اقداماتی که هنگام جوش آمدن رادیاتور در سفر باید انجام دهیم ؟

اقداماتی که هنگام جوش آمدن رادیاتور در سفر باید انجام دهیم ؟

این روز‌ها با نزدیک شدن به روز‌های پایانی سال و آغاز سفر‌های نوروزی رفع عیوب وسایل نقلیه برای مردم یک امر ضروری است بر همین اساس مسافران باید قبل از سفر با مراجعه به مراکز تعمیر خودرو سلامت وسایل نقلیه را ارزیابی کنند تا در مسیر دچار مشکلی نشوند . موتور خودروی شما در مدت زمانی که روشن است ، در سرعت‌ های بالا ، گرمای زیادی تولید می ‌کند که این گرما می ‌تواند به تمامی قطعات ماشین آسیب وارد کند ، زیرا دمای ناشی از احتراق سوخت و هوا بسیار بالا است . از این رو ، خودرو به یک سیستم خنک کننده نیاز دارد تا دمای موتور را کاهش دهد . سیستم خنک کننده یا همان رادیاتور ، گرمای موتور را کاهش داده و عملکرد خودرو را بهبود می ‌بخشد . زیرا این افزایش دما موجب ذوب شدن سیلندر ، واشر سیلندر و پیستون خواهد شد .

رادیاتور

در این برخی از افراد به دلیل مشغله‌های کاری یا سهل انگاری و موارد دیگر خودروی خود را قبل از سفر چک نمی‌کنند و همین امر باعث می‌ شود تا در حین سفر یا در مسیر خودروی آن ‌ها دچار نقص فنی شود .

مواردی نظیر خرابی در سیستم روشنایی خودرو ، پنچری خودرو از جمله موضوعاتی است که عموم مردم با آن دچار مشکل هستند . علاوه بر این در جاده‌ های کوهستانی و پر ترافیک مثل چاده ‌های هراز و چالوس و فیروز کوه مشکل جوش آوردن خودرو هم اتفاق می ‌افتد . این مورد دلایل مختلفی که یکی از آن‌ها خرابی ترموستات خودرو است که باید توسط مکانیک مجرب تعویض شود . بعد از رفع این موضوع باید آب رادیاتور کامل با محلول 50 درصد ضد یخ و آب تعویض و مجدداً مورد هوا گیری قرار گیرد . البته کمبود آب رادیاتور هم در برخی از مواد به دلیل داشتن هوا در سیستم خنک کننده موتور ایجاد می‌ شود که باید به مکانیک مجرب مراجعه شود .

علاوه براین در مواردی خرابی در رادیاتور هم ایجاد می ‌شود که باید قطعه تعویض و یا با پارچه یا نوعی کیسه پلاستیکی به گونه ‌ای بسته شود که هوایی از آن خارج نشود . خرابی شلنگ ‌های رادیاتور هم ممکن است در مواردی نشتی داشته باشند که باید تعویض شوند . مورد بعدی در ضمینه جوش آوردن می ‌تواند از کمبود آب رادیاتور باشد که به دلیل داشتن هوا در سیستم خنک کننده موتور می‌ باشد که باید به مکانیک مجرب مراجعه شود .

رادیاتور چگونه دمای موتور را کاهش می ‌دهد ؟

فرایند خنک کردن موتور خودرو بسیار ساده است و فقط با جریان آب در لوله ‌های انتقال و داخل موتور انجام می ‌شود . این فرایند به این صورت است که ابتدا آب خنک که در محفظه پایین رادیاتور قرار دارد ، از طریق لوله انتقال آب از رادیاتور به موتور ، وارد موتور شده و با جریان داخل سیستم موتور ، آن را خنک می‌ کند . این آب موجب خنک شدن سیلندر شده و به سرسیلندر هدایت می ‌شود و گرمای محفظه احتراق را می ‌گیرد . در نهایت آبی که دیگر خنک نیست و دمای بالایی دارد ، از طریق لوله برگشت آب از موتور ، به محفظه بالایی رادیاتور باز می‌ گردد .

رادیاتور خودرو از چه اجزایی تشکیل شده ‌است ؟

1- شبکه رادیاتور :

قسمت اصلی رادیاتور ، شبکه آن است . در قسمت پشت و جلوی شبکه رادیاتور ، دو فن قرار دارد که هوا را از میان شبکه‌ ها عبور داده و موجب خنک شدن آب رادیاتور می ‌شوند . آب گرمی که از موتور وارد رادیاتور می ‌شود ، به واسطه پروانه رادیاتور یا همین دو فن ، خنک شده ، به محفظه پایین رادیاتور منتقل و دوباره در جریان سیستم خنک کننده قرار می‌ گیرد .

