موتور استفاده شود .

علائم خرابی استپر که به خراب شدن دریچه گاز کمک می کند ؟

1- نوسانات موتور در حال سکون

2- ناپایداری دائمی دور موتور در شرایط

3- افت شدید دور موتور با روشن شدن کولر

4- خاموش شدن خودرو به محض رها کردن پدال گاز

عوامل خرابی استپر موتور که باعث خراب شدن دریچه گاز خواهد شد ،

1- خراب یا خورده شدن محل نصب این قطعه

2- فرسودگی یا شکستن آن

3- کثیف شدن قطعه

4- خاموش کردن خودرو در دور پایین

عیب یابی سنسور 

اکثر سنسور ها عمر زیادی دارد و به چند سال نیز کشیده می شود . با خراب شدن و پوسیده شدن آن دیر سنسور کاری انجام نمی دهد و در زمانی خراب شود ، علائم زیر را دارد :

1- افزایش آلایندگی خودرو

2- ایجاد بد شدن خودرو

3- مصرف سوخت بالا

4- بد کاری کردن خودرو

5- روشن شدن فن در زمان سرد بودن

6- عدم ایجاد حالت ساسات

7- روشن شدن فن

سنسور دریچه گاز

انواع سنسور ها شامل موارد زیر می باشد :

1- سنسور موقعیت دریچه گاز

این سنسور وظایف را ارسال می کند و میزان دریچه گاز را اندازه گیری می کند و همچنین میزان و مقدار پاشش سوخت را تنظیم و کنترل خواهد کرد .

2- سنسور اکسیژن

مواد غنی و هوای ورودی را به موتور می رساند و دود را از موتور و ماشین خارج می کند . و ecu  سوخت و هوا را میسنجد و آن را تنظیم و کنترل می کند . و سنسور اول در خروجی و سنسور دوم در ورودی نصب شده و وظایف خود را انجام می دهد .

3- سنسور ناک

سنسور ناک باید میزان ناک و یا کوبش احتراق را اندازه گیری کند که با یک جرقه آن کم شود و غلظت سوخت افزایش یابد .

4- سنسور سرعت خودرو

وظیفه دارد زمانی که ماشین در حال حرکت است ، آن را اندازه گیری و تشخیص دهد و آن را به واحد الکترونیکی برساند و بعد آن را به سنسور انتقال دهد .

5- سنسور دور موتور

اندازه دور موتور و زاویه میللنگ و موقعیت پیستون را اندازه می گیرد . بودن سنسور در ماشین ضروری بوده و اگر در ماشین نباشد ، به ماشین آسیب جدی و پر خطری را وارد می کند . آسیب های نبودن سنسور در ماشین می توان گفت که مقدار آوانس را پایین می آورد .

6- سنسور موقعیت میل سوپاپ

وظایف این سنسور این است که موقعیت سیلندر 1 را اندازه گیری و تشخیص دهد و آن را به واحد الکترونیکی برساند و بعد آن را به سنسور انتقال دهد .

7- سنسور فشار هوای مانیفولد

وظیفه آن این است که فشار وارد شده به سنسور را اندازه گیری کند و هوای مانیفولد را وارد موتور می کند . و همچنین مقدار پاشش سوخت و اوانس جرقه را تنظیم و کنترل می کند .

8- سنسور دمای هوای ورودی

این سنسور وظایفش این است که هوای ورودی را به موتور انتقال دهد و    مقاومت NTC  را افزایش داد  و در اکثر مواقع باعث کاهش آن نیز می شود و این روند همچنان ادامه دارد .

علائم خرابی دریچه سنسور گاز چیست ؟

1- کپ کردن خودرو

2- گاز هرز خوردن خودرو

3- دود کردن موتور

4- نوسان در دور های بالا بخاطر کثیف بودن

5- خودرو بین دو موتور

6- خاموش شدن موتور با گاز دادن

7- زود کات اف کردن موتور

8- گاز خوردن با تاخیر ماشین

9- بالا ماندن دور موتور در دور آرام

10- بد کار کردن و خوب گاز نخوردن موتور

عوامل خرابی سنسور دریچه گاز

سنسور های دریچه EF7 معمولا نسبت به سنسور های دیگر عمر بالاتری دارد و به طور کلی سنسور ها نیاز به سرویس و تمیر کاری و یا روغن کاری ندارند . خراب شدن دریچه گاز خودرو نیز می تواند دلیلی برای تعویض سنسور دریچه گاز شود . عواملی باعث بروز مشکل در حسگر دریچه گاز می شود ، شستشوی موتور ماشین است .

کارهایی که سنسور انجام می دهد :

1- تامین سوخت بیشتر برای حالت ساسات خودرو

2- ایجاد حالت ساسات در حالت سرد

3- تنظیم زمان پاشش و آدوانس

4- دمای خنک دارد و باعث خنک شدن فن می شود .

5- دمای آب را به آمپر می رساند .

خودروهایی که سنسور دارند :

1- سمند

2- پرشیا

3- 405

4- پراید

5- زانتیا

6- 206

7- 207

زمانی که سنسور بد کار می کند ، باعث چه چیزی می شود ؟

1- داغ کردن خودرو و دیر روشن شدن فن

2- یکسره کار کردن فن رادیات

3- دود کردن خودرو در زمان خنک بودن موتور خودرو

4- بد روشن شدن خودرو

علائم خراب شدن سنسور ها

1- مصرف سوخت زیاد

2- خروج دود سیاه از اگزوز

3- بیش از حد گرم شدن پیشرانه

4- روشن شدن چراغ چک موتور

سنسور دریچه گاز

عملکرد سنسور دریچه گاز EF7 چگونه است ؟

سنسور های به کار رفته در خودرو ها انواع مختلفی داشته و برای عملکرد های متفاوت استفاده می شود مثل سنسور اکسیژن که در بالا درباره تمام سنسور ها گفته شد . وظیفه و عملکرد سنسور دریچه گاز نظارت بر موقعیت دریچه گاز خودرو و به این ترتیب است که به محض فشار پای شما روی پدال گاز و باز شدن پولکی دریچه گاز ، میزان سوخت انژکتور ها توسط دریچه سنسور گاز تنظیم می شود .

