بررسی گیربکس سمند ef7 ، یک جعبه دنده کاملا ایرانی

بررسی گیربکس سمند ef7 ، یک جعبه دنده کاملا ایرانی

گیربکس سمند Ef7  تنها جعبه دنده ایرانی محصولات ایران خودرو می باشد که روی سمندهای ال ایکس و سریر موتور ملی نصب شده است . از این قطعه برای انتقال قدرت موتور به محورهای خودرو جهت اعمال حرکت و شتاب در خودرو استفاده می شود . گیربکس ها در کل در دو مدل دستی و اتوماتیک با حالت های 5 و یا6 ۶ سرعته می باشند که یکی از حالت ها مربوط  به دنده عقب و مابقی به تریب از کم به زیاد تعیین کننده میزان سرعت خودرو هستند  .

سمند ef7

در خودروهای نسل جدید از گیربکس های اتومات 7 حالته هم بهره برداری شده است .اما گیربکس سمند ملی یک جعبه دنده دستی 6 حالته است که در ظاهر و باطن تفاوت چندانی با گیربکس های پژو و Xu7 ندارد . کیت کلاچی که در درون این گیربکس قرار می گیرد دقیقا همان کیت کلاچ مورد استفاده در خط تولید Xu7 است در حالی که چرخ دنده های گیربکس کمی متفاوت هستند  .

ظاهر پوسته گیربکس Ef7 اگرچه بی شباهت به پوسته کلاچ Xu7 نیست اما از نظر اندازه و وزن و حجم متفاوت است این تفاوت در حدی است که امکان جانمایی گیربکس Xu7 بر روی Ef7 در شرایط استاندارد وجود ندارد  .

قدرت یا سرعت ؟!

قدرت و سرعت دو فاکتور مهم و اساسی در یک خودرو محسوب می شوند که اولی را موتور و دومی را گیربکس خودرو تعیین می کند . اما شاید این سوال در ذهن خطور کند که تفاوت و یا کارایی این دو ویژگی در یک خودرو چیست و کجاست ؟ با ذکر مثالی بهتر می توان قدرت و سرعت خودرو و عامل های تعیین کننده آنها یعنی موتور و گیربکس خودرو را درک کرد  .

وقتی با خودرویی در حالت سربالایی یا در زمین نرم حرکت می کنید به عنوان راننده خودرو احساس می کنید خودروی شما برای عبور از این مسیر به قدرت بیشتری نیاز دارد این کار را شما با تعویض دنده از دنده های بالاتر به پایین تر انجام می دهید درحالی که همچنان پای خود را روی پدال گاز می فشارید یعنی با اینکه  دنده سنگین تری برای میزان سرعت خودور انتخاب کرده اید اما با فشار پدال گاز قدرت بیشتری از موتور خودرو می طلبید در چنین شرایطی خودروی شما در شاخص های توان و قدرت موتور مورد آزمون قرار می گیرد  .

حال شرایطی را فرض کنید که در یک جاده هموار و خلوت در حال کورس بستن با خودروی دیگری هستید در این شرایط شما نیاز دارید تا با تعویض های پی درپی دنده ها از کمتر به بیشتر و یا به اصطلاح از سنگین تر به سبک تر سرعت خودروی خود را به حداکثر برسانید در این شرایط است که گیربکس یا جعبه دنده شما از لحظه شروع این مسابقه تا انتها مورد ارزیابی قرار می گیرد و هرچه این گیربکس سریعتر و نرم تر و روان تر عمل کند شما و خودرویتان در این مسابقه از رقیب خود جلوتر خواهید بود  .

گیربکس سمند ef7  از نظر فنی و میزان نرمی و سرعت عکس العمل در بین گیربکس های محصولات ایرانخودرو یکی از بهترین هاست اگر چه در قسمت کیت کلاچ جا داشت نمونه قوی تر و دقیق تری منحصرا برای این گیربکس طراحی شود  .

دریچه گاز برقی و ارتباط آن با گیربکس سمند

یکی دیگر از عوامل مهم در میزان سرعت عکس العمل گیربکس ها قطعه ای است به نام دریچه گاز که در حال حاضر مثل گیربکس های دستی و اتومات در دو مدل دستی و برقی تولید می شود  .

این قطعه در برخی از محصولات ایرانخودرو مثل موتور Tu5 و موتور Ef7 از نوع برقی است مزیت استفاده از دریچه گازهای برقی به غیر از جمع و جور بودن آن و استهلاک و خرابی کمتر این قطعه نسبت به نمونه مکانیکی آن کنترل فشارهای ناگهانی به موتور خودرو است در دریچه گازهای دستی به محض فشار دادن پدال گاز توسط  راننده از طریق سیمی که از پدال به دریچه گاز متصل شده است فرمان افزایش دور موتور منتقل شده و موتور در هر شرایطی که اغلب شرایطی خارج از حد استاندارد است دستورات را بی کم و کاست اجرا می نماید.

