نحوه صحیح پارک کردن خودرو‌ ها با گیربکس اتوماتیک چیست؟

نحوه صحیح پارک کردن خودرو‌ ها با گیربکس اتوماتیک چیست؟

گیربکس ‌های اتوماتیک رانندگی را برای زندگی شهری و پرترافیک امروزه ، بسیار راحت‌ تر کرده است . هنگامی که قصد توقف و پارک کردن خودرو دنده اتوماتیک را داریم ، باید اصولی را رعایت کنیم ، در غیر این صورت جعبه دنده دچار آسیب دیدگی می‌ شود . بسیاری از رانندگان به این موضوع توجهی نمی ‌کنند .

پارک کردن خودرو

نگهداری گیربکس اتوماتیک اهمیت زیادی در حفظ کارایی و عملکرد درست خودروی شما دارد. روغنی که در گیربکس اتوماتیک شما وجود دارد یکی از اصلی ‌ترین اجزای خودروی شما است و توجه نکردن به آن می ‌تواند هزینه‌ های زیادی را برایتان به همراه داشته باشد . از این رو آشنا بودن با اصول نگهداری و نکاتی در مورد عمر مفید گیربکس اتومات و جزئیات مربوط به آن می‌ تواند به شما کمک کند تا همیشه قبل از بروز مشکلات از آن جلوگیری کنید .

هنگام پارک کردن با یک خودرو دارای گیربکس اتوماتیک ، ابتدا باید اجازه دهید خودرو به طور کامل متوقف شود ، سپس دنده را در وضعیت خلاص (N) قرار دهید . پس از این کار ابتدا باید ترمز دستی ( در برخی خودرو‌ ها ترمز دستی دکمه ‌ای است ) را بکشید تا خودرو بدون حرکت باقی بماند و بعد از آن دنده را بر روی حالت پارک (P) قرار دهید .

بسیاری از رانندگان پس از ایست کامل دنده را از حالت درایو (D) مستقیما بر روی حالت (P) قرار می‌ دهند و بعد از آن به سراغ ترمز دستی می ‌روند . اگر در سربالایی و سرپایینی اینگونه عمل کنیم ، پس از تعویض دنده به حالت پارک و برداشتن پا از روی پدال ترمز ، یک صدای ( تقه ) به گوش می ‌رسد . این صدا نشانه خوبی نیست و در بلند مدت موجب آسیب ‌های جدی گیربکس خودرو می‌ شود .

توقف پشت چراغ ‌های قرمز طولانی

اگر مدت زمان چراغ قرمز کمتر از یک دقیق بود توصیه می ‌شود که تا اتمام زمان چراغ قرمز پا را بر روی ترمز قرار دهید ، اما اگر این زمان طولانی‌ تر از یک دقیقه بود ، توصیه می‌شود که دنده را در حالت خلاص قرار داده و ترمز دستی را فعال کنید . نکته مهم این است .

بسیاری از رانندگان برای توقف پشت چراغ قرمز ، بدون انجام مراحل قبل ، دنده مستقیما را بر روی حالت P قرار می‌ دهند . این کار ابدا توضیه نمی ‌شود به این دلیل که آسیب‌ های جدی به گیربکس می ‌رساند .

نحوه صحیح پارک کردن خودرو دنده اتوماتیک

روش اصولی پارک بدین صورت می باشد که پس از ایست کامل خودرو ، از ترمز دستی استفاده نموده و خودرو رو در حالت خلاص یا n قرار می دهیم و پایمان از رویی ترمز پایی برمی داریم . در صورتی که خودرو در حالت سربالایی یا سرپایینی باشد پس از این حرکت خودرو تکان اندکی می خورد که این حرکت همان حرکتی ست که باعث ایجاد فشار روی گیربکس و متعلقات می‌ گردد . حال با خیال راحت خودرو رو در حالت p قرار می دهیم .

آشنایی با حروف روی گیربکس اتوماتیک

1- علامت P یا  Park

به این علامت حالت پارک گفته می ‌شود . در هنگام پارک کردن بهتر است خودرو را در حالت پارک قرار دهید ، چرا که در این حالت چرخ‌ های خودرو قفل شده و حرکت نمی‌ کند . برخی از خودروهای گیربکس اتوماتیک فقط در حالت پارک روشن می ‌شود .

2- علامت D یا  Drive

این علامت ، حالت رانندگی است . با قرار دادن دنده در این حالت خودرو قادر به حرکت خواهد بود . کافیست پای خودرو از روی ترمز برداشته تا خودرو به حرکت درآید .

3- علامت N یا  Neutral

برای خلاص کردن خودروهای گیربکس اتوماتیک ، دنده باید در این حالت باشد . این حالت خودرو را خلاص می‌ کند . خودرو در هر وضعیتی که باشد در صورت خلاص کردن ، حرکت خود را ادامه می‌ دهد . به طور مثال اگر در حال حرکت هستید و دنده را در حالت خلاص قرار دهید خودرو به حرکت خود ادامه خواهد داد ، و اگر جایی پارک کرده باشید خودرو ثابت می‌ ماند .

