مکمل سوخت خودرو و تاثیر استفاده از مکمل‌های سوخت + انواع آن

مکمل سوخت خودرو و تاثیر استفاده از مکمل‌های سوخت + انواع آن

از سال های گذشته تاکنون همواره بحث استفاده و یا عدم استفاده از مکمل های سوخت خودرو ( Fuel Additives ) به عنوان یک مادۀ افزودنی جهت افزایش کیفیت سوخت مطرح بوده است . سازندگان مکمل های سوخت ادعا دارند که با ریختن مکمل در باک خودرو ، سوخت با کیفیت تری خواهیم داشت و قدرت موتور و عمر آن افزایش می­‌یابد و در مصرف سوخت صرفه جویی می ­شود . اما باید بررسی کرد که این ادعا تا چه حد صحت دارد و چه میزان آن فقط تبلیغات بازاریابی شرکت های تولید کننده و فروشندگان برای عرضۀ محصولاتشان است .

مکمل سوخت خودرو

مکمل سوخت خودرو خود شامل گروه ها و دسته های مختلفی هستند که بر اساس عملکرد و کاربردی که دارند دسته بندی می ‌­شوند . برخی مکمل ها مربوط به خودروهای بنزینی و برخی دیگر مربوط به خودرو های دیزلی می ­‌باشند .

این موضوع که استفاده از مکمل های سوخت تغییراتی در عملکرد خودرو ایجاد کند ، بستگی به پارامتر های مختلفی دارد . که قدیمی یا جدید بودن خودرو یکی از پارامتر های مهم است . خودرو های قدیمی با توجه به مدت زمان زیادی که کار کرده اند نیاز بیشتری به تقویت دارند اما باید در نظر داشت که موتور خودرو های خیلی قدیمی برای کار با بنزین های سرب دار طراحی شده اند و استفاده از مکمل های بدون سرب برای آن­ها می ­تواند یک چالش باشد و ممکن است بهبودی در عملکرد سیستم ایجاد نکند .

فروشندگان مکمل سوخت خودرو مدعی هستند که با استفاده از مکمل ها در مصرف سوخت صرفه جویی شده و هزینه ها کاهش می­ یابد . با توجه به گران شدن بنزین و افزایش اهمیت کاهش هزینه ها باید بررسی کرد که از لحاظ اقتصادی مصرف مکمل ها چه تأثیری بر میزان هزینه های مربوط به سوخت اتومبیل دارد .

مکمل‌ های سوخت برای موتور های بنزینی و دیزلی در بازار موجود است . براساس وعده سازندگان این مکمل ‌ها ، با استفاده از این محصولات مزایای زیادی نصیب صاحبان خودرو می‌ شود که برای مثال می‌ توان به تمیز شدن سیستم انژکتور و حذف آب از سیستم سوخت ‌رسانی اشاره کرد . برای بهبود عملکرد کاتالیزور خودرو و همچنین سیستم اگزوز ، محصولات دیگری به ‌طور مخصوص توسعه داده شده ‌اند و در بازار برای خرید موجود هستند .

پاک کننده های سیستم سوخت :

بنزین ورودی به باک خودرو همواره دارای مقادیری آلودگی و رسوبات است . از میان این آلودگی ها رسوبات کربنی باعث اخلال در روند انتقال و پاشش سوخت و گرفتگی سوزن انژکتور خودرو می‌­ شوند . پاک کننده های سیستم سوخت ( Fuel System Cleaners ) کربن و مواد زائد کربنی تولید شده در سوخت و سیستم سوختی خودرو را از بین برده و تصفیه می ­کنند . همچنین این مواد گاهاً به عنوان مواد ضد خوردگی برای جلوگیری از ایجاد واکنش های خوردگی در سیستم ذخیره و انتقال سوخت خودرو نیز معرفی می ‌­شوند .

واکنش های خوردگی معمولاً در خودروهایی که از اتانول و سوخت های مرتبط با آن استفاده می ­کنند رخ می‌­ دهد . بسیاری از کارشناسان ادعای ضد خورنده بودن این مکمل ها را رد می ­‌کنند .

