روش های شناخت عیب های باتری خودرو + عوامل تاثیر گذار بر کیفیت

روش های شناخت عیب های باتری خودرو + عوامل تاثیر گذار بر کیفیت

باتری خودرو های مدل 1331 تا همین چند سال پیش یک باتری پیل مرطوب است به عبارتی یک مربع پلاستیکی حاوی اسید سولفوریک و سرب و دارای دو ترمینال است که از بالا یا بیرون زدگی دارند . البته کم کم با گذشت زمان باتری هایی که با نام باتری های اتمی شناخته می شوند جای خود را در عرصه باتری ها باز کرده و تقاضای بالاتری داشته اند . این باتری ها نسبت به باتری های اسیدی با مشکل کم تری مواجه شده اند . به طورمعمول یک باتری قدیمی یا سست شدن کابل های باتری می تواند سبب ایجاد مشکلات پیچیده ای برای وسیله نقلیه شود . باتری همانند قلب خودرو است و بدون آن خودرو توان جابجایی یا انجام کارهای دیگر را ندارد .

باتری خودرو

موارد زیر بعضی از عوامل و حالاتی که ممکن است بر کیفیت کارکرد یا عملکرد باتری اثرگذاشته باشند را ، شرح داده شده است .

1- تراوش ( نشت ) اسید از محل درپوش ها :

دلیل احتمالی : وجود الکترولیت بیش از حد در سلول ها

واکنش : کاهش سطح الکترولیت باتری

2- پایین بودن سطح الکترولیت در باتری :

دلیل احتمالی : نشتی الکترولیت از جعبه باتری / تصاعد و خروج گاز به دلیل اورشارژ شدن باتری

واکنش : تعویض باتری ، بررسی یا تعمیر دینام

3- بالا بودن بیش از حد دانسیته اسید (بیش از  1.240 Kg/dm³ ) :     

دلیل احتمالی : اضافه کردن اسید به جای آب مقطر در سل های باتری

واکنش : کاهش اسید باتری و تزریق آب مقطر به جای آن و تکرار آن در صورت لزوم

4- مشکل در زمان استارت راه انداز ، استارت ضعیف باتری ، افت ولتاژ باتری تحت بار   :

دلیل احتمالی : باتری الکترولیت ندارد ( خشک شده ) ، باتری خراب شده است ( خرابی صفحات باتری ) ، یک یا چند سل باتری معیوب شده ، ظرفیت باتری کمتر از مقدار مورد نیاز است ، باتری سولفاته شده است .

واکنش  :

خشک شدن باتری : مجددا الکترولیت تزریق شود ، باتری شارژ شود ، باتریست شود ، در صورت خرابی باتری تعویض گردد .

خرابی صفحات باتری : باتری تعویض شود .

ظرفیت کمتر باتری : جایگزینی باتری با باتری مناسب

باتری سولفاته : شارژ مجدد باتری انجام شود ، باتری تست شود در صورت خرابی ( سولفاته شدن عمقی ) باتری تعویض شود .

5- ذوب شدن قطب های باتری :

دلیل احتمالی : ضعیف بودن اتصالات ، اتصال نادرست

واکنش : تعویض سرباتری ها در صورت نیاز و محکم کردن پیچ سر باتری ها

6- غل زدن یک یا دو سل از باتری در زمان استارت زدن :

دلیل احتمالی : خرابی سل ، برق دزدی از کابل

واکنش : محکم کردن سر باتری ها و در صورت نیاز تعویض آنها

7- دشارژ شدن ( تخلیه شدن ) سریع باتری :

دلیل احتمالی : کم بودن میزان شارژ باتری ، اتصال کوتاه ، سولفاته شدن باتری

واکنش : بررسی میزان شارژ باتری ، تعویض باتری

8- خرابی سریع باتری :

دلیل احتمالی : انتخاب اشتباه باتری ، تخلیه عمیق باتری ، نگهداری طولانی مدت باتری در شرایط تخلیه

