رنگ دود خروجی از اگزوز خودرو نشانه چیست؟

 رنگ دود خروجی از اگزوز خودرو نشانه چیست؟

ما در این نوشته راجع به  رنگ دود خروجی از اگزوز خودرو صحبت خواهیم کرد. برای بعضی از افراد که ماشین دارند ، حال موتور ماشین‌شان  از حال خودشان برایشان با اهمیت‌تر می باشد و با کوچکترین تغییری در صدای موتور و یا شرایط کاری آن، حساس شده آن را سریع به تعمیر گاه می برند و آن را تعمیر می کنند . به طور کلی رنگ دود خروجی اگر به سه طیف آبی، سیاه و سفید بوده و خود را با این رنگ ها  نشان دهد که هر کدام از این رنگها میتواند بیانگر مشکلی  خطر ناک در خودرو باشد، از بنزین بی کیفیت گرفته تا مصرف سوخت بالا و حتی مشکلات بدتر دیگر مانند شکستگی سرسیلندر یا سیلندرها و همچنین خود بلاک اصلی موتور می باشد .

اگزوز خودرو

بعضی وقتها لازم نیست برای اینکه عیب موتور خودرو  را پیدا کرد ،دل و روده آن را بیرون بریزید یا  از دستگاه جانبی مانند دستگاه دیاگ یا هر دستگاه عیب یاب دیگری استفاده کنید کافی است به نشانه هایی که خودرو خودش به شما نشان میدهد دقت کرده تا در  مشکل ماشین خود را پیدا کنید . نمونه ای از این نشانه ها را میتوانیم سر و صدای اضافه یا تکان های بی مورد اشاره کرد .

خروج دود سفید از اگزوز نشانه چه چیزی می باشد ؟

میتواند این دود بی اهمیتی باشد از طرفی هم  بسیار پر اهمیت و در صورت توجه نکردن به آن به راحتی به ماشین شما آسیب می رسد و   خرج زیادی روی دست شما بگذارد .

نشانه دود سفید نشانه  وجود نوعی بخار آب است و  هم می توان گفت که نشان دهنده نشت مایع خنک کننده به داخل سیلندر  می باشد.اهمیت دادن به این نوع رنگ باید زمانی باشد که بعد از مدتی که خودرو شروع به کار کرده و گرم شده هست هنوز هم این نوع دود سفید رنگ به قوت خود باقی باشد .

دلایل به وجود آمدن دود سفید بخاطر عوامل زیر می باشد ؟

1- شکستگی بلاک اصلی موتور خودرو و نشت ماده خنک کننده به داخل سیلندر ها .

2- سیلندر ها و موتور بسیار سرد است که در هنگامی که موتور گرم میشود بخاطر آب موجود در جداره سیلندر، بخار آب در خروجی اگزوز پدیدار میشود و بعد از مدتی ناپدید میشود .

3- نشت مایع خنک کننده ای که در روی واشر سر سیلنر در جریان است، به داخل سیلندر ها که بخاطر فرسودگی و خرابی آن اتفاق میفتد .

4- شکستگی سر سیلندر و ورود ماده خنک کننده در سیلندرها

خروج دود سیاه چه دلیلی دارد ؟

ترکیب بیش از حد سوخت و هوا در داخل محفظه سیلندر است و از نگاهی دیگر بخاطر نداشتن عملکرد نامناسب است که این اتفاق می افتد، برای مثال می توان گفت که  فرض کنید میخواهید در جنگل به همراه خانواده آتشی روشن کنید تا با  آن کباب لذت بخشی فراهم کنید. برای اینکار  ابتدا باید مقداری چوب جمع آوری کرده و با چوب ها خشک نازک و نحیف و مقداری کمی برگ، آتش اولیه ای را روشن کنید و بعد از آن کافیست مقداری زمان دهید تا چوب های نحیف تر ابتدا آتش گرفته و سپس اندازه و تعداد چوب ها را بعد از اینکه آتش به اندازه کافی قدرت گرفت بالا ببریم در این صورت  که میتوانیم از  آتش لذت بخش و گرما دهنده ای را تولید کرده و لذت ببریم  و از گرمای آن برای پخت و پز و موارد دیگر استفاده کنیم.

حالا در نظر بگیرید که در همان ابتدا که آتش اولیه هنوز جان نگرفته مقداری زیادی چوب به آن اضافه کنیم چه اتفاقی میفتد؟ بخاطر نرسیدن اکسیژن و وجود بیش از حد مواد سوختنی، آتش کم سو شده و شروع به دود کردن بیش از اندازه می کند و بعد از مدتی هم خاموش خواهد شد  دقیقا همین شرایط در داخل اتاقک احتراق بوجود خواهد آمد  که دود سیاه تولید می کند .

