بررسی کامل علت لرزش خودرو و روش‌های عیب‌یابی این مشکل

بررسی کامل علت لرزش خودرو و روش‌های عیب‌یابی این مشکل

همه خودروها به‌ طور طبیعی کمی لرزش دارند و این به‌ دلیل چرخش مداوم میل گاردان ، چرخ ‌دنده‌ های گیر بکس و سایر بخش‌ های متحرک موتور است . اما اگر لرزش خودرو شدید باشند ، به‌ طوری‌ که ماشین را تکان دهند ، نباید آنها را نادیده گرفت . البته فراموش نکنید که با بررسی به‌ موقع اجزای ماشین و نگهداری صحیح از آن می ‌توانید به پیشگیری از به لرزش افتادن ماشین خود کمک کنید .

لرزش خودرو

علت لرزش خودرو

شایع ‌ترین دلایل لرزش خودرو ، وجود مشکل در لاستیک‌ ها ، چرخ‌ ها ، ترمز ، کلاچ ، فرمان ، سیستم تعلیق ، محورها و در نهایت موتور است .

ابتدا باید تشخیص دهید که لرزش از کجاست و دقیقا چه زمانی شروع می‌ شود . هر نوع لرزش ، نشانه ‌ای است که به شما برای یافتن علت اصلی آن راهنمایی می ‌کند . برای مثال ، آیا لرزش‌ ها فقط موقع شروع به حرکت یا شتاب‌ گرفتن اتفاق می ‌افتد یا وقتی ترمز می ‌گیرید ؟ آیا لرزش خودرو را در سرعت زیاد احساس می ‌کنید ؟ وقتی شتاب می ‌گیرید و سرعت ‌تان را افزایش می ‌دهید ، لرزش هم بیشتر می ‌شود ؟ پس از تشخیص باید جایی را که احتمالا باعث مشکل شده است بررسی کنید .

1- لاستیک ‌ها :

شایع ‌ترین دلیل لرزش خودرو ، وجود مشکل در لاستیک‌ های ماشین است . برخی از این مشکلات عبارت ‌اند از :

– خارج شدن لاستیک از حالت تعادل یا بالانس

اگر لرزش ماشین در سرعت بالا ( مثلا 90 کیلومتر بر ساعت ) تشدید می‌ شود ، اما در سرعت پایین محسوس نیست ، مشکل از بالانس نبودن لاستیک ‌هاست . لاستیک ‌ها را بررسی کنید و ببینید آیا روی سطح آن در برخی نقاط ، آج لاستیک کاملا صاف شده است ؟ اگر پاسخ مثبت است ، لاستیک‌ ها بالانس نیستند .

رفع مشکل

اگر میزان صافی سطح لاستیک کم است ، می ‌توانید لاستیک‌ ها را بدهید بالانس کنند . اما اگر آسیب زیادی به آن ها وارد شده است و کاملا فرسوده هستند ، تعویضشان کنید .

– کم باد شدن لاستیک ‌ها

لاستیک کم باد هم می ‌تواند باعث لرزش خودرو در سرعت بالا شود . اگر لاستیک را بررسی کردید و دیدید آج آن صاف نشده است ، میزان باد آن را بررسی کنید . البته این مشکل فقط باعث لرزش خودرو نمی ‌شود ؛ اگر مدتی طولانی با لاستیک کم باد رانندگی کنید ممکن است حتی بترکد .

رفع مشکل

لاستیک‌ ها را بدهید تنظیم باد کنند .

– وجود ناهمواری در لاستیک ‌ها

لاستیک ‌ها در دست ‌اندازهای جاده ‌ای به ‌مرور شکل یکنواخت و کروی خودشان را از دست می ‌دهند . برای مثال ممکن است نخ آنها موج ‌دار شود یا در یک طرف ساییدگی پیدا کنند . این ناهمواری یکی دیگر از دلایل لرزش خودرو در سرعت بالا است .

رفع مشکل

بسته به‌ میزان آسیب‌ دیدگی می ‌توانید لاستیک ‌ها را تعویض کنید یا اینکه بدهید آنها را تراز کنند .

