متوسط کارکرد خودرو در یک سال چقدر است + نحوه قیمت‌گذاری خودرو

متوسط کارکرد خودرو در یک سال چقدر است + نحوه قیمت‌گذاری خودرو

متخصصان خودرو بر این باور هستند که هر خودرو به‌ طور میانگین سالانه بین 17 تا 20 هزار کیلومتر کار می ‌کند ؛ بنابراین اگر میزان کارکرد خودروی مورد نظر شما فراتر از این مقدار باشد ، باید دقت داشته باشید که این خودرو بیش‌از‌ حد مورد استفاده قرار گرفته ‌است .

کارکرد خودرو

در زمان خرید خودروی دست ‌دوم میزان کارکرد خودرو یکی از فاکتور های مهم و تاثیر گذار در قیمت خودرو است ؛ به‌ همین‌ دلیل در زمان فروش خودروی دست ‌دوم ، افراد زیادی اقدام به کاهش کارکرد خودرو می‌ کنند . متاسفانه این کاهش کارکرد ، ضمن آن‌ که باعث می ‌شود مشتری خودرو را گران‌ تر از ارزش واقعی خریداری کند ، هزینه ‌های نگهداری بیشتری را هم به گردن خریدار خواهد انداخت .

این مسئله حتی در شرایطی می‌ تواند خطرناک باشد . به ‌عنوان مثال فردی یک خودروی دست‌ دوم خریداری کرده كه كاركرد واقعی آن 50 هزار كيلومتر است . قاعدتا خریدار باید پس از طی مسافتی در حدود ده هزار كيلو متر ، تسمه تایم خودرو را تعویض کند . در صورتی ‌که فروشنده کارکرد خودرو را از 50 هزار به 20 هزار کیلومتر کاهش داده‌ باشد ، خریدار با تصور این‌که زمان کافی برای تعویض تسمه تایم دارد ، اقدامی در این خصوص انجام نمی‌ دهد . این مسئله می‌ تواند ضرر های مالی و بعضا جانی را برای خریدار به ‌همراه داشته باشد .

راه‌ های تشخیص تغییر کارکرد خودرو

متاسفانه شیوه‌های دست ‌کاری کیلومتر ماشین به‌ قدری پیشرفت کرده که در بسیاری از موارد تنها به‌ صورت تجربی می‌ توان به‌ دست ‌کاری کیلومتر خودرو پی برد و تعیین میزان دقیق کارکرد ماشین در سال عملا امکان ‌پذیر نیست .

1- تست دیاگ :

متاسفانه حتی در بسیاری از خودروهایی که میزان کارکرد آن با استفاده از دستگاه دیاگ قابل تشخیص است نیز با روش ‌های موجود کارکرد خودرو را تغییر می‌ دهند و دستگاه دیاگ هم عملا در این زمینه نا کارآمد می‌ شود .

در حقیقت روش‌های تغییر کارکرد خودرو از حالت سخت‌ افزاری به حالت نرم‌افزاری درآمده‌ اند ؛ بنابراین تنها در 10 درصد خودروها می‌ توان به تست دیاگ اعتماد کرد .

2- ظاهر خودرو :

ظاهر خودرو یکی از مهم‌ ترین راه‌ های تشخیص میزان کارکرد خودرو است . توجه به خوردگی و فرسودگی پدال‌ها ( ترمز و کلاچ و به ‌ویژه پدال گاز که خیلی دیر تر دچار فرسودگی می ‌شود ) ، کهنگی چرم صندلی ، روکش فرمان ، کمربند ها ، دسته‌ دنده و از بین رفتن عاج لاستیک‌ ها می ‌تواند تا حدی میزان کارکرد واقعی خودرو یا حداقل تفاوت آن با چیزی که نمایش داده می‌ شود را نمایان سازد .

