مزایا و معایب لاستیک تیوبلس چیست و تفاوت لاستیک تیوبلس و تیوب دار

مزایا و معایب لاستیک تیوبلس چیست و تفاوت لاستیک تیوبلس و تیوب دار

مزایا و معایب لاستیک تیوبلس

با سلام خدمت مخاطبين گرامی مگ کارز پستی بسیار کارآمد درباره ی مزایا و معایب لاستیک تیوبلس چیست و تفاوت لاستیک تیوبلس و تیوب دار را فراهم کردیم امیدوارم بخونید و استفاده کنید و بفرستید برای دوستاتون که اونام ممطالعه کنن و همچنین خواهشمندم با نظرات و پيشنهادات خودتون مارو ياری کنید.

در این مطلب سعی شده است که ساختار تایر تیوبلس، عملکرد و نیز مزایای این لاستیک مورد توجه و بحث قرار گیرد.

لاستیک های تیوب لس مزیتهای زیادی نسبت به لاستیک های تیوب دار دارند.

مهمترین آنها این است که به دلیل یک پارچه بودن بالانس آنها بهتر است و دیرتر از بالانس خارج می شود.

مزیت دیگر این است پنچر گیری اینگونه لاستیک ها راحت تر می باشد و بعضا درجا و بدون باز کردن چرخ انجام می شود.

اما می توان این عیب را برای لاستیک های تیوبلس نیز نام برد که با ضربه و دست انداز شدید ممکن است رینگ کج شده و از کنار رینگ باد لاستیک به سرعت تخلیه شود.

ساختمان لاستیک تیوبلس

تایر تیوبلس از لحاظ ساختمان شبیه به لاستیک معمولی می‌باشد؛ با این تفاوت که جدار داخلی آن بوسیله لایه نازکی از بوتیل (Butyl) بطور کامل عایق بندی شده است. این لایه لاستیک که از پلیمریزاسیون ایزوبوتیل بدست می‌آید، همان لایه نازکی است که در جدار داخلی تیوب‌های معمولی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این لایه مانع از نشتی هوا شده و بنابراین تایر و لبه چرخ تشکیل یک مخزن هوا را می‌دهند که مانند تیوب معمولی قابلیت نگهداری هوا را دارا است. لذا در لاستیک تیوبلس نیازی به تیوب و روبان لاستیکی دور چرخ (Flap) نیست. همچنین بر خلاف لاستیک‌های معمولی که بر روی چرخ چند قسمتی (Multi-piece Wheel) سوار می‌شوند، لاستیک تیوبلس می‌تواند بر روی چرخ یکپارچه (Single-piece Wheel) سوار شود.

عملکرد لاستیک تیوبلس

درصورتی که شئی مانند میخ وارد بدنه لاستیک معمولی و تیوب شود، با سوراخ کردن جداره آنها موجب خارج شدن سریع هوا خواهد شد. این در حالیست که در لاستیک تیوبلس پس از ورود میخ به بدنه لاستیک اطراف آن به سرعت آب بندی شده و خود میخ نیز بعنوان درپوش راه خروج هوا را می‌بندد.

یک تایر تیوبلس که درست نصب شده باشد، بطور متوسط باد را با سرعت ۲۵/۰ اتمسفر در روز از دست می‌دهد، لذا اگر تایر تیوپلس باد را با سرعتی بیشتراز مقدار ذکر شده از دست بدهد باید ابتدا از بابت سفت بودن درپوش سوزن باد اطمینان حاصل کرده، سپس به دنبال پنچری موجود در لاستیک گشت.

مزایا و معایب لاستیک تیوبلس

مزایای لاستیک تیوبلس

هرچند که هر دو لاستیک معمولی و تیوبلس در اندازه یکسان و فشار باد یکسان می‌توانند میزان بار یکسانی را تحمل کنند، لیکن لاستیک تیوبلس مزایای خاصی دارد که به ذکر آن‌ها می‌پردازیم.

• نصب لاستیک تیوبلس بسیار ساده‌تر است.

• استفاده از آن موجب کاهش وزن خودرو می‌شود.

• تعداد قطعات کمتر و تعمیر آنها ساده‌تر است.

• افزایش عمر تسمه درون لاستیک (Bead) بسبب افزایش فضای خالی در چرخ که منجر به کاهش انتقال حرارت از لنت ترمز خواهد

شد.

