آموزش تصویری تعویض شمع پژو 206 تیب های ۲ و ۳ + ویدئو

آموزش تصویری تعویض شمع پژو 206 تیب های ۲ و ۳ + ویدئو

آموزش تصویری تعویض شمع 206 تیپ 2-قیمت شمع 206-زمان تعویض وایر شمع 206-زمان تعویض شمع 206 تیپ 5

بهترین شمع برای پژو 206 تیپ 5-شمع مناسب پژو 206 تیپ 2-شمع مناسب پژو 206 تیپ 5-قیمت آچار شمع 206

آموزش تصویری تعویض شمع پژو 206

آموزش تعویض شمع پژو 206

در ابتدا مطلبی در مورد بهترین زمان مناسب تعویض شمع 206 را مطالعه بفرمایید:

۱- هر ۲۰۰۰۰ کیلومتر شمع خودرو تعویض گردد.

۲- صافی بنزین و لنت ترمز هر ۱۵۰۰۰ کیلومتر تعویض شود.

۳- تسمه تایم خودرو هر ۶۰۰۰۰ کیلومتر تعویض گردد.

۴- تسمه تایم باید برند معتبر باشد.روغن، فیلتر روغن و فیلتر هوا در هر ۵۰۰۰ کیلومتر تعویض شود.

۵- از تمیز کردن فیلتر هوا جدا” خودداری فرمایید چون ذرات موجود در آن سرطان زا می باشد.

۶- از هل دادن خودروهای انژکتوری جهت روشن نمودن خودرو خود داری کنید.

۷- ماهی یک بار کولر خودرو را به مدت چند دقیقه جهت مخلوط شدن گاز با روغن مخصوص آن و جلوگیری از فاسد شدن آن روشن نمایید.

۸- در هنگام روشن بودن خودرو از باز کردن کابل باتری خودداری کنید.

۹- با روشن شدن چراغ استپ،خودرو را متوقف نموده با نمایندگی تماس بگیرید.

۱۰- با روشن شدن چراغ انژکتور، خودرو را خاموش نموده وبسط باتری را چند ثانیه جدا نموده و سپس اتصال دهید اگر چراغ خاموش نشد به تعمیرگاه مراجعه نمایید.

۱۱- در اول صبح بعد از روشن نمودن خودرو نیازی به گرم کردن خودرو در حالت توقف نیست و در کمتر از یک دقیقه خودرو را حرکت دهید و مسافت یک کیلومتر را با دنده ۱ و۲ برانید.در حالت توقف مدت زیادی خودرو را روشن نگاه ندارید.

۱۲- از روشن کردن کولر در حالت توقف خود داری نمایید.

۱۳- هیچ دستگاه عیب یابی قادر به تنظیم میزان سوخت مصرفی نمی باشد.دستگاه عیب یاب فقط می تواند میزان مصرف سوخت بالا یا پایین را نشان دهد. و رفع عیب به عهده مکانیک می باشد.

۱۴- توصیه می گردد اولین تعویض روغن در ۲۵۰۰ کیلومتر انجام شود .

این نکات برای خودروهای مختلف کمی متفاوت میباشد در ضمن نوع سوخت استفاده شده در استهلاک لوازم مصرفی مانند شمع تاثیر گذارند، برای خودرو های وارداتی تعویض شمع ۹۰ هزار کیلومتر باید انجام شود اما به علت سوخت با کیفیت پایین این عدد کمتر می شود.

آموزش تصویری تعویض شمع پژو 206 (1)

اینکه مقدار عمر و کار کرد شمع موتور چه مقدار است، بستگی به نوع آن و البته نوع استفاده خودرو دارد.

اما معمولا هر ۲۰۰۰۰ کیلومتر آنها را تعویض می کنند. در واقع تعمیر کارها اولین کاری که می کنند تعویض شمع است.

اما در موازات و یا حتی مهمتر از شمع، سرویس انژکتور است که آن هم بستگی به طرز استفاده و شرایط آب و هوای منطقه دارد.

همانطور که به احتمال زیاد می دانید، در ۲۰۶، فاصله طی شده بین هر سرویس توسط شمارنده ای که در خود کیلومتر شمار درج می شود سنجیده می شود و مقدار آن ۲۰۰۰۰ کیلومتر است.

وقتی خودرو سرویس می شود این شمارنده توسط سرویس کننده Reset شده و به مقدار ۲۰۰۰۰ برمی گردد و در طی مدت از آن کم می شود تا به صفر برسد و بعد از آن به مقدار آن اضافه می شود بعلاوه علامت آچار که بطور دائم در کنار شمارنده کیلومتر نشان داده می شود که نشانگر گذشتن از سررسید سرویس دوره ای است.

 آموزش تصویری تعویض شمع پژو 206 (3)

۶۰۰۰۰ کیلومتر از زمان تعویض شمع ها می گذشت. تصمیم گرفتم خودم این کار را انجام دهم.

شمع های قبلی Bosch Super Plus بودند، من هم از همین نوع گرفتم و آنها را تعویض کردم.

