بررسی راهنمای تعمیرات و سرویس تجهیزات الکتریکی خودرو پژو RD

بررسی راهنمای تعمیرات و سرویس تجهیزات الکتریکی خودرو پژو RD

علائم الکترونیک خودرو نشانه هایی هستند که در مدارات الکترونیکی استفاده می شود . آن ها بیشتر زمان مونتاژ ، امتحان مدار یا برای استفاده از مدار به کار می روند . طرح قطعات معمولا با نقشه ی مدارات فرق دارد . برای ساختن یک مدار شما باید با طرح قطعات بر روی فیبر مدار چاپی یا نقشه مدار آشنا شوید .

خودرو

موارد زیر مدار بعضی از عناصر پر کاربردی مداری زیر می باشد :

1- سیم : عبور جریان به راحتی یک قسمت مدار قسمت دیگر آن

2- سیم های متصل : لکه سیاه به هنگامی که سیم ها به هم متصل هستند کشیده می شود .

3- سیم های بدون اتصال : در یک دیاگ فرام به طور معمول ترجیح داده می شود جا هایی که سیم ها هم دیگر را قطع نمی کنند از حالت بر آمدگی استفاده شود ، اما علامت سمت چپی نیز درست است ولی ممکن است شما در یک نقشه کشی لکه سیاه را فراموش کرده باشید لذا علامت سمت راست بهتر است .

4- باطری : منبع انرژی الکتریکی سلول های انرژی معمولا به اشتباه باتری گفته می شوند ، اما باتری در واقع 2 یا چند سلول متصل به هم است .

5- باطری سری : باتری که انرژی الکتریکی را تامین کرده و از چندین سلول تشکیل شده است .

6- منبع DC : منبع تغذیه انرژی DC مستقیم یا ثابت می باشد .

7- منبع AC : منبع تغذیه انرژی AC متناوب می باشد .

8- فیوز : یک وسیله محافظتی که در هنگام عبور جریان بیش از حد تایین شده قطع می شود .

9- ترانس فورماتور : دو حلقه از سیم که با یک هسته آهنی متصل است . ترانس فورماتور جهت کاهش یا افزایش ولتاژ استفاده می شوند .

10- زمین

11- لامپ : یک مبدلی که انرژی الکتریکی را به نور تبدیل می کند .

12- لامپ ( شاخص ) : یک مبدلی که انرژی الکتریکی را به نور تبدیل می کند .

13- گرم کن : یک مبدل انرژی الکتریکی به گرما

14- موتور : یک مبدل انرژی الکتریکی به انرژی جنبشی ( حرکتی )

15- زنگ : مبدل انرژی الکتریکی به صوتی

16- بیرز : مبدل انرژی الکتریکی به صوتی

17- سلف

18- لید فشاری ( با فشار وصل می کند ) : یک کلید فشاری هنگامی که فشار داده می شود اجازه عبور جریان را می دهد یکی از موارد مورد استفاده این کلید در زنگ درب است .

19- کلید ( با فشار قطع می کند ) : این نوع فشاری به طور معمول بسته ( روشن ) است ، هنگامی که فشار داده می شود باز ( خاموش ) می شود .

20- کلید قطع و وصل ( SPST ) : یک کلید روشن – خاموش هنگامی که در حالت بسته قرار می گیرد اجازه عبور جریان را می دهد .

21- کلید دو راهه ( DPST ) : جریان با توجه به محل کلید در دو مسیر می تواند قرار گیرد اما همواره جریان در یکی از مسیر های جاری است در نوعی از این کلید حالت سومی نیز وجود دارد که کلید به هیچ کدام از این دو مسیر متصل نبوده و خاموش است . به این نوع کلید ، کلید خاموش – روشن می گویند .

22- کلید روشن و خاموش دوبل ( DPST ) : یک سوئیچ دوتایی روشن – خاوش که اغلب هنگامی که می خواهیم هم فاز هم نول قطع باشد از آن استفاده می کنیم .

23- دیود گیرنده نور مادون قرمز : یک دیود که به نور ( معمولا مادون قرمز ) حساس است .

24- دیود ZENER : یک نوع دیود خاص که استفاده اصلی آن هنگامی است که ولتاژ ثابتی را از یک خروجی بخواهیم .

25- LED دیود نور دهنده : یک مبدل انرژی الکتریکی به نور

26- دیود : آلمانی که تنها اجازه عبور جریان از یک سمت راست را می دهد .

27- خازن تریمر : این نوع خازن متغیر معمولا با پیچ گوشتی کوچک یا ابزاری مانند تنظیم می شود این نوع خازن در مداراتی کاربرد دارد که نیاز به تغییر دائمی نداشته و برای یک بار بخواهیم آن را تنظیم کنیم .

