تست درب رادیاتور خودرو + 6 نشانه خرابی درب رادیاتور

تست درب رادیاتور خودرو + 6 نشانه خرابی درب رادیاتور

رادیاتور خودرو یکی از قسمت های پیچیده اتومبیل محسوب می شود که وظیفه آن خنک کردن موتور از طریق کاهش دمای آب گردشی در اطراف آن است .  افزایش دمای موتور ، جوش آوردن و حتی پایین رفتن سطح سیال خنک‌ کاری در موتورهای احتراق ‌داخلی از جمله مشکلاتی است که اغلب در زمان وجود نشتی یا حتی آب ‌سوزی در خودرو رخ می ‌دهد .

رادیاتور خودرو

افزایش دمای موتور ، جوش آوردن و حتی پایین رفتن سطح سیال خنک ‌کاری در موتورهای احتراق‌ داخلی از جمله مشکلاتی است که اغلب در زمان وجود نشتی یا حتی آب‌ سوزی در خودرو رخ می ‌دهد . اما اگر خودرو آب ‌سوزی نداشته باشد و هیچ‌ گونه نشتی نیز در سیستم خنک ‌کاری خودرو وجود نداشته باشد ، آن وقت ایراد از کدام بخش است ؟

یکی از قطعات مهم سیستم خنک ‌کاری درِ رادیاتور است که مالکان خودروها کم ‌تر به‌ آن توجه می ‌کنند و این قطعه باید با ایجاد فشار و خلأ در سیستم خنک‌ کاری سبب افزایش دمای جوش و مانع از خروج آب و تبخیر آن شود . مهم‌ ترین دلیل خرابی درِ رادیاتور عدم ‌استفاده از سیال خنک‌ کاری مناسب و ضدیخ مناسب بوده که سبب ایجاد زنگ ‌زدگی در آن می ‌شود .

این حالت سبب می ‌شود در دراز مدت سیال خنک‌ کننده از درِ رادیاتور به‌ مقدار اندک خارج شود و سطح آن به‌ مرور کاهش یابد . همچنین در پی کاهش سطح سیال سیستم خنک ‌کاری ، دمای موتور خودرو افزایش یافته و موتور جوش می ‌آورد .

بر این اساس لازم است در فصل گرم سال به‌ رغم سالم بودن سیستم خنک ‌کاری اگر با مشکل افزایش دما و کاهش سطح سیال خنک ‌کاری مواجه شدید ، درِ رادیاتور را تعویض کنید . زیرا این مشکل تنها به ‌دلیل معیوب بودن این قطعه به‌ وجود می ‌آید .

رادیاتور در خودرو

رادیاتور در جلوی خودرو نصب می شود و با تبادل هوا آب داغی بازگشته از موتور را خنک می کند تا دوباره به وسیله واترپمپ به سوی موتور هدایت شود . این قطعه همواره در معرض آسیب های مختلف از جمله نشتی قرار دارد که موجب کم شدن آب آن می شود .

تشخیص خرابی ، گرفتگی یا نشتی رادیاتور کار چندان سختی به نظر نمی رسد . روشن شدن چراغ هشدار دما نخستین نشانه ای است که بروز مشکل در سیستم خنک کننده خودرو را به شما اعلام می کند . این مشکل که عمدتا به خاطر کاهش آب رادیاتور ایجاد می شود ممکن است به دلیل نشت رادیاتور یا سایر اجزای در مسیر آن باشد .

اما پیش از آن که دلایل خرابی رادیاتور و نشانه های گرفتگی رادیاتور را بررسی کنیم باید نحوه عملکرد رادیاتور خودرو را بشناسیم . چرا که رانندگی با یک خودرو بدون یک سیستم خنک کننده کاری مناسب تقریبا غیر ممکن است .

موتورهایی که در خودروهای ما قرار دارند از نوع درون سوز یا احتراق داخلی هستند . در این موتورها به دلیل جرقه زدن شمع و اشتعال سوخت در هر دقیقه چندین هزار انفجار کوچک رخ می دهد .

این انفجارها به سرعت دمای موتور خودرو را بالا می برند . پیشرانه خودروها برای عملکرد صحیح به یک سیستم خنک کاری برای کاهش دما نیاز دارند و رادیاتور خودرو یکی از اجزای مهم این سیستم محسوب می شود .

با وجود پیشرفت هایی که طی یک قرن اخیر در صنعت خودروسازی شکل گرفته ، جالب است که عملکرد سیستم خنک کننده موتور خودروها تقریبا تغییر چندانی نکرده است .

