سیستم هشدار نقطه کور خودرو چیست + سیستم ‌های بین خطوط

سیستم هشدار نقطه کور خودرو چیست + سیستم ‌های بین خطوط

یکی از مهم‌ ترین سیستم ‌های ایمنی درخودرو ها ، سیستم هشدار نقطه ‌کور است که به‌عنوان دستیار راننده به ‌منظور هدایت بهتر و پیشگیری از تصادف در زمان تغییر مسیر خودرو طراحی و در برخی مدل‌ها تعبیه شده است .

در واقع هرقدر هم که طراحان سعی می‌ کنند آینه ‌ها و شیشه‌ های خودروها را بزرگ طراحی کنند ، اما همچنان نقاط کوری برای راننده وجود دارد و برای حل این معضل مهندسان سیستمی را با نام سیستم هشدار نقطه‌ کور طراحی و تولید کرده‌ اند . استفاده از این سیستم در خودروها در سال‌ های اخیر به ‌میزان چشمگیری افزایش یافته است .

نقطه کور خودرو چیست ؟

نقطه کور خودرو شامل دو طرف کناری و عقب خودرو است که دید راننده به آن نواحی محدود است . عدم آگاهی از این نقاط به ویژه هنگام تغییر لاین می ‌تواند باعث تصادف شده و حادثه‌ ساز باشد .

دید راننده به مقدار مسافتی گفته می‌ شود که راننده می ‌تواند اشیا را ببیند و تشخیص دهد . میزان دید راننده به آب‌ و هوا و همچنین طراحی خودرو بستگی دارد . شیشه جلو ، داشبورد و ستون ‌ها روی دید راننده تاثیر می‌ گذارد .

اگر آینه های بغل خودرو در موقعیت مناسبی قرار داشته باشند ، نقطه کوری وجود نخواهد داشت که از دید راننده مخفی بماند . ولی با این وجود ظاهرا صرفا تنظیم آینه ‌ها برای حل مشکل نقطه کور کافی نیست . به این دلیل که موقعیت آینه ‌ها می ‌تواند تغییر کند و از طرفی نگاه کردن دائم به آینه ‌ها برای راننده خوشایند نیست .

اما این سیستم نیز همچون سیستم ‌های دیگر ضعف‌ هایی دارد که دراینجا به‌ سه مورد از آن ‌ها اشاره می ‌شود :

1- به ‌دلیل ضعف عملکرد سیستم CAN دربرخی خودروهای مجهز به‌ سیستم هشدار نقطه‌ کور ، کارکرد آن با خطا و اشتباه همراه بوده است .

2-  به ‌دلیل ضعف درمحل طراحی سنسورهای رادار و دوربین ، با خارج شدن سیستم از حالت کالیبره ، به ‌درستی عمل نخواهد کرد .

3- غیر فعال شدن سیستم نقطه‌ کور به ‌دلیل شرایط بد جوی . البته عموما این ضعف ‌ها در محصولات کره‌ ای بیشتر به ‌چشم می ‌خورد .

هشدار ‌های سیستم ‌های بین خطوط

زمانی که سیستم بین خطوط هشدار می‌ دهد ، راننده باید به رانندگی خود توجه کند . که این هشدار می ‌تواند به صورت‌ های مختلفی انجام شود . که شامل موارد زیر است :

1- محدودیت سرعت :

سیستم هشدار بین خطوط معمولا در سرعت حدود 45 کیلومتر بر ساعت به بالا فعال می ‌شود . در سرعت ‌های پایین به دلیل اینکه دوربین نمی ‌تواند خط‌ های کامل را ببیند ، سیستم می ‌تواند دچار اشتباه شود .

2- هشدار صوتی :

در برخی خودرو‌ ها در صورتی که از بین خطوط خارج شوید و روی خطوط حرکت کنید ، سیستم اقدام به بوق زدن می ‌کند .

