روش هایی برای کاهش صدای غیر عادی موتور خودرو
یکی از مواردی که ممکن است در هنگام رانندگی بسیار آزار دهنده باشد ، شنیده شدن صدای موتور در خودرو می باشد . این مورد هنگامی آزار دهنده تر می شود که بنا به دلایلی ، صدای موتور خودروی ما افزایش یافته و یا صدای ناهنجاری را تولید می کند . به هر حال این نکته را نیز باید در نظر داشته باشیم که معمولا خودروهای تولید داخل ، از مشکل بلندی صدا و پخش صدای موتور در کابین خودرو برخوردار بوده و نمی توان از آن چشم پوشی نمود .
گاهی مواقع صدایی از موتور شنیده میشود که به معنی وجود یک صدای اضافه بوده و از آنجا که پیشرانه ، قلب تپنده خودرو محسوب می شود و تنش ها در این بخش از خودرو اهمیت و اثر بسیار بیشتری دارد ، لازم است تا به سرعت به بررسی عیب پرداخته و ایراد پیش آمده رفع شود .
روش های کاهش صدای موتور
قبل از اینکه با استفاده از روش های کنترل و کاهش صدای موتور ، صدای خودروی خود را کاهش دهیم ، بهتر است ابتدا به این موضوع توجه داشته باشیم که آیا صدای خودروی ما به تازگی افزایش یافته است و یا از همان ابتدا این مشکل را داشته است ؟ اگر به تازگی صدای موتور خودروی شما آزار دهنده شده است بهتر است ابتدا به بررسی وضعیت ظاهری و فنی خودرو پرداخت تا دلیل ایجاد صدای ناهنجار خودرو را پیدا نمود .
علت صدای زیاد موتور خودرو
در ابتدا باید بدانیم که خودروی ما به چه دلیلی صدای زیادی تولید می کند . اگر به تازگی متوجه شده اید که خودروی شما صدای بیشتری نسبت به قبل تولید می کند و یا لرزش موتور را در هنگام رانندگی می توان حس نمود ، باید به این موضوع توجه داشته باشید که ممکن است قسمتی از خودرو دچار مشکل شده باشد . این مشکل می تواند در موتور خودرو ، اتصالات خودرو ، اگزوز ، جعبه دنده ، فن ها ، عایق بندی و یا هر مورد خاص دیگری باشد . پس برای دست یافتن به بهترین نتیجه ، ابتدا بهتر است سر منشا ایجاد صدای زیاد خودرو را بیابیم .
اگر صدای خودروی شما زیاد شده است و در هنگامی که در کابین خودرو نشسته اید ، صدای زیاد خودرو باعث از بین رفتن تمرکز شما شده است ، بهتر است قبل از اقدام به هر کاری ، موارد زیر را یک به یک چک و بررسی نمایید .
1- اگزوز و اتصالات اگزوز را بررسی نمایید که فاقد هر گونه شکستگی ، روزنه یا گرفتگی باشد .
2- اتصالات موتور و دسته موتور را چک نمایید که فاقد شکستگی و ترک خوردگی یا شل شدگی باشد .
3- کمک فنرها ، اکسل ها و سایر موارد متعلق به سیستم تعلیق خودرو را بررسی نمایید .
4- لاستیک ها را از نظر ظاهری و ثابت بودن سرجای خود ، بررسی نمایید .
5- اگر در شماره دنده خاصی صدای خودروی شما تغییر می کند ، احتمالا باید سیستم جعبه دنده خودرو را بررسی نمایید .
6- قطعاتی که در بیرون از خودروی شما نصب شده است ، نظیر آینه ها ، آنتن ، شل گیرها ، قالپاق ها و سایر موارد را از لحاظ محکمی و ثابت بودنشان در سر جای خود ، چک نمایید .
7- اطمینان حاصل کنید که موارد مصرفی خودروی خود نظیر روغن موتور ، روغن هیدرولیک ، روغن گیربکس ، فیلتر هوا و سایر موارد را به صورت دوره ای تعویض نموده اید .
8- تسمه های خودرو را از نظر میزان کشش و آزادانه بودن حرکتشان چک نمایید .
9- فن های خودرو را چک نموده و از آزاد بودن آن ها ، اطمینان حاصل کنید .
10- صندلی ها ، لور دنده ، فرمان ، درب ها ، درب داشبورد و سایر موراد داخل کابین را چک نموده و بررسی کنید که منشا صدای اضافه نباشند .
اگر تمامی موارد بالا را چک نموده و باز هم مشکل صدای خودرو شما رفع نگردید ، بهترین روش کمک گرفتن از یک متخصص و تعمیرکار خبره برای کاهش صدای موتور خودرو است . اگر مطمئنید که خودرو هیچ مشکل خاصی ندارد ، می توانید از گزینه های زیر برای کاهش صدای موتور خودرو استفاده ببرید .