28- خازن متغیر : خازن متغیر که در تیونر های رادیو استفاده می شود .

29- خازن الکتریکی : این نوع خازن ها دارای پلاریته بوده و در مدار باید درست نصب شوند .

30- خازن : یک خازن آلمانی جهت نگهداری از الکتریسیته می باشد ، یک خازن همراه مقاومت جهت مدارات تایمینگ یا برای فیلتر ها استفاده می شود .

31- ترمیستور : یک مبدل حرارت به مقاومت یعنی با تغییر دما مقدار مقاومت نیز تغییر می کند .

32- فتوسل LDR ( مقاومت نوری ) : یک مبدل نور به مقاومت یعنی با تغییر نور مقدار مقاومت نیز تغییر می کند ( مقاومت تابعی است نور )

33- مقاومت متغییر ( PRESET ) : این نوع مقاومت متغیر معمولا با پیچ گوشتی های کوچک یا ابزاری شبیه به آن تغییر کرده و برای مصارفی طراحی شده است که بخواهیم برای یک بار آن را تغییر داده و سپس ثابت بماند .

34- مقاومت متغیر ( پتانسیومتر ) : مقاومت متغیر پتانسیومتر از سه سر تشکیل شده و معمولا جهت کنترل ولتاژ استفاده می شود .

35- مقاومت متغیر ( رئوستا ) : مقاومت متغیر رئوستا در واقع از دو سر تشکیل شده و معمولا جهت کنترل جریان استفاده می شود .

36- مقاومت : مقاومت جریان را محدود می کند .

37- کیلد معکوس ( DPDT ) : این کلید معمولا جهت معکوس کردن سیم ها در موتور ها استفاده می شود .

سیستم برق خودرو چیست ؟

سیستم برق و برق رسانی در اتومبیل یکی از قسمت های مهم و ضروری ماشین می باشد که بودن آن بسیار ضروری و مهم باشد و اگر آن نباشد ماشین روشن نخواهد شد و همچنین حرکت نیز نمی کند . اشتعال سوخت در تمام قسمت های مهم اتومبیل به وسیله برقی کار می کند که تمام وسیله های برقی با کمک برق انجام می شود که اگر برق خودرو نباشد ، هیچ کاری انجام نمی شود .

قطعات سیستم برق خودرو شامل موارد زیر می باشد که بدون آن ها بسیار ضروری و مهم می باشد :

1- وایر شمع : کار انتقال جریان الکتریسیته به شمه ها و تولید جرفه توسط وایر های شمع و لایه های عایق ما بین آن ها به وجود خواهد آمد .

2- کویل : این قطعه وظیفه اش تقویت ولتاژ های باتری می باشد که حتما وظیفه خود را به خوبی انجام دهد . اگر وظیفه خود را خوب انجام ندهد ، باعث به وجود آمدن مشکل های جدی می شود .

3- انژکتور ها : انژکتور ها مانند کاربراتور وظیفه ترکیب سوخت با هوا و تزریق آن در موتور را بر عهده دارد و این کار بسیار دقیق انجام خواهد شد .

4- باتری : منبع اصلی برق خودرو باتری می باشد که باتری مهم ترین و ضروری ترین قطعه هر خودرو می باشد و باعث تامین برق نیاز خودرو می شود .

5- دینام : وظیفه دینام نگه داشتن باتری در حالت پر می باشد .

مهم ترین کاربرد برق خودرو چه می باشد ؟

1- سیستم گرمایشی و سرمایشی

2- عملکرد سوئیچ خودرو

3- دزد گیر خودرو

4- چراغ های راهنما

5- استارت زدن

6- بالا و پایین کردن شیشه ها

7- روشن کردن چراغ های خودرو

وظیفه تولید کننده برق خودرو در چیست ؟

وظیفه تولید برق در خودرو های قدیمی بر عهده دینام و در خودرو های جدید بر عهده آلترناتور می باشد . این قطعه همانند ژنراتور عمل نموده و نیروی مکانیکی را به وسیله تسمه ای از موتور گرفته و به برق 12 ولت با آمپر بالا را تولید می کند . در مرحله بعد این برق ذخیره می شود و در واقع این قطعه وظیفه شارژ کردن باتری در زمان روشن بودن خودرو را دارد .

خودرو

رله دوبل چیست ؟

یکی از اجزای الکتریکی خودرو که در صورت عدم عملکرد صحیح باعث خاموش شدن یا بد کار کردن ، خودرو خواهد شد ، رله دوبل می باشد . وظیفه اصلی رله دوبل در خودرو ، تامین ولتاژ برق مورد نیاز قسمت های مختلف رسانی و همچنین ECUمی باشد . رله دوبل از دو بخش تشکیل شده است که رله اصلی و رله دوم یا پمپ بنزین می باشد .