2- محفظه پایین رادیاتور :

این قسمت محل جمع شدن آب سرد شده داخل رادیاتور است . آب سرد به ‌دلیل وزن بیشتری که دارد ، در این محفظه جمع شده و در نهایت به لوله انتقال آب به موتور هدایت می ‌شود .

3- لوله انتقال آب از رادیاتور به موتور :

لوله انتقال آب از رادیاتور به موتور ، در پایین ‌ترین قسمت رادیاتور قرار دارد . این لوله آب سرد را در جریان خنک کردن موتور و سیلندر هدایت خواهد کرد .

4- لوله انتقال آب از موتور به رادیاتور :

آب گرمی که تمام حرارت موتور و سیلندرها را به خود گرفته باید به رادیاتور باز گردد . پس ، این آب گرم ، از طریق لوله انتقال آب از موتور به رادیاتور ، به محفظه رادیاتور منتقل می‌ شود .

ﻭﻇﯿﻔﻪ ﺩﺳﺘﮕﺎﻩ ﺧﻨﮏ ﮐﺎﺭﯼ ﻣﻮﺗﻮﺭ ﺍﺣﺘﺮﺍﻗﯽ ﺍﻥ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺑﺎﻻ ﺭﻓﺘﻦ ﺩﺭﺟﻪ ﺣﺮﺍﺭﺕ ﻣﻮﺗﻮﺭﻭ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﺿﺎﯾﻌﺎﺕ ﺩﺭ ﺍﺟﺰﺍﯼ ﻣﻮﺗﻮﺭ ﺟﻠﻮﮔﯿﺮﯼ ﻧﻤﺎﯾﺪ . آﺏ ﺩﺭ ﺍﻃﺮﺍﻑ ﺳﯿﻠﻨﺪﺭ ﻭ ﺳﺮﺳﯿﻠﻨﺪﺭ ﺩﺭ ﻣﺠﺎﺭﯼ ﻣﺨﺼﻮﺻﯽ ﺣﺮﮐﺖ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ .

ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻧﮑﻪ ﺳﺮﻋﺖ ﺧﻨﮏ ﮐﺎﺭﯼ ﻣﻮﺍﺿﻊ ﮔﺮﻡ ﺍﻓﺰﺍﯾﺶ ﯾﺎﺑﺪ ﺗﻮﺳﻂ ﭘﻤﭙﯽ آﺏ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺣﺮﮐﺖ ﺩﺭ می اﻭﺭﻧﺪ . ﭘﻤﭗ آﺏ ﯾﺎ ﻭﺍﺗﺮ ﭘﻤﭗ ﻭﻇﯿﻔﻪ ﺩﺍﺭﺩ آﺏ ﺭﺍ ﻗﺴﻤﺖ ﭘﺎﯾﯿﻦ ﺭﺍﺩﯾﺎﺗﻮﺭ ﮐﺸﯿﺪﻩ ﻭآﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﺠﺎﺭﯼ ﺍﻃﺮﺍﻑ ﺳﯿﻠﻨﺪﺭ ﺑﺮﺳﺎﻧﺪ . آﺏ ﭘﺲ ﺍﺯ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﮔﺮﻣﺎﯼ ﺳﻠﯿﻨﺪﺭ ﻫﺎ ﺑﻪ ﺳﺮ ﺳﯿﻠﻨﺪﺭ ﻫﺪﺍﯾﺖ ﮔﺮﺩﯾﺪﻩ ﻭ ﮔﺮﻣﺎﯼ ﻣﺤﻔﻈﻪ ﺍﺣﺘﺮﺍﻕ ﻭ ﺳﯿﺖ ﺳﻮﭘﺎپ ها ﺭﺍ ﻧﯿﺰ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻭ ﺑﻮﺳﯿﻠﻪ ﻟﻮﻟﻪ ﻻﺳﺘﯿﮑﯽ ﺍﺯ ﺑﺎﻻ ﺑﻪ ﺭﺍﺩﯾﺎﺗﻮﺭ ﻣﯽ ﺭﯾﺰﺩ .