این عمل به مرور موتور خودرو را از حالت بهینه خارج نموده و عمر مفید آن را کاهش می دهد اما در دریچه گازهای برقی دستور افزایش و یا کاهش دور موتور ابتدا در سیستم مدیریت مصرف موتور بررسی شده و نسبت به این بررسی تغییرات اعمال شده به صورت بهینه تر و با شیب ملایم تری صورت می پذیرد این کار ضمن صرفه جویی در مصرف سوخت و کاهش آلایندگی به افزایش عمر مفید خودرو کمک می کند  .

برخی از مالکان خودروهای موتور ملی به دلیل این عملکرد دریچه گاز برقی گمان می کنند گیربکس سمند ef7 گیربکسی کم شتاب و یا تاخیری است در حالی که این گیربکس به دلیل وجود همین مزیت ها نقش تعیین کننده ای در ماندگاری موتور و حرکت به سمت هوشمندسازی این پیشرانه داشته است .

نحوه کارکرد گیربکس سمند ef7

گیربکس سمند ef7 در ظاهر یک پوسته آلومینومی است که یک سر آن گرد و کاسه ای شکل می باشد و دنباله آن یک تونل یا استوانه مخروطی شکل است . در قسمت کاسه ای شکل آن کیت کلاچ متشکل از دیسک و صفحه و بلبرینگ کلاچ قرار می گیرد و در تونل استوانه ای شکل آن چرخ دنده های گیربکس در دو ردیف روی هم قرار گرفته اند  .

چرخ دنده های ردیف بالا مستقیما با دنده و چرخ دنده های ردیف پایین مستقیما با چرخ دنده های ردیف بالا درگیر هستند .در واقع چرخ دنده های ردیف پایین کشویی های همان چرخ دنده های بالای خود هستند که چرخش اولی دومی را هم به چرخش وا می دارد   .

این دو ردیف چرخ دنده ها به دو شفت جداگانه متصل هستند که یکی از شفت ها شفت ورودی گیربکس از قسمت متصل به موتور بوده و دیگری شفت خروجی گیربکس از سمت متصل به پلوس می باشند . در واقع نیروی تولید شده از موتور خودرو به وسیله شفت ورودی گیربکس به شفت خروجی منتقل شده و شفت خروجی به واسطه اتصال به میله های پلوس چرخ های خودرو و کل شاسی خودرو را از طریق واسطه های خود به حرکت وا می دارد  .

نحوه کار

نحوه کار به این صورت است که به تعداد شماره های روی سردنده که می تواند عددی از پنج تا شش و یا حتی هفت باشد چرخ دنده هایی روی ردیف اول داخل تونل گیربکس تعبیه شده اند .ترتیب قرارگیری این چرخ دنده ها به این صورت است که از عدد 1 به بالا به ترتیب از سمت موتور این چرخ دنده ها در فاصله ای معین از همدیگر روی یک میله که یک سر آن به داخل کاسه گیربکس و متصل به کیت کلاچ است نصب شده اند  .

روی این چرخ دنده ها میل تعویض دنده یا اهرم تعویض دنده که اصطلاحا به آن لیور دنده می گویند قرار گرفته است که با تعویض دستی دنده این میله که مستقیما از زیر اتاق به سردنده متصل است چرخ دنده مربوط به دنده موردنظر را با چرخ دنده زیرین خود که از طریق یک میله فولادی به نام میل ماهک به هم متصل هستند درگیر می کند  .

میل ماهک

میل ماهک ها میله هایی با قطر حدود دو تا سه سانتی متر و طول تقریبا بیست سانتی متر هستند که روی آن شیارهایی تعبیه شده است تا هنگام انتخاب هر دنده چرخ دنده مربوط به دنده موردنظر از طریق فنر و ساچمه روی شیاری که روی میل ماهک وجود دارد در جای خود ثابت شود و از این طریق مانع از پرش دنده در جای خود شود  .

چرخش چرخ دنده بالایی باعث چرخش چرخ دنده پایینی و چرخش چرخ دنده پایینی باعث چرخش دیسک و صفحه کلاچی می شود که مستقیما به میل لنگ موتور متصل شده و به این صورت میزان وسرعت چرخش میل لنگ و نهایتا دور موتور تعیین می شود  .

از طرف دیگر و از طریق شفت خروجی گیربکس میل پلوس می چرخد میل پلوس هم مستقیما به محورهای جلو و عقب خودرو متصل است بنابراین کل خودرو از این طریق در مسیر حرکتی قرار می گیرد که میزان سرعت این حرکت را چرخش چرخ دنده های گیربکس معین کرده و جهت آن را چرخش میل فرمانی معین می کند که به غربیلک فرمان خودرو در اتاق خودرو متصل است  .