علائم خرابی رله دوبل شامل چه مواردی می باشد ؟

1- پس از باز کردن سوئیچ ، صدای تیک مانند خفیفی در خودرو شنیده می شود که نشانه خرابی رله می باشد .

2- هنگام باز کردن سوئیچ ، برای دو الی سه ثانیه صدای آغاز به کار پمپ بنزین شنیده می شود .

3- روشن نشدن خودرو در زمان استارت زدن

4- اگر پس از باز کرن سوئیچ ، چراغ چک خودرو روشن نشود ، می تواند نشانه ای بر خرابی رله دوبل باشد .

رله دوبل در چه قسمتی از خودرو قرار دارد ؟

این قطعه در نزدیکی رادیاتور نصب شده است و بر روی تمام ماشین کنترل و نظارت دارد . همچنین باید اضافه کرد که در اکثر ماشین ها رله دوبل در جای دیگر می باشد برای مثال برای خودرو پراید در کنار باتری می باشد و در خودرو 206 در محفظه BM34  می باشد.

همچنین در اکثر ماشین ها در کنار ECU قرار دارد که باید به استارت زدن و روشن شدن ماشین کمک کند ، زمانی که این قطعه یعنی رله دوبل دچار مشکل جدی شود ، ماشین شما قادر به استارت زدن و روشن شدن نمی باشد . بهتر است ماهیانه رله دوبل را مداوم چک کنید و زمانی که دچار آسیب شد سریعا آن را عوض کنید .

رله دوبل برق چه قطعاتی را تامین می کند ؟

1- پمپ بنزین

2- ECU

3- انژکتور ها

4- کویل

5- شیر کنیستر

6- گرم کن دریچه گاز

7- گرم کن سنسور اکسیژن

8- چراغ چک

ای سی یو چیست ؟

روی کامیپوتر ماشین نصب شده است که مسئولیت های زیاد و فراوانی را به گردن دارد که بودن آن در تمام ماشین ها مهم و ضروری می باشد و اگر روی ماشین نباشد ، ماشین دچار مشکل های جدی می شود و خرج فراوانی را روی دست شما می گذارد .

با قرار گرفتن انژکتور در اتومبیل های امروزی قطعات الکترونیکی دیگری نیز با آن در سیستم کنترلی اتومبیل می باشد . ایسیو یکی از مهم ترین قطعات الکترونیکی می باشد که نقش آم هدایت و کنترل یک خودرو انژکتوری را بر عهده دارد .

تعمیرات ECU

ساختار پیچیده خودرو های امروزی و استفاه از عناصر هوشمند همچون پردازنده های سریع و دقیق الکترونیکی ، سنسور ها و عملکرد الکتریکی می باشد . این ساختار دارای دو جنبه می باشد :

1- مشکلات سخت افزاری

خیلی کم رخ می دهد ، در هنگامی که یکی از در ایور های حسگر ها یا عملکرد ها بسوزد ، که در این صورت شکل ظاهری آن کاملا مشخص می باشد و یا اگر ارتباطی در آن باشد را قطع خواهد شد .

2- مشکلات نرم افزاری

حدود بالای 90 درصد از مشکلاتی که ایسیو دارد ، علتش نرم افزاری می باشد . مشکلات نرم افزاری معمولا با دستگاه های برنامه ریزی ای سی یو یا پروگرامر قابل حل می باشد .

ایسیو دارای دو حافظه می باشد که شامل موارد زیر می باشد :

1- حافظه دائم :

این نوع حافظه که مانند سیستم عامل و SETUP کامپیوتری های پی سی می باشد که با قطع کردن برق آن نیز حل نخواهد شد . اما در صورتی که خراب شود ، می توان گفت که ایسیو آن سوخته است . حافظه دائم شامل جدول بزرگی همجون LOOK UP TABLE می باشد که بودن آن ها در جدول ها و خانه ها مهم می باشد .

2- حافظه موقت :

این نوع حافظه با قطع برق باطری از بین می رود اما مجددا قابل استفاده می باشد . به روش آن که برگرداندن حافظه ، روش تجدید حافظه می باشد .

حافظه موقت شناسایی استپ موتور ، دنده ها و حالات عملی موتور و محاسبات لحظه ای برای تنظیمات لحظه ای می باشد و همچنین باید معایب موقت و دائم سیستم انژکتور را نگهدار کند .

خودرو

بیشتر بخوانید:

بررسی سیستم های واحد کنترل الکترونیکی خودرو پژو 206

منبع: کارگیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.