دلایل کاهش آب رادیاتور ماشین :

بد نیست بدانید که کاهش آب رادیاتور ماشین به جز نشتی می تواند دلایل دیگری هم داشته باشد . بنابراین با روشن شدن چراغ دما بهتر است قسمت های مختلف را همزمان بررسی کنید . این دلایل عبارتند از :

1- سوراخ بودن رادیاتور

2- نشتی در اتصالات رادیاتور

3- ورود آب به سیلندرها

4- نشتی از بخاری ماشین

5- خرابی درب رادیاتور و نشتی آب از آن

6- نشتی از درب منبع انبساط

تشخیص خرابی رادیاتور :

با روشن شدن چراغ هشدار دما و یا افزایش حرارت روی داشبورد می تواند نشانه نشتی یا سوراخ شدن رادیاتور خودرو باشد . به این منظور ابتدا سطح کولانت ( ترکیت 50 50 آب رادیاتور و ضد یخ ) را در مخزن انبساط چک کنید .

اگر سطح کولانت پایین است مرحله بعد چک کردن سطح کولانت در رادیاتور است . اما به خاطر داشته باشید که این کار باید چند ساعت پس از خاموش شدن خودرو یا اصطلاحا هنگامی که موتور سرد است صورت گیرد .

کم شدن سطح کولانت نشانه های دیگری هم دارد که از جمله آن ها می توان به گرم شدن بیش از حد موتور و خروج باد سرد در هنگام روشن بودن بخاری اشاره کرد .

به هر حال این کاهش سطح می تواند ناشی از نشتی رادیاتور باشد و این نشتی ممکن است از درزهای زیر رادیاتور قابل مشاهده باشد . اما در صورتی که از درزهای زیرین نشتی وجود نداشت بهتر است از تمام زوایا بدنه رادیاتور را بررسی کنید .

رادیاتورهای آلومینیومی اگرچه دچار زنگ زدگی نمی شوند اما همواره در معرض فرسودگی قرار دارند و در نتیجه ممکن است به جای نشتی از درزها سوراخ شوند  . معمولا زنگ زدگی ها، تغییر رنگ در قسمت هایی از بدنه رادیاتور نیز می توانند به شما در پیدا کردن محل نشتی کمک کنند .

رادیاتور خودرو چگونه موتور را خنک می کند ؟

رادیاتور خودرو ساختمان ساده ای دارد اما همین ساختمان ساده دلایل زیادی برای خرابی رادیاتور و سرد بودن رادیاتور ماشین به وجود می آورد . این قطعه از لوله های نازکی ساخته شده که درون آن ها آبی که از موتور خارج می شود جریان دارد . این لوله های به شکل زیگزاگی افقی رادیاتور نصب می شوند در مجاورت هوا قرار دارند . البته در اطراف این لوله ها نیز نوار های نازک آلومینیومی نصب می شوند تا به تبادل گرما سرعت ببخشند .

در پشت رادیاتور خودرو نیز یک یا دو فن الکتریکی یا مکانیکی قرار دارد که با بالا رفتن دمای آب شروع به چرخش می کنند و دمای موتور را کاهش می دهند .

فن های مکانیکی برای چرخش از نیروی موتور خودرو استفاده می کنند و با خاموش شدن موتور نیز از کار می افتند . در نتیجه دمای موتور خودروهای قدیمی با فن مکانیکی پس از خاموش شدن نه تنها کاهش نمی یافت بلکه تا مدتی سیر افزایشی خود را ادامه می داد .

بنابراین فن های الکتریکی جایگزین فن های مکانیکی شدند . این فن ها دستورات خود را از کامپیوتر خودرو دریافت می کنند و پس از خاموش شدن موتور با کمک انرژی باتری به چرخش خود ادامه می دهند .

جوش آوردن ماشین چیست ؟

ماشین ‌های ساخت داخل و برخی از خودرو‌های چینی در ماه ‌های گرم سال دچار مشکلات متعددی می ‌شوند . جوش آوردن ماشین یکی از همین مشکلات است که در روز ‌های گرم سال گریبان گیر رانندگان ماشین‌ های مدل‌ های پایین می‌ شود . حتماً تا به حال شاهد این اتفاق بوده ‌اید که از زیر کاپوت ماشین بخار آب بیرون میزند . در این زمان بهترین کار متوقف کردن ماشین است . قبل از اینکه هر گونه اقدامی در این زمان انجام دهید بهتر است از علت جوش آوردن ماشین مطلع باشید . ماشین به علت‌ های مختلفی جوش می ‌آورد . زمانی که در سیستم خنک کننده موتور اشکالی به وجود بیاید و انتقال گرما انجام نشود ، آب داخل رادیات ماشین به جوش آمده و عملکرد ماشین با مشکل روبرو می ‌شود . مسئله بسیار مهم در این موارد اقدام به موقع است . واکنش شما به جوش آوردن ماشین می ‌تواند از بروز اشکالات فنی دیگر جلوگیری کند ؛ در حالیکه اقدام نامناسب در برخی از موارد باعث می ‌شود هزینه زیادی متحمل شوید .

