شیم گیری چیست و چه زمانی باید انجام شود؟

شیم گیری چیست و چه زمانی باید انجام شود؟

ما در این نوشته راجع به شیم گیری صحبت خواهیم کرد. در تنظیم موتور عمل قیلر گیری به عنوان حساس ترین مرحله  کار شناخته می شود . به نحوی که با انجام صحیح و دقیق در شرایط کارکرد موتور به شکل محسوس بهبود حاصل می شود . افزایش راندمان و کاهش مصرف سوخت و کاهش تکثیر گاز های آلاینده از جمله مواردی می باشد که با انجام درست فیلر گیری حاصل می گردد .

در صورت استفاده از قطعات با دقت ابعادی نامناسب ، شرایط فیلر گیری دقیق نخواهد بود و چنانچه از قطعاتی با جنس نامرغوب استفاده می شود به علت تنش های حرارتی بالا و اعمال ضربات متعددی بعد از مدتی محل تماس سابق سوپاپ قطعه نشست کرده و خودرو از شرایط فیلر گیری مناسب خارج می شود . این ماشین حساسیت بسیار زیادی رو قطعات و اثر مثبت آن عمل خواهد کرد و باعث کاهش صدای موتور می شود . شیم گیری باعث می شود که صدا های نامطلوب سوپاپ ها را کاهش می دهد و همچنیت راندمان و قدرت موتور ، افزایش مصرف سوخت از نشانه های تنظیم نبوذن شرایط عملکرد سوپاپ ها می باشد .

شیم گیری

طریقه صحیح شیم گیری 405

دوتا سوال در مورد شیم گیری 405 وجود دارد که به شما کمک خواهد کرد .

1- شیم سوپاپ دود روی ماشین 2.405 و فیلر 30 ، حالا برای سوپاپ دود که به فیلر 40 تعریف شده چه شیمی برای تنظیمش لازم می باشد ؟

برای شیم گیری هر 8 سوپاپ لازمه جدولی تهیه می کنیم و ابتدا فیلر تمام سوپاپ ها را اندازه گیری می کنیم و بعد داخل جدول جای می دهیم . سپس میل سوپاپ را باز می کنیم و با میکرومتر تمام شیم ها را اندازه می گیریم و در ردیف فیلر مخصوص می گذاریم . این جدول به ما کمک بسیار زیادی می کند و باعث می شود که شیم ها را چگونه بگذاریم و همچنین چقد شیم استفاده کنیم .

سوپاپ تسمه تایم شامل موارد زیر می باشد :

1- دود

2- هوا سیلندر یک / هوا

3- دود سیلندر 2 / دود

4- هوا سیلندر 3 /  هوا

5- دود سیلندر 4

2- شیم سوپاپ بنزین روی ماشین 2.25 و فیلر 50 ، چرا برای سوپاپ بنزین باید از فیلر 20 استفاده کرد ، دلیل آن چیست محاسبه آن چگونه است ؟

فیلر موجود رو از فیلر استاندارد کم می کنیم که عدد به دست آمده 30 می شود و آن عدد هم منفی می باشد و همچنین باید فیلر کم شود یعنی این گونه که شیم اضافه شود و از فیلر کم شود .

فیلر گیری : ایجاد لختی بین اسبک و سوپاپ ها در متور های I شکل و ایجاد لقی بین تایپت و سوپاپ های موتور که شکل آن L می باشد .

حالت قیچی تئوری :

به این حالت که هر دو سوپاپ باز می باشد و درجه آن 16 می باشد و بیشتر از این درجه نمی شود .

حالت قیچی عملی : به انتهای سوپاپ دود بسته شده است و در ابتدای باز شدن گاز فیلتر گیری برای انبساط سوپاپ ها در گرمای موتور صورت می گیرد که سوپاپ دود بیشتر لقی دارد و گاز کمتر از دود لقی دارد و هنگام فیلتر گیری با سیلندر تراکم دارد .

فیلر گیری :

به دلیل انبساط سوپاپ ها در زمان گرم شدن موتور باید بین انتهای سوپاپ ها و اسبک ها در موتور می باشد . برای تنظیم این لقی ابتدا باید سوپاپ های سیلندر مورد نظر را در حالت تراکم قرار دارد و سپس این لقی را اندازه بگیرید ( اندازه گیری بسیار مهم می باشد . ) . بنابراین در هنگام سرد بودن موتور مقدار لقی سوپاپ دود باید بیشتر در نظر گرفته شود ولی در حالت گرم بودن که سوپاپ ها به انبساط خود می رسد و آن موقع مقدار آن یکسان می باشد .