3- شرایط فنی خودرو :

شرایط فنی خودرو هم تا حد زیادی گویای شرایط کارکرد خودرو است . بررسی مواردی مثل خوردگی دیسک چرخ ‌ها ، باز و بسته شدن پیچ ‌های برخی از قطعات موتور، میزان جرم موتور ، وضعیت رادیاتور ، وضعیت دیسک ترمز ، تسمه تایم و وضعیت کاتالیزور می ‌تواند شرایط خودرو را برای فرد متخصص روشن کند .

 

این راه کار بیشتر برای خودروهای خارجی به‌ نتیجه می ‌رسد . معمولاً زمانی که خودروها برای سرویس‌ های دوره‌ای به نمایندگی‌ ها مراجعه می‌ کنند، کیلومتر کارکرد خودرو به‌ همراه تاریخ مراجعه در فاکتورهای نمایندگی ذکر می ‌شود . به‌عنوان مثال وقتی می‌خواهید خودرویی 4 ساله با 80 هزار کلیومتر کارکرد را خریداری کنید ، به نمایندگی مراجعه کرده و متوجه می ‌شوید که این خودرو دو سال قبل و در کیلومتر 60 هزار تعویض تسمه تایم داشته‌ است . چطور خودرویی که در عرض 2 سال 60 هزار کلیومتر کارکرده در دو سال بعدی تنها 20 هزار کیلومتر کار می‌ کند ؟

تشخیص تغییر کیلومتر در خودروهای مدرن

خودروهای مدرن امروزی مجهز به سامانه کیلو متر شمار دیجیتال هستند . بسیاری از خودروها کیلومتر پیموده شده را نه تنها در سامانه کیلومتر شمار بلکه در سیستم کامپیوتر کانونی خودرو نیز ثبت می‌ کنند ؛ به این معنی که پاک کردن یا کم کردن اطلاعات کیلومترشمارهایی که در کامپیوتر ماشین ثبت شده‌ اند ، به‌راحتی امکان‌ پذیر نیست و تنها تعمیرگاه‌ ها و نمایندگی ‌های مجاز می ‌توانند با اتصال کامپیوترهای ویژه خود به سامانه کامپیوتری ثبت کیلومتر شمار هر خودرو ، کیلومتر واقعی رانده شده را به‌ دست آورند .

با این وجود هنوز هم خودروهای مدرنی وجود دارد که کیلومتر ماشین را تنها در کیلومترشمار ثبت می‌ کنند و در نتیجه برای تشخیص تغییر کارکرد باید از روش‌های ذکر شده استفاده کرد .

جرم کاهش کیلومتر ماشین

در بازار کشور ما بسیاری از فروشندگان خودرو ترجیح می‌ دهند با کاهش کیلومتر ماشین ، خودروهای دست ‌دوم را با قیمتی بیشتر از ارزش واقعی آن به ‌فروش برسانند که در واقع ازنظر قانون جرم به‌ حساب می ‌آید .

مطابق قانون هر راننده خودرویی که کیلو متر ثبت ‌شده در کیلومتر شمار را تغییر داده و آن را کاهش دهد ، برای نخستین ‌بار به جزای نقدی از پنجاه هزار تا پانصد هزار ریال یا ده روز تا دو ماه حبس یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد ؛ همچنین اگر این عمل را تکرار کند مجازات آن دو تا شش ماه حبس خواهد بود .

کارکرد خودرو در سال به طور متوسط چقدر است ؟

تقریبا غیر ممکن است که بتوان عمر دقیقی برای یک موتور مشخص کرد ولی اگر عوامل موثر در عمر موتور را بدانیم بهتر می توانیم طول عمر بالقوه آن را پیش بینی کنیم . با این وجود موتور خودروها با هم فرق دارند ، همچنین قطعات یک خودرو نیز متفاوت هستند و ممکن است عمر یکسانی نداشته باشند . اما فاکتورهایی وجود دارد که بر عمر آن اثرگذار هستند .