واکنش : تعویض باتری با باتری مناسب ، شارژ باتری با دستگاه شارژر مناسب

9- گرم شدن باتری در زمان استفاده و مصرف بیش از حد آب :

دلیل احتمالی : شارژ بیش از اندازه ، ولتاژ شارژ زیاد است

واکنش : بررسی دینام و آفتامات

10- ترکیدن باتری :

دلیل احتمالی : در مجاورت شعله یا جرقه بودن باتری بعد از شارژشدن ، اثر الکتریسیته ساکن ، اتصال کوتاه در قسمتی از بدنه خودرو ، قطعی یا عدم قطعی باتری در زمان استفاده

واکنش : تعویض باتری

11- آماده به کار نبودن باتری در تمام اوقات :

دلیل احتمالی : عیب داخلی باتری ، تخلیه عمیق باتری

واکنش : تعویض باتری

12- پایین بودن دانسیته اسید (کمتر از 1.240 Kg/dm³  ) ، مشکل دراستارت زنی  :

دلیل احتمالی : شارژ نامناسب ، اتصال کوتاه ، در مدار بودن بعضی از مصرف کننده های الکتریکی

واکنش : کاهش سطح الکترولیت باتری ، تعویض الکترولیت ، بررسی کارکرد دینام ، آفتامات سیستم برق خودرو

علائم خرابی باتری ماشین

1-  موتور استارت می زند اما روشن نمی شود  :

اگر موتور هنگام چرخاندن سوئیچ می چرخد یا صدای استارت زدن می دهد اما روشن نمی شود به احتمال زیاد عیب از باتری است شاید هم مشکل از استارتر باشد اما در 94 درصد اوقات عیب از باتری است حتی اگر خودرو خیلی خوب استارت بزند . اگر آمپرسنج نشان دهد که وضعیت باتری خوب است ممکن است چند ولت کم تر از میزان مورد نیاز باتری وجود داشته باشد . دراین هنگام هر چقدر هم که استارت بزنید ، خودرو روشن نخواهد شد و باید از کابل های اتصال ساز ( باتری به باتری کردن خودرو ) استفاده کنید تا روشن شود . هنگامی که خودرو روشن شد اتصال کابل را قطع کنید و صبر کنید تا به مدت 30 دقیقه موتور کار کند تا آلترناتور یا دینام بتواند باتری را مجددا شارژ کند . پس از یک ساعت وقتی به خانه یا مکانی امن رسیدید مجددا امتحان کنید . وقتی موتور ماشین را خاموش کردید، حداقل یک دقیقه صبر کنید بعد موتور را دوباره روشن کنید و 1-2 دقیقه صبر کنید .

2- موتوراستارت نمی زند و چراغ پشت کیلومتر نیز روشن نمی شود  :

تشخیص این وضعیت ساده است و نشانه خرابی باتری می باشد . باتری ماشین به تمامی تجهیزات و چراغ های ماشین نیرو می بخشد به ویژه هنگامی که دینام یا آلترناتور کار نکند . بنابراین اگر ماشین شما روشن نمی شود و این علائم را ندارد نشانه باتری معیوب و خراب است . توجه کنید حتی اگر دراین وضعیت که ماشینتان حتی انرژی روشن کردن یک چراغ یا موتور را ندارد ممکن است هم باتری خراب باشد هم آلترناتور . اگر خودرو استارت نمی خورد و چراغ های آن روشن نمی شود احتمالا استارتر خراب است و یا موتور دچار یک اشکال مکانیکی شده است.

3-  یک روز خوب استارت می خورد اما روز بعد خیر  :

اگر خودرو در استارت زدن مشکل دارد ممکن است ترمینال های باتری شل شده، شکسته اند ، فرسوده وآهکی شده اند و یا این که چیزی باتری را هرز می دهد و یا سیمی به جایی متصل است که نباید به آن وصل باشد .

1- ابتدا کابل های باتری را چک کنید زیرا معمولا اولین مقصر محسوب می شوند و چک کردنشان نیز آسان است.

2- از محکم بودن کابل ها اطمینان حاصل کنید. کابل ها باید محکم باشند و اصلا یک سانت نیز حرکت نکنند . همچنین از پوسیده نبودن کابل هایی که به ترمینال متصل هستند اطمینان حاصل کنید . اگرآن ها پوسیده و جداشده بودند، هر چه سریع تر تعویض کنید .

مشکل تخلیه کردن باتری توسط مواردی رایج است . چیزهایی مثل انگل ، باتری ماشین را می کند . اگر چند روز متوالی با خودروی خود کار کردید و شاهد بودید که خوب استارت می خورد اما اگر یک روز به ماشین استراحت بدهید دیگر استارت نمی خورد مشکل از این جاست که چیزی از باتری ماشین استفاده می کند . بدین منظور باید به مکانیکی یا برقکار خودرو خود مراجعه کنید و یا آمپرسنج یا ولت سنج را برداشته تا دینام یا آلترناتور ، چراغ ها ، فیوزها ، رادیو ، آلارم و سایر قطعاتی که ممکن است باتری خور شده باشند را بررسی کنید.

4- استارت زدن درهوای سرد دشوار است  :

اگربه باتری ماشین خود دقت کرده باشید جمله ای را با این عنوان ( میل لنگ سرد ) شاهد هستید . این آمپرها به موتور شما انرژی کافی جهت استارت زدن دراول صبح را می دهند . بنابراین جای تعجب نیست که یکی از علائم اولیه خرابی باتری باشد . حتما برایتان اتفاق افتاده است که صبح هنگام که سوار ماشین می شوید و پا روی پدال گاز می گذارید ، چند بار سوئیچ را می چرخانید و می بینید که موتور صدای خیلی ضعیفی دارد . همین که از سعی دوباره منصرف می شوید می بینید که ماشین روشن می شود . اگراین اتفاق 3 بار درهفته رخ دهد نشانه ی خرابی ماشین است و باید فکر تعویض آن بود. اما اگر واقعا هوای بیرون خیلی سرد است و ماشین سخت روشن می شود طبیعی است زیرا هنگامی که دمای هوا به صفر درجه ی فارنهایت برسد نه تنها بنزین به سختی تبخیر می شود و روغن یخ می زند بلکه باتری نیز نصف قدرت خود را دارا می شود بنابراین در زمستان باید کمی صبور باشید اما اگر در تابستان نیز موتور به سختی استارت بخورد باید فکر تعویض آن باشید.

5- دائما از اتصال باتری به باتری استفاده می کنید  :

یک قاعده ی کلی برای اتصال باتری-باتری وجود دارد و آن این است که :مهم نیست دلیل این امر چیست:باتری قدیمی است ، استارتر قدیمی است یا پمپ سوخت یا آلترناتور بد کار می کنند و یا شاید تمام شب چراغ های ماشین را روشن گذاشته اید ویا درماشین را محکم نبسته اید و آن قاعده این است :

اگر مجبور شدید سه بار درهفته از اتصال باتری به باتری استفاده کنید وقت آن است که باتری را تعویض کنید . حتی یک باتری خیلی خوب هم در صورت سه بار اتصال خراب می شود . این اتصال حکم شوکی برای ماشین محسوب می شود . بنابراین شوکی برای باتری محسوب شده و اگر بیش از 3 بار درهفته این امر را انجام دادید باید فکر تعویض باتری باشید.

10 روش باتری به باتری کردن برای زمانی که اگر باتری خودروی شما خراب شد 

1- ماشینی که باتری سالمی دارد را به کنار ماشینی که باتری خرابی دارد نزدیک کنید اما به یکدیگر نچسبانید . بهترین حالت آن است که آن ها را روبروی یکدیگر قراردهید . مطمئن شوید که فاصله باتری ها به اندازه ی کابل متصل باشد . فاصله مناسب 45 سانتی متر است .

2- حال که باتری هارا به یکدیگر نزدیک کردید تمام متعلقات برقی خودرو همچون فن ، بخاری ، رادیو وضبط و هر تجهیزات دیگری را خاموش کنید و سوئیچ خودرو در حالت خاموش باشد وماشین ها را به حالت ترمز پارکینگ تنظیم شده باشند .

3-  کابل ها را آماده کنید. هر کابل دارای گیره ای قرمز و مشکی است . توجه داشته باشید دو سر قرمز و مشکی کابل با یکدیگر تماسی برقرار نکنند .

4- کاپوت هردوماشین را بالا بزنید. باتری و ترمینال های آن را پیدا کنید . ترمینال ها معمولا به رنگ قرمز یا مشکی هستند و در بالای آن ها علامت منفی و مثبت قرار دارد . از پیدا کردن صحیح آن ها مطمئن شوید .

5-  درمرحله بعدی گیره کابل قرمز را به ترمینال مثبت باتری دارای مشکل وصل کنید . توجه کنید که ترمینال ها سولفاته نکرده باشند .

6- دراین مرحله گیره مثبت دیگر کابل قرمز را به ترمینال مثبت باتری سالم متصل کنید .

7-  حال به همین روش گیره کابل مشکی را به ترمینال منفی متصل کنید .

8- گیره کابل مشکی را به باتری خراب متصل نکنید در عوض آن را به قسمت فلزی رنگ نشده متصل کنید . بهتراست این قسمت فلزی رنگ نشده پیچ یا مهره باشد .

9- موتور ماشین سالم را روشن کنید و 1-2 دقیقه صبرکنید و سعی کنید ماشین باتری خراب را روشن کنید . بعضی اوقات ممکن است موتور ماشین کمی کار کند . پس از شروع کار هر دو خودرو را برای چند دقیقه درحالت کار بگذارید .

10-  برای قطع ارتباط کابل ها ابتدا از گیره های مشکی شروع کنید واجازه ندهید که آن ها با یکدیگر تماس داشته باشند.

7909467 – an auto mechanic uses a multimeter voltmeter to check the voltage level in a car battery.

علائم صد در صدی یک باتری خراب

1-  قبل از روشن شدن موتور هیچ چراغ ، گیج ، چراغ های خطر یا برق روشن نمی شوند ، هنگام روشن شدن ماشین 3 بار یا بیشترروشن می شوند و هنگام رانندگی و ترافیک به صورت ضعیف روشن می شوند .

2-  باتری ماشین به 3-5 روز یا بیشتر به اتصال باتری به باتری نیاز دارد، هنگام روشن شدن ماشین ، لوازم جانبی و چراغ ها با هر بار استارت کمرنگ می شوند و هنگام رانندگی رادیو و سایر لوازم جانبی بطور متناوب خاموش می شوند .

3-  باتری در مدت زمان 15-30 دقیقه هنگام خاموشی موتور توسط رادیو و سایر تجهیزات درحال خرابی است ، هنگام روشن شدن در هوای سرد موتور به سختی روشن می شود و هنگام رانندگی وسایل جانبی حین تردد در تپه ها یا حمل ونقل حرکت می کند .

4-  چراغ آلترناتور روبه خرابی رفته است ، هنگام روشن شدن ، قطعات خودرومختصرا تکان می خورند وهنگام رانندگی وشتاب گرفتن لوازم جانبی و لامپ ها خیلی کم چشمک می زنند .

بیشتر بدانید

همه چیز درباره راهنمای امداد خودرو سمند و سورن مالتی پلکس

آموزش صافکاری خودرو با استفاده از آب یخ (سرد) و آب جوش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.