• افزایش عمر تاج و دیواره جانبی لاستیک.

• افزایش تعادل جانبی بر سر پیچ‌ها و در هنگام دور زدن به دلیل کمتر بودن ارتفاع در مقطع لاستیک.

• عدم انفجار لاستیک به سبب پنچری و افزایش ضریب ایمنی.

• افزایش فاصله زمانی میان پنچری و خوابیدن لاستیک که به راننده این امکان را می‌دهد که خود را به تعمیرگاه برساند.

• کاهش صدمات وارده از دست اندازهای مسیر به جلوبندی به سبب مقاومت لاستیک نسبت به ضربات وارده.

• عدم امکان وجود پنچری ریز در لاستیک بدلیل ساختار خاص لاستیک تیوبلس.

• عدم امکان نفوذ شیئ ریز از کناره لاستیک به داخل آن.

مطلب مرتبط: لحظه ترکیدن لاستیک خودرو چه کار باید کرد

راه تشخیص یک لاستیک نو با لاستیک انباری

از دغدغه ها ونگرانی ها رانندگان در زمان خرید لاستیک، خرید یک لاستیک تازه تولید شده است.

متاسفانه در کشور ما لاستیکهای خارجی بیشماری وجود دارد که بیش از پنج سال از تاریخ ساخت آنها گذشته است.این مورد برای لاستیکهای ساخت داخل کمتر وجود دارد.

خطرات این لاستیکها با توجه به شرایط آب و هوائی گرم و جاده های پر دست انداز،رعایت نکردن سرعت مطمئنه و خانواده های پر جمعیت و تکمیل ظرفیت کامل خودرو توسط افراد خانواده، … باعث ناامنی استفاده از این لاستیکها در جاده های کشور به خصوص در زمان مسافرت و استفاده از خودرو در مدت زمان و ساعت بیشتر می گردد.

مزایا و معایب لاستیک تیوبلس

این لاستیکها که در بازار به اصطلاح لاستیک انباری شناخته می شوند.

به دلایل مختلفی نظیر توقیف محموله های قاچاق، عدم فروش در یک کشور به دلایل مختلف و انتقال آنها به یک کشور ثالث و یا لاستیکهائی که در یک سری ساخت در کارخانه مشکل فنی داشته که توسط تولید کنندگان به کشورهای جهان سوم قاچاق می گردند و دلایل بسیار دیگر که فقط سازندگان ازآن باخبر هستند.

این لاستیکهای انباری توسط فروشندگان جزئی با قیمتی در حدود ده الی بیست هزار تومان کمتر از لاستیکهای تازه تولید شده از عمده فروشان لاستیک خریداری می گردد.در زمان خرید فروشندگان از وضیعت انباری بودن آن اطلاع می یابند.

متاسفانه این صداقت در زمان فروش به مشتریان وجود ندارد و بدون اطلاع به مشتری و با همان قیمت لاستیک تازه تولید شده به مشتری از همه جا بیخبر فروخته می شود.

این لاستیکهای انباری هیچ تفاوت ظاهری با یک لاستیک تازه تولید شده ندارند. وازنظر شکل ظاهری نمی توان تشخیص انباری بودن آن را داد.سازندگان خودرو جهت مشخص نمودن زمان تولید لاستیک ملزم به ثبت تاریخ ساخت هستند.

مطلب مرتبط: آموزش تصویری پنچرگیری لاستیک خودرو با استفاده از کیت پنچرگیری

متاسفانه این تاریخ به گونه ائی برلاستیک درج شده که توسط مصرف کننده به راحتی قابل تشخیص نیست.با مطالعه مطلب ذیل به راحتی میتوانید زمان تولید لاستیک را متوجه شوید.

در جداره بیرونی لاستیکها یک عدد چهار رقمی درج شده است که مشخص کننده زمان تولیدآن است. این عدد بر اساس سال تولید و تعداد هفته است. دو رقم اول تعداد هفته و دو رقم آخر سال تولید را نشان می دهد.قابل ذکر است مصرف لاستیک هایی که ازتاریخ تولید آنها بیش از ۳ سال می گذرد مناسب نیست.

