بررسی کامل خودرو آئودی A6 3.0T مدل 2016 + مشخصات فنی
نسل پنجم سدان لوکس آئودی A6، فرمان پذیری عالی ، کیفیت ساخت بالا و سواری راحت را در کنار تجهیزات رفاهی مدرن قرار داده است تا در برابر محصولات بی ام و و مرسدس بنز، برتری داشته باشد .
پر فروش ترین محصولات آئودی مانند مدل های Q5 و Q7 در کلاس خودرو های شاسی بلند و کراس اوور قرار دارند . بسیاری از برند های خودرو سازی ، مدلهای سدان را جایگزین شاسی بلند می کنند ، اما مقامات آئودی با رونمایی از نسل جدید سدان لوکس A6 در نمایگاه خودروی ژنو 2018 ، نشان دادند که هنوز هم به مدل های سدان امیدوار هستند .
نسل اول سدان لوکس آئودی A6 بهعنوان جایگزین آئودی 100 در سال 1994 رونمایی شد . در واقع آئودی 100 در سال 1994 یک فیس لیفت دریافت کرد و با نام A6 عرضه شد که به همین دلیل مدل 2019 ، به عنوان نسل هشتم شناخته می شود . نسل اول A6 با کد C4، در چند تیپ مختلف با پیشرانه های 4 ، 5 ، 6 سیلندر ، همراه سیستم تمام چرخ محرک آئودی کواترو تا سال 1997 تولید شد . دومین نسل A6 براساس پلتفرم C5 فولکس واگن به منظور رقابت با سری 5 بی ام و و مرسدس بنز E کلاس از سال 1997 تا 2004 تولید شد A6 نسل دوم ؛ در مقایسه با نسل اول در کیفیت ساخت و عملکرد فنی پیشرفت قابل توجهی کرده بود و تحسین بسیاری از کارشناسان دنیای خودرو را به همراه داشت . نسل دوم آئودی A6 در مدل های قدرتمند S6 و RS6 با پیشرانه ی 8 سیلندر V شکل 4.2 لیتری نیز در دسترس بود .
از سال 2004 تا 2011 ، خط تولید آئودی میزبان نسل سوم A6 در چند مدل مختلف با قوای محرکه ی متفاوت بود. A6 در نسل سوم پیشرفت قابل توجهی در تجهیزات رفاهی و مدرن به نمایش می گذاشت . سدان لوکس A6 در سال 2005 ، پس از رقابت با پورشه 911 و ولوو S40 عنوان بهترین خودرو سال را از آن خود کرد .
چهارمین نسل از A6 با طراحی جذاب و به روز تر در سال 2011 رونمایی شد . A6 در این نسل بیش از گذشته از سدان پرچمدار آئودی ؛ A8 الهام گرفته بود . علاوه بر این فضای داخلی ، پلتفرم و قوای محرکه ی A6 با مدل A7 مشترک بود . A6 در مقایسه با دو مدل A7 و A8 ، بهخصوص در نمای جلو، طراحی تهاجمی تری داشت .
نکات مثبت آئودی A6
1- طراحی جذاب بیرونی
2- کابین جادار و با کیفیت
3- فرمان پذیری دقیق
4- مصرف سوخت اقتصادی
5- تجهیزات پیشرفته ایمنی
نکات منفی آئودی A6
1- هزینه نگهداری بالا
2- بازار دست دوم مبهم
امنیت آئودی A6
آئودی A6، این خودروی لوکس آلمانی موفق به کسب پنج ستاره کامل ایمنی اروپا شده است .
نقد کارشناسی آئودی A6
این خودرو با یک چالش بزرگ سر و کار خواهد داشت . آن هم وجود دو رقیب قدرتمند مانند ب ام و سری 5 و مرسدس بنز کلاس E می باشد . این دو رقیب ، هم از نظر برندینگ و هم مارکتینگ به راحتی می توانند فروش این مدل از آئودی A6 را تحت الشعاع قرار دهند .
بررسی شعبده جدید آئودی A6 جدید
شاسی بلند ها وارد قلمروی سدان های اجرایی سنتی شده و سهم آنها را از آنِ خود کرده اند اما بازار سدان های لوکس چهار درب هنوز نفس می کشد . قطعاً آئودی تعهد ویژه ای به این بخش از بازار دارد زیرا آن میزان از تکنولوژی و ظرافتی که در پنجمین نسل از A6 به کار رفته این خودرو را به پیشرفته ترین نسل تاریخ خود تبدیل کرده است ؛ و این کار به واقع خوب انجام شده است .
این خودرو همچنان از پلتفرم MLB Evo گروه فولکس واگن استفاده می کند اما خب بهبود هایی در آن مشاهده می شود . همچنین پیشرانه ای جدید هم در دل A6 می تپد . این مدل 40 TDI که از ساختار نام گذاری جدید آئودی نیز سود می برد دارای پیشرانه ی 4 سیلندر 2 لیتری توربو دیزلی است که قدرت 201 اسبی و گشتاور 400 نیوتون متری دارد .