مدتی بعد که به تعمیر گاه رفتم، شمع ها را عوض کرد و نوع “ایکیوم” گذاشتند.

 با اینکه ۶۰ هزار کیلومتر شمع ها را تعویض نکرده بودم، هیچ مشکلی در مصرف سوخت نداشتم اما چند بار چراغ هشدار موتور روشن می شد.

ابتدا به تعمیر گاه مراجعه کردم و “دیاگ” (Diag) ، خطای “پالس مجمع احتراق” را نشان داد و تعمیرکار گفت که احتمالا از شمع ها باید باشد.

آنها پیشنهاد کردند سرویس انژکتور هم انجام دهم که هزینه اش ۶۸ هزار تومن بود.

به جای آن ترجیح دادم یک قوطی تمیز کننده انژکتور PROFI-CAR به قیمت ۵ هزار تومان در باک بریزم و شمع ها را خودم تعویض کنم این اقدامات برای مدت کوتاهی خوب بود.

آموزش تصویری تعویض شمع پژو 206 (5)

مشکل انژکتور

اما از آنجایی که با گذشت ده ها هزار کیلومتر، انژکتور سرویس نشده بود موتور خوب کار نمی کرد و اندکی لرزش داشت همچنین از قدرت وکشش ماشین نیز کاسته شده بود. به تعمیر گاه که رفتم، تعمیر کار گفت که شمع های Bosch Super Plus برای پژو ۲۰۶ مناسب نیستند و آنها را با شمع “ایکیوم” (Eyquem) تک پلاتین عوض کرد و انژکتور را نیز سرویس کردند. بعد از این کار کرد موتور به مقدار قابل توجهی خوب شد. این بار “دیاگ” (Diag) سه نوع خطا را گزارش کرده بود.

نتیجه گرفتم که ریختن مکمل های سوخت و تمیز کننده ها در فاصله بین سرویس ها خوب هستند اما جای آنها را نمی گیرند. هرچند که برخی عقیده دارند که استفاده از مکمل ها نه تنها چندان سودمند نیست و بلکه مضر هم هست و دلیل آنرا خورنده بودن این مواد عنوان می کنند. اما آنها استفاده از مکمل افزایش اکتان بنزین را مفید می دانند. همچنین اخیرا مکانیک توصیه کرد که به هیچ وجه از بنزین سوپر استفاده نکنم زیرا کیفیت آنرا نامناسب دانست و حتی برای مدل تیپ پنج مضرتر دانست.

اگر سیستم سوخت رسانی و یا موتور اتومبیل نقص فنی نداشته باشد هیچ تمهیدی به اندازه “شیوه راندن” بر روی مقدار مصرف سوخت تاثیر نمی گذارد.

شمع هایی هستند که ۲ یا ۴ پلاتین دارند. این نوع شمع ها برای پژو ۲۰۶ مناسب نمی باشد.

وضعیت بد انژکتور!

۳۲۰۰۰ کیلومتر از سرویس قبلی می گذشت و موتور به ریپ زدن افتاده بود! ریپ زدن موقع شتاب گرفتن اتفاق می افتاد و موتور صدای تراکتور می داد و لرزش داشت! با همه اینها برای بردن ماشین به تعمیرگاه امروز و فردا می کردم. یک روز دریچه گاز را باز کردم و با فشار باد و الکل حسابی تمیز کردم اما هیچ فرقی نکرد. شمع ها را هم باز کردم اما شکل شان معمولی بود! بالاخره بعد از اتفاقی که افتاد و آنرا تحت عنوان جوش آوردن و گرفتگی در جاده نوشته ام، ماشین به تعمیر گاه رفت که مشخص شد سوزن ها خراب شده اند و نیز مپ سنسور و پتانسیومتر دریچه گاز تعویض شد و وقتی ماشین را تحویل گرفتم به وضعیت مطلوبی برگشت.

تعویض شمع ها

ضمناً در آن زمان که خودم شمع ها را عوض کردم نوع Bosch (super plus) استفاده کردم که بعداً در جای مختلف گفتند برای ۲۰۶ مناسب نیست. آخرین بار Denso انداختم که از آن زمان تا کنون یک سال و یک ماه می گذرد با بیش از ۴۰۰۰۰ کیلومتر طی مسافت.

یک عدد آچار تعویض شمع به قیمت ۳ هزار تومن خریدم بعلاوه ۴ عدد شمع.  یکی اینکه برای باز کردن شمع ابتدا به نیروی زیادی نیاز است اما پس از آن راحت باز می شود. دیگر اینکه باید مواظب افتادن براده و چیزهای دیگر به داخل محفظه موتور بود. همچنین در مطلبی درباره نحوه سفت کردن شمع خواندم چون برای مثال بر روی جعبه همین شمع Bosch نوشته شده که شمع با گشتاور ۲۸ نیوتن متر سفت شود.

به لحاظ رعایت ایمنی سر باطری را باز کردم، لوله هوای موتور را باز کردم، سوکت های الکتریکی را باز کردم و بعد دو پیچ کویل را باز کردم و کویل را بیرون آوردم. در ۲۰۶ کویل مستقیما به شمع ها متصل می شود و بین آنها کابل وجود ندارد و فقط یک فنر است.