اگر دود سیاه از خودرو شما خارج شود به چه معناست ؟

اگر از خودرو دود سیاه رنگ خارج می شود یعنی همه سوخت در محفظه احتراق نمی‌سوزد و احتمالاً مخلوط هوا  سوخت بیش از اندازه غنی است به احتمال بسیار بالا یا در سیستم جرقه زنی خودرو مشکلی وجود دارد یا موتور بد کار می کند که احتمالا نشتی در انژکتور ها وجود دارد، برای حل مشکل باید انژکتور ها را تعویض نمایید ، اگر مدت زیادی است که فیلتر هوا را عوض نکرده اید و در منطقه ای پر گردو غبار یا آلوده زندگی می کنید باید فیلتر هوا را تعویض نمایید، ممکن است در سیستم جرقه زنی و شمع ها مشکلی باشد که منجر به احتراق ناقص می شود، برای این منظور باید وایر ها، کویل و شمع ها بررسی شوند .

عوامل زیر باعث می شود که آتش خوبی نداشته باشید :

1-رگلاتور کنترل فشار سوخت نمیتواند به خوبی فشار مرتبط با جریان سوخت را تحت کنترل داشته باشد که در نتیجه منجر به پمپ بیش از حد سوخت و احتراق نامناسب خواهد شد .

2- فیلتر هوا عملکرد خوبی در عبور هوا بخاطر کثیفی بیش از حد آن ندارد و اجازه نمیدهد به اندازه کافی هوا به داخل سیلندر ها وارد شود در نتیجه احتراق به خوبی اتفاق نمیفتد .

3- ممکن است انژکتور سوخت دچار مشکل یا به اصطلاح لیکینگ شده باشد و به درستی سوخت را به داخل محفظه سیلندر تزریق نکند .

خروج دود آبی از اگزوز به چه عواملی بستگی دارد ؟

به راحتی می توان گفت که وختن روغن در داخل محفظه احتراق است .

روغنی که برای روان سازی قطعات موتور خودرواستفاده میشود به چند علت میتواند وارد محفظه احتراق شود و به همراه مواد سوختی دیگر بسوزد و ایجاد دود آبی بکند .

اگر از خودرو شما دود آبی رنگی خارج شود به چه معناست ؟

اگر از اگزوز خودرو دود آبی رنگ خارج شده این بدین معناست که خودروی شما دچار روغن سوزی شده که دلایل آن می تواند احتمالاً خوردگی رینگ پیستون موتور خودرو باشد که موجب می شود روغن به داخل سیلندر نشت کند و برای حل این مشکل باید رینگ پیستون تعویض گردد دلیل دیگر خورده شدن سیل سوپاپ های موتور است و روغن به داخل سیلندر یا مسیر دود نشت می کند، برای حل مشکل باید این سیل ها تعویض گردند، بهتر است این کار را خودتان انجام ندهید و از یک تعمیر کار با تجربه کمک بگیرید .

این دارای موضوع چند دلیل می باشد  که شامل موارد زیر می باشد ؟

گاید سوپاپ دچار هرزگی یا خوردگی شده و به راحتی روغن از اطراف آن نشت میکند .

دیواره سیلندر اگر فرسوده یا شکسته شده باشند به راحتی اجازه ورود هر نوع ماده ای به داخل آن داده میشود .

رینگ پیستون معیوب و یا فرسوده شده و به راحتی اجازه نشت روغن به داخل پیستون را میدهد .

مهر و موم سوپاپ ها فرسوده شده و اجازه ورود روغن را به داخل سیلندر میدهند .

در اکثر مواقع یشتر هنگامی که موتور خودرو سرد است احتمال خروج دودی متمایل به سفید از اگزوز وجود دارد اما اگر بعد از گرم شدن موتور باز هم دود سفید از اگزوز بیرون آمد ، نشانه نشت آب به داخل محفظه احتراق و تبخیر آن است.دلایل احتمالی دیگر آن ممکن است واسکازین از طریق ماژول خلا وارد مانیفولد ورود هوا شود که باید آن را تعویض نمایید، واشر سر سیلندر مشکل دار است و باید تعویض شود، سر سیلندر تاب برداشته یا ترک خورده است باید کف تراشی شود و در صورت لزوم تعویض گردد، بلوک سیلندر ترک خورده است و بهتر است آن را تعویض نمایید .

اگزوز خودرو

کدام اگزوز بهتر است اسپرت یا معمولی ؟

خودروی افرادی که خودشان، این قطعات را تعویض می کنند، در مواجهه با پلیس، جریمه و توقیف خواهد شد. خودروهایی که قابلیت اعمال این تغییر را داشته باشند، تغییرات لازم در همان کارخانه سازنده، روی آن ها صورت می گیرد .

شرکت های خودروسازی برای تعبیه سیستم خروجی دود اسپرت ابتدا شرایط لازم را فراهم می کنند. ابتدا بررسی می کنند که خودرو در رده خودروهای مسابقه ای و اسپرت باشد؛ سپس به استانداردسازی می پردازند، یعنی توان خروجی موتور ، طراحی قسمت زیرین خودرو و تن صدایی را که قرار است از آن خارج شود، در نظر می گیرند. حفره ها و جداره هایی که در داخل این سیستم تعبیه می شوند، هر یک صدای مخصوص به خود را دارند. به همین دلیل است که گاهی صدای خروج دود از برخی خودروها را چون سوت کشیدن، صدای غرش و غیره می شوند .

