علت دود کردن لنت ترمز خودرو + نشانههای خرابی لنت ترمز خودرو
آیا ترمز خودروی شما صدایی مانند جیر جیر تولید می کند؟ خودرو به یک سمت کشیده می شود؟ و یا یه گدال بزرگ روغن در کف پارکینگ شما به وجود آمده است؟ تمام این عوامل نشانه ی وجود مشکل در سیستم ترمز است.
ترمز یک وسیله ی نقلیه یک بخش ضروری و مهم برای ایمنی خودرو و سرنشینان آن است. در حالی که سیستم ترمز به خودی خود قابل اعتماد است اما نیاز به تعمیر و نگه داری درست دارد. همچنین افزایش عمر خودرو معمولاً مشکلاتی را در سیستم ترمز به وجود می آورد.
ترمز چگونه کار می کند؟
سیستم ترمز بیشتر خودروهای مدرن کاسه ای یا دیسکی است. در ترمز دیسکی از یک روتور استفاده می شود که به کمک توپی چرخ، کالیپر، لنت های ترمز و یک سیستم هیدرولیک به سرعت باعث توقف خودرو می شود.
هنگامی که پدال ترمز فشار داده می شود، سیستم هیدرولیک فشار و ضربه ی وارد شده بر روی پدال را انتقال می دهد در نتیجه کالیپر باعث می شود لنت ترمز بر روی روتور فشار وارد کند که باعث کاهش سرعت خودرو می شود و در نهایت باعث توقف آن می شود.
سیستم ترمز کاسه ای نیز در اصل همین کار را انجام می دهد. زمانی که پدال ترمز فشار داده می شود سیستم هیدرولیک این فشار را انتقال می دهد در نتیجه لنت های ترمز به کاسه ی چرخ می چسبد که به توپی چرخ متصل است. در نتیجه سرعت خودرو کاهش می یابد و خودرو متوقف می شود.
سیستم های ترمز مدرن بسیار قابل اعتماد هستند، اما این سیستم ها از قطعات بسیار زیادی درست شده اند که معمولاً احتیاج به تعمیر یا جایگزینی دارند.
١٠ مشکل سیستم ترمز
لنت ترمز: لنت ترمز فرسوده باعث افزایش مسافت ترمزگیری می شود و همچنین باعث می شود که دو قسمت فلزی در ترمز به هم برخورد کنند و سطح روتور آسیب ببیند. اگر سطح لنت ترمز ترک بردارد( که بیشتر در اثر بیش از اندازه گرم شدن آن به وجود می آید.) در زمان ترمز گیری ترمز صدای جیر جیر یا جیغ زدن تولید می کند.
اگر لنت ها و روتور بیش از اندازه گرم شوند مسافت توقف افزایش می یابد. اگر در زمان ترمزگیری صدای جیر جیر می شنوید زمان تعویض لنت های ترمز است.
روتور(دیسک ترمز):
سطح روتور باید کاملاً صاف باشد تا بتواند با کمک لنت ترمز خودرو را متوقف کند. اگر سطح روتور بر اثر گرما آسیب دیده باشد در زمان ترمز گیری پدال ترمز دائماً بالا پایین می رود. اگر سطح روتور بر اثر حرارت زیاد آسیب دیده باشد رنگ آن به آبی و بنفش تغییر خواهد کرد و در نتیجه ترمز به خوبی کار نخواهد کرد.
نشتی:
نشتی در سیستم ترمز بیشتر در بخش هیدرولیک اتفاق می افتد. اگر پدال ترمز پایین تر از حد معمول قرار دارد، نشان دهنده ی وجود نشتی در سیستم ترمز است. نشتی در ترمز باعث کم شدن روغن ترمز می شود و نهایتاً ترمز دیگر کار نخواهد کرد. نشتی باید به سرعت رسیدگی شود. وجود لکه ی روغن بر روی کف پارکینگ نشانه ی وجود نشتی است.
چسبیدن لنت ترمز به روتور:
کالیپر ترمز باعث می شود لنت های ترمز به سطح روتور بچسبند و در نهایت خودرو متوقف شود. اگر نگهدارنده و پین های گیره ترمز که پیستون ها روی آن قرار دارند خراب شوند، لنت ها و روتور دائم درگیر می شوند و به هم میچسبند.
در این حالت معمولاً خودرو به یک سمت کشیده می شود، در نتیجه لنت های ترمز و روتور بیش از اندازه گرم می شود و به سرعت فرسوده می شوند. همچنین بر اثر چسبندگی لنت ها و روتور شتاب گیری خودرو نیز کم می شود. درگیر بودن دائمی لنت ترمز با سطح روتور بیشتر از یک مشکل است، این مسئله می تواند مشکلات زیادی را به وجود بیاورد و باید هرچه زودتر این مشکل بر طرف شود.
روتور فرسوده:
فشار زیاد به روتورهای ترمز می تواند باعث تاب خوردن و فرسوده شدن آن شود. رانندگی در خارج شهر و سطوح ناهموار مانند کوه یا بکسل کردن خودروهای دیگر می توانند باعث ایجاد تاب خوردگی در روتورها شود.
حتی پارک کردن در کنار سیستم های خودکار پاشش آب می تواند باعث ایجاد مشکل در روتورها شود. زیرا آب سرد به روتور ها پاشیده می شود و باعث ایجاد مشکل در روتورها می شود.
روتورهای تاب خورده در زمان ترمزگیری معمولاً باعث ایجاد مشکل در فرمان می شود و لرزش به وجود می آورند. روتورهای تاب خورده همچنین باعث افزایش مسافت ترمزگیری می شود یا اینکه ترمز ضد قفل قبل از موعد مقرر درگیر می شود.
Brake Fade:
به حالتی گفته می شود که به علت کاهش اصطکاک بین روتور و لنت ترمز، قدرت ترمز گیری کم می شود. اگر وسیله ی نقلیه بیشتر از حالت معمول طول می کشد تا متوقف شود به احتمال زیاد مشکل کم شدن اثر ترمزگیری رخ داده است.
در بیشتر مواقع این مسئله یک مشکل کوتاه مدت است اما می تواند مدت طولانی طول بکشد. برای مثال رانندگی کردن در سرازیری به مدت طولانی می تواند باعث گرم شدن ترمزها شود و باعث شود لنت های ترمز و روتور به خوبی کار نکنند.
زمانی که ترمزها دوباره خنک شوند باید دوباره به حالت عادی خود برگردند و قابلیت خود را دوباره به دست بیاورند. Brake Fade می تواند به صورت موقتی باشد، سپس باید لنت های ترمز و روتورها تعویض شوند. این از اولین نشانه های گرم شدن بیش از اندازه ی ترمزها است و می تواند به لنت ها و روتورها آسیب بزند.
دود کردن ترمزها:
دود کردن ترمزها می تواند شرایط خیلی خطرناکی را ایجاد کند. گرم شدن بیش از حد ترمزهایی که دود می کند به این معنی است که لنت های ترمز در حال سوختن است و یا اینکه چیزی بر روی ترمزها چکه می کند. اگر این اتفاق بیفتد، لنت ها ممکن است برق افتاده باشند( اشاره به آیینه شدن لنت ترمز دارد.)و بر عملکرد ترمزها اثر بگذارد.
چراغ ترمز:
اگر چراغ ترمز خودرو روشن شود این مسئله می تواند جدی باشد و نشان دهنده ی یک مشکل جدی در سیستم ترمز باشد. در بیشتر مواقع نشان دهنده ی وجود مشکل در سیستم هیدرولیک است و وسیله ی نقلیه باید هرچه زودتر بازرسی و تعمیر شود. اگر چراغ ترمز روشن شد به هیچ عنوان با وسیله ی نقلیه تان رانندگی نکنید این کار اصلاً امن نیست. در بعضی وسایل نقلیه این چراغ وظیفه ی دیگری نیز دارد و نشان می دهد ترمز دستی بالا است.
مشکل در شلنگ ها:
شلنگ معیوب یا آسیب دیده می تواند باعث شود تا کالیپرها به صورت یکنواخت کار نکنند. در نتیجه هنگام ترمزگیری خودرو به یک طرف منحرف می شود. اگر در هنگام ترمزگیری این اتفاق می افتد هرچه زودتر باید سیستم ترمز چک شود. بعضی مواقع فشار روغن ترمز در کالیپر بر اثر شلنگ های ایراد دار به خوبی منتقل نمی شود و مشکل ایجاد می کند.
ترمز دستی:
احتمال این وجود دارد که هنگام رانندگی فراموش کنید که ترمز دستی را آزاد کنید، در نتیجه عملکرد خودرو دچار مشکل می شود و ممکن است سیستم ترمز آسیب ببیند. اگر فکر می کنید خودرو به سختی شتاب می گیرد یا شما صدای صوت و جیر جیر می شنوید، ترمز دستی را چک کنید و مطمئن شوید که بالا نیست. اگر مدت زمان طولانی با ترمز دستی بالا حرکت کنید ممکن از بعد از آزاد کردن آن خودرو دیگر حرکت نکند.
نشانههای خرابی لنت ترمز خودرو
ترمزها در شرایط اضطراری میتوانند خودرو را متوقف کنند تا خودرو به خودروهای دیگر، موتورسوارها و عابران پیاده برخورد نکند. در نتیجه اهمیت این سیستم نباید نادیده گرفته شود. برای آنکه بهترین استفاده را از ترمزهایتان داشته باشید و سیستم ترمز را در وضعیتی مناسب نگاه دارید، ما یک راهنما برایتان آماده کردهایم:
لنت ترمز چیست و چطور کار میکند؟
توقف خودرو نیازمند اصطکاک است و تولید اصطکاک در سیستم ترمز، برعهده لنتهاست. لنتها روی دیسکها فشرده میشوند و اصطکاک میان لنت و دیسک، موجب کاهش سرعت خودرو میشود.
به این فکر کنید که در طول یک روز، یک هفته، یک ماه یا یک سال، چند بار باید لنتها روی دیسکها فشرده شوند؟ در نتیجه فرسایش لنتها و نیاز آنها به تعویض مرتب چندان دور از ذهن نیست.
لنت ترمز چقدر عمر میکند؟
هیچ قانون مشخصی برای این موضوع وجود ندارد. طول عمر دیسکها به نوع خودرو، شیوه رانندگی با آن و محل رانندگی با آن دارد.
به طور کلی طول عمر لنت حدود ۸۰ هزار کیلومتر برآورد میشود. اما زمان مناسب برای تعویض لنت کاملا بستگی به خودروی شما دارد و عوامل متعددی بر آن اثر میگذارند.
چه عواملی بر عمر لنت ترمز اثر میگذارند؟
بد نیست نگاهی داشته باشید به عواملی که کمک میکنند طول عمر لنت ترمز خودروی شما افزایش یابد.
کجا رانندگی میکنید؟
اگر به طور کلی در بزرگراهها و آزادراهها رانندگی میکنید، احتمالا در مییابید که طول عمر لنتهای ترمز خودروی شما بیشتر از افرادی است که در نواحی داخلی شهر رانندگی میکنند.
دلیل؟ در مناطق داخلی شهری شما باید در هر تقاطع توقف کنید و دوباره حرکت کنید. در نتیجه فشار بیشتری بر لنتهای ترمز میآورید.
چند مسافر دارید؟
هرچه تعداد سرنشینهای خودرو بیشتر باشد، وزن خودرو افزایش مییابد و در نتیجه برای توقف آن، فشار بیشتری به ترمز وارد میشود. یک خودرو که به طور معمول یک خانواده بر آن سوار شوند، احتمالا در مدت زمان کوتاهتری نیاز به تعویض لنت پیدا میکند.
نوع لنت ترمز
نوع لنت ترمز میتواند اثر مهمی بر طول عمر آن داشته باشد:
لنتهای اورگانیک معمولا ارزانترین و کمعمرترین هستند.
لنتهای کمفلز (Low Metallic) ممکن است کمی سر و صدا داشته باشند، اما عمر آنها کمی از لنتهای اورگانیک بیشتر است.
لنتهای نیمه فلزی معمولا طول عمر بالایی دارند.
لنتهای سرامیکی طول عمری بیشتر از تمام انواع لنت دارند. اما در مقابل، قیمت آنها نیز بالاتر است.
به طور معمول لنتهای جلو سریعتر از لنتهای عقب فرسوده میشوند. چرا که معمولا بار ترمز بر محور جلو متمرکز میشود.
چند کیلومتر میرانید؟
هرچه مسیر رانندگی روزانه شما طولانیتر باشد، طبیعی است که لنتهای ترمز خودرویتان نیز زودتر مصرف میشوند.
چطور زمان مناسب تعویض لنت را بفهمیم؟
هیچ وقت تعویض لنت را پشت گوش نیاندازید. بعضی مدلهای خودرو مجهز به سنسور فرسودگی لنت هستند و در صورتی که لنت نیاز به تعویض داشته باشد، به راننده هشدار میدهند. اما علائم زیادی وجود دارد که باید به آنها توجه کنید.
علائمی که به شما هشدار میدهند که باید لنت خودرو را تعویض کنید
چراغ هشدار
بدیهیترین نشانه نیاز به تعویض لنت، چراغ هشدار تعویض لنت روی داشبورد است. در این شرایط حداقل یک دست از لنتهای خودروی شما نیاز به تعویض دارند. اما همه خودروها به این سنسور مجهز نیستند.