3- هشدار لرزشی :

در برخی دیگر از خودرو‌ ها سیستم هشدار بین خطوط ، با لرزاندن غربیلک فرمان یا صندلی ، به راننده هشدار می ‌دهد . این نوع لرزش کاملا متفاوت از لرزش‌ های دیگر در خودرو است تا یک وقت راننده آن را با خطوط لرزش ایجاد کننده کنار جاده یا لرزش ناشی از ترمزگیری اشتباه نگیرد .

در خودرو‌هایی که به لرزاندن صندلی به راننده هشدار می‌ دهند ، لرزش می ‌تواند بسته به جهت منحرف شدن خودرو در سمت چپ یا راست صندلی ایجاد شود . به طور کلی در اکثر خودرو ‌های آسیایی از هشدار صوتی استفاده می‌ شود . ولی اروپایی ‌ها از سیستم هشدار لرزشی نیز استفاده می ‌کنند .

4- هشدار تصویری :

در این حالت تصویر و علامت هشداری در پشت آمپر به راننده نشان داده می ‌شود . معمولا این هشدار در همه خودرو ‌ها به یک شکل است و شامل نمایی از دو خط جاده است که در حالت عادی به رنگ سبز هستند .

ولی زمانی که خودرو روی خطوط حرکت کند این علامت به رنگ قرمز در می ‌آید . این نوع از هشدار به تنهایی چندان کارآمد نیست و به همین دلیل معمولا در کنار هشدار صوتی استفاده می ‌شود . در برخی خودرو ‌های جدید علامت هشدار سیستم بین خطوط در سیستم هداپ دیسپلی نیز کار گذاشته می‌ شود . در برخی نیز خودرو ‌ها می ‌توان سطح صدای این سیستم را تنظیم کرد تا به این ترتیب آرامش سرنشینان به هم نخورد .

سیستم هشدار نقطه کور خودرو چیست ؟

خودرو سازان برای حل مسئله نقطه کور و افزایش میزان ایمنی خودرو و حفظ جان سرنشینان و همین‌ طور عابران پیاده ، موتور سواران ، دوچرخه ‌سواران و جلوگیری از تصادف با دیگر خودروها ، از فناوری کمک گرفتند و سیستم‌ های هشدار نقطه کور را در محصولاتشان به کار بردند .

سیستم‌ های هشدار نقطه کور از دوربین ، رادار و سنسور هایی در خودرو استفاده می کند تا خودروها و موانعی را که در کنار و یا عقب خودرو قرار دارند ، شناسایی کند و تشخیص دهد . اگر خودرو و مانعی توسط سیستم هشدار نقطه کور شناسایی شود ، سیگنال و علامتی روی آینه ‌های بغل به نمایش می ‌گذارد .

بعضی از سیستم‌ های هشدار نقطه کور دارای هشدار چرخش هستند و وقتی هنگام عوض کردن لاین و یا چرخش به چپ و یا راست ، خودرویی در نقطه کور وجود داشته باشد ، به راننده هشدار می ‌دهد .

آشنایی با سیستم هشدار دهنده انحراف از مسیر و نقطه کور در خودرو

احتمالا همه شما با این صحنه آشنا هستید . وقتی قصد دارید تا هنگام رانندگی در بزرگراه و یا خیابان لاین خود را عوض کنید و متوجه ماشینی که از لاین بغل به شما نزدیک می ‌شود نیستید . بسیاری مواقع این صحنه با یک بوق ناخوشایند از سوی راننده بغل خاتمه می‌ یابد . در سیستم هشداره دهنده ‌ی نقطه ‌ی کور ، سنسور‌ها و دوربین ‌های کار گذاشته در بدنه با بررسی اطراف خودرو ، وجود خودرو‌های دیگر در نقاط کور راننده را اعلام می‌ کنند .