2- چرخ‌ ها :

بعد از لاستیک ‌ها شایع ‌ترین علت لرزش خودرو چرخ‌ ها هستند . بیایید ببینیم برای چرخ چه مشکلی پیش می ‌آید که خودرو می‌ لرزد .

– نامتعادل بودن و آسیب ‌دیدگی چرخ‌ ها

هنگامی که با ماشین در چاله یا دست ‌انداز با عمق زیاد می ‌افتید ، اگر به لاستیک ‌ها آسیب نرسد ، ممکن است چرخ‌ ها از حالت بالانس خارج شوند یا آسیب ببینند . البته تشخیص این مشکل برای شما تا حدودی دشوار است و باید مکانیک آن را بررسی کند . اگر فکر می ‌کنید مشکل این است ، به تعمیرگاه خودرو مراجعه کنید .

رفع مشکل

مکانیک با دستگاه مخصوص ، تعادل چرخ ‌ها را بررسی می ‌کند . اگر از حالت تعادل خارج شده باشند آن را برطرف خواهد کرد . اما اگر آسیب ‌دیدگی شدید پیدا کرده باشند باید چرخ‌ ها را تعویض کنید .

– انحراف چرخ ‌ها

وقتی چرخ‌ ها از چرخش دایره ‌وار کامل خودشان انحراف پیدا کرده باشند ، لرزش خودرو را حس می ‌کنید . برای اندازه‌ گیری میزان انحراف به دستگاه مخصوص نیاز است . این دستگاه مدرج ، کوچک ترین انحراف را پیدا می‌ کند .

رفع مشکل

بسته به درجه انحراف ، معمولا ساده‌ترین راه‌ حل ، خرید چرخ جدید است .

– فرسودگی بلبرینگ‌ های چرخ

اگر لرزش را در فرمان ماشین احساس می ‌کنید این احتمال وجود دارد که بلبرینگ ‌های چرخ فرسوده یا آسیب‌ دیده باشند . بلبرینگ‌ های چرخ معمولا به ‌اندازه عمر ماشین دوام می‌ آورند ، اما اگر کارتان طوری است که دائما درحال رانندگی هستید ، مسافت ‌های طولانی را می ‌روید و برمی ‌گردید یا رفتارتان با ماشین در حال رانندگی درست نیست ، عمرشان کوتاه می ‌شود .

رفع مشکل

باید ماشین را به تعمیرگاه ببرید تا مشکل بلبرینگ ‌‌ها را برطرف کنند .

3- سیستم ترمز :

پس از لاستیک یا چرخ ، بیشترین دلیل لرزش خودرو به اجزای سیستم ترمز برمی ‌گردد .

– وجود مشکل در روتور /  دیسک ترمز

اگر ضخامت روتور یا دیسک‌های ترمز تغییر کرده باشد ، تاب برداشته یا از حالت دایره ‌ای خارج شده باشند ، هنگام ترمزگرفتن ماشین لرزش خواهد داشت . یعنی هربار که پدال ترمز را فشار می ‌دهید ، لرزش را احساس می‌ کنید . دیسک ترمز حتی ممکن است به‌ دلیل ساییدگی یا پارگی شدید تاب بردارد و باعث لرزش ماشین شود . ممکن است لنت ‌ها هم آسیب دیده باشند .

رفع مشکل

دیسک‌ ها یا سایر اجزای آسیب ‌دیده ترمز باید تعویض شوند .

– چسبندگی کولیس به دیسک ترمز

اگر کولیس ترمز به دیسک ترمز بچسبد ، هنگامی‌که بیشتر از 70 کیلومتر بر ساعت سرعت دارید ، لرزش را در غربیلک فرمان احساس می‌ کنید . همچنین بعد از توقف ، ممکن است بوی سوختگی احساس کنید .

رفع مشکل

کولیس ترمز باید تعویض شود .

– تغییر شکل درام ترمز

درست مانند دیسک ترمز ، درام ترمز هم ممکن است از حالت دایره‌ ای خارج شود . در این صورت وقتی پدال ترمز را فشار می ‌دهید ، علاوه بر لرزش فرمان ، صدای خراشیدن یا جیغ‌ کشیدن احساس خواهید کرد .