دریچه گاز مکانیکی و دریچه گاز برقی

در دریچه گاز مکانیکی کابل گاز به صورت مستقیم به پدال گاز متصل است و باعث تنطیم زاویه دریچه می شود که مکانیزمی بسیار ساده و ارزان می باشد .

در دریچه گاز برقی امکان کنترل دقیق تر به میزان هوای ورودی به موتور نسبت به دریچه گاز مکانیکی موجود دارد و در نتیجه باعث افزایش راندمان و کارایی موتور خواهد شد .

تنظیم و کنترل تغییر دریجه گاز در نوع برقی با توجه به نیاز مشتری و دستور العمل تعریف نشده امکان پذیر است که سبب می شود امکان استفاه از یک نوع دریچه گاز برای موتور های مختلف وجود داشته باشد .

در موتور های پیشرفته همچون موتور های هیبریدی با سیستم پاشش سئخت مستقیم و کنترل سرعت کروز استفاده از دریچه برقی کاملا ضروری است . این سنسور موقعیت لحظه ای دریچه گاز را به منظور تشخیص وضعیت های دور آرام ، شتاب گیری ، کاهش سرعت خودرو می شود .

در دسته بندی سنسور هایی گاز برقی و مکانیکی نوع هستند :

1-NTC  یعنی ضریب دما منفی بود و در هنگام روشن بودن سنسور در اکثر مواقع کاهش می یابد . و در داخل آن یک مقاومت متغیر وجود دارد . و این سنسور بسیار حساس بوده و خیلی زود عملکرد خود را نشان می دهد . در این زمان دما مقاومت افزایش یابد باعث کم شدن آن می شود و با کاهش آن بیشتر می شود .

2- PTC  یعنی ضریب دمای مثبت بوده و در هنگام روشن بودن باعث افزایش آن می شود .  با سنسوری که در بالا گفته شد تفاوتی ندارد و دما مقاومت را افزایش و کاهش می دهد و زیاد حساس نبود و کاربرد کمی را به همراه دارد .

عیوبی که ممکن است در صورت خرابی سنسور دیچه گاز در خودرو ایجاد شود شامل موارد زیر می باشد :

1- پایین آمدن دور موتور در حالتی که موتور سرد می شود و بالا رفتن مجدد در موتور هنگامی که موتور گرم می شود .

2- تاخیر در پایین آمدن دور موتور در حالت خلاصی

3- تاخیر در گاز خوردن و شتاب گیری

4- بالا ماندن دور موتور حتی در حالتی که پدال گاز آزاد است و ماشین در حال خلاص قرار دارد .

اطلاعات دریچه گاز و سنسور

تنظیم اولیه این سنسور اهمیت زیادی دارد زیرا سیگنال ولتاژ درک کاملی از نخوه کار کرد خودرو نخواهد داشت و گاز خوردن خودرو و یا دور آرام و تند خودرو با مشکلات روبه رو خواهد شد .

سنسور دریچه گاز در خودرو های انژکتور معمولا از بیرون روی شافت دریچه گاز نصب می شود که در واقع یک مقاومت متغیر است که با باز شدن دریچه گاز مقاومت آن تغییر می کند .

ضعیف شدن عملکرد اتژکتور در برابر دریچه گاز

علت دارد که کند شتاب ماشین بخاطر خرابی سیستم پاش و یا اتژکتور باشد و اتژکتور سوزن شکل بوده و از احتراق ماشین حفاظت می کند ، اگر این سوزن ها کثیف و یا شکسته شود ، باعث بهم خوردن عملکرد ماشین خواهد شد که باید آن را تعویض کنید .

وقتی این بخش خودرو دچار مشکل ( کثیفی یا شکستگی ) ، روی پدال گاز تاثیر گذاشته و همچنین باعث پایین آمدن سرعت ماشین خواهد شد . سرعت ماشین بستگی به سلیندر ها دارد که با سوخت رسانی به موتور خودرو سرعت آن را بالا برده و باعث می شود که سرعت شما بالا برود .

مهم ترین دریچه گاز برقی

مهم تریت برتری دریچه گاز برقی نسبت به نوع مکانیکی در انواع دریچه گاز ، کاهش مصرف سوخت ئ آلودگی است . در طول چرخه کاری موتور یکی از موارد مواردی که بیشتر مصرف سوخت و تولید آلاینده در خودرو صورت می گیرد ، زمانی است که راننده به طور ناگهانی بر پدال گاز فشار وارد می شود .

دریچه گاز مکانیکی

این نوع دریچه توسط کابل و به طور مستقیم توسط فشار پدال گاز به حرکت می آید . از مزایای این دریچه ساده بودن سیستم و ارزانی آن است .

اهداف استفاده از استپر موتور

ایجاد حالت ساسات در زمان سرد بودن موتور و بسته بودن دریچه گاز تنظیم دور آرام دز زمان گرفتن بار اضافی از موتور ، تنظیم نسبت مناسب مخلوط سوخت و هوا می باشد .

 

 

 

 

 

منبع: رگلاژ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.