از دهه 1920 تاکنون برای خنک کردن پیشرانه خودروها از آب استفاده می کنند . مایع خنک کننده یا آب با گردش در موتور خودرو ، حرارت آن را کاهش می دهد . سپس این مایع به رادیاتور باز می گردد و در اثر برخورد با هوای آزاد دمای آن کاهش می یابد . رادیاتور ماشین ها از ابتدا تا امروز به منظور تماس بیشتر با هوا در قسمت جلوی خودرو نصب می شوند .

احتراق سبب کارکرد موتور خودرو می ‌شود که عمل احتراق نیز با تولید گرما و حرارت همراه خواهد بود . اگر میزان از تولید بی‌وقفه گرما توسط موتور ، تنظیم و کنترل نشود ، این سیستم دچار مشکل می‌ شود .

به طور کلی دمای موتور خودرو از اهمیت بالایی برخوردار است ؛ به گونه ‌ای که حتی اگر این دما به میزان غیر عادی کم شود و موتور بیش از حد خنک باشد نیز امکان دارد که موتور در مخاطره قرار بگیرد و در کیفیت کارایی آن ایراد و نقص پدید آید .

از این رو رادیاتور یا نظام خنک کننده موتور ، در داخل اتومبیل تعبیه شده است تا این حرارت اضافی را حذف کند و فعالیت و عملکرد موتور را به واسطه حفظ دمای متعادل آن ، مطلوب نگه دارد .
لازم به ذکر است که درجه حرارت یا همان دمای موتور خودرو باید در بازه‌ای حدود 8 تا 80 درجه سلسیوس قرار بگیرد تا خطری آن را تهدید نکند .

رادیاتور نقش بزرگی را در خنک کردن موتور بازی می‌کند و هرگونه خللی در این سیستم ، سبب جوش آوردن موتور خودرو می ‌شود .

درب رادیاتور چیست ؟

قطعه اصلی و مهم رادیاتور ، درب رادیاتور نام دارد که شامل 2 سوپاپ است و هدف از تعبیه آن ، ذخیره مواد خنک کننده و اطمینان از ماندن سیستم رادیاتور تحت فشار است . فضای داخلی رادیاتور تحت فشار است و این فشار به کمک درب آن کنترل و نگهداری می ‌شود . در غیر این صورت ، ممکن است ماشین شما بیش از حد گرم شود و رادیاتور آن آسیب جدی ببیند . درب رادیاتور به اندازه خود رادیاتور از اهمیت ویژه‌ ای برخوردار است و باید همواره نسبت به سالم بودن آن ، اطمینان داشته باشید .

علائم خرابی درب رادیاتور

لذا علائم خرابی درب رادیاتور به شرح زیر می باشد که شما می‌توانید با تست درب رادیاتور به راحتی مشکل را بررسی نمایید :

1-  نشت مایع خنک کننده یا آب رادیاتور

اگر شاهد ردی از مایع خنک کننده و یا آب در نزدیکی رادیاتور بودید ، بهتر است وجود نشتی در رادیاتور و یا درب رادیاتور فرسوده و خراب شده را بررسی نمایید .

2- مخزن سرریز شده

خنک کننده با انبساط وارد مخزن می‌ شود . درپوش رادیاتور با فشار آزاد شده ، مایع خنک کننده را به سمت مخزن سرریز می‌ فرستد . یکی از علائم خرابی درب رادیاتور ، این است که مایع خنک کننده خیلی سریع آزاد شده که این سبب جوش آوردن و سرریز شدن مخزن می‌ شود .

3- افتادگی و خراب شد شیلنگ رادیاتور

اگر شلنگ رادیاتور خودرو از بین برود ، ممکن است درب رادیاتور عیب داشته باشید . در این حالت خلاء توسط درپوش رادیاتور به درستی آزاد نمی ‌شود و این سبب فروپاشی و از بین رفتن شیلنگ خواهد شد . به محض رویت این مشکل ، درب رادیاتور را بررسی کرده و در صورت معیوب بودن ، نسبت به تعویض آن اقدام نمایید .

4-  وجود هوا داخل سیستم خنک کننده

هنگامی که درپوش رادیاتور شما به درستی بسته نشود ، هوا به درون سیستم خنک کننده وارد می‌ شود . این امر سبب گرم شدن بیش از حد موتور خواهد شد چرا که رادیاتور نمی ‌تواند درجه حرارت مناسب را حفظ نماید .