جاگیری غیر استاندارد این سیستم در قسمت زیرین خودرو، چرا که حجم مدل اسپرت این سیستم از مدل معمولی بیشتر است و باید طراحی زیر ماشین جوابگوی نوع اسپرت باشد .

بالا بردن هزینه تعمیر و نگهداری سیستم خروجی دود خودرو، چرا که مدل های اسپرت این سیستم معمولاً تعویض می شوند نه تعمیر .

اگزوز ماشین و تمام نکاتی که باید بدانید .

لوله سر اگزوز: وظیفه این لوله ، جهت دهی دودهای خروجی است. اگر دقت کرده باشید جهت این لوله در اکثر خودروها رو به پایین است .

لوله اگزوز : انتقال مناسب دود به قسمت پشتی خودرو، مهم ترین وظیفه این قسمت است .

منیفولد خروجی دود: این قطعه، وظیفه هدایت دود پیشرانه از مجاری سر سیلندر به لوله اگزوز را بر عهده دارد .

کاتالیست : وظیفه این قطعه ، تبدیل گازهای سمی به آب، دی اکسید کربن و گازهای کم خطر است. کاتالیست در کاهش آلودگی هوا مؤثر است .

اگزوز در چه مرحلی نصب می شود ؟ و علت خرابی آن چه می تواند باشد ؟

محل نصب این سیستم دقیقاً زیر خودرو است و فضایی طولانی و گسترده از موتور تا قسمت انتهایی را در بر می گیرد. این شرایط باعث می شود که سیستم خروجی دود همواره آسیب پذیر تر از بقیه قسمت ها باشد. در مقابل، عملکرد صحیح توری کاتالیست و البته رانندگی شما تأثیر زیادی در طول عمر اگزوز ماشین دارد. موارد زیر، عوامل اصلی خرابی سیستم خروجی دود هستند :

– بور از دست اندازها و ناهمواری ها با سرعت بالا و برخورد اگزوز با سطح زمین

– تماس مستقیم با اجسام خارجی مثل سنگ و گرد و خاک

– قرار گرفتن در معرض برف و باران

– رانندگی مداوم در شرایط جوی مرطوب

– رانندگی کوتاه مدت و مقطعی با خودرو

بررسی برخی از معایب و مزایا اگزوز

برخی بر این باورند که لوله های بزرگتر اگزوز باعث زیبایی نمای عقب خودرو و افزایش شتاب خودرو می شوند، اما دانستن این نکته ضروری است که اگر اندازه هر یک از قسمت های سیستم خروجی دود، متناسب با سایر قسمت ها و طراحی خودرو نباشد، نه تنها افزایش شتاب اتومبیل را به همراه ندارد، بلکه دچار کاهش قدرت و شتاب نیز می شود .

مساله ای که در تعویض اگزوز معمولی با مدل اسپرت آن به وجود می آید، بالا رفتن وزن خودرو بدون توجه به اینکه خودرو شرایط تحمل این وزن اضافه را دارد یا خیر. مساله دیگر، جاگیری غیراستاندارد سیستم اگزوز اسپرت در قسمت زیرین خودرو می باشد، چرا که حجم مدل اسپرت اگزوزها از مدل معمولی بیشتر می باشد و باید طراحی زیر ماشین با نوع اگزوز اسپرت سازگاری داشته باشد. و اما در آخر هزینه تعمیر و نگهداری سیستم اسپرت خروجی دود بسیار بالا می باشد به دلیل اینکه این سیستم ها معمولا قابل تعمیر نیستند و باید تعویض شوند .

برخی افراد به سر اگزوز و لوله اگزوزهای بزرگ علاقه مندند و فکر می کنند که این نوع، نمای پشتی خودروی آن ها را زیباتر و شتاب خودرو را بیشتر می کند. ظاهر خودرو که امری سلیقه ای است، در مورد افزایش شتاب نیز باید بگوییم که اگر اندازه هر یک از قسمت های سیستم خروجی دود، متناسب با سایر قسمت ها و طراحی خودرو نباشد، نه تنها خودرو شتاب نمی گیرد، بلکه دچار کاهش قدرت و شتاب هم می شود. برای ایجاد تغییر در عملکرد این سیستم باید تمام قطعات مربوط به آن تغییر یابد تا شما به نتیجه دلخواه خود برسید .

اگزوز خودرو

 

بیشتر بخوانید:

همه چیز درباره بلبرینگ خودرو و جلوگیری از خرابی آن ها

کاتالیزور خودرو و تاثیرات آن بر آلودگی هوا چیست؟

اکسل خودرو چیست و چگونه کار می کند؟

منبع: ماشین 3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.