نوع دیگری از پاک کننده ها به پاک کننده انژکتور خودرو معروف هستند که وظیفۀ آن ­ها زدودن رسوبات کربنی تشکیل شده بر انژکتور خودرو است که این رسوبات باعث تأثیرات منفی بر راندمان و مسافت پیموده شده توسط سوخت خودرو می­‌ شود . ایجاد رسوبات کربن روی انژکتور مشکلی است که به خصوص برای خودروهای با دور موتور بالا مهم و شایع است .

رانندگانی که برای مدت طولانی از خودرو استفاده نمی ­‌کنند و کمتر در بزرگراه ها رانندگی می ­کنند و بیشتر برای مسافت ها و زمان های کوتاه از خودرو استفاده می‌­ کنند ، به موتور خودروی خود اجازه نمی ‌­دهند به اندازۀ کافی داغ شود تا خود را تمیز کند ، از این رو لازم است تا از پاک کننده های سوخت برای تمیز کردن موتور و انژکتور خود استفاده کنند .

بسیاری از کارشناسان معتقدند که پاک کننده های سوخت فقط صرفاً کالا های تجاری ای هستند که فایدۀ چندانی برای خودرو نداشته و فقط پول را از جیب مشتریان خالی می ­‌کنند . دلایلی که آن­ ها برای این مدعای خود می ‌­آورند از قرار زیر است .

انژکتور ها سوزن هایی هستند که توسط نیروی فنر روی یک نشیمن گاه فلزی سوار شده اند و قبل از آن­ها فیلتر قرار گرفته است که تمام نا خالصی های سوخت را جذب می ­کنند و با کهنه تر شدن منافذ آن کمتر و کوچک تر شده و حتی ناخالصی های بیشتر و ریزتر را هم جذب می کنند .

از طرفی فشار بنزین درون انژکتور به قدری بالا است که امکان تشکیل رسوب در سوزن انژکتور را نمی ­‌دهد . این مکمل های پاک کننده در حقیقت حلال هایی هستند که به صورت مواد روان کار و محافظ بر روی سطوح سیستم سوخت رسان می­‌نشیند و سبب کاهش اصطکاک و فرسودگی سیستم می­ شود .

از آن­ جایی که این مکمل ها از قیمت نسبتاً بالایی برخوردار هستند و میزان تأثیر مثبت آن ­ها بر عمر موتور خیلی زیاد نیست و نهایتاً در طولانی مدت 10 درصد به عمر موتور بی افزایند ، استفاده از این مکمل ها از لحاظ اقتصادی به صرفه نیست . فارق از این امر حتی در صورتی که بحث صرفۀ اقتصادی مطرح نباشد باید توجه داشت که با توجه به عدم نظارت جدی بر این گونه کالا ها ، معمولاً تضمینی بر اصل بودن آن ­ها وجود ندارد و در صورت تمایل به خرید مکمل ها باید توجه کرد که از برند معتبر و کاملاً دست نخورده و دارای بسته بندی اصلی باشد .

تثبیت کننده های سوخت :

سوخت ورودی به باک خودرو بلافاصله پس از ذخیره شروع به تجزیه شدن می­‌ کند . تجزیۀ سوخت سبب ایجاد لخته های کوچک و رسوبات می ­‌شود . این رسوبات می ‌­توانند خطوط سوخت را مسدود کنند و دیواره ها بچسبند . تثبیت کننده های سوخت ( Fuel Stabilizer ) مانع از تجزیه و تخریب سوخت می ‌­شوند و با جلوگیری از خوردگی سیستم عمر آن ­را افزایش می ‌­دهند .

بعضی از این تثبیت کننده ها را در مخازن ذخیرۀ سوخت می ­ریزند تا کیفیت سوخت افزایش یافته و درون مخزن رسوب ایجاد نشود .

