رادار جانبی و سیستم نقطه کور چیست + نکاتی در مورد رادار نقطه کور

رادار جانبی و سیستم نقطه کور چیست + نکاتی در مورد رادار نقطه کور

با پیشرفت علم و تکنولوژی سنسور ها نیز پیشرفت های چشم گیری داشتند و امروزه در بسیاری از خودروها از سنسور و رادار استفاده می شود . سنسور رادار فاصله ی بین خودرو با اجسام دیگر را کنترل می کند و هشدار می دهد . جالب است بدانید امروزه در خودروهایی مانند هیوندای سانتافه و کیا اپتیما سیستم رادار با کمک کروز کنترل عملکرد های جالبی را برای خودرو به ارمغان آورده است . به طور مثال این سیستم ها در زمان حرکت خودرو فاصله ی خودرو را با خودروها و اجسام دیگر حفظ می کنند و از برخورد با خودروها و اجسام جلوگیری می نمایند .

رادار نقطه کور خودرو چیست ؟

رادار نقطه کور خودرو آپشنی است که به راننده کمک می‌ کند تا از وارد شدن خودروها و اشیای دیگر به نقاط کور خودرو ، که راننده با استفاده از آینه ‌ها قادر به دیدن آن‌ ها نیست ، آگاه شده و فرصت لازم برای واکنش و کنترل خودرو را در اختیار داشته باشد . تمامی خودروها به‌ خصوص خودروهای شاسی ‌بلند دارای قسمت‌ هایی اند که از دیدرس راننده خارج هستند و فرد هنگام رانندگی قادر نیست تا خودروها و دیگر اشیای قرار گرفته در این قسمت ‌ها را ببیند . انتهای خودرو قسمتی ست که بیش از هر قسمت دیگر خودرو دور از دید است و گاه راننده حتی با برگرداندن سر قادر به مشاهده‌ ی این نقاط و اشیای واقع شده در آن نیست .

بدیهی ست که قرارگرفتن خودرو یا هر شئ دیگری در این نقطه حین رانندگی احتمال برخورد اتومبیل با آن را افزایش می ‌دهد ، چرا که همان ‌گونه که گفته شد راننده خصوصاً هنگام رانندگی و نیاز به توجه به قسمت جلوی اتومبیل قادر به دیدن این ناحیه نیست .

در سیستم رادار نقطه کور سنسوری در قسمت انتهایی اتومبیل ، معمولاً نزدیک به سپر عقب ، جای داده می ‌شود . این سنسور می ‌تواند در صورت نزدیک شدن هر شئ به نقطه کور خودرو هشداری را برای راننده ارسال کند و به ‌این‌ شکل فرد را به ‌موقع آگاه ساخته و به او امکان و فرصت واکنش صحیح را بدهد . هشداری که به راننده اعلام می ‌شود اغلب به‌ صورت علامتی زردرنگ است که از طریق ال ‌ای ‌دی جای ‌داده‌ شده در آینه ‌بغل ‌ها به راننده نشان داده می ‌شود و با نزدیک شدن خودرو یا هر شئ دیگر به نقطه کور خودرو از هر سو ، نماد زرد رنگ روی آینه‌ بغل در آن سمت ظاهر می ‌شود .

به علت آن ‌که هشدار بصری راننده را ملزم می‌ کند تا پیوسته متوجه آینه‌ ها باشد تا درصورت قرارگرفتن اتومبیل دیگر در نقطه کور خودروی او واکنش مناسب را انجام دهد و درنتیجه مقداری از توجه او را درگیر خود می ‌کند ، می‌ توان هشداری که رادار نقطه کور خودرو به راننده اعلام می ‌کند را به صورت‌ های دیگری مانند به ‌صدا در آمدن یک زنگ یا لرزش فرمان تنظیم کرد .