فرضا درج عدد ۱۶۰۷بر روی یک لاستیک یعنی این لاستیک در هفته شانزدهم سال ۲۰۰۷ تولید شده است.اگر این عددسه رقمی باشد به معنای تولید قبل از سال ۲۰۰۰ می باشد.

نکته ی دیگر قابل ذکر در مورد لاستیک های ایرانی این است که در هنگام خرید حتما دارای علامت استاندارد باشند.لاستیک های ایرانی از این دسته در دونوع در بازار یافت می شوند.در نوع اول لاستیک ایرانی در دوطرف خود دارای مهراستاندارد می باشد که این نوع لاستیک درجه یک محسوب می شود.

اگر لاستیک تنها در یک طرف دارای علامت استاندارد باشد بیانگر این است که لا ستیک درجه دو می باشد.لاستیک هایی که در زمان تولید در کارخانه به هر علتی در حین تولید مانند قطع برق وقفه ای در تولیدشان می افتد به جمع لاستیک های درجه دو می پیوندند.

مزایا و معایب لاستیک تیوبلس

نکته هایی درباره رینگ خودرو

مزایا و معایب لاستیک تیوبلس: یکی از توصیه های کارشناسان توجه به همخوانی رینگ و لاستیک خودرو است.آنها توصیه می کنند هنگام انتخاب رینگ ،به نوع وسیله نقلیه، اندازه و نوع تایر(تیوبلس یا تیوب تایپ ) توجه کنید.

رینگ مورد نظر حتما باید با استاندارد وسیله نقلیه و متناسب به نوع تایر انتخاب شود. کارشناسان توصیه می کنند از رینگ های زنگ زده ،پوسیده، تاب دار یا جوشکاری شده مطلقا استفاده نکنید.

درصورت انتخاب تایر تیوبلس (بدون تیوب) دقت کنید لبه های رینگ(محل نشیمنگاه طوقه به تایر) سالم و بدون زدگی باشد. همچنین از هرگونه تغییرات بر روی رینگ مثل جوشکاری ، سنگ زدن و ساج انداختن و… پرهیز کنید.

همچنین توجه به سوراخ پیچ روی سطح رینگ بسیار مهم است. سوراخ های پیچ برروی سطح کروی شکل حالت واشرفنری دارند.اگر با رینگی برخورد کردید که سطح کروی سوراخ های پیچ آن به هر دلیلی صاف شده بود از خرید آن جدا خودداری کنید.

برای تشخیص لاستیک تیوبلس به سر والف باید نگاه کرد سر والف اگر به رینگ جسبیده باشد تیوبلس می باشد و اگر موقع فشار دادن به داخل از رینگ جدا شود تیوب می باشد لاستیک تیوبلس والف سر خود ندارد جدا می باشد

مزایا و معایب لاستیک تیوبلس

لاستیک تیوبلس وایمنی آن :

موردی که برای خودرو شخصی اینجانب در خصوص مزیت های لاستیکهای تیوبلس در مقایسه با لاستیکهای تیوپ دار اتفاق افتاد باعث انعکاس این تجربه به سایر دوستان شد.

چند ماه قبل با خودرو شخصی خود در حرکت بودم. احساس اینکه یکی از چرخها کم باد است باعث توقف خودرو گردید.یکی از چرخهای جلو به شدت کم باد شده بود بطوریکه گیج باد فشار را ۱۵PSI نشان می داد.

چرخ مذکور به دلیل اینکه قبلاٌ به دلیل پنچری از دیواره جانبی لاستیک دیگر امکان پنچری تیوبلس آن نبود مجبور به استفاده از تیوپ با توجه به نوبودن لاستیک شده بودم.

عدم موقعیت مناسب پارک برای تعویض چرخ واصرار همراهان باعث شد تا یک مسافت ۳کیلومتری را حداکثر با سرعت ۵۰کیلومتربر ساعت به منظور ایمنی بیشتر وحفاظت از لاستیک طی نمایم.

پس از رسیدن به مغازه پنچرگیری متأسفانه لاستیک به حدی گرم شده بود که به راحتی گرمای آن از نیم متری همراه با بوی سوختگی احساس می شد.گرمای لاستیک به حدی بود که تماس دست با سطح لاستیک بیش از چند ثانیه امکان پذیر نبود.

