علت بالا رفتن دور موتور پراید چیست ؟

اگر ماشین شما هم مشکل بالا رفتن دور موتور را دارد و می خواهید دلایل آن را بدانید تا انتهای این مقاله از مجله خودرو ما را همراهی نمایید.

در این مقاله سعی شده است که اطلاعت خوبی در مورد علل کلی این مشکل در تمامی خودرو ها علی الخصوص پراید را خدمتتان ارائه کنیم.

اگر شما هم تجربه ای کاربردی در این مورد دارید در بخش نظرات برای ما ارسال بفرمایید تا بقیه هم بهره مند شوند.

علت بالا رفتن دور موتور پراید

علل اصلی گاز خوردن ماشین و بالارفتن دور موتور در خودرو ها

نواقص فنی که باعث گاز خوردن و بالارفتن دور موتور خودرو می شود عبارتند از:

  1. سنسور و موتور دریچه گاز (در صورت وجود)
  2. مپ سنسور(سنسور فشار هوای ورودی)
  3. استپر موتور
  4. ECU  موتور (ایپرام یا فلش برنامه ریزی شود)
  5. سیستم ورودی هوا و منیفولد (نشتی هوا از هوزینگ دریچه گاز)
  6. سنسور دور موتور
  7.  انژکتورها و غیره
  8. ایراد سیم و پدال و دریچه گاز

سنسور دور موتور

یکی از قطعات مهم در خودرو های انژکتوری به کار می رود سنسور های دور موتور می باشد، به این صورت که وظیفه پایش دور موتور خودرو را در بر دارد، کار سنسور دور موتور به این صورت است که تمام نتایجی که از چرخش دور موتور میگیرد به کامپیوتر خودرو ارسال می کند.

اگر دقت کرده باشید دور موتور هنگامی که گاز می دهید بالا می  رود اگر سنسور دور موتور خراب باشد این نتیجه از کار می افتد، گاهی اوقات دیده شده است که به دلیل خراب بودن سنسور دور موتور ماشین استارت میخورد ولی روشن نمی شود.

وظیفه سنسور دور موتور چیست؟

سنسور دور موتور خودرو مانند سنسور های دیگر یک سری وظایفی دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

  • تنظیم دور موتور ماشین: یعنی بالا یا پاین کردن دور موتور
  • تشخیص دور موتور
  • تنظیم زمان مناسب برای جرقه زنی

این ها اصلی ترین وظایف سنسور دور موتور می باشد. که هرکدام به صورت جدا گانه کار خاصی را انجام می دهند.

علائم خرابی دور موتور

تشخیص علائم خرابی دور موتور

علائم دور موتور مانند چیز های دیگر علائم خرابی نیز دارد که در نتیجه باعث علت نوسان دور موتور پراید انژکتوری می شود، با ما همراه باشید.

  1. خودرو استارت کامل را می خورد اما ماشین به روشن شدن واکنش نمی دهد
  2. خرابی دور موتور ماشین
  3. هنگامی که ماشین را استارت می زنید پمپ بنزین ماشین از کار می افتد
  4. قبل اینکه شما گاز دهید و دور موتور بالا رود حالت کات آف ایجاد می شود

هزینه تنظیم دور موتور چقدر است؟

به صورت کلی افرادی که کار تنظیم موتور و دور موتور خودرو را انجام می دهند هزینه زیادی برای تنظیم دور موتور نمی گیرند.

دلیل بالا رفتن دور موتور پراید هنگام کلاچ گرفتن

علت بالا رفتن دور موتور پراید هنگام کلاچ گرفتن، خراب بودن استوپ موتور است شک نکنید  در واقع آنها با این کار و به اصطلاح خودشان ورژن جدید برنامه ای سی یو  را لود میکنند که موقتی است و بعد از چند روز دوباره ماشین شما به حالت اول برمیگردد  چون تنها جایی که می تواند فرمان گاز خوردن به ماشین را بدهد دریچه گاز است و جون ما در حالت عادی به ماشین گاز نمیدهیم .