کاهش صدای موتور خودرو
اگر موتور و اتصالات خودروی شما مشکل خاصی را دارا نمی باشد ، یک روش برای کاهش صدای موتور خودرو ، عایق بندی مناسب خودرو است. عایق بندی خودرو شامل مواردی مانند عایق بندی کف خودرو ، عایق بندی داشبورد ، عایق بندی درب ها و همچنین عایق بندی درب کاپوت می باشد . عایق بندی موارد گفته شده تنها در مراکز مجاز انجام این کار و توسط افراد متخصص قابل انجام است . برای عایق کردن درب محظه موتور نیز می توان از نمد های کاپوت استفاده نمود که تا حد مطلوبی می توانند صدای موتور را کاهش دهند .
برای کاهش صدای خروجی از اگزوز خودرو نیز می توانید از سری اگزوزهای مختلف که باعث کاهش صدای موتور می شوند ، استفاده کنید . این سر اگزوز ها که معمولا در مدل های اسپرت طراحی می شوند باعث می شوند تا صدای خروجی از خودرو ، کمی زیرتر و تیزتر شنیده شود اما انواع مختلف دیگری از این سر اگزوزها وجود دارد که باعث کاهش صدای خروجی موتور می شوند . اسپلیتر در خودرو می تواند مانع از جریان یافتن باد در زیر خودرو شود .
مورد دیگری که با بهره گیری از آن می توان تا حدی صدا های بیرونی را در هنگام حرکت خودرو کاهش داد ، عدم استفاده از ابزار و متعلقاتی در خودرو است که باعث می شوند تا آیرودینامیک خودرو از بین برود . یکی از مهمترین منشا های شنیده شدن صدا در کابین خودرو ، باد است که در سرعت های بالا ، موجب ایجاد صدایی زوزه مانند می شود . این صدا هنگامی که از ابزاری همچون باربند، آنتن، اسپویلر و اسپلیتر استفاده شود ممکن است ایجاد شود که نوعی صدای زوزه را در هنگام رانندگی ایجاد می کند .
استفاده از لاستیک های پهن و بزرگ می تواند باعث افزایش صدای ورودی به داخل کابین شود. این لاستیک ها ، سطح تماس بیشتری را با زمین دارند و در نتیجه می توانند باعث شوند که در هنگام حرکت ، صدای بیشتری از خود تولید نمایند . استفاده از لاستیک با سایز استاندارد می تواند تا حدی در زمینه کاهش صدای موتور خودرو مفید باشد .
اسپلیتر یکی دیگر از مواردی است که با استفاده از آن می توان میزان باد پیچیده شده در زیر و کف خودرو را با آن تقلیل داد و در نتیجه صدای باد را به حداقل رساند . این ابزار که معمولا برای خودروهای اسپرت مورد استفاده قرار می گیرد در واقع نوعی بادگیر محسوب می شود .
دلایل صدای غیر عادی موتور خودرو چیست ؟
گاها دیده می شود که در هنگام رانندگی و روشن بودن موتور خودرو ، صداهای غیر عادی ای به گوش می رسد . دلایل صدای غیر عادی موتور خودرو زاد است و ممکن است مربوط به هریک از اجزای موتور باشد . در برخی از اوقات صداهایی از موتور ماشین به گوش می رسد اما رانندگان به آنها اهمیت نمی دهند که می تواند منجر به وارد شدن خسارات زیادی به خودرو شود و هزینه های زیادی را بجا گذارد . در
دلایل صدای غیر عادی موتور خودرو
صداهایی در برخی اوقات از سمت موتور ماشین به گوش می رسد که به معنای صدای اضافه بوده و لازم است تا فورا به عیب یابی صدا بپردازیم . این صداها معمولا از سمت موتور خودرو است که مهم ترین بخش یک خودرو محسوب می شود و قطعا اگر به خوبی مورد بازدید قرار نگیرد می تواند صدماتی را وارد نماید .
صدای غیرعادی ناشی از سوپاپ خودرو
دلایل صدای غیر عادی موتور خودرو به دو دلیل می تواند از سمت سوپاپ ها باشد . یکی به دلیل کمبود روغن موتور و دیگری به دلیل سفت شدن فیلتر می باشد . این صدا با یک نظم دقیق به مانند تیک تاک ساعت است و از بالای موتور می توان صدای آن را به وضوح شنید . معمولا به دلیل ایراد در قسمت روانکاری که خود به دلایل کمبود روغن یا کیفیت پایین روغن می باشد است . و سفت بودن فیلتر و لق شدن سوپاپ ها هم از دلایل این صدای غیر عادی می تواند باشد .