انواع مکمل سوخت دیزلی :

مکمل های افزودنی سوخت دیزل در حقیقت چند وظیفۀ مهم را ایفا می ‌کنند . اگر برگه مشخصات ASTM )  لیست خواص ) بنزین و دیزل را مقایسه کنید ، به نظر می رسد دیزل دارای خواص بیشتری است که باید توسط مواد افزودنی محافظت شود. مطمئناً مواد افزودنی سوخت دیزل بیشتری در بازار وجود دارد که مصرف کنندگان با استفاده از این مواد اطمینان حاصل كنند كه دیزل مورد نظر عملكرد خود را به خوبی انجام می دهد   .

علت این امر ممکن است با این واقعیت ارتباط داشته باشد که بنزین بسیار پالایش شده تر است و سوخت سبک تری است ، در حالی که دیزل سوخت سنگین تری است و بنابراین بیشتر مستعد خاموش شدن است . روان کاری افزایش عدد ستان ، بهبود عملکرد سوخت در هوای سرد و جلوگیری از تبلور سوخت ، افزایش پایداری سوخت، تمیز کردن باک و سیستم انتقال سوخت خودرو  همه اینها خواص اساسی ای هستند که توسط مواد افزودنی بهبود می ­‌یابند .

مهم ترین وظیفۀ آن ­ها افزایش عدد ستان و افزایش سرعت احتراق در سیلندر است . عدد ستان ( Cetane Number ) معیاری برای تعیین کیفیت گازوئیل و سوخت های دیزلی می­‌ باشد . هرچه عدد ستان بالاتر باشد ، عمل احتراق درون سیلندر سریع تر انجام شده و گازوئیل دارای کیفیت بالاتری می ­‌باشد .

در موتور دیزلی بر خلاف موتور بنزینی که احتراق به صورت همزمان با پاشش سوخت داخل سیلندر رخ می ­دهد ، بین پاشش سوخت و احتراق مقداری فاصله می ­‌افتد که آن را دورۀ تأخیر احتراق می ­‌نامند . دورۀ تأخیر به نوع سوخت ، طرح موتور و شرایط احتراق بستگی دارد .

پس از رسیدن به شرایط احتراق سوخت به طور خود به خود و بدون جرقه زدن شمع ، در اثر فشار و دمای بالا می ­سوزد و در مرحلۀ سوم سیلندر منبسط می‌­ شود . نهایتاً در مرحلۀ چهارم گازهای حاصل از احتراق از طریق اگزوز از محفظه خارج می ‌­شوند .

با توجه به موارد ذکر شده ، ساختار شیمیایی گازوئیل به عنوان سوخت موتور دیزلی و شرایط موتور دیزل باید به نحوی باشد که امکان احتراق خود به خود داخل محفظۀ احتراق را تسهیل کنند . مکمل های افزایندۀ عدد ستان با افزودن هیدروکربن های پارافینی زنجیری به سوخت سبب افزایش عدد ستان و بهبود عملکرد موتور دیزلی می­ شوند .

یکی دیگر از مکمل های سوخت دیزل مکمل های ضد یخ سوخت هستند . در هوای سرد زمستان ویسکوزیتۀ گازوئیل افزایش یافته و حالت ژله ای به خود می ­‌گیرد . این امر سبب انسداد فیلتر سوخت و اخلال در عملکرد موتور دیزلی می ­‌گردد . از این رو از مواد افزودنی ضد یخ   Anti Gel Additives )  ( استفاده می ­‌شود تا سوخت در هوای سرد به صورت روان و خوب کار کند .

برند های معروف مکمل سوخت دیزلی

1- لوکاس : ( Lucas Oil )

روغن لوکاس یکی از محبوب ترین روان کننده های خودرو و تولید کننده مواد افزودنی سوخت در آمریکای شمالی است . این شرکت که در سال 1989 تأسیس شد و سرانجام به یک شرکت چند میلیون دلاری تبدیل شد ، مقر آن در کالیفرنیای ایالات متحده است . پر فروش ترین محصول تصفیه شده سوخت دیزل آن ، تصفیه سوخت Lucas 10013 است .