جا شمعی :

شمع را از جای خود بیرون بی آورید و جا شمعی را تمیز کنید و زمانی که خواستید آن را قرار دهید ، و زمانی که قرار می دهید باید آن را فشار بدهید تا تراکم آن کم باشد و بعد مدادی را در داخل پیستون قرار دهید . زمانی که مداد به بالاترین نقطه رسید ، و خواست که جهت بگیرد ، موتور شروع به گردش می کند و عمل فیلتر گیری را انجام می دهیم .

فیلتر تابستان و زمستان چیست ؟

فیلتر گیری تابستان و زمستان از از قدیم بوده و بین رانندگان و تعمیر کاران رایج می باشد . این عمل اشتباه می باشد و همانند باز کردن ترموستات در فصل تابستان از مقایسه موتور با انسان در شرایط گرما و سرما سر چشمه می گیرد . موتور اتومبیل به دلیل بودن ترموستات در تابستان و زمستان در دمای ثابت باقی می ماند و عوض کردن آن باعث میزان خلاصی سوپاپ در فصول مختلف امری غلط محسوب می شود . و یک بار باید فیلتری کنید .

چه زمانی باید فیلتر گیری انجام شود ؟

در گذشته و بخاطر استفاده از آلیاژ های نه چندان مرغوب در نشیمن گاه سوپاپ مانند انگشتی و میل تایپیت ،  فیلتر گیری دوره ای انجام می شد . در صورت باز شدن سر سیلندر و تعویض سوپاپ ها بهتر است علاوه بر فیلتر گیری اولیه که بعد از تعمیر انجام می شود ، خلاص سوپاپ ها باید فیلتر گیری دوباره انجام شود و حتما برای فیلتر گیری را متخصص و یا تعمیر کار انجام دهد . در اتومبیل های امروزی ، علاوه بر حذف بسیاری از متعلقات سوپاپ ، در ساخت قطعات سر سیلندر از آلیاژ های بادوام استفاده می شود و عمر آن طولانی می باشد .

فیلتر یعنی چه ؟

فیلتر نام ابزاری می باشد که برای فیلتر گیری ماشین استفاده می شود و باعث بهتر شدن موتور ماشین و دیگر تجهیزات ماشین می باشد . فیلر از تیغه های فولادی با قطره های مختلف درست شده است . این فیلتر ها دارای 20 تیغه می باشد که این تیغه ها بسیار نازک می باشد که قطر آن ها 0.05 است . و همچنین اکثر این تیغه ها 1 میلی متر هم می باشد . بستگی دارد برای فیلتر کردن باید از چه فیلتری استفاده شود .

اگر فیلر سوپاپ ها شل شود باعث چه چیزی می شود ؟

اگر فیلر سوگاگ ها شل شود ، باعث به وجود آمدن صدا زیاد در موتور می شود که باعث اذیت شدن راننده و سرنشین ها می شود . و این صدای آزار دهنده ( چیک چیک چیک ) می باشد . اگر فیلر سوپاپ شل شود و صدای آن بلند شود باعث می شود که راندمان موتور کم شود و عمر سوپاپ ها هم پایین آید ولی آن موقع است که باید سوپاپ را عوض کرده و موتور را تعمیر کنید و هزینه سنگینی روی دست شما گذاشته می شود . و همچنین سوپاپ ها در ماشین های مختلف فرق دارد و همچنین محل قرار گیری آن هم فرق می کند .

علائم فیلر گیری خوب چه می تواند باشد ؟

اکثر تعمیر کاران بدون اینکه به استاندارد ها دقت کنند ، برای ماشین ها از دو و یا فیلتر استقاده می کند که این کار به موتور ماشین آسیب جدی وارد می کنند و همچنین باعث گذاشتن خرج های سنگین می شود . پس بهتر است به تعمیر کار خود بگویید که طبق استاندارد عمل کند و غیر از آن کاری را انجام ندهد . و در اکثر مواقع آن ها به دما و تایم فیلر گیری نمی کنند و این کار هم به موتور ماشین آسیب وارد می کند ، پس بهتر از ماشین خود را پیش تعمیر کار مطمعن و کار بلد ببرید .

اهمیت فیلتر گیری ماشین چقدر می باشد ؟

در یک موتور چهار زمانه دقیق باز و بسته شدن سوپاپ بسیار مهم است و تاثیری زیادی روی موتور و راندمان موتور دارد . خلاصی سوپاپ باعث می شود که سوپاپ هنگام بسته شدن مخصوصا در دور بالا کاملا در جای خود قرار گرفته است و از صدرت خروج که حاصل از نیروی احتراق به خارج از مخفظه احتراق جلو گیری می کند و نمی گذارد که به موتور و راندمان موتور آسیب برسد . در صورت کم بودن خلاصی یا سفت بودن سوپاپ ها مقداری از فشار حاصل احتراق به بیرون راه پیدا کرده و موجب داغ کردن موتور در سر بالایی ها می شود و شما رانندگی راحت تری خواهید داشت .