صدای ناشی از یاتاقان زدن موتور
این صدا معمولا به شکلی بلند و واضح از زیر موتور شنیده می شود و با توجه به میزان خرابی یاتاقان می تواند متغییر باشد. و این امر که معمولا به دلیل کمبود روغن است . برای عیب یابی این امر ، موتور خودرو باید از قسمت زیرین باز شود و وضعیت یاتاقان ها و میل لنگ بررسی شود .
تنفس بد خودرو
در اتصالات فلز به فلز در موتور خودرو واشرهایی استفاده می شود تا جلوی نشتی گرفته شده و به خوبی آب بندی انجام شود . از همین رو اگر واشر گلویی اگزوز خراب شود یک صدای ویزویز از این قسمت به گوش می رسد . و همچنین ممکن است یک صدای تاپ تاپ از همین قسمت به گوش برسد . همچنین اگر واشر جانبی اگزوز دچار خرابی و نشت شود یک صدای تاپ تاپ در زمان بالا رفتن دور موتور به گوش خواهد رسید . همچنین در خودروهای انژکتوری واشری به نام منوفیلد وجود دارد که در صورت خرابی می تواند منجر به نوسان دور موتور شود به مانند خرابی استپر موتور و از همین رو صدای نشتی هوا از این قسمت به گوش خواهد رسید .
جسم خارجی در سیلندرها
در صورت قرار داشتن یک جسم خارجی درون سیلندرها یک صدای کاملا واضح به گوش می رسد . این اجسام خارجی در زمان تعویض شمع ها و باز کردن ورودی هوای موتور ، ممکن است که به داخل سیلندرها برود و تنها از طریق باز کردن سرسیلندرها می توان آن جسم را خارج نمود .
یکی دیگر از دلایل صدای غیر عادی موتور خودرو خراب شدن زنجیر تایم می باشد . اگر زنجیر تایم شل شود صدایی به مانند صدای فیلرها به گوش خواهد رسید و توسط یک مکانیک ماهر به راحتی تشخیص داده می شود . برای حذف این صدا باید این قطعه تعمیر یا تعویض شود .
خرابی دسته موتورها
دسته موتور اصولا به دلیل داشتن یک قطعه لاستیکی قسمت هایی از موتور مانند گیربکس را در جای خود نگه می دارد . و همچنین از لرزش و انتقال آنها و همچنین ارتعاشات انها جلوگیری می کند . اگر بخش لاستیکی دسته موتورها خراب شود منجر به ارتعاشات غیر قابل کنترلی خواهد شد که موتور را به لرزش در می آورد و برای حذف این صدا باید دسته موتورها تعمیر یا تعویض شوند .
قطعه دیگری در موتور خودرو به نام گژنپین وجود دارد و در صورت لق بودن ان ، صداهایی ممکن است به گوش برسد . تنها راه حل این مشکل هم باز کردن موتور خودرو می باشد که پس از ان باید گژنپین معیوب ، تعویض شود .
ضربه به موتور خودرو
زمانی که قبل از بالا آمدن پیستون جرقه زده شود ، در اثر نیروی بسیار زیاد انفجار پیستون دچار ضربه شدید و اضافه می شود و این زمانبندی مختل شده می تواند صدای زیادی را ایجاد نماید . این مشکل به سرعت باید عیب یابی شود زیرا می تواند منجر به صدمات زیادی به موتور خودرو شود . تایم بندی اشتباه حرکات پیستون ها و تنظیم نبودن زمان جرقه می تواند منجر به ضربه در موتور و ایجاد صدا شود .
اگر جرقه قبل از بالا رفتن پیستون زده شود ، پیستون با نیروی زیاد انفجار مواجه می شود و این امر منجر به ایجاد صدای زیادی در موتور خودرو می شود . همچنین در برخی از مواقع ، سوختن واشر سرسیلندر در مابین دو سیلندر باعث می شود تا کمپرس یک سیلندر به خانه بغلی سرایت کند و در عین کاهش قدرت موتور ، مشکلات دیگری ایجاد نماید . این صدا توسط مکانیک های ماهر و با تعویض واشر سرسیلند انجام می پذیرد .
گاهی مواقع سوختن واشر سرسیلندر در بین 2 سیلندر مجاور هم ، باعث می شود تا کمپرس یک سیلندر در زمان جرقه به خانه بغلی سرایت کرده و جدا از کاهش قدرت موتور ، ایجاد مشکلاتی دیگر بکند . این حالت با صدای خاصی همراه است که توسط افراد خبره به راحتی قابل تشخیص بوده و با تعویض واشر سرسیلندر رفع میشود .
بیشتر بخوانید: