علت زیاد گاز خوردن خودرو چیست + وظیفه دریچه گاز در خودرو

علت زیاد گاز خوردن خودرو چیست + وظیفه دریچه گاز در خودرو

علت زیاد گاز خوردن خودرو چیست (7)

نواقص فنی که باعث گاز خوردن و بالارفتن دور موتور خودرو می شود:

۱- استپر موتور

۲- سنسور دریچه گاز (در صورت وجود)

۳- مپ سنسور(سنسور فشار هوای ورودی)

۴- ایراد سیم و پدال و دریچه گاز

۵- سیستم ورودی هوا و منیفولد (نشتی هوا از هوزینگ دریچه گاز)

۶- سنسور دور موتور

۷-ECU موتور (ایپرام یا فلش برنامه ریزی شود)

۸ – انژکتورها و غیره

۹- ممکن است در اثر شستشوی موتور و یا بارندگی به بعضی از سنسورها مانند کیلومتر آب رسیده باشد و باعث کارکرد نامنظم و بهم ریختگی‌ ای سی یو شود، معمولاً با فلش رفع عیب می‌شود.

همانطور که در مقدمه اشاره شد یکی از مهم‌ترین مسائلی که رانندگان با آن رو به رو هستند سوالات مربوط به تنظیم موتور است در ادامه توضیح می‌دهیم که تنظیم موتور خودرو باید چه زمانی انجام شود و علائمی که خودروی شما در زمان نیاز به تنظیم موتور نشان می‌دهد را شرح می‌دهیم.

علت زیاد گاز خوردن خودرو چیست

دلیل خود به خود گاز خوردن خودروی انژکتوری، هوا کشیدن موتور خودرو از قسمت منیفولد، دریچه گاز و یا اختلال در کار سنسورها است. در این مطلب قطعات مشکوک به خرابی را برای شما نام میبریم و راه تست کردن آن را هم برای شما توضیح خواهیم داد.

استپر موتور

استپر موتور شیر برقی است که بر روی دریچه گاز بسته میشود. این قطعه به فرمان کامپیوتر مسیر هوا را باز و بسته میکند تا در حالت های مختلف که هوا باید بیشتر و یا کمتر وارد موتور شود، هوا تنظیم شود و دور موتور به عدد ایده آل نزدیک شود. این عدد تقریبا ۸۵۰ دور در دقیقه برای خودروهای پراید و پژو و عدد ۷۵۰ در خودروی ال ۹۰ و ۲۰۶ است.

برای تست استپر هواکش را باز کنید دست خود را روی ورودی دریچه گاز بگذارید. اگر خودرو خاموش شد استپر سالم است اگر خودرو روشن ماند استپر خراب است. یک راه دیگر تست استپر این است که استپر را باز کنید ولی سوکت وصل بماند انگشت شست خود را روی نوک استپر نگهدارید. سوئیچ را باز کنید اگر بدون مشکل استپر باز و بسته شد سالم است ولی اگر کوچکترین گیری داشت خراب است.

سنسور دریچه گاز

سنسور دریچه گاز بر روی دریچه گاز و معمولا پایین استپر بسته میشود. وقتی سنسور دریچه گاز خراب باشد، زاویه ی دریچه گاز را اشتباه تشخیص میدهد و گاز میخورد. برای تست این قطعه وقتی خودرو در حال گاز خوردن است سوکت سنسور درچه گاز را بکشید، اگر خودرو از گاز خوردن افتاد و خودرو درست شد، سنسور خراب است، ولی اگر باز هم گاز خورد به مرحله ی بعد میرویم.

هوا کشیدن دریچه گاز و منیفولد

یک بطری آب کوچک بردارید و در بطری را سوراخ کنید. سعی کنید سوراخ کوچک باشد. بطری را سمت دریچه گاز و منیفولد ببرید و با دقت تمام محل های اتصال را آب بریزید. هرجا که دیدید با ریختن آب خودرو رو به خانوشی میرود، از آنجا موتور هوا میکشد.

اگر مشکلتان حل نشد بهم ریختن برنامه ی ECU دلیل گاز خوردن خودرو است

اگر تمام این کارها را انجام دادید و نتیجه نگرفتید باید به تعمیرگاه مراجعه کنید و برنامه ی خودرو را با دستگاه مخصوص ریست کنید. معمولا خودروهای با ECU زیمنس با هربار خرابی استپر نیاز به ریست است.

آشنایی با دریچه گاز در خودرو

محصول دریچه هوا (دریچه گاز) درواقع پس ازانژکتوری شدن سیستم احتراقی خودروها بوجود آمد ووظیفه اصلی آن تنظیم میزان هوای ورودی به محفظه احتراق میباشد.درحال حاضر دونوع مکانیکی و الکترونیکی ازاین محصول برروی موتورها بسته به نوع خودرو نصب میگردد.

علت زیاد گاز خوردن خودرو چیست (1)

در دریچه هوای مکانیکی، اهرم گاز درواقع توسط سیم گاز به پدال زیر پای راننده متصل است وبا فشار روی پدال گاز، صفحه گازدریچه هوا نیز به همان میزان بازشده وهوای بیشتری رابرای سیلندرها ارسال میکند. دراین حال سنسور موقعیت صفحه گاز با تغییر زاویه حرکت صفحه گاز و با ارسال پالسهای ولتاژی به ECU اطلاع میدهد که موتور نیاز به بنزین بیشتری دارد. بنابرین ECU به انژکتورها فرمان میدهد که مدت زمان بیشتری باز مانده و سوخت بیشتری پاشش نمایند ودرنتیجه خودرو با سرعت بیشتری حرکت مینماید.

دردریچه هوای الکترونیکی موضوع بصورت دیگری انجام میپذیرد. در خودروهای مجهز به این نوع دریچه هوا، بجای پدال معمولی وسیم گاز، یک نوع پدال الکترونیکی مجهز به پتانسیومتر وجود دارد که هنگامی که پای راننده برروی آن فشار داده میشود، باعث میگردد تا پتانسیومترمربوطه ولتاژی به ECU ارسال نموده واعلام دارد که خودرو نیاز به هوا وسوخت بیشتر برای سرعت افزون تر دارد.

بنابرین ECU به دریچه هوای الکترونیکی که به یک موتور جریان مستقیم (DC Motor) مجهزاست، فرمان میدهد تا صفحه گاز دریچه هوا را به میزان معینی باز کند تا هوای بیشتری به سیلندرها برسد وبه موازات به انژکتورها نیز فرمان داده میشود که مدت زمان بیشتری سوخت پاشش نمایند.

دریچه هوای مکانیکی

علت زیاد گاز خوردن خودرو چیست (2)

نکات مهم دراستفاده ازدریچه هوای مکانیکی:

ازجمله موارد مهم استفاده صحیح از این قطعه، توجه ویژه به قطعات حساس این مجموعه مثل شیرموتوری وپتانسیومتر میباشد. برای حل مشکلات این نوع قطعات میبایست قبل از هرچیز با وظایف آنها آشنا شویم:

شیرموتوری (استپرموتور):

شیرموتوری که تعمیر کاران به آن استپ موتور یا استپر موتور هم می گویند، برای کنترل دور آرام موتور خودرو مورد استفاده قرار می گیرد. مسیر هوای موتور دارای یک دریچه هوا است که صفحه گاز آن بوسیله یک کابل و فنر باز و بسته می شود( با کابل باز شده و با فنر بسته می شود).

این دریچه هوا ازطریق محور خود به مقاومتی متغییر بنام پتانسیومتر یا سنسور موقعیت صفحه گاز متصل میشود وبا مکانیزم مقاومت متغیر موقعیت صفحه گاز در دریچه هوا رابه ECU اطلاع میدهد.

وقتی که پدال گاز را رها می کنید، این دریچه بسته می شود و پتانسیومتر به ECU اطلاع می دهد که دریچه بسته است و هوای مورد نیاز باید از طریق مسیری موازی تامین شود که این مسیر را استپرموتورکه یک عملگر است کنترل می کند. این همان مسیری است که هوای موتور خودرو را در دور در جا یا دور آرام تامین می کند.

وظایف شیرموتوری(استپر موتور) در خودرو:ایجاد حالت ساسات درحالت سرد بودن موتور

کمک به تنظیم نسبت سوخت وهوای دور آرام وتثبیت دورهای ناپایدار موتور

تنظیم دور آرام درزمان گرفتن باراضافی از موتور(کولر-پمپ هیدرولیک و…)

جلوگیری از بسته شدن سریع مسیر هوا به هنگام تعویض دنده یا زمانی که پا را از روی پدال گاز ناگهان برمیداریم.

نکته گاهی اوقات وجود معایبی در موتور، عوارضی همچون برگشت دود به محفظه منیفولد هوا(Back Fire) وبالطبع دریچه هوا دارد که باعث ایجاد دوده درمحل آببندی نوک شیرموتوری شده ونمیگذارد قطعه درمحل خود آببند شود.

در مواردی این گرد وغبار یا دوده وارد موتور الکتریکی شیرموتوری شده وباعث گریپاژ کردن آن میشود. بنابرین میبایست به محض مشاهده علائمی همچون موارد ذیل به تعمیرکار مراجعه ونسبت به بررسی ورفع عیب قطعه بپردازیم:

سرعت دور درجای خودرو، کم است وگویی ساسات خوب کار نمیکند.