1-  مایع خنک کننده نامناسب

یکی از اصلی ‌ترین عناصر تأثیر گذار در جوش آوردن ماشین ، آب رادیات است . مایعی که برای خنک کردن موتور استفاده می ‌شود باید بدون عیب باشد . حجم آب نیز اهمیت دارد و نباید زیاد یا کم باشد . در صورتی که مایعی که استفاده می‌ کنید استاندارد نیست آن را تعویض کنید . بهتر است کل آب را تخلیه کرده و سپس مجدداً آن را پر کنید .

2- نشتی در سیستم

سیستم خنک کننده خودرو از بخش ‌های مختلفی تشکیل شده است و نقاط اتصال آن‌ ها با گذر زمان دچار نشتی می ‌شود . این نشتی که گاه مربوط به رادیات می ‌شود و گاهی به دلیل فرسودگی لوله‌ هاست ، منجر به کم شدن آب داخل رادیات شده و ماشین جوش می ‌آورد .

3- گرفتگی مسیر حرکت آب

وجود ذرات ریز و گرد و غبار در لوله‌ هایی که مسیر حرکت آب هستند به مرور زمان مانع عبور آب می‌ شوند . این توقف در سیستم خنک کننده موتور دمای آب را بالاتر از حد استاندارد می ‌برد و ناگهان ماشین جوش می ‌آورد . در ماشین‌ های مدل پایین گاهی ذرات زنگ زده قطعات و تکه ‌های لوله‌های فرسوده که در مسیر تلنبار شده ‌اند علت جوش آوردن ماشین هستند . راه حل ، تعویض به موقع قطعات و تمیز کردن مسیر جریان آب است .

رادیاتور

4-  خرابی پمپ آب

یکی از بخش‌ های سیستم خنک کننده ماشین ، پمپ آب است . پمپ آب وظیفه به گردش درآوردن آب رادیات را دارد و این گردش منجر به خنک شدن می ‌شود . هرگونه خرابی یا اختلال در روند فعالیت پمپ آب باعث می‌ شود آب به جریان نیفتد و ماشین جوش بیاورد . پمپ آب با گذر زمان نشتی پیدا می ‌کند یا پروانه ‌های آب خراب می ‌شوند و گیر می‌ کنند . بهتر است زود به زود پمپ آب ماشین را بررسی کنید تا در صورت هرگونه شکستگی یا اشکال دیگر آن را تعویض کنید .

5- فن رادیاتور

اساسی ‌ترین بخش رادیاتور فن آن است . این فن با پره ‌های بزرگ می ‌چرخد و آب داخل رادیاتور را خنک می ‌کند . اگر به هر علتی این فن از حرکت ایستاد دمای آب و خودرو بالا می ‌رود و خیلی زود جوش می ‌آورد . پیدا کردن مشکل فن رادیاتور کار آسانی نیست و اغلب به دلیل سیم کشی‌ ها و اتصالات برقی آن است . اگر فن رادیاتور شما روشن نشد به اولین جایگاه تخصصی تعمیر ماشین رجوع کنید .

6- ترموستات خراب

دمای خوردو و میزان خنک کننده ‌ای که مخصوص موتور است توسط ترموستات تنظیم می‌ شود . ترموستات با اندازه گیری دمای موتور این تنظیمات را انجام می ‌دهد و در صورت خرابی ، این تنظیمات خیلی سریع به هم می‌ خورند . میزان خنک کننده ‌ای که استفاده می ‌شود به اندازه کافی نخواهد بود و ماشین بسیار داغ می ‌شود . ترموستات قدیمی و معیوب می ‌تواند علت جوش آوردن ماشین باشد .

7-  تسمه پروانه

تسمه پروانه که وظیفه چرخاندن پروانه را برعهده دارد آسیب پذیر است . گاهی خرابی این تسمه ، علت اصلی جوش آوردن ماشین است . دقت کنید این تسمه نباید توسط روغن چرب شود و در صورت مشاهده هر گونه پارگی در تسمه باید اقدام به تعویض آن کرد . شل و سفت بودن تسمه پروانه نیز اهمیت زیادی در نحوه عملکرد آن دارد .

 بیشتر بخوانید:

اصول رانندگی در زمستان + 15 ترفند مهم رانندگی در هوای برفی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.