از نیرو از طریق گیربکس 7 سرعته S ترونیک دو کلاچه به چرخ های جلو منتقل می شود . نه خبری از سیستم چهار چرخ محرک است و نه می توان این خودرو را با سه پدال سفارش داد . البته آئودی نباید از این کار خجالت بکشد زیرا ترکیبی که مشاهده می کنیم کاملاً لذت بخش است .
پیشرانه های دیزلی 4 سیلندر می توانند گاهی اوقات صدای زیادی داشته باشند و میزان رضایت خودرو هایی از این دست را خراب کنند اما این موضوع درباره A6 جدید صدق نمی کند . شما ناله ی پیشرانه ی دیزلی را می شنوید اما خب صدای آن به خوبی سرکوب شده است . گشتاور زیاد خودرو در دورهای پایین به دست می آید بنابراین سرعت گرفتن خودرو خیلی سخت نیست .
مدل 40 TDI قدرت بیشتری در مقایسه با نزدیک ترین رقبای خود داشته و گیربکس 7 سرعته نیز نرم است و بی حاشیه عمل می کند .
این خودرو با استفاده از لانچ کنترل می تواند در 8.1 ثانیه از سکون به سرعت 100 کیلو متر در ساعت برسد و تا حداکثر سرعت 245 کیلومتر در ساعت نیز به راه خود ادامه دهد ؛ اما مسئله اصلی راحتی خودرو است زیرا سدان هایی همچون A6 احتمالاً اکثر اوقات در بزرگراه ها حاضر خواهند بود . مدل S Line حاضر در تست از رینگ های 19 اینچی آلیاژی و سیستم تعلیق اسپورت تر با 10 میلی کاهش ارتفاع خودرو سود می برد . مدل های S Line همواره در دست انداز ها به مشکل بر می خوردند اما نسل جدید A6 این گونه نیست . حتی بدون وجود دامپر های تطبیقی و با استفاده از رینگ های بزرگ شاید شما متوجه برخی ناهمواری ها نشوید .
بهترین عملکرد سیستم تعلیق در سرعت های بزرگراهی و میانی است جایی که دامپر ها کار قابل احترامی در جذب انرژی وارده به سیستم تعلیق انجام می دهند .
اگرچه سیستم تعلیق A6 جدید خیلی روی سواری خودرو تأثیر منفی نمی گذارد اما خب به هندلینگ خودرو کمک می کند . فرمان سدان جدید آئودی مستقیم و سبک بوده اما از نظر احساس تعریف چندانی ندارد . توازن آن نیز به خوبی ب ام و سری 5 نیست و هیجان لازم را نیز به اندازه ی رقیب باوارایی به راننده منتقل نمی کند . البته این فرمان با هدفی که آئودی در ذهن داشته هماهنگ است .
اما کابین به آسانی می تواند به سدان لوکس ب ام و برابری کند . متریال به کار رفته کیفیت بالایی داشته و A6 ارزش قیمت 42 هزار پوندی خود را دارد . کیفیت ساخت آن نیز همانی است که از محصولات ارباب حلقه ها انتظار داریم .
این خودرو به صورت استاندارد از صندلی های چرمی و گرم شونده و همچنین چراغ های LED ماتریکس ، کروز کنترل ، حسگر های پارک جلو و عقب و دوربین دنده عقب سود می برد . از دیگر تجهیزات نیز می توان به اپل کارپلی و اندروید اتو، ترمز خودکار، هشدار خروج خودرو از مسیر و ناوبری اشاره کرد .
شما نیاز چندانی به آپشن های گران نخواهید داشت هرچند یک پکیج تکنولوژی 1495 پوندی وجود دارد که شامل صفحه نمایش 10.1 اینچی و کاکپیت مجازی 12.3 اینچی به همراه شارژ بی سیم گوشی می باشد .
صندلی های عقب نیز راحت هستند . فضای زیادی برای پاها وجود داشته و صندوقعقب 565 لیتری نیز پاسخگوی اکثر نیاز هاست ؛ اما موقعیت رانندگی A6 جدید به اندازه ی سری 5 عادی و طبیعی نیست زیرا شما در آئودی ارتفاع بالا تری خواهید داشت .
ب ام و خودرویی است که عنوان نزدیک ترین رقیب آئودی A6 را یدک می کشد و به زودی میزان قوی بودن آن را خواهیم فهمید ؛ اما فعلاً بررسی های ما نشان می دهد که آئودی به آسانی می تواند شانه به شانهی سری 5 در کلاس سدان های اجرایی حرکت نماید .
آئودی با A6 جدید بازی را وارد مرحله جدیدی کرده است . کیفیت ، تکنولوژی ، راحتی ، آرامش و پرفورمنس این خودرو بهبود یافته است . این خودرو کاربردی و لوکس بوده و از کیفیت ساخت بالایی سود می برد ؛ اما از نظر هیجان رانندگی به پای ب ام و سری 5 نمی رسد . البته خریداران این خودرو شاید راحتی و نقاط قوت A6 را به رانندگی پرهیجان ترجیح دهند .