فاکتور های اثرگذار بر عمر خودرو

1- نحوه ساخته شدن موتور

اولین عامل در میزان عمر یک موتور نحوه ساخته شدن آن است . موتور خودروها از چندین فلز مختلف ساخته می شوند که در میان آن ها آلومینیوم و آهن رایج ترین هستند . در واقع بعضی موتورها با بیش از یک مدل آهن ساخته می شوند . بسیاری از خودروها با بلوک سیلندر چدنی و سرسیلندر آلومینیومی ساخته می شوند . در حالت کلی موتورهایی با سرسیلندر چدنی با دوام تر از بقیه موتورها هستند زیرا در طول سال ها چدن قابلیت تحمل گرمای زیادی که موتور تولید می کند را دارد .

2- نحوه رانندگی با خودرو

نحوه رانندگی با خودرو نیز در عمر موتور آن تاثیر دارد . هر چه موتور تحت فشار بیشتری باشد عمر آن کمتر خواهد شد . کارهایی مانند یدک کشیدن بارهای سنگین ، شتاب گیری و ترمزگیری های شدید و مکرر ، بالا بردن دور موتور بیش از ردلاین یا رانندگی با حداکثر سرعت به مدت طولانی تماما در کاهش عمر موتور نقش دارند .

3- نحوه رسیدگی به خودرو

ولی با این وجود فارغ از کیفیت قطعات موتور و نحوه رانندگی با خودرو ، مهم ترین عامل افزایش دهنده عمر موتور نحوه رسیدگی به آن است . نگهداری پیشگیرانه در طول عمر قطعات خودرو بسیار موثر است . مطمئنا قطعات خودرو جوری ساخته نمی شوند که تا ابد کار کنند ولی با داشتن اطلاعات لازم در مورد قطعه مورد نظر ( به خصوص قطعات موتور ) می توانید از عمر بالای قطعات اطمینان حاصل کنید .

یکی از مهم ترین جنبه های نگهداری این است که مایعات مورد نیاز موتور را تمیز و تازه نگه دارید . موتور قلب خودرو است و مایعات حکم خون آن را دارند . در بدن انسان کلیه و جگر برای تصفیه و تمیز نگه داشتن خون کار می کنند ولی موتور خودرو نمی تواند مایعات خود را تمیز کند .

برای همین عوض کردن به موقع روغن قبل از کثیف شدن آن اهمیت زیادی دارد . روغن کثیف در موتور خودرو مانند خون کثیف در بدن شماست . ممکن است با روغن کثیف تا مدتی اتفاقی نیفتد ولی سرانجام فاجعه ای رخ می دهد .

حتی جمع شدن لجن و رسوب های کوچک در طول زمان می تواند عمر موتور را کاهش دهد . اگر کارکرد خودروی شما از 160 هزار کیلومتر بالا تر رفت از روغن های سینتتیک ، نیمه سینتتیک یا روغنهای مخصوص خودروهای کارکرد بالا یا High Mileage Oil استفاده کنید زیرا موتور سن بالا تر را بهتر روغن کاری می کنند . تعویض مایع خنک کننده و همچنین روغن گیربکس در زمان اعلام شده حائز اهمیت است . عوض نکردن به موقع روغن ترمز باعث اسیدی شدن آن و خورده شدن قطعات سیستم ترمز و کاهش قدرت توقف خودرو می شود .

4- تنفس موتور

تنفس موتور از دیگر عوامل تاثیر گذار در عمر آن است زیرا اگر موتوری نتواند به خوبی نفس بکشد باید تحت فشار بیشتری کار کند . برای اطمینان حاصل کردن از تنفس خوب موتور خودرو باید از تمیز بودن فیلتر هوای آن مطمئن باشید . داغ شدن موتور نیز از دیگر مواردی است که باید از آن اجتناب کنید زیرا حرارت قطعات اصلی موتور را فرسوده می کند و راه جلوگیری از آن سلامت سیستم خنک کننده است .