در نتیجه دریچه سوخت رسان یا همان دریچه هوا بوسیله یک فنر بسیار قوی بسته است  و تنها مسیری که اجازه عبور هوا را می دهد همان مجرای استوپر ماشین است حال اگر استوپر که حالت یک شیر فلکه برقی است خراب شود .

مثلاُ در جای مناسب بسته نشود ماشین شروع به گاز خوردن میکند در بعضی موارد که کم نیستند  پس از برداشتن پایمان از گاز چون مجرای استوپر بعلت خرابی بسته است دور آرام موتور دیگر کار نمی کند و ماشین خاموش می شود البته راههای تعمیر و نگهداری این قطعه بسیار آسان است.

علل مختلف گاز خوردن خودرو

  • خراب بودن پولکی دریچه گاز
  • خراب بودن واشر یا اورینگی در یچه گاز
  • خراب بودن اورینگ های انژکتور
  • خراب بودن شلنگ های متصل شده به منیفولد می تواند از دلایل کگاز خوردن بی مورد خودرو باشد

دور موتور پراید انژکتوری

دور موتور پراید انژکتوری

اگر دقت کرده باشید داخل اتاق ماشین پشت فرمون خودرو دارای دوتا گرد مانند وجود دارد یکی سرعت ماشین و یکی دیگر دور موتور می باشد، به صورت کلی دور موتور هنگامی که زیاد می شود به این معنی است که  گاز به ماشین وارد می شود، در نظر بگیرید هنگامی که دور موتور ماشین بالا تر از 3.5 رفت شما موظف بر این هستید که دنده ماشین را عوض کنید.

اما این قضیه در ماشین های که دنده اتومات می باشد فرق دارد، به این صورت که دور موتوری که به یه حد معمول رسید دنده خود به خود بالا می رود. به صورت خلاصه دور موتور خودرو چرخش در دقیقه یا سرعتی است که به موتور خود به خود چرخیده می شود.

سوالی که پیش می آید این است که چه چیزی باعث می شود دور موتور بچرخد؟ در جواب به این سوال باید بگویم که میل لنگ می باشد که با حرکت های پیستون هایی که داخل سیلند به کار می ود باعث چرخیدن دور موتور می شود.

عیب یابی دور موتور

عیب یابی نوسان دور موتور پراید انژکتوری به این صورت می باشد که می توان توسط دیاگ مشکل وجود در موتور پراید را پیدا کرد و اگر مشکلی باشد آن را به دست تعمیرکار مکانیک و یا حتی همان کسی که کار دیاگ را انجام می دهد بسپاریم.

یکی از مشکلاتی که در دور موتور وجود دارد این است که ماشین گاز نمیخورد ولی دور موتور خود به خود بالا می رود، در ادامه مشکل بالا رفتن دور موتور بدون گاز دادن را خواهیم گفت.

استپر موتور

استپر یا همان شیر برقی خودرو شما هر کاری کنید دور موتور خودرو پراید به صورت 800 تنظیم می شود، ولی اگر هنگامی که ماشین شما خلاص است و دور موتور بی دلیل بالا می رود بدانید که مشکل در استپر شما وجود دارد.

سنسور دور موتور

یکی از اصلی ترین دلایلی که باعث می شود این مشکل به وجود بی آید خرابی سنسور دور موتور می باشد، هنگامی که شما دیاگ بزنید متوجه می شوید که سنسور دور موتور شما دچار خرابی و ایراد و باید ماشین را برای تعمیر به مکانیکی ببرید.

سیم و پدال گاز

به این صورت می باشد که پدال گاز به یک جا گیر کرده است و هنگامی که ماشین در حالت خلاصی و ایستاده وجود دارد باعث شود دور موتور به صورت اتوماتیک بالا رود.

کامپیوتر ماشین

از دید من اصلی ترین و مهم ترین قطعه ای که در یک ماشین بعد موتور وجود دارد کامپیوتر یا همان ECU ماشین می باشد، هنگامی که شما ماشین را به کارواش می برید یا خودتان شست و شوی ماشین را انجام می دهید اگر به صورت صحیح و درست نباشد باعث می شود آب به داخل کامپیوتر ماشین رفته و دور موتور را هنگام خلاص بودن و حرکت نکردن ماشین دچار ایراد و مشکل کند.

یکی از اصلی ترین دلایل علت نوسان دور موتور پراید انژکتوری همین کامپیوتر ماشین می باشد زیرا در پراید های کاربراتوری کامپیوتر وجود ندارد بنابراین این مشکل حذف می شود.

دلایل گاز نخوردن خودرو چیست؟

دلایل گاز نخوردن خودرو چیست؟

همان‌طور که از عنوان می‌توان حدس زد، یکی از عوامل گاز نخوردن ماشین قطعه‌ای به نام ECU بوده که تنها در خودروهای انژکتوری وجود دارد. به دلیل وجود برخی تفاوت‌های ساختاری در موتور خودروهای انژکتوری و کاربراتی، علل گاز نخوردن ماشین نیز در این مدل‌ها متفاوت بوده و ممکن است صاحبان‌ خودرو را دچار سردرگمی‌هایی بکند.

یکی از تفاوت‌های فاحش و بارز خودروهای انژکتوری و کاربراتی، وجود قطعه‌ای بسیار حیاتی در موتور نسخه‌های انژکتوری بوده که از آن با عنوان ECU یاد می‌شود. نام این قطعه مخفف عبارت «قطعه کنترل الکترونیک» بوده و وظیفه آن بررسی وضعیت خودرو جهت تنظیم واکنش سنسورهای موجود در موتور است.

وجود هرگونه مشکل در این قطعه قادر به ایجاد شرایط مناسب گاز نخوردن ماشین بوده و از آن‌جایی که وجود آن برای سایر بخش‌های خودرو نیز ضروری است، نباید از نگهداری و مراقبت از آن غافل شد.

در واقع اگر ECU خودروی انژکتوری شما معیوب باشد، احتمال گاز نخوردن ماشین تان نیز افزایش یافته و موجب نوسان دور موتور خواهد شد. اگر می‌خواهید از گاز نخوردن ماشین خود جلوگیری کنید، بهتر است در حفظ و بررسی ECU تان کوشا بوده و در صورت مشاهده هرگونه نشانه از گاز نخوردن ماشین، این قطعه حیاتی را بازرسی کنید.

آیا رانندگی با دور موتور بالا خطرناک است؟

بله. رانندگی با دور موتور نامتعادل بسیار خطرناک است، چرا که کنترل خودرو را سخت کرده و سبب ایجاد شتاب های ناگهانی خواهد شد که خطرات جانی و مالی را در پیش خواهد داشت. لازم است بدانید که در این حالت سرعت دور موتور ممکن است به 1200 دور در دقیقه نیز بالا رود، که این توقف خودرو را سخت خواهد کرد؛ حتی با ترمز گرفتن، امکان پرش خودرو به جلو نیز وجود خواهد داشت. دور موتور نامتعادل، مصرف بنزین را افزایش داده و تمرکز شما را حین رانندگی می دزدد.

نکته پایانی

به خاطر داشته باشید که یافتن علت گاز خوردن خودرو و بالا رفتن دور موتور کار ساده‌ای نیست و باید توسط فرد متخصص انجام شود. همچنین رانندگی با دور موتور بالا،‌ آسیب جدی به قطعات موتور و خودرو وارد می‌کند به همین سبب توصیه می‌شود اگر متوجه شدید که خودرو به صورت شدید گاز می‌خورد، در اسرع وقت به یک تعمیرکار مراجعه کنید تا جلوی آسیب‌های جبران‌ناپذیر آن گرفته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.