رادار نقطه کور خودرو در کاهش احتمال برخورد قسمت انتهایی خودرو با قسمت جلویی خودروی پشتی هنگام تغییر لاین نقش مؤثری دارد و درصورت نزدیک بودن خودروی پشتی سیستم با اعلام هشدار به راننده به او کمک می‌ کند تا زمان تعویض لاین را تغییر داده و این کار را پس از خروج تمامی خودروهای پشتی از نقطه کور خودرو انجام دهد . این آپشن علاوه بر این سبقت خودروهای دیگر را به راننده نشان می ‌دهد .

نکاتی در مورد عملکرد بهتر رادار کور :

1- رادار نقطه کور در سرعت ‌های زیر 5 یا 10 کیلومتر بر ساعت فعال نخواهد بود . چنان ‌چه ماشینِ در حال حرکت متوقف شود این سیستم از کار می ‌افتد و پس از رسیدن سرعت خودرو به 5 کیلومتر بر ساعت مجدداً به ‌صورت خودکار فعال می ‌شود .

2- رادار نقطه کور خودرو هنگام استفاده از دنده‌ ی معکوس غیر فعال می‌ شود .

3- در برخی موارد ممکن است رادار نقطه کور خودرو به اشتباه اعلام هشدار دهد . این اتفاق چنان‌ چه بیش از اندازه رخ ندهد عادی ست و نشان نقص سیستم نیست .

4- چنان‌چه دیگر خودروها با سرعت زیاد از کنار خودروی مجهز به این آپشن عبور کنند یا اگر اتومبیل در محاصره‌ی تعداد زیادی اتومبیل دیگر باشد ممکن است این سیستم قادر به اعلام هشدار به راننده نباشد .

5- نشستن برف و باران روی سنسور عملکرد آن را مختل خواهد کرد و درنتیجه ممکن است در هوای برفی و بارانی سیستم به‌ درستی کار نکند .

6- در بیشتر موارد راننده می‌ تواند به‌ صورت دستی رادار نقطه کور خودرو را فعال و غیر فعال کند .

باید به نکات گفته شده در بالا دقت کنید . همچنین رادار نقطه کور خودرو نیز همانند دیگر تجهیزاتی که برای افزایش کنترل راننده بر اتومبیل درنظر گرفته شده ‌اند ، مکملی برای دید مستقیم راننده است و نمی ‌توانند به‌ طور کامل جایگزین آن شود . همان ‌گونه که راننده علاوه بر استفاده از آینه‌ ها خود به‌ طور مستقیم فضای اطراف خودرو را مورد مشاهده قرار می ‌دهد ، در مورد رادار نقطه کور خودرو نیز بایستی روال به همین شکل باشد و راننده تنها به هشدار این سیستم کفایت نکرده و تا جای ممکن با دید مستقیم متوجه اتومبیل ‌هایی که احتمالاً در نقطه کور قرار دارند باشد .

سیستم هشدار نقاط کور  Blind Spot Information System BSD

در هنگام رانندگی ممکن است خودرو در نقطه ای قرار گیرد که برای سایر رانندگان قابل مشاهده نباشد و همین امر منجر به برخورد و تصادف شود . اخیراً شرکت ولووسیستمی تحت عنوان سیستم هشدار نقاط کور Blind Spot Information System  ارائه کرده است که از بروز چنین مشکلی جلوگیری می کند . بدین منظور در گوشه های عقب خودرو یک رادار قرار داده شده است زمانی که یک خودرو یا هر مانع دیگری وارد میدان تعریف شده این رادارباابعاد آن 9.5 متر در 3 متر شود ، این سیستم وجود مانع را تشخیص می دهد و با یک چراغ زرد رنگ در کنار آینه جانبی ، به راننده هشدار داده می شود .