پس از جدا کردن لاستیک از رینگ،تیوپ از ۲۰نقطه حالت گزیدگی از طرف لاستیک پیدا کرده بود و دیگر امکان استفاده از آن امکان پذیر نبود.شکی نبود علیرغم اینکه با سرعت پایینی حرکت کرده بودم طی مسافت بیشتر باعث ترکیدگی تیوپ ولاستیک می گردید.

لذا اهمیت تنظیم باد وعدم استفاده حدالامکان ازتیوپ مشخص می گردد .لذادر صورت شرایط خاص واضطراری درصورت استفاده از تیوپ; چرخ مذکوررابرای زاپاس قرار دهید.

امروزه از دلایل اصلی خودروسازان برای استفاده از چرخهای تیوبلس; ایمنی خودرو وجلوگیری ار ترکیدن لاستیک است.در خودروهای امروزی به دلیل استفاده رانندگان از سرعت های بالا(بیش از ۱۰۰کیلومتردر ساعت) علاوه بر تیوبلس شدن چرخها ارتفاع دیواره جانبی لاستیکها نیز کاهش یافته است.

علت آن برای جلوگیری ازانعطاف زیاد لاستیک وگرم شدن آن است.در صورتیکه ارتفاع لاستیک زیاد باشد حرکت لایه ها ی لاستیک باعث گرم شدن لاستیک می گردد.

مزایا و معایب لاستیک تیوبلس

چند پیشنهاد

مزایا و معایب لاستیک تیوبلس: تنظیم باد چرخها علاوه بر مزیت های اقتصادی آن نظیر بالارفتن طول عمرلاستیک،کاهش مصرف سوخت و… باعث بالارفتن ایمنی رانندگی می گردد.

با توجه به اینکه کاهش وافزایش چند PSI فشار تأثیرات منفی دارد واکثر گیج های باد آپاراتی ها،از تنظیم افتاده ونیاز به کالیبره شدن دارند،حتماٌ نسبت به تهیه یک گیج باد استاندارد برای تنظیم باد چرخهای خودروی خود اقدام نمائید.

از تیوپ دار کردن چرخها خودداری کنید.مگردر شرایطی که لاستیک نو بوده وامکان پنچری به صورت تیوبلس نباشد که لازم است بعنوان چرخ زاپاس استفاده گردد.

در سفرهای طولانی فشار باد لاستیک بین ۲تا۳ psi بیش تر از حالت عادی در شرایط رانندگی در شهر باشد.

لاستیک ها را مرتباٌ زیر وسیله نقلیه جابجا کنید(سواری هر ۳۰۰۰کیلومتر وباری هر ۵۰۰۰کیلومتر)

تعویض لاستیک زمانی است که عمق آج به ۶/۱ میلیمتر رسیده باشد.

توصیه می گردد روی هر خودرواز یک نوع لاستیک استفاده گردد. در صورتیکه مجبور به استفاده از انواع لاستیک هستید،لاستیکهای رادیال را در محورهای عقب استفاده نمائید.

حرکات غیر عادی لاستیک از قبیل کشیدن به یک جهت ویا لرزش وغیره را جدی بگیرید.

منابع:عظیم خودرو/سایت خودرو/کارستان

گردآوری و بازنشر: مجله خودرو

مطالب مرتبط:

تنظیم باد لاستیک خودرو چگونه انجام می شود

متوقف کردن روغن سوزی خودرو + دلیل روغن سوزی خودرو چیست

روش تشخیص لوازم یدکی خودرو اصلی و تقلبی

اگر ترمز خودرو برید چه اقداماتی باید انجام داد

یک نظر

  1. حامد گلمحمدی

    سلام من نیسان زامیاد دارم با توجه به قدیمی بودن این ماشین هنوزم که هست کارخونه داره نوار تیوپ تولید میکنه برای لاستیکاش ولی من لاستیک ایسوزو برای عقب انداختم برا جلو هم با توجه ب مطالعات خودم لاستیک آمبولانس ۲۲۵/۷۵/۱۶ ۱۰pr انداختم که عالیه هیچ مشکلی نداره اما عقب نمیدونم چرا میکشه در ضمن اینم بگم گل لاستیک عقبم درشت m+s هستش سایزشم ۲۳۵/۷۵/۱۷.۵ ۱۶pr ممنون میشم راهنمایی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.