نقاط کور خودرو شامل دو طرف و عقب خودرو است که دید راننده به آن نواحی محدود است . عدم آگاهی از این نقاط به ویژه در هنگام تغییر لاین می‌ تواند حادثه ساز بوده و راننده را در معرض تصادف قرار دهد . در واقع اگر آینه‌ های بغل خودرو در موقعیت مناسبی قرار داشته باشند هیچ گونه نقطه کوری وجود نخواهد داشت که از دید راننده مخفی بماند . ولی با این وجود ظاهرا صرفا تنظیم آینه‌ ها برای حل مساله نقاط کور کافی نیست . زیرا موقعیت آینه ‌ها بسیاری مواقع تغییر می ‌کند و از طرفی نگاه کردن دائم به آینه‌ ها برای راننده خوشایند نیست ، چون بسیاری مواقع خطری وجود ندارد .

با توجه به اهمیت این موضوع ، خودروسازان و شرکت ‌های فعال در حوزه ایمنی خودرو سیستم ‌هایی با عنوان سیستم‌ های پایش و تشخیص نقاط کور خودرو را توسعه داده اند . این سیستم‌ ها همانند سایر سیستم ‌های کمک راننده تعدادی سنسور را برای اخذ داده از نقاط کور خودرو بکار می‌ گیرند . داده ‌های اخذ شده برای تشخیص هرگونه عارضه از جمله وسایل نقلیه ، عابر ، موتور سیکلت و در مواردی حتی اشیا و موانع به پردازنده مرکزی فرستاده می ‌شود . الگوریتم ‌های تشخیص عارضه در صورت تشخیص موارد ذکر شده در نقطه کور ، با رویه‌ های مختلف راننده را آگاه می ‌کنند .

از جمله محصولات برجسته در حوزه تشخیص نقاط کور می ‌توان سیستم BLIS  ( سیستم اطلاعات نقاط کور ) شرکت ولوو را نام برد . این سیستم برای اولین بار بر روی ولوو سدان S8 نصب شد . این سیستم اطلاعات دو سنسور رادار را بر روی گوشه‌ های عقب سپر خودرو دریافت کرده عیب آن : سیستم‌ های مختلف پایش نقاط کور شاید صرفا دو طرف خودرو را پوشش دهد و یا با استفاده از چندین سنسور عقب و گوشه‌ های سپر را نیز بپوشاند . استفاده از چند نوع سنسور دقت بیشتری به دست می ‌دهد ، ولی هزینه آن بالاتر است ولی در صورت وجود وسایل در نقاط کور به راننده هشدار می‌ دهد .

آمار دقیقی از تصادفات رانندگی ناشی از عدم آگاهی از نقاط کور وجود ندارد ، ولی طبق آمار حوادث رانندگی حدود 22 درصد از تصادفات رانندگی به دلیل انحراف به چپ اتفاق می ‌افتد . انحراف به چپ می ‌تواند در حالت حواس پرتی و ناخواسته باشد و یا به صورت عمدی که در هر دو حالت احتمال تصادف با خودرو‌های موجود در نقاط کور ماشین وجود دارد . بخشی از این تصادفات نیز مربوط به برخورد با وسایل جلوی ماشین خواهد بود ؛ بنابراین بخش قابل توجهی از تصادفات رانندگی را می‌ توان به نقط کور و خطر‌های آن نسبت داد .

عملکردسیستم :

هریک ازسنسور‌های زیرسپر دارای یک جفت منتشر کننده(EMITTER)  برای ارسال امواج نوری و یک جفت گیرنده (RECEIVER) برای دریافت اشعه‌ های ساطع شده می ‌باشند . EMITTER اشعه را به طرف زمین ارسال می‌ کند و RECEIVER امواج منعکس شده از زمین را دریافت می ‌کند .

امواج دریافتی رنگ سیاه ( آسفالت ) با امواج دریافتی رنگ سفید ( خط کشی ) تفاوت داشته و این اختلاف به ECU گزارش می ‌شود . در این هنگام ECU به ویبراتور ( عملگر ) چپ یا راست بسته به منبع ارسال اطلاعات مربوطه دستور فعال شدن را صادر می‌ نماید ، طبیعی است که راننده نیزعکس العمل مخالف از خود بروز داده و خودرو را به مسیر اولیه هدایت نماید . تازمانی که اطلاعات دریافتی ازسنسور‌ها مبنی برحرکت روی خطوط جاده باشد لرزش صندلی بصورت متناوب ( خاموش – قدرت کم – حداکثر قدرت ) کار می ‌کند .