وقتی موتور گرم میشود دوربالا میرود وحتی ممکن است به ۲۰۰۰ دور در دقیقه هم برسد.

نوسان دور موتور درحالت درجا کارکردن که معمولا با لرزش همراه است.

خاموش شدن خودرو به خصوص هنگام رها کردن ناگهانی پدال گاز

کاهش دور موتور به میزان قابل توجه به هنگام روشن شدن کولردردور آرام

گاز خوردن بی دلیل خودرو پس از روشن کردن موتور

نکته معمولا به هنگام خرابی این قطعه چراغ چک خودرو روشن میشود.

نحوه نگهداری وتمیز نمودن شیرموتوری :

در صورت سقوط شیرموتوری و برخورد آن با زمین و یا هرگونه ضربه فیزیکی دیگر بر روی محورآن، استفاده از آن شیرموتوری به هیچ عنوان مجاز نمی باشد.

لازم بذکر است محل آببندی نوک شیرموتوری دربدنه دریچه هوا را (نشیمنگاه ) که آلوده به دوده شده باشد، میتوان با مواد خاص شستشو، تمیزوخشک نمود.

علت زیاد گاز خوردن خودرو چیست (5)

شستشوی شیرموتوری با بنزین یا هر نوع حلال یا ماده شستشوی دیگر مجاز نمی باشد، زیرا ماده روانکاری شفت شیرموتوری در اثر شستشو با حلال از بین رفته و یا اینکه دوده یا ذرات دیگر به داخل روتور شیرموتوری نفوذ کرده و در فاصله کوتاهی شیرموتوری از کار خواهد افتاد.

علت زیاد گاز خوردن خودرو چیست (6)

ابتدا ذکر این نکته بسیارمهم است که این قطعه قابلیت تعمیر نداشته ومحور این قطعه به هیچوجه نباید تحت فشار، کشش ویا چرخش قرار گیرد، زیرا این کار باعث بروز صدمات جدی ودائمی به قطعه خواهد شد وبرای تمیز نمودن آن صرفا میتوان آن را با روش ذیل انجام داد:
در صورتی که دوده بیش از حد بر روی نوک شیرموتوری و نشیمنگاه آن در بدنه دریچه هوا جمع شده باشد، توسط یک پارچه تمیز بدون پرز بطوری که هیچگونه نیروی چرخشی و فشاری به محور شیرموتوری اعمال نگردد ، آن را تمیز می کنیم.

علت زیاد گاز خوردن خودرو چیست (4)

پتانسیومتر(سنسور موقعیت صفحه گاز):

همانطوریکه در قسمت بالا توضیح داده شد این قطعه در واقع یک مقاومت متغیر است که با باز شدن صفحه گاز مقاومتش تغییر می کند. این سنسور موقعیت، چرخش صفحه گازدردریچه هوا را از طریق تبدیل تغییر مقاومت الکتریکی به ولتاژ به ECU اطلاع میدهد تا ECU بتواند با توجه به شرایط لحظه ای موتورفرمانهای لازم را برای عملگرها صادر نماید.
پتانسیومتر هم همچون شیرموتوری قطعه ای است که قابل تعمیر نبوده وهنگام نصب روی بدنه ومحور دریچه گاز درکارخانه، میبایست بلحاظ عدم نشتی وبازه عملکرد ولتاژی تست گردد، زیرا هرگونه اشکال درارسال ولتاژ به ECU موجب اخلال درکارکرد موتور میشود.

علائم خرابی پتانسیومتر:

شناخته شده ترین علامت سنسور TPS معیوب یا سنسوری که تنظیم نباشد، تاخیر یا عدم شتابگیری یکنواخت (به اصطلاح دل دل زدن) است. در این حالت مخلوط هوا و سوخت رقیق می شود زیرا ECU سیگنال درستی دریافت نمی کند که به آن بگوید هنگام باز شدن صفحه گاز، بنزین را زیاد کند.

در چنین شرایطی (خرابی سنسور موقعیت) سنسور اکسیژن سرانجام اطلاعات لازم را برای ECU می فرستد اما چون این ارسال به اندازه کافی سریع نیست، نمی تواند جلوی شتابگیری غیر یکنواخت را بگیرد. معمولا سنسورهای TPS بیشترین فرسودگی را در حالت باز بودن صفحه گاز پس دور آیدل تجربه می کنند زیرا دراکثر شرایط رانندگی موقعیت صفحه گاز در حالت فوق است.

سنسور معیوب ممکن است موجب رد کردن یا نشان ندادن اطلاعات هنگام باز شدن صفحه گاز شود. این امر موجب قطع ارسال اطلاعات به ECU به صورت لحظه ای می شود که چنانچه ذکر شد، باعث عدم غنی سازی به موقع مخلوط هوا و سوخت و تاخیر در شتابگیری می شود.

اگر سنسور TPS شل باشد، ممکن است سیگنال غلط بفرستد و ECU را در باز شدن و بسته شدن صفحه گاز به اشتباه بیاندازد. نتیجه آن نوسان موتور در دور درجا و تاخیر در دور گرفتن موتور است.

اگر سنسور TPS اتصالی کند، کامپیوتر در تمام مدت معادل سیگنال حالت تخت گاز یا WideOpen Throttle) WOT)

را دریافت می کند. در این شرایط مخلوط هوا و سوخت غنی شده و کد خطایی ثبت می شود که به منزله بالا بودن بیش از حد ولتاژ سیگنال است.
اگر سنسور TPS به حالت مدار باز دچار شود، ECU تحلیل می کند که صفحه گاز همیشه بسته است. در این حالت مخلوط هوا و سوخت به شدت رقیق شده و یک کد خطا ثبت می شود که پایین بودن بیش از حد ولتاژ سیگنال را نشان می دهد.

نحوه نگهداری یا تعمیر پتانسیومتر:

همانطوریکه در بالا توضیح داده شد این قطعه قابل تعمیرنبوده و درصورت وجود علائم اشکال درعملکرد فقط میبایست توسط تعمیرکار متخصص بررسی ورفع عیب گردد.

دریچه هوای الکترونیکی:

این نوع دریچه هوا همانطوریکه در ابتدا نیز بیان شد، نسل جدید دریچه هوا میباشد، بنابرین بلحاظ دقت درکارآیی بالاتر وبلحاظ تعمیراتی درسطح پائینتری قرار دارد. در خودروهایی که دریچه گاز الکترونیکی دارند، از یک موتور جریان مستقیم کوچک که اطلاعاتش را از سنسورهای موقعیت روی پدال گاز می گیرد، برای چرخاندن صفحه گازدریچه هوا استفاده می شود.

وقتی پدال گاز فشرده شود، مقاومت الکترونیکی پتانسیومتر داخل سنسورهای پدال تغییر می کند. واحد کنترل متوجه این تغییر در موقعیت شده و بر اساس آن به موتور جریان مستقیم دریچه گاز، فرمان باز شدن صفحه گاز را صادر می کند. یک جفت سنسور موقعیت روی برد الکترونیکی دریچه هوا متوجه تغییر موقعیت صفحه گاز شده و در واکنش به آن سیگنال هایی به واحد کنترل می فرستند تا اینکه واحد کنترل، موقعیت دقیق صفحه گاز را بداند و همه چیز به درستی کار کند.

دریچه هوای الکترونیکی به دلیل امکان کنترل دقیق‌تر میزان هوای ورودی به موتور، نسبت به دریچه هوای مکانیکی برتری دارد. همچنین با استفاده از این مکانیزم، امکان استفاده از قابلیت‌های کنترل و فناوری‌های پیشرفته مدیریت موتور و خودرو ممکن می‌گردد و در نتیجه راندمان و کارایی موتور بیشتر خواهد بود.

از دیگر مزایای استفاده از این نوع دریچه هوا، تنظیم و برنامه‌ریزی کنترل تغییر دریچه گاز بر اساس نیاز مشتری و استراتژی تعریف‌شده برای موتور می‌باشد؛ بنابراین می‌توان از یک نوع دریچه هوا برای موتورهای مختلف با استراتژی‌های گوناگون استفاده کرد.

اما مهم‌ترین برتری دریچه هوای الکترونیکی نسبت به نوع مکانیکی، کاهش مصرف سوخت و آلایندگی است. در طول چرخه کاری موتور یکی از مواردی که بیشترین مصرف سوخت و تولید آلاینده‌ها در خودرو در آن صورت می‌گیرد، زمانی است که راننده به طور ناگهانی بر پدال گاز فشار می‌آورد.

نمونه ای ازیک دریچه هوای الکترونیکی:

علت زیاد گاز خوردن خودرو چیست (3)منبع:کارستان

گردآوری و بازنشر: مجله خودرو

بیشتر بخوانید:

انواع شیر مخزن گاز cng خودرو + قیمت شیر مخزن گاز cng

علت گاز نخوردن ماشین 206 پژو 405 سمند پراید

عیب یابی بالا بودن دور موتور در خودروهای انژکتوری

10 دلیلی که باعث افت شتاب و کشش خودرو میشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.