چنانچه موتور خودرو جوش آورده و بی اندازه گرم شود ، ممکن است دلیل آن معیوب بودن درب رادیاتور باشد که باید نسبت به تست درب رادیاتور اقدام نمایید .

5- گرم شدن بیش از حد موتور

یکی دیگر از علائم خرابی درب رادیاتور ، گرم شدن بیش از اندازه موتور است ، چرا که نشان ‌دهنده آن است که سیستم خنک کننده موتور به خوبی کار نمی ‌کند .

در این حالت ممکن است صدای فیس درب رادیاتور به گوش شما نیز برسد ، اما پیشنهاد می‌ کنیم اتومبیل خود را خاموش کرده و تا خنک شدن موتور و رادیاتور صبر نموده و بعد اقدام به بررسی تست درب رادیاتور و رادیاتور نمایید .

طریقه صحیح بستن درب رادیاتور

برای بستن درب رادیاتور ، لازم است که صبر کنید تا موتور خودرو به اندازه کافی خنک شده و بعد نسبت به تعویض و بستن و درب رادیاتور اقدام نمایید .

پس از اطمینان حاصل کردن از خنک شدن نسبی موتور خودرو برای تست درب رادیاتور ، درب کاپوت ماشین را به واسطه قطعه بلند و میله مانندی که درب موتور را نگه می ‌دارد ، باز می‌ کنیم .
در بخش فوقانی رادیاتور ، درب رادیاتور قرار دارد که اغلب به وسیله برچسبی که روی آن چسبانده شده ، قابل تشخیص است و ظاهری مشابه با شکل هندسی بیضی دارد و در مقایسه با سایر درب‌ ها متفاوت است .
از پارچه یا مقوایی ضخیم کمک می‌ گیریم و درب رادیاتور را به سمت پایین فشرده و آن را می ‌چرخانیم تا باز شود .
( این اقدامات احتیاطی به دلیل این است که در صورت داغ بودن رادیاتور ، لمس کردن درب رادیاتور ممکن است سبب ایجاد سوختگی و آسیب شود . )

رادیاتور و تست درب رادیاتور

درب رادیاتور یکی از اجزای سیستم خنک کننده است که از اهمیت بالایی برخوردار است و صاحب خودرو همواره باید از سلامت این قطعه اطمینان حاصل کند تا موتور خودرو دچار آسیب نشود .

درب رادیاتور باعث می ‌شود که مقدار آب به جوشش در آمده در داخل رادیاتور به فضای خارجی آن سرازیر نشود و داخل سیستم خنک کننده باقی بماند .

این درب در واقع نقشی مشابه نقش یک محافظت کننده را ایفا می ‌کند و در صورت بروز هر گونه مشکل در کارایی آن ، تست درب رادیاتور و در نهایت تعمیر آن الزامی است .

اصطلاح ( جوش آوردن ) ماشین برای همه ما آشنا است ؛ هنگامی که آب در داخل رادیاتور به خوبی به چرخش در نمی ‌آید ، دمای آب بالا می ‌رود ، درب رادیاتور می‌ تواند یکی از دلایل بروز این مشکل باشد .

از آنجا که درب رادیاتور موتور سبب ایجاد تعادل و توازن در میزان فشار آب در سیستم خنک کننده می ‌شود . لذا خراب بودن این درب یا وجود هر گونه مشکلی در کارکرد آن ، سبب جوش آوردن خودرو خواهد شد لذا باید نسبت به تست درب رادیاتور به سرعت اقدام نمایید .

وظیفه اصلی رادیاتور آب چیست ؟

وظیفه رادیاتور آب ، خنک کردن سیستم موتور خودرو است . گاهی حرارت تولیدی موتور به بیش از 2000 درجه سانتی گراد می رسد و این در حالی است که دمای مناسب برای کارایی موتور ، 80 درجه سانتی گراد است ؛ البته دمای پایین هم مناسب کار کردن موتور نیست و این رادیاتور آب است که وظیفه تعدیل دما و ثابت نگه داشتن آن را بر عهده دارد و کمک می کند موتور در شرایط مناسب کار کند .

فرآیند خنک کردن موتور پیچیده نیست . مایع با خاصیت خنک کنندگی ، داخل رادیاتور آب ریخته می شود ، با گردش به دور سیلندرها و سرسیلندر ها ، گرما را به خود جذب می کند و مجدداً به رادیاتور بازمی گردد تا خنک شود . این حرکت رفت و برگشتی آن قدر ادامه پیدا می کند تا موتور خودرو به دمای مطلوب برسد . راننده خودرو با تغییر عقربه آمپر آب در صفحه پشت آمپر ، متوجه تغییرات دمایی خودروی اش می شود .