رفع مشکل

درام ترمز باید تعویض شود .

4- کلاچ :

یکی دیگر از علت ‌های لرزش خودرو مشکل در سیستم کلاچ است . کلاچ‌ گرفتن در ابتدای حرکت و تعویض دنده به دنده 1 ، برای عوض ‌کردن دنده ‌ها و در هنگام ترمز کامل ضروری است . از بین این ها ، معمولا لرزش ماشین هنگام حرکت و زمانی اتفاق می‌ افتد که به اصطلاح نیم کلاچ می‌ گیرید ( دنده را به دنده 1 تغییر می ‌دهید و آرام پای خود را از کلاچ برمی‌ دارید ) . البته لرزش خفیف طبیعی است ، اما اگر لرزش شدید باشد نشانه وجود مشکل در کلاچ است .

علت لرزش ماشین درهنگام نیم کلاچ به چند عامل برمی ‌گردد شامل موارد زیر است :

1- تمام ‌شدن صفحه کلاچ

2- تمام ‌شدن دیسک

3- فرسودگی یا ساییدگی فلایویل

4- مشکل در فنرهای سیستم کلاچ

رفع مشکل

ماشین را به تعمیرگاه ببرید . آنها با بررسی سیستم کلاچ ، قطعه معیوب را تشخیص داده و آن را تعویض یا تنظیم خواهند کرد .

5-  فرمان خودرو :

سیستم فرمان هم ممکن است باعث لرزش خودرو شود . مشکلات مربوط به آن عبارت‌اند از :

– شل ‌بودن یا فرسودگی اجزای فرمان

با گذشت زمان ، بسیاری از اجزای فرمان فرسوده یا شل می‌ شوند . اگر هنگام رانندگی در مسیر منحنی یا پیچ ‌ها ، غربیلک فرمان می ‌لرزد اما در مسیر مستقیم مشکل ندارد ، انتهای تای رادها فرسوده شده است .

برای رفع مشکل لرزش فرمان ، چه سیبک باشد چه انتهای تای راد ، آنها را تعویض می‌کنند .

– خرابی فرمان هیدرولیک

اگر مشکل از فرمان هیدرولیک باشد ، ماشین در پیچ ‌ها می ‌لرزد اما در مسیر مستقیم مشکل ندارد .

رفع مشکل

بررسی کنید مایع هیدرولیک تمام نشده باشد یا از جایی نشت نکند .

6- سیستم تعلیق :

ازآنجا که سیستم تعلیق به سیستم فرمان متصل است ، منطقی است که در مرحله بعد سراغ سیستم تعلیق برویم .

– هم ‌تراز نبودن سیستم تعلیق

اگر هنگام رانندگی در چاله یا دست ‌انداز افتاده باشید و سیستم تعلیق ماشین از حالت تراز خارج شود ، در هر سرعتی ( چه بالا چه پایین ) لرزش ماشین را احساس می ‌کنید .

رفع مشکل

باید سیستم تعلیق را بدهید تراز کنند .

– شل‌ شدن اجزای سیستم تعلیق

اگر خودروی شما فقط گاهی اوقات در سرعت خاصی ( برای مثال هر بار در سرعت 70 ) می‌ لرزد ، ممکن است اجزای سیستم تعلیق یا بلبرینگ ‌ها شل باشند . یکی از نشانه ‌های دیگر آن این است که وقتی با سرعت ‌گیرها برخورد می ‌کنید لرزش افزایش پیدا می ‌کند و تا زمانی ‌که خودرو متوقف شود همچنان ادامه دارد .

رفع مشکل

برای این منظور مکانیک باید بررسی کند که آیا همه اجزای سیستم تعلیق به‌ درستی وصل شده و در جای خود محکم هستند یا نه .

– ساییدگی اجزای تعلیق

اگر اجزایی مانند سیبک ‌ها و بوش ‌های بازوی کنترل در سیستم تعلیق ساییدگی داشته باشند ، ممکن است هم در سرعت ‌های بالا و هم هنگام ترمز کردن ، لرزش را احساس کنید . وقتی این دو مورد با هم هستند ، احتمال را به ساییدگی اجزای سیستم تعلیق بدهید .