4- علامت R یا  Reverse

این حالت همانند خودروهای گیربکس معمولی ، دنده عقب است . برای حرکت به عقب از این حالت باید استفاده گردد .

6  کاری که هنگام رانندگی با خودروی گیربکس اتوماتیک باید از آن اجتناب کنید

برای رانندگی با خودرو گیربکس اتوماتیک باید نکاتی را رعایت کنید تا آسیبی به گیربکس و سایر قطعات خودرو نرسد . این نکات را با دقت بخوانید و به خاطر بسپارید .

1- تغییر وضعیت دنده به حالت N پشت چراغ‌ قرمز

بسیاری از افراد به منظور کاهش مصرف سوخت و جلوگیری استهلاک گیربکس ‌های اتوماتیک در توقف‌ های کوتاه مانند توقف پشت چراغ‌ قرمز دنده را در حالت  N، یا همان خلاص ، قرار می ‌دهند ولی در واقع بهترین کار این است که دنده در وضعیت D باقی بماند و پایتان را روی ترمز قرار دهید . البته در این مورد اختلاف نظر زیادی وجود دارد . ولی به ‌طور ‌کلی در توقف ‌های کوتاه بهتر است دنده را خلاص نکنید . در این حالت استهلاک گیربکس به مراتب کمتر است . در بسیاری از موارد تغییر زیاد دنده از حالت D به N موجب استهلاک بیشتر گیربکس ‌های اتوماتیک می ‌شود .

2- گاز دادن درجا قبل از قرار دادن دنده در حالت  D

اکثر ما این کار را به دفعات با خودروهای دنده ‌ای انجام داده ‌ایم . ولی باید بدانید انجام این کار با خودرو های دنده اتوماتیک اصلا کار درستی نیست و موجب اصطکاک بیشتر قطعات و در دراز مدت موجب خرابی گیربکس می ‌‌شود .

3-  خلاص کردن دنده در سرازیری

عده ‌ای این کار را برای کاهش مصرف سوخت و کاهش اصطکاک گیربکس انجام می ‌دهند . ولی نمی ‌دانند که این کار نتیجه عکس می ‌دهد و باعث می ‌شود که روان ‌کاری قطعات گیربکس با اشکال روبرو شود و به مرور خراب شدن گیربکس را به‌ همراه داشته باشد . انجام این کار علاوه ‌بر اینکه برای گیربکس مفید نیست حتی ممکن است باعث بروز حادثه نیز شود زیرا با خلاص کردن دنده کنترل خودرو سخت ‌تر می‌ شود .

4- تغییر حالت دنده خودروی در حال حرکت

این کار به شدت برای گیربکس مضر است و باعث تغییر وضعیت سریع قطعات گیربکس می ‌شود که به مرور باعث خراب شدن آنها می ‌شود . جهت توقف و تغییر حالت باید همیشه ابتدا پدال ترمز را فشار دهید و بعد دنده را تغییر دهید . تغییر دنده در حال حرکت شدیدا به گیربکس آسیب می ‌زند . البته منظور تغییر در حالت ‌های درایو ، پارک و خلاص است . در حالت تیپ ‌ترونیک که بدیهی است تعویض بین‌ دنده‌ ها عادی است .

5- قرار دادن دنده در حالت P قبل از توقف کامل

قرار دادن دنده در حالت P سبب می ‌شود که یک پین قفل ‌کننده ، داخل دنده متصل به شفت خروجی گیربکس قرار گیرد . انجام این کار در وضعیتی که خودرو در حال حرکت است خطر شکستن این پین را بالا می‌ برد . پس هرگز سعی نکنید که این کار را انجام دهید ، اول کاملاً توقف کنید و بعد دنده را در حالت پارک قرار دهید .

6-  شیوه توقف نادرست در سطوح شیبدار

هنگام توقف در سطوح شیبدار بهتر است ابتدا ترمز‌دستی را بکشید و بعد دنده را در حالت پارک قرار دهید . با انجام این‌ کار از وارد آمدن فشار اضافه بر گیربکس خودداری می‌ کنید .

اگر خودروی شما اتوماتیک است و هرکدام از این عادات غلط را هنگام رانندگی انجام می ‌دهید سعی کنید این عادت‌ ها را ترک کنید . همچنین اگر قصد دارید خودرویی اتوماتیک بخرید حتماً این موارد را کاملاً رعایت کنید تا بعداً ناچار نباشید هزینه سنگینی را برای تعمیر خودروی خود بپردازید .

اهمیت نگهداری گیربکس اتوماتیک

گیربکس اتوماتیک یکی از اصلی ‌ترین و مهم ‌ترین اجزای خودروهای دنده اتوماتیک است که وظیفه انتقال قدرت در خودرو را بر عهده دارد . در این گیربکس ‌ها انتخاب سرعت دنده و نیروی وارده با توجه به سرعت و وضعیت جاده به صورت اتوماتیک از موتور به چرخ ‌ها منتقل می ‌شود .