ناگفته نماند بخشی از مسئولیت خنک کننده مایع داغ شده ، بر عهده هوایی است که در بین شبکه های رادیاتور آب در جریان است . سیستم خنک کننده ، کار خود را به کمک قطعات مختلفی چون ترموستات ، لوله های انتقال مایع خنک کننده ، فن و واتر پمپ انجام می دهد .

رادیاتور خودرو

دلایل کاهش آب رادیاتور ماشین

بد نیست بدانید که کاهش آب رادیاتور ماشین به جز نشتی می تواند دلایل دیگری هم داشته باشد . بنابراین با روشن شدن چراغ دما بهتر است قسمت های مختلف را همزمان بررسی کنید . این دلایل عبارتند از :

1- سوراخ بودن رادیاتور

2- نشتی در اتصالات رادیاتور

3- ورود آب به سیلندرها

4- نشتی از بخاری ماشین

5- خرابی درب رادیاتور و نشتی آب از آن

6- نشتی از درب منبع انبساط

وظیفه رادیاتور

ﻭﻇﯿﻔﻪ ﺩﺳﺘﮕﺎﻩ ﺧﻨﮏ ﮐﺎﺭﯼ ﻣﻮﺗﻮﺭ ﺍﺣﺘﺮﺍﻗﯽ ﺍﻥ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺑﺎﻻ ﺭﻓﺘﻦ ﺩﺭﺟﻪ ﺣﺮﺍﺭﺕ ﻣﻮﺗﻮﺭﻭ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﺿﺎﯾﻌﺎﺕ ﺩﺭ ﺍﺟﺰﺍﯼ ﻣﻮﺗﻮﺭ ﺟﻠﻮﮔﯿﺮﯼ ﻧﻤﺎﯾﺪ . آﺏ ﺩﺭ ﺍﻃﺮﺍﻑ ﺳﯿﻠﻨﺪﺭ ﻭ ﺳﺮﺳﯿﻠﻨﺪﺭ ﺩﺭ ﻣﺠﺎﺭﯼ ﻣﺨﺼﻮﺻﯽ ﺣﺮﮐﺖ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ .

ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻧﮑﻪ ﺳﺮﻋﺖ ﺧﻨﮏ ﮐﺎﺭﯼ ﻣﻮﺍﺿﻊ ﮔﺮﻡ ﺍﻓﺰﺍﯾﺶ ﯾﺎﺑﺪ ﺗﻮﺳﻂ ﭘﻤﭙﯽ آﺏ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺣﺮﮐﺖ ﺩﺭ می اﻭﺭﻧﺪ . ﭘﻤﭗ آﺏ ﯾﺎ ﻭﺍﺗﺮ ﭘﻤﭗ ﻭﻇﯿﻔﻪ ﺩﺍﺭﺩ آﺏ ﺭﺍ ﻗﺴﻤﺖ ﭘﺎﯾﯿﻦ ﺭﺍﺩﯾﺎﺗﻮﺭ ﮐﺸﯿﺪﻩ ﻭآﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﺠﺎﺭﯼ ﺍﻃﺮﺍﻑ ﺳﯿﻠﻨﺪﺭ ﺑﺮﺳﺎﻧﺪ . آﺏ ﭘﺲ ﺍﺯ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﮔﺮﻣﺎﯼ ﺳﻠﯿﻨﺪﺭ ﻫﺎ ﺑﻪ ﺳﺮ ﺳﯿﻠﻨﺪﺭ ﻫﺪﺍﯾﺖ ﮔﺮﺩﯾﺪﻩ ﻭ ﮔﺮﻣﺎﯼ ﻣﺤﻔﻈﻪ ﺍﺣﺘﺮﺍﻕ ﻭ ﺳﯿﺖ ﺳﻮﭘﺎپ ها ﺭﺍ ﻧﯿﺰ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻭ ﺑﻮﺳﯿﻠﻪ ﻟﻮﻟﻪ ﻻﺳﺘﯿﮑﯽ ﺍﺯ ﺑﺎﻻ ﺑﻪ ﺭﺍﺩﯾﺎﺗﻮﺭ ﻣﯽ ﺭﯾﺰﺩ .

بیشتر بخوانید:

علت ساییدن لاستیک چرخ جلو و عقب از داخل چیست ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.