رفع مشکل

برای این مشکل باید مکانیک بررسی کند که کدام یک از اجزای سیستم تعلیق پوسیده شده یا ساییدگی دارد و همان را تعویض کند .

7-  اکسل یا محور

آخرین قسمتی که قبل از موتور باید بررسی شود محورها هستند . سه بخش در محورها باید به ‌عنوان علت لرزش ماشین بررسی شوند .

– خم ‌شدن محور

رانندگی در مسیر چاله ‌چوله می ‌تواند خسارت زیادی به ماشین وارد کند که به ‌مرور زمان خودش را نشان می‌ دهد . یکی از این مشکلات ، خم ‌شدن محور یا اکسل است . اگر لرزش ماشین هنگام گاز دادن در سرعت بالا به ‌منظور افزایش سرعت اتفاق می ‌افتد محور خم شده است . هرچه سریع ‌تر رانندگی کنید ، لرزش بیشتری را احساس می‌ کنید . علاوه‌ بر آن در سربالایی هم ممکن است ماشین لرزش داشته باشد .

رفع مشکل

مکانیک می‌ تواند محور خم شده را دوباره صاف کند یا اگر زیاد پوسیده باشد آن را تعویض کند .

– آسیب ‌دیدگی میل گاردان یا میل ‌لنگ

میل گاردان با سرعت زیاد می ‌چرخد و نیروی موتور را به محور ‌ها و چرخ ‌های عقب در ماشین ‌های دیفرانسیل عقب ( یا محورها و چرخ‌ های جلو در ماشین‌های دیفرانسل جلو ) منتقل می ‌کند . اگر این میله خم شده باشد یا آسیب ‌دیده باشد ، ممکن است باعث لرزش شدید ماشین شود .

رفع مشکل

میل گاردان یا میل ‌لنگ فقط باید تعویض شود و نمی ‌توان آن را تعمیر کرد .

لرزش خودرو

8-  موتور

آخرین بخشی که برای لرزش ماشین باید بررسی کنید موتور است . بعضی از قسمت ‌های موتور ممکن است به دلایلی باعث لرزش خودرو شوند .

– فرسودگی شمع ‌ها

شمع‌ های کثیف یا فرسوده می ‌توانند باعث شوند موتور در یک یا چند سیلندر دچار بد سوزی یا احتراق ناقص شود . اگر ماشین در حالت ایستاده یا در سرعت ‌گرفتن می ‌لرزد دلیلش همین است .

رفع مشکل

ساده ‌ترین راه ‌حل این است که شمع‌ ها را تعویض کنید و سیم‌ کشی مربوط به آنها را هم بررسی کنید .

– وجود مشکل در فیلتر ها و ورودی‌ های سوخت و هوا

اگر فیلتر های هوا مسدود ، کثیف یا آسیب ‌دیده باشند ، اکسیژنی که برای فرایند احتراق لازم است کاهش می‌ یابد و این نیز به ‌نوبه خود به کاهش مقدار سوخت موجود منجر خواهد شد ، زیرا جریان سوخت به مقدار هوای ورودی مربوط می ‌شود . به‌ دلیل کمبود هوا و سوخت در موتور ، ماشین می‌ لرزد .  همین امر درباره فیلترهای سوخت مسدود شده هم صادق است .

اگر مشکل از احتراق ناقص باشد ، متوجه لرزش ماشین در حالت ایستاده و درجا خواهید شد . گاهی ممکن است در هنگام شتاب ‌گرفتن هم ماشین بلرزد یا اول به‌ خوبی حرکت کند و مدت کوتاهی پس از حرکت لرزش شروع شود .

رفع مشکل

برای رفع این مشکل گاهی انجام تغییرات جزئی در سیستم سوخت رسانی خودرو  کافی است . برای مثال تمیزکردن یا تعویض فیلتر ها می ‌تواند مشکل را رفع کند .

بیشتر بخوانید:

نشانه های خرابی بوش سیلندر، رینگ و پیستون در خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.