علاوه بر رادار ، نقطه کور خودرو با استفاده از یکسری دوربین ها به طور مداوم در حال کنترل است . به طور مثال ، وقتی وسیله نقلیه ای نظیر موتور سیکلت ، سواری ، یا کامیون وارد محدوده نقطه کور شود ، یک چراغ زرد رنگ در کنار درب خودرو در نزدیکی آینه جانبی روشن می شود که راننده را متوجه وجود یک وسیله نقلیه دیگردر کنار خودرو خود می کند . وجود چنین هشداری به راننده این امکان را می دهد که بتواند در مواقع پرخطر سرعت عمل بیشتری از خود نشان بدهد . یک دوربین دیجیتال نیز زیر هر یک از آینه های جانبی نصب شده است که در هر ثانیه 25 عکس میگیرد و سیستم با مقایسه فریم های مختلف ، وجود یا عدم وجود مانع در میدان نقطه کور را شناسایی می کند .

در این سیستم نرم افزار خاصی وجود دارد که موتور سیکلت و سواری را در روز و شب به خوبی تشخیص می دهد . اما ازآنجاکه دوربین های دیجیتال اساس کار این سیستم را تشکیل می دهند ، بدیهی است محدودیت هایی مانند محدودیت های چشم انسان را داشته باشند . بدین صورت که این تکنیک در موقعیت هایی که دید کافی وجود ندارد ، مثل هوای مه آلود ، برفی و کولاک شدید ، به خوبی عمل نمی کند .

در چنین موقعیت هایی ، یک پیغام به راننده داده می شود که سیستم هشدار نقاط کور ، غیر فعال است . همچنین این روش طوری برنامه ریزی شده است که نسبت به خودرو های متوقف و تابلوهای جادهای عکس العملی نشان نمی دهد . طبق پیش فرض های سیستم هشدار نقاط کور ، این سیستم صرفاً در سرعت های بالای 10 کیلومتر در ساعت فعال می شود و تنها زمانی نسبت به سایر خودروهای در حال ورود به میدان نقطه کور عکس العمل نشان می دهد که سرعت آنها حداکثر 20 کیلومتر در ساعت کند تر و 70 کیلومتر در ساعت تندتر از حرکت خودروی فعلی باشد .

رادار بین خطوط

سیستم حسگر مسیر راننده را از منحرف شدن از مسیر اصلی آگاه می‌ کند و در برخی از خودرو ها این سیستم به صورت خودکار خودور را در میان دو خط نگه می‌ دارد . در خودروهای لکسوس ، دوربین‌ هایی خطوط جاده را می ‌بینند ، در صورتی که خودرو از خط عبور کند ، سیستم به صورت خودکار فرمان را حرکت داده و خودرو را در میان خطوط قرار خواهد داد . فورد نیز از سیستمی مشابه برخوردار است با این تفاوت که به منظور تنظیم فرمان ، سیستم ایمنی برای شبیه ‌سازی سروصدای ناشی از حرکت بر روی شانه جاده ، فرمان را می ‌لرزاند .

رادار خطی یا بین خطوط توسط رادار نصب شده بالای شیشه جلو خودرو ، در زمانی که خودرو از بین خط کشی های جاده بدون استفاده از راهنما به چپ یا راست جاده خارج شود به راننده توسط لرزش فرمان هشدار می دهد و از تصادف احتمالی جلوگیری می کند .

سیستم تشخیص عابران پیاده

سیستم هوشمند ایمنی تشخیص عابر پیاده یک سیستم جدید هشدار پیش ‌برخورد است که می‌ تواند عابران پیاده را تشخیص دهد . این سیستم یکی از اولین ‌ها در نوع خود در بین خودرو سازان مطرح محسوب می‌ شود .

این سیستم با بهره ‌گیری از یک سری رادارها و دوربین‌ ها موقعیت عابران پیاده را در نزدیکی جاده یا روبروی مسیر اتومبیل تشخیص می ‌دهد .
وقتی خودرو حضور عابر پیاده را در مسیر پیش‌ رو تشخیص داد ، سیستم با کمک صوت و گرافیک تصویری در قسمت ابزارهای داشبورد به راننده هشدار می ‌دهد . اگر در چنین حالتی ، نشانه ‌ای از واکنش توسط راننده مشاهده نشد ، سیستم با کاهش فاصله صفحات ترمز ، واکنش ترمز را نسبت به پدال بیشتر می‌ کند . اگر در این مقطع نیز راننده واکنشی از خود نشان نداد ، خودرو خودش به تنهایی برای ترمزگیری اقدام می‌ کند تا از تصادف جلوگیری کند .