آموزش تصویری تعویض شمع پژو 206 (4)

از شمع سمت چپ شروع کردم. از آنجایی که انژکتور بالای شمع ها هست نمی توان آچار را در راستای محور چرخش پیچ شمع به کار برد و برای همین آچار شمع دارای دو مفصل است که می توان به آن خم داد اما با این کار – اجتناب ناپذیر – مقداری از نیرویی که وارد می آوریم هرز می رود. تا جای ممکن سعی کردم آچار را مستقیم به کار برم و دسته آنرا که کوتاه نیز هست با تکه دستمالی گرفتم تا بتوانم آنرا محکمتر بگیرم. شمع در ابتدا سفت است اما وقتی از جا تکان بخورد دیگر به راحتی باز می شود.

آموزش تصویری تعویض شمع پژو 206 (6)

یک بار دیگر که شمع ها را باز کردم یکی از آنها خیلی سفت بود، آنقدر سفت بود که وقتی لوله کوتاهی در دسته آچار شمع گذاشتم تا اهرم شود، دسته آچار شکست! و در نهایت مجبور شدم دریچه گاز را کلا باز کنم و با استفاده از سر آچار قبلی و میلگرد یک آچار دیگر درست کردم! در تعمیرگاه هم اینطور شد که روغن ترمز ریختند. بعد که ماشین را روشن کردم چند دقیقه دود سفید و غلیظی از اگزوز خارج می شد.

داخل آچار، واشر لاستیکی قرارداشت که وقتی شمع کاملا باز می شود آنرا می گیرد و شمع با آچار بیرون می آید. در غیر این صورت باید از انبر باریکی برای بیرون آوردن شمع از داخل محفظه استفاده کنید.

سعی کردم شمع را آهسته بیرون بیاورم تا براده های احتمالی به داخل محفظه احتراق نیفتند. برای بیرون آوردن براده ها از خاصیت آهنربایی پیچ گوشتی استفاده کردم. در گلوگاه دو تا از شمع ها چند تکه براده قابل توجه بیرون آمد. شاید خوب باشد اگر بتوانید از جارو برقی استفاده کنید!

پس از باز کردن همه شمع ها شروع به بستن شمع های نو کردم. سعی کردم سفتی نهایی شمع ها مقدار مطمئنی باشد، اما آنها را به حد انفجار سفت نکردم! و این یعنی ۲۸ نیوتن!

آموزش تصویری تعویض شمع پژو 206 (2)

و پس از آن، همه آنچه باز کرده بودم بستم و از درست بودن آنها مطمئن شدم و استارت زدم و مشکلی پیش نیامد!

نکته بسیار مهمی که در شمع ها وجود دارد فاصله الکترود از پلاتین است. در این شمعی که استفاده کردم این فاصله ۰.۹ mm است. برای اندازه گیری این فاصله از وسیله ای که به آن فیلر می گویند استفاده می شود که مجموعه ای از تیغه هایی با ضخامت های مختلف است. یکی از موارد استهلاک شمع مصرف شدن پلاتین و افزایش فاصله آن با الکترود است.

آموزش تعویض شمع پژو 206 1.4

گردآوری: مجله خودرو

 

7 نظر

  1. باحال است مطالب

  2. سلام بنده ۲۰۶ صندوق دار تیپ دو دارم وقتی شمعهارو باز کردم که تمیز کنم یک واشر برنجه زرد رنگ داخل سوراخ شمع افتاد اول سعی کردم با آهن ربا ولی برنجه با آهن ربا میانه نداشت اینار با نوک شعی که چسب زده بودم سعی به چسباندش به اون شعی کردم که بگیره و بالا بیاره اما بازم نشد الان گرفتار شدم هنوز استارت نزدم میترسم اتفاقی برای سیلندر بیوفته بنظر شما چاره حل این مصیبت بزرگ چیه؟؟؟

    • غلامرضا فتاح

      درمونش فقط چسب نواریه کاغذی هستش جوری بپیچ به سر پیچ گوشتی که چسبندگیش به طرف بیرون باشه راستی چسب نواریه کاغذی از جنس داروخانه ای و برای باندپیچی کردن یا وقتی آمپول میزنن از اون چسب که سفید شیریه میزنن من کلا تو لوله های پولیکا واسه بارون که تو کوچمون بود برای قایم کردن جنس ازش استفاده میکردم حتی بارون هم کارگر نبود بهش بعدش یه کم سعی و دقت هم میخواد

  3. سلام , ممنون , برای تیپ 6 فیلم آموزشی ندارین ؟

  4. عالی بود داداش

  5. سلام
    من نتونستم کویل رو در بیارم بنظر به سر شمع ها چسبیده است .چکار کنم؟

    • سلام دوست عزیز از اونجایی که ما بینشون چیزی نیست به جز یه فنر بعد از باز کردن پیچ ها باید به راحتی بیرون بیاد توصیه میکنم فیلمو با دقت ببنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.