2- استانادین  ( Stanadyne ) :

از حدود سال 1876 میلادی کمپانی استانادین شروع به کار کرده و همواره از پیشگامان تولید محصولات جدید بوده است . این کمپانی در حال حاضر در زمینۀ ساخت سیستم ها و محصولات بنزینی و دیزلی فعالیت دارد . این شرکت به علت فرمول خاص خود از برندهای معروف و معتبر در عرصۀ مکمل های سوخت است .

3- هاوز  : ( Howes )

هاوز پس از شروع کار در سال 1920 به عنوان یک شرکت تولید روان کننده ها معروف شد . در ادامۀ فعالیتش به یکی از بهترین مارک های افزودنی سوخت دیزل تبدیل شد . دفتر مرکزی این شرکت در شمال کینگستون واقع در R.I است . از مهم ترین تولیدات این شرکت یکی از مواد افزودنی سوخت مورد استفاده برای کامیون های دیزلی ، Howes Diesel Treat  است .

مکمل سوخت خودرو

 انواع مکمل ‌های سوخت :

مکمل‌ های سوخت متفاوتی در بازار وجود دارند که هر کدام برای کارایی خاصی توسعه یافته ‌اند . برخی از این محصولات برای خودرو های قدیمی تولید شده‌ اند . همان طور که می‌ دانید تکنولوژی مورد استفاده در اتومبیل ‌ها در سال‌های اخیر تغییرات زیادی داشته است ، بنابراین مواد مورد استفاده در مکمل ‌ها باید متفاوت باشد .

اگر در منطقه ‌‌ای سردسیر زندگی می‌کنید و خودرو شما دیزلی است ، از مکمل سوخت برای جلوگیری از یخ زدن گازوئیل استفاده کنید . این کار از انسداد سیستم سوخت ‌رسانی نیز جلوگیری می ‌کند . اگر برای مدت طولانی در هوای سرد از اتومبیل خود استفاده نمی ‌کنید و در پارکینگ برای مدتی خاموش باقی می ‌ماند ، از دو مکمل سوخت استفاده کنید تا ماشین به راحتی روشن شود .

استفاده از مکمل برای خودرویی که مدت زمان زیادی خاموش بوده ، باعث می ‌شود که رسوبات سیستم سوخت ‌رسانی از بین برود و عملکرد روان ‌تری داشته باشد .

کارایی مکمل های سوخت :

در حالی ‌که مکمل ‌های سوخت در برخی مواقع و برای بعضی اتومبیل ‌ها مفید واقع می ‌شوند ولی در زمینه صرفه‌ جویی در مصرف انرژی کارایی چندانی ندارد . در حقیقت هزینه ‌ای که برای مکمل سوخت پرداخت می ‌شود برابر با پول بنزینی است که به گفته تولید کنندگان صرفه ‌جویی می‌ شود . در حقیقت بهترین مکمل سوخت در دنیا نیز هزینه ‌ای بیشتر از پولی که در مصرف بنزین صرفه ‌جویی می‌ شود را از راننده طلب می ‌کند .

برخلاف ادعای شرکت ‌های تولید کننده مکمل ‌های سوخت ، در بررسی صورت گرفته توسط یک گروه مشخص شد که مکمل‌ های سوخت باعث افزایش هزینه 50 سنتی به ازای هر لیتر بنزین مصرفی می‌ شود . در حالی ‌که اکثر تولید کنندگان مکمل‌ های سوخت ادعا می ‌کنند که محصولشان باعث افزایش اکتان بنزین می ‌شود و کارکرد بهتر موتور را در پی دارند ولی استفاده از بنزین باکیفیت کارایی بهتری را برای موتور خودرو به ارمغان می ‌آورد .

بیشتر بخوانید:

علت لرزش فرمان خودرو در موقع ترمزگیری و سرعت‌های بالا چیست؟

جلوگیری از ضرر میلیونی با خرید خودرو کارشناسی شده

منبع: کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.