البته یک سری محدودیت مشخص برای این سیستم وجود دارد و آن این است که این سیستم در حال حاضر تنها در شرایط روشنایی روز و آب ‌وهوای صاف و آفتابی کارایی دارد . کمپانی های از قبیل مرسدس بنز ، بی ام دبلیو ، فورد ، ولوو از این تکنولوژی در محصولات خود بهره برده اند .

رادار

رادار ضد تصادف در خودرو
سیستم های راداری ، به جای امواج صوتی ، از امواج رادیویی استفاده می‌ کنند . امواج رادیویی نامرئی هستند و بسیار سریع ‌تر از امواج صوتی حرکت می‌ کنند . سیستم های پیشگیری از تصادف ، مجهز به گیرنده های رادار کوچکی هستند که در جلو خودرو و معمولاً داخل جلو پنجره نصب می ‌شوند و از آن جا پیوسته امواج رادار با فرکانس بالا ارسال می‌ کنند . این امواج به نزدیک ترین اشیاء برخورد می ‌کنند و به سمت حسگرها برمی‌ گردند .

یک واحد مجزا که به حسگرها متصل است ، مدت زمان لازم برای ارسال و بازگشت امواج را محاسبه می‌ کند . سیستم پیشگیری از تصادف با استفاده از این اطلاعات می ‌تواند بلافاصله موقعیت ، فاصله و سرعت خودرویی که از مقابل می‌ آید را تشخیص بدهد . اگر تغییری ناگهانی که بتواند منجر به تصادف بشود در این موارد به وجود بیاید ، سیستم هشدار می‌ دهد و یا به راننده کمک می‌کند از بروز تصادف جلوگیری کند . خب ، تا این جا متوجه شدیم که اگر سیستم پیشگیری از تصادف ، احتمال وقوع تصادف را تشخیص بدهد ، نمی ‌تواند دست روی دست بگذارد و اجازه بدهد اتفاق بدی بیفتد .

سیستم پیشگیری از تصادف مرسدس بنز می ‌توانست کمربند ها را پیش از وقوع تصادف سفت کند ، به طور اتوماتیک سانروف را بندد و هنگام مانور های اضطراری ، صندلی های خوابیده شده را به حالت اولیه برگرداند . سیستم های جدید تر ، نظیر سیستم Pre-Collision  ساخت کمپانی تویوتا از رادار استفاده می ‌کند . این کمپانی سیستم پیشگیری از تصادفش را در سال 2003 و روی تویوتا پریوس نصب کرد .

این سیستم برای تعیین این که چه وقت ترمز کمکی فعال شود و کمربندهای ایمنی سفت شوند از امواج میلی‌ متری رادار استفاده می ‌کند . کمپانی تویوتا سیستم تنظیم صندلی های عقب هنگام بروز تصادف را هم تعبیه کرده است . اگر بروز تصادف قریب ‌الوقوع باشد ، صندلی های خوابیده شده عقب به طور اتوماتیک به حالت اولیه برمی ‌گردند . کمپانی فورد هم سیستم راداری خودش را به بازار عرضه کرده است . این سیستم روی جدید ترین محصولات این کمپانی مانند فورد Taurus، سدان Lincoln   MKS  و شاسی‌بلند Lincoln MKT نصب شده است . کمپانی های هوندا و نیسان نیز سیستم های هشدار عبور از خط و پیشگیری از تصادف را روی بسیاری از مدل هایی که فقط در ژاپن به فروش می ‌رسند نصب کرده‌ اند .

بیشتر بدانید 

بوستر پدال گاز چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.