تشخیص تغییر کیلومتر در خودرو های مدرن

خودرو های مدرن امروزی مجهز به سامانه کیلومتر شمار دیجیتال هستند . بسیاری از خودروها کیلومتر پیموده شده را نه تنها در سامانه کیلومتر شمار بلکه در سیستم کامپیوتر کانونی خودرو نیز ثبت می ‌کنند . این یعنی پاک کردن و یا کم کردن اطلاعات کیلومتر شمارهایی که در کامپیوتر ماشین ثبت شده اند ، برای هر کسی امکان‌ پذیر نیست و تنها تعمیرگاه‌ ها و نمایندگی‌ های مجاز می ‌توانند با اتصال کامپیوترهای ویژه خود به سامانه کامپیوتری ثبت کیلومترشمار هر خودرو ، کیلومتر واقعی رانده را از کامپیوتر به دست بیاورند .

با این وجود هنوز هم خودروهای مدرنی وجود دارد که کیلومتر رانده شده را تنها در کیلومتر شمار ثبت می ‌کنند و در نتیجه برای تشخیص تغییر کارکرد باید از روش ‌های ذکر شده استفاده کرد . در ادامه به چگونگی ثبت کیلومترهای رانده شده در خودروهای مختلف اشاره خواهیم کر د:

بی ام و : کیلومتر شمار و دو سامانه ثبتی دیگر

پژو : کیلومتر شمار و سامانه کنترل کامپیوتری

کیا : تنها در کیلومتر شمار

بنز : کیلومتر شمار و سوئیچ استارت

رنو : در مدل مگان کیلومتر رانده شده هم در کیلومتر شمار و هم در سامانه ABS ثبت می‌ شود .

تویوتا : در مدل‌های هیبریدی ، کیلومتر رانده شده ، هم در کیلومتر شمار و هم در سامانه کنترل کامپیوتری ثبت می‌ شود . اما در مدل‌های دیگر تنها در کیلومتر شمار به جای می ‌ماند .

کارکرد خودرو

چند راهکار فنی ساده برای خرید خودروی دست دوم

1- دست خود را درون یکی از سوراخ‌های رینگ چرخ کرده و لبه دیسک ترمز را لمس کنید ( دقت کنید ماشین سرد باشد ، در غیر این صورت حتما از این کار پشیمان خواهید شد ) اگر لبه دیسک زیاد بود متوجه کارکرد بالای ماشین می ‌شوید در غیر این صورت ماشین باید کیلومتر کمی کار کرده باشد . ( این کارکرد بالا با زبان بی ‌زبانی به شما می ‌گوید که باید به فکر تعویض دیسک نیز بود . )

2- حتما زاپاس خود را چک کنید در صورت ساییدگی ماشین کارکرد بالایی داشته باشد . در بیشتر مواقع کسی به سراغ زاپاس خودرو نمی ‌رود . این موضوع برای خودروهایی که با کارکرد کم به فروش می‌ رسند ، اهمیت بیشتری دارد . قطعا اگر خودرویی با 70 هزار کارکرد می‌ خرید ، خب ساییدگی زاپاس نیز طبیعی است .

3- درب روغن را برداشته و درون درب را نگاه کنید . اگر فقط بخار روغن بود عالی است در غیر این صورت ماشین روغن سوزی داشته و یا اصطلاحا واشر سر سیلندر ترسانده است .

4- لرزش خودرو بعد از حرکت در دنده یک با دور موتور پایین نشان گر زمان تعویض دیسک و صفحه است . خب این نشان می‌ دهد که خودرو شاید بیش از چیزی که به شما گفته شده است کارکرده است .

5- برخی مواقع فروشندگان خودرو، روکشی بر روی فرمان خودرو می ‌اندازند و سعی می ‌کنند تا ساییدگی آن را پنهان نمایند . ترجیحا ماشینی بدون روکش فرمان بخرید یا حتما با اجازه صاحب خودرو روکش را بردارید تا از صحت کارکرد و زیر آفتاب بودن ماشین مطلع شوید . فرمان خودرو در صورت کارکرد بالا به سرعت ساییده شده و رنگ آن از بین می ‌رود . همچنین از روی دکمه ترمز دستی هم می ‌توان به کارکرد بالا پی برد .

بیشتر بخوانید:

علائم خرابی ترموستات خودرو چیست و عمر مفید آن چقدر است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.