شاید شما هم شنیده باشید که بسیاری از خودروسازان اظهار می ‌کنند که گیربکس اتوماتیک شما نیاز به سرویس کردن ندارد ، اما بهتر است بدانید که برای حفظ کیفیت و عملکرد درست گیربکس‌ ها باید به طور مرتب آن ‌ها را سرویس کنید . در واقع روغن و فیلتر دو بخش اصلی در کارکرد و نگهداری گیربکس اتوماتیک هستند که حتماً باید به صورت دوره‌ای عوض شوند . همان ‌طور که می ‌دانید روغن ماشین به مرور با افزایش دما تأثیر خود را از دست می ‌دهد و فیلترها نیز کثیف و نامناسب می ‌شوند .

در زمان تعویض روغن گیربکس باید کارتر آن نیز تعویض شود و فیلتر نیز بررسی شود . اگر نیاز به تعویض فیلتر نبود ، فیلتر باید بعد از هر تعویض روغن شستشو شود . استفاده از روغن گیربکس مناسب نقش مهمی در کارکرد درست گیربکس اتوماتیک خودروی شما دارد . از طرفی زمانی که فیلتر کثیف شود و یا مشکلی در آن ایجاد شود ، روغن نمی ‌تواند وارد گیربکس شود و در نتیجه عملکرد گیربکس اتوماتیک شما مختل خواهد شد . به علاوه در برخی از خودروهای جدید انواع گیربکس ‌ها در خود یک فیلتر جداگانه دارند که اگر به موقع تعویض نشود ، ممکن است عمر مفید گیربکس اتومات شما به پایان برسد و نیاز به تعویض کلی آن باشد .

طریقه نگهداری گیربکس اتوماتیک

تعویض روغن و فیلتر خودروی شما نقش مهمی در نگهداری گیربکس اتوماتیک دارد و می‌ تواند عمر مفید گیربکس اتومات شما را افزایش دهد و از بروز مشکلات و هزینه ‌های اضافی جلوگیری کند . لازم است تا برای نگهداری گیربکس اتوماتیک ، هر 12 ماه یک بار یا هر 20000 کیلومتر اقدام به تعویض روغن و فیلتر ماشین کنید . بهتر است هر دو سال یک بار هم از عملکرد درست گیربکس اتوماتیک‌ خود مطمئن شوید . در زمان تعویض روغن گیربکس باید کارتر آن نیز تعویض شود و فیلتر نیز بررسی شود . اگر نیاز به تعویض فیلتر نبود ، فیلتر باید بعد از هر تعویض روغن شستشو شود .

مهم‌ ترین دلایلی که موجب خرابی گیربکس اتوماتیک می ‎گردد ، گرمای زیادی است که به خاطر رانندگی زیاد و یا قرار گرفتن در ترافیک ‌های سنگین ایجاد می ‌شود . بهترین راهکاری که برای این افراد پیشنهاد می‌ شود ، استفاده از کولر اکسترنال روغن گیربکس است که به خنک شدن روغن کمک می‌کند و از بروز مشکلات بعدی آن جلوگیری می ‌کند .

پارک کردن خودرو

در زمان حرکت از تعویض دنده اجتناب کنید

عوض کردن دنده‌ در گیربکس اتوماتیک به وسیله تعدادی کلاچ و نوار درون گیربکس انجام می ‌شود . برای نگهداری گیربکس اتوماتیک قبل از عوض کردن دنده ماشین باید ایست کامل داشته باشد و بعد دنده تغییر کند . ایست کامل در این شرایط به افزایش عمر مفید گیربکس اتومات خودروی شما کمک می ‌کند و موجب می ‌شود تا آسیبی به آن وارد نشود . حال اگر برای تعویض دنده این کار را در زمان حرکت انجام دهید ، کلاچ و نوارهای موجود در گیربکس خودرو از این کار ممانعت می ‌کنند و به همین دلیل تخت فشار زیادی قرار می ‌گیرند که این فشار می ‌تواند آسیب زیادی به گیربکس شما وارد کند .

در زمان قرار گرفتن پشت چراغ قرمز ماشین را در همان حالت D  قرار دهید

زمانی که در پشت چراغ قرمز ایستاده ‌اید ، بهتر است که حالت ماشین را تغییر ندهید و آن را همچنان روی D قرار دهید . زمانی که ماشین شما در این حالت ایستاده قرار دارد ، فشار کمتری نسبت به حالت حرکت به گیربکس ‌ها وارد می‌ شود . شاید قرار دادن ماشین در حالت خلاص فشار تا حدود اندکی کمتر کند اما این میزان آن‌ قدر کم است که توصیه می ‌شود حالت ماشین را عوض نکنید . از طرفی قرار دادن ماشین روی حالت خلاص کمک زیادی هم به کمتر شدن میزان سوخت ماشین نخواهد کرد . اگر واقعاً دوست دارید که میزان سوخت اتومبیل خود را کاهش دهید می‌ توانید در این شرایط که توقف‌ های طولانی دارید ، خودرو را به طور کامل خاموش کنید .

بیشتر بخوانید:

بررسی کامل خودروی هیدروژنی + نحوه عملکرد آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.