اگر خودروی شما سنسور فرسایش لنت نداشته باشد، باید مرتب لنتها را بازدید و بررسی کنید. به خصوص در هر بار مراجعه به تعمیرگاه بهتر است از تکنیسین مربوط بپرسید که وضعیت لنتها چطور است.
سوت کشیدن یا خرخر کردن
وقتی صدای سوت یا خرخر از لنتها بلند شد، به این معناست که باید لنتهایتان را تعویض کنید. اگر صدای خرخر شنیدید، احتمالا لنتها به طور کلی تمام شدهاند و با هر ترمز، به دیسکهای ترمز آسیب میزنید.
بررسی چشمی
از میان شکافهای رینگ خورو میتوانید لنتها را ببینید. حداقل ۳ میلیمتر از لنت باید قابل رویت باشد. اگر چیزی کمتر از ۳ میلیمتر میبینید، باید لنتها را تعویض کنید.
کشیدن فرمان در زمان ترمز
اگر در زمان ترمز، فرمان خودرو به یک سمت میکشد، احتمالا نیاز به تعویض لنت دارید. البته ممکن است خرابی کالیپرها نیز عامل این موضوع باشد.
لرزش پدال
اگر در هنگام ترمزگیری پدال ترمز زیر پایتان شروع به لرزش میکند، احتمالا لنتهایتان را با فشار زیاد سوزاندهاید و باید تعویض شوند.
چگونه عمر لنت ترمز را افزایش دهیم؟
برای افزایش طول عمر لنتها چند راه وجود دارد:
در هنگام حرکت در سرعتهای بالا، از پیش اجازه دهید با کمکردن گاز، سرعت خودرو کم شود. ترمز ناگهانی به لنتها فشار وارد میکند. پس اگر میدانید که چند صد متر جلوتر باید سرعت خود را کاهش دهید، از همین لحظه و با رها کردن پدال گاز این کار را بکنیدوقتی به ترافیک میرسید،
زودتر ترمز کنید. با افزایش زمان ترمزگیری، فشار روی لنتها کاهش مییابد.
به طور کلی رانندگی تهاجمی و گاز و ترمز پیاپی، استهلاک لنتها را افزایش میدهد.
وسایل اضافی را که وزن خودرو را افزایش میدهند، از خودرو خارج کنید. سبکتر برانید.
پس از تعویض لنت چه کنیم؟
یک دست لنت نو روی خودرو نیازمند حدودا ۵۰۰ کیلومتر هستند تا به درستی روی دیسکها «جا بیافتند.» پس در نظر داشته باشید که عملکرد لنتها تا پیش از این زمان ممکن است مناسب نباشد و باید با احتیاط بیشتری رانندگی کنید. همچنین رانندگی تهاجمی و ترمز شدید ممکن است به لنتهای نو آسیب بزند.
عمر دیسکهای ترمز خودرو چقدر است؟
عمر دیسکهای ترمز نیز مانند لنتها بستگی به نوع خودرو و شیوه رانندگی با آن دارد. به طور کلی عمر دیسکها بسیار بیشتر از لنتهاست، اما گاهی ممکن است مجبور شوید که همزمان آنها را تعویض کنید.
دیسکهای ترمز جلو معمولا در گذر زمان نازک میشوند. نازکشدن دیسک، موجب داغشدن سریع آن و در نتیجه ضعف ترمزگیری میشود. حداقل ضخامت مجاز دیسک معمولا توسط تولیدکننده مشخص میشود و هیچ یک از دیسکها نباید نازکتر از این میزان باشند.
منابع:جام جم/کارستان
گردآوری و بازنشر: مجله خودرو
بیشتر بخوانید:
علت تاب برداشتن دیسک ترمز چیست + عکس
آموزش تصویری تعمیر و بازسازی دیسک ترمز ماشین
ترمز دیسکی خنک شونده چیست و عملکرد آن چگونه است
عیب یابی لنت ترمز خودرو از روی صداهای غیر عادی ترمز
از کجا بفهمیم لنت ترمز باید تعویض شود؟+بهترین زمان تعویض لنت ترمز
من نمی دونم چرا این مقالات وقتی ازشون می پرسی ونک کجاست اول از خاورمیانه توضیح می دن بعد به میادین اصلی کشورهای منطقه می رسند بعد آخرش هم نمی گن علت فنی داغ شدن چرخ چیه…