برای مینیمم نمودن خطا و توانایی بیشتر در آشکار سازی فلش ‌ها و خطوط پیوسته ، 60% آشکار سازی توسط سنسور یک ، 30% توسط سنسور دو و 10% توسط سنسور سه در هر سمت چپ یا راست انجام می ‌پذیرد .

قابل ذکر است که این سیستم در برف غیر فعال است . همچنین باران‌ های سنگین یا گل و لجن در لوله‌ های سنسور‌ها می ‌تواند ایجاد اشکال در عملکرد سنسور‌ها کند .

آیا رادار بین خطوط صد درصد قابل اطمینان است ؟

هیچ سیستمی کاملا بی نقص نیست . سیستم هشدار بین خطوط نیز در هوای بارانی یا برفی دچار خطا شده و معمولا به طور خودکار غیر فعال می‌ شود .

البته راننده از غیر فعال شدن این سیستم مطلع خواهد شد . همچنین اگر جاده ‌ای فاقد خط کشی باشد نیز سیستم هشدار بین خطوط خاموش می ‌شود .

در خروجی بزرگراه ‌ها نیز با توجه به قطع شدن خط کشی‌ ها این سیستم باید به تنها یک سمت لاین اتکا کند و این می ‌تواند دقت آن را کاهش دهد . با این وجود این سیستم همچنان برای رانندگانی که دید خوبی ندارند ، بسیار کارآمد و مفید است

سیستم هشدار نقطه کور چطور کار می‌ کند ؟

این سیستم از سنسورهای راداری استفاده می‌ کند که در هر دو طرف خودرو و نزدیک به عقب خودرو قرار گرفته است . هنگامی که خودرویی در نقطه کور خودرو شما تشخیص داده شود ، علامتی روی آینه بغل ظاهر می ‌شود .

همچنین این سیستم در زمانی که می ‌خواهید خودرویتان را از پارک دربیاورید نیز کاربرد دارد و اگر خودرویی از به خودروی شما نزدیک شود ، هشدار می ‌دهد . در این هنگام علامت چشمک ‌زنی روی آینه بغل خودرو نمایش داده می‌ شود و همچنین به ‌صورتی صوتی نیز هشدار داده می‌ شود .

این سنسورها امواج را ارسال می‌ کنند و سپس امواج برگشتی را دریافت می‌ کنند و بدین شکل موانع و یا خودروهایی را که در نقطه کور قرار دارند ، شناسایی می ‌کنند . همچنین این سنسورها توانایی تشخیص رنگ سیاه آسفالت و رنگ سفید خط ‌کشی‌ های خیابان را نیز دارند .

خودرو

نکات استفاده از هشدار نقطه کور

1- سنسورهای هشدار نقطه کور را آلودگی ، گل و لای و برف پاک کنید .

2- دفترچه راهنمای سیستم بخوانید تا با نوع هشدارها و علائم آشنا شوید .

3- هشدار نقطه کور برای استفاده در بزرگراه‌ ها و سرعت مجاز رانندگی در بزرگراه‌ ها طراحی شده است . هشدار نقطه کور ممکن است در سرعت‌ های پایین و یا سرعت ‌های خیلی زیاد خوب کار نکند .

4- بعضی از سیستم‌ های هشدار نقطه کور نمی ‌توانند موتور سیکلت ‌ها ، دوچرخه‌ سوار ها و عابران پیاده را تشخیص دهند . به همین دلیل همیشه باید در هنگام پیچیدن و یا تغییر لاین به اطراف نگاه کنید .

بیشتر بدانید

استفاده خودرو ها از ستاره ایمنی + دلیل ساده نبودن ستاره ایمنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.