شیم گیری

نکاتی که باید در موقع فیلتر گیری موتور به آن دقت کرد ؟

1- آماده مردن فیلر با شناخت نوع ماشین و تبدیل فیلر

2- شناخت احتراق سیلندر های مورد نظر برای فیلر گیری از راه های مختلف

3- این مقدار لقی و فاصله مجازی که باید برای سوپاپ های با فیلر میزان کنیم بدست آورده باشیم .

4- این مقدار لقی بسته به دستور کارخانه باید در حالت سرد یا گرم برای فیلر گیری موتور ماشین بسیار ضروری و مهم می باشد .

5- شناخت سوپاپ ها برای شیم گیری

انواع سوپاپ

1- مکش

2- تراکم

3- احتراق ( کار )

4- تخلیه

پیشرانه به منظور تولید نیرو نیاز به هوا دارد که این هوا باعث سوخت و ساز موتور و ماشین می شود . که این سوخت ساز باعث حاصل انفجار مخلوط این دو در محفظه احتراق ( کار ) یا همان سیلندر ، تبدیل به انرژی جنبشی می شود .

سوپاپ قطعی به شکل قارچ می باشد که در ماشین ها قرار دارد و بودن آن ها بسیار مهم می باسد و اگر نباشد باعث رسیدن آسیب های جدی می شود . این سوپاپ از پولک و ساقه تشکیل شده است که وظیفه آن سوخت و ساز می باشد همچنین به موتور ماشین کمک بسیار زیادی می کند و نمی گذارد به موتور و سیستم های دیگر ماشین آسیب جدی وارد شود . به سوپاپ ورودی هوا گفته می شود و به بنزین سوپاپ گاز می گویند ، که بودن این دو یعنی سوپاپ ورودی و بنزین سوپاپ گاز مهم می باشد .

باید گفت که این سوپاپ ها توسط میل بادامک که به نحوی به میل لنگ خودرو وصل می باشد ، باز و بسته می شود و باعث کار کردن موتور و دیگر سیستم ها می شود .

تفاوت موتور 8 سوپاپه و 16 سوپاپه چه می تواند باشد ؟

هر دو سوپاپ یعنی 8 سوپاپه و 16 سوپاپه خوب می باشد و کمک بسیار زیادی به موتور ماشین خواهد کرد . در گذشته ماشین ها دارای سیلندر موتور بودند که این سیلندر ها مجهز یه سوپاپ گاز و سوپاپ دود بود ، که به ماشین و موتور ماشین کمک بسیار زیادی می کرد . امروز در ماشین ها هر سیلندر دارای 2 سوپاپ گاز و 2 سوپاپ دود می باشد که این سوپاپ ها کمک بسیار فراوانی به ماشین و موتور می کند و باعث عملکرد بسیار خوب ماشین می شود .

دلیل ریپ زدن ماشین چه می تواند باشد ؟

1- وقتی در همه شرایط موتور ریپ می زند :

اول اینکه ریپ زدن یعنی شل شدن سوپاپه که باید آن فیلر گیری شود . اگر یه ماه و یا دو ماه ماشین شما  ریپ زد ، یعنی اینکه سوپاپ ماشین شل شده است و باید آن را درست و فیلر گیری کنید . این ریپ زدن همراه با صدا های آزار دهنده می باشد که باعث اذیت شدن راننده می شود . زمانی که ماشین و یا موتور شما از خود صدا داد ، حتما آن را پیش تعمیر کار ببرید و از او بخواهید که ماشین شما را چک کند و اگر مشکلی داشت آن را درست کند .

2- وقتی در زمان کار با ماشین ، موتور خوب کار نمی کند و ضربه می زند :

محفظه های احتراق موتور آلوده می شود . زمانی که این مشکل پیش می آید ، باید موتور خود را تمیز کنید .

دمای موتور بسیار مهم است که اگر بالا باشد ، باعث داغ شدن موتور می شود و باعث آسیب رسیدن جدی به موتور می شود که باید آن موقع سیستم خنک کننده را چک کرده و از آن استفاده کنید .

3- وقتی در سرعت بالا موتور شما ریپ بزند :

وقتی در سرعت بالا خودرو شما ریپ می زند ، علت آن پلاتین سوخت می باشد که می توانید آن را بررسی کنید و بعد آن را تعمیر کنید . فاصله دهانه پلاتین تنظیم نیست که می توانید با استفاده از فیلر آن را اندازه کنید .

شیم گیری

بیشتر بخوانید:

بررسی کامل مشخصات فنی و معرفی هیوندا اکسنت

بررسی کامل مشخصات فنی و معرفی هیوندا i10

بررسی کامل مشخصات فنی و معرفی سراتو کوپه 2012

منع: کارستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.