در زمانی که یکی از چرخ دنده ها درگیر است سایر چرخ دنده ها آزاد هستند  ترتیب قرارگیری این چرخ دنده ها همانطور که می دانید ، به ترتیب از 1 تا 5 و بعد ازآن دنده عقب است که چرخ دنده مربوط به دنده یک نزدیک ترین چرخ دنده به سمت کیت کلاچ و موتور خودرو می باشد .چرخ دنده های مربوط به دنده های سنگین تر مثل دنده یک و دو قطر و ضخامت بیشتری نسبت به چرخ دنده های دنده های سبکتر مثل دنده 4 و 5 دارند این موضوع به خاطر دو ویژگی قدرت و سرعت در این دنده هاست که دنده های سنگین تر قدرتی تر  و دنده های سبکتر را سرعتی تر می سازد  .

اهمیت گیربکس

گیربکس بعد از موتور مهم ترین و حساس ترین بخش فنی یک خودرو است که عامل اثر گذاری در کیفیت بخشی به یک خودرو محسوب می شود . سرعت و نرمی گیربکس دو عامل مهم و تعیین کننده در ارزیابی کیفی یک گیربکس خوب هستند . امروزه در صنعت خودروسازی پیشرفته دنیا کمتر گیربکس های دستی مورد استفاده قرار می گیرد و روز به روز ذائقه مصرف کنندگان به سمت گیربکس های اتوماتیک میل بیشتری پیدا می کند  .

یک مزیت بزرگ استفاده از گیربکس های اتوماتیک کاهش تاثیر عامل انسانی در انتخاب  دنده هاست زیرا تعداد رانندگان زبردستی که دنده ها را به طور دقیق و اصولی در زمان و مکان مناسب و در بهترین حالت استاندارد خودرو تعویض می نمایند زیاد نیست و همین امر یعنی تعویض اشتباه یا بدهنگام دنده آسیب جدی اولا به گیربکس و ثانیا به موتور خودرو وارد می سازد  .

سمند ef7

تفاوت گیربکس اتومات با دستی

در گیربکس های اتومات شما به عنوان راننده خودرو فقط میزان سرعت خودرو را آن هم از طریق فشار دادن پای خود روی پدال گاز تعیین می کنید و تعویض دنده را به عنوان یک عمل فنی تر و حساس تر به گیربکسی می سپارید که با هوشمند سازی آن طبق شرایط خودرو و جاده و میزان سرعت درخواست شده این کار را به بهترین نحو انجام می دهد .

شاید به همین خاطر در خودروهای اتومات ،گیربکس ها کمتر دچار ایراد می شوند در چنین شرایطی احتمالا موتور هم فشار و استهلاک کمتری متحمل خواهد شد  .

با خبر تولید موتور  ef7 که قبل از شروع پروژه طراحی نام آن را موتور ملی نهادند انتظار می رفت گیربکس سمند ef7 که کنار این موتور قرار می گیرد حداقل در حالت های دستی و اتومات طراحی شود تا در کنار ویژگی های منحصر به فرد این موتور ( در میان تولیدات داخلی ) شاهد یک خودروی به روزتر با مزیت رقابتی تری نسبت به تولیدات داخلی و حتی خارجی باشیم . با این وجود هنوز هستند عده بیشماری از رانندگان با تجربه  و یا حتی جوان که حاضر نیستند طعم حس تعویض های دستی دنده و سبک و سنگین کردن آن را با دست های آزاد و رها روی فرمان خودرو عوض کنند  .

گیربکس یا همان جعبه دنده ، قطعه ‌ای حیاتی بوده و از انواع چرخ دنده‌‌‌ ها در خودرو به حساب می ‌آید . این قطعه اندازه مشخصی از دور موتور را به کمک چرخ دنده ‌های خود ، به چرخ ‌ها منتقل می ‌کند . در واقع مسئولیت گیربکس به تنظیم سرعت چرخش چرخ‌ ها مربوط می‌ شود . گیربکس در انواع مختلفی همچون گیربکس cvt وجود دارد .

در مواقعی از رانندگی ، مانند زمان پیچیدن ، هر یک از چرخ‌ ها به دلیل طی مسافت متفاوت ، سرعت ‌های متفاوتی نسبت به همدیگر دارند ؛ در اینجا این دیفرانسیل است که توان لازم را به چرخ ‌ها می‌ رساند و اندازه چرخش آن‌ ها را تعیین می‌ کند . برای درک بهتر این موضوع باید توان خروجی از خودرو را مانند یک انشعاب تکی تصور کنید که به وسیله دیفرانسیل به دو بخش تقسیم شده و هر بخش برای گردش یک چرخ ، به صورت مستقل عمل می ‌کند . در واقع این دیفرانسیل است که کمک می ‌کند سر پیچ‌ ها با موفقیت پیچیده و میزان چرخیدن چرخ ‌ها ، به صورت مجزا از یکدیگر ، تنظیم شود .

بییشتر بخوانید:

شمع خودرو چگونه کار می کند و علائم خرابی آن چیست ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.