طراحی کابین و فضای داخلی ؛ هتل پنج ستارهی آئودی
به محض باز کردن درهای A6 جدید ، مجذوب طراحی کابین بی سروصدا و صندلی های لوکس آن مجهز به سیستم سرمایشی و ماساژور با چهار حالت مختلف خواهید شد . فضای داخلی A6 جدید حداقل در نسخه ی بازار اروپا با داشتن روکش های تمام چرم ، تزئینات چوبی ، دستگاه یون ساز ، سقف پانورامیک ، فضای جادار سرو پا و نورپردازی جذاب ، فوقالعاده دلنشین است . باید اعتراف کرد طراحی زیبای داخلی محصولات آلمانی را باید مدیون رقابت شدید مهندسان مرسدس ، بی ام و و آئودی باشیم . در تمام بخش های کابین A6 ، وجود متریال باکیفیت محسوس است ؛ پیشرفت قابل توجه در فضای داخلی A8 ، توفیق اجباری A6 شده است . طراحی کابین A6 بیشتر مدرن است که مسلماً در برابر طراحی سنتی سری 5 بی ام و متفاوت جلوه می کند .
گجت ها و تجهیزات رفاهی مدرن ؛ دنیای دیجیتال آئودی
38 سیستم ایمنی و کمک راننده در A6 جدید وجود دارد تا رانندگی در ترافیک و جاده های شهری تا حد ممکن راحت شود . به لطف وجود انواع حسگر ها ، دوربین های 360 درجه و رادارها A6 به صورت خودکار محیط پیرامون را بررسی و نظارت می کند تا راننده هنگام حرمت در جاده یا پارکینگ در ایمنی کامل بماند . هنگام نشستن پشت فرمان آئودی A6 جدید ، با سه نمایشگر بسیار باکیفیت و بزرگ ( در تیپ های مختلف متفاوت است ) روبرو می شوید . نمایشگر 12.3 اینچی پنل دیجیتالی فرمان ، اولین موردی است که در نظر راننده جذاب به نظر می رسد . این نمایشگر که جایگزین عقربه های سنتی شده است ، علاوه بر نمایش سرعت و دور موتور ، اتصالات کاربری و اطلاعات فنی ضروری را به راننده نشان می دهد .
نمایشگر 10.1 اینچی کنسول مرکزی که به صورتی هنرمندانه در طرح داشبورد جای گرفته است ، مسئولیت نمایش وضعیت سیستم صوتی ، تنظیمات کلی خودرو را برعهده دارد . منوی اصلی این نمایشگر سیستم اطلاعات و سرگرمی آئودی A6 به سادگی با عمل درگ و دراپ ، شخصی سازی می شود . نمایشگر سوم کابین A6 ، درست در پایین نمایشگر سیستم سرگرمی و اطلاعاتی قرار دارد . این نمایشگر 8.6 اینچی به منظور تنظیمات کلی سیستم تهویه تعبیه شده و در واقع با مجموعه ی از دکمه های سنتی تعویض شده است .
پیشرانه ، قوای محرکه و عملکرد فنی ؛ توربو شارژر به جای سوپر شارژر
آئودی A6 جدید در زمان عرضه با سه نوع مختلف پیشرانه ی 6 سیلندر V شکل 3 لیتری توربو شارژ و دو نوع دیزل با قدرت های متفاوت به بازار می رسد . برخلاف نسل چهارم که سوپر شارژ بود ، مهندسان آئودی در A6 جدید از توربو شارژ استفاده می کنند . بر اساس اعلام رسمی مدیران ارشد آئودی ، A6 جدید با پیشرانه ی V6 بنزینی ، قدرت 340 اسب بخار و گشتاور 500 نیوتن متر در زمانی حدود 5.1 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می رسد .
تمام سه نوع مختلف پیشرانه ی 3 لیتری ، به صورت استاندارد به سیستم برق 48 ولتی مجهز هستند . گیربکس 7 سرعته ی S ترونیک دو کلاچه در مدل های بنزینی و گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته در مدل های دیزل استفاده شده است . پس از عرضه ی اولین مدل های نسل جدید A6، تیپ های بنزینی و دیزل با پیشرانهی 4 سیلندر 2 لیتری نیز به بازار خواهند رسید . شایعات در مورد مدل هیبرید یا پلاگین هیبرید وجود دارد اما عرضه ی A6 تمام برقی در نسل پنجم رسماً رد شده است . در کنار پیشرانه ی جدید ، سیستمهای تعلیق اسپرت و بادی نیز وجود خواهند داشت . حالتهای رانندگی آئودی A6 جدید شامل کم مصرف ، نرم ، خودکار، پویا و شخصی سازی شده است که در هر حالت تنظیمات فرمان ، دمپر ها و گیربکس تغییر می کند . سیستم تمام چرخ محرک آئودی در کنار سیستم فرمان پذیری محور عقب ، عملکرد و فرمان پذیری A6 را در پیچ ها جادویی نشان می دهد .
بیشتر بخوانید: