راهکار های تاثیرگذار مراقبت از خودرو های صفر کیلومتر

راهکار های تاثیرگذار مراقبت از خودرو های صفر کیلومتر

خودرو در دنیای امروز تنها یک وسیله لوکس نیست بلکه بسیاری از ما خودرو را به عنوان یکی از کاربردی‌ ترین وسایل در زندگی خود می ‌شناسیم . امروزه اکثر خانواده‌ ها حداقل یک خودرو را در اختیار دارند و مسئله تعمیر و نگهداری برای آنها از اهمیت بالایی برخوردار است .

خودرو

باید گفت خودرو اکنون به یکی از مهم ‌ترین بخش‌های زندگی انسان تبدیل شده و با تمام ویژگی ‌های مثبت خود نیاز به مراقبت دارد تا بتوانید همواره بدون دردسر و در بهترین شرایط از آن استفاده کنید .

راهکار مراقبت از خودرو های صفر کیلومتر

1- گیر بکس : واسکازین گیربکس هر 50 هزار کیلومتر نیاز به تعویض دارد ، در صورت بد جا رفتن دنده ‌ها یا شنیدن صدا‌های غیر عادی از گیربکس آن را به مکانیک مربوطه نشان دهید . دیسک و صفحه کلاچ مرغوب هم معمولا در حدود 80 هزار کیلومتر به درستی به انجام وظیفه خواهد پرداخت .

2- سیستم برق : وایر‌ها را هر 80 هزار کیلومتر و شمع‌ها را بسته به نوع آن در حدود 30 هزار کیلومتر تعویض کنید ، سعی کنید از شمع‌ های توصیه شده کارخانه استفاده کنید . اگر باتری شما از نوع ‌تر و آبی است هر ماه نسبت به تنظیم سطح آب مقطر آن اقدام کنید ، توجه داشته باشید که چه در باتری ‌های آبی و چه خشک ، سرباتری ‌ها نباید سولفاته شده باشند ، در اینصورت نسبت به رفع آن با شستشوی آب ‌داغ اقدام کنید و بر روی آن ‌ها کمی گریس بمالید .

3-  جلوبندی و فرمان : جلوبندی خودروی خود را هر شش ماه بررسی کنید و در صورت وجود ایراد آن‌ را برطرف کنید . هر 20 هزار کیلومتر میزان فرمان بزنید ، این کار علاوه بر فرمان ‌پذیری بهتر باعث سلامت سیستم جلوبندی و تایر‌های شما خواهد شد . علاوه بر این در فرمان ‌های هیدرولیک ، سطح مایع هیدرولیک بررسی شود .

4-  شیشه شور و برف ‌پاک‌ کن : سعی کنید در محفظه شیشه شور از مایع‌ های مخصوص به جای آب استفاده کنید ، این کار باعث سلامت برف ‌پاک ‌کن و مجوعه شیشه شور می ‌شود . توجه داشته باشید که تیغه ‌های برف ‌پاک کن هر سال نیاز به تعویض دارند .

5-  لاستیک‌ ها : هر 20 هزار کیلومتر لاستیک‌ ها محور عقب را با جلو جابه‌جا کنید و در صورت بالانس نبودن و احساس لرزش آن‌ ها را بالانس کنید . بهتر است هر 4 لاستیک بالانس شوند . همچنین همیشه از تنظیم بودن باد لاستیک ‌ها اطمینان حاصل کنید ، میزان نبودن باد علاوه بر افزایش مصرف سوخت و کاهش شتاب ، باعث کشیدن فرمان و گیج بودن آن می ‌شود .

6-  سیستم سوخت رسانی : هر 50 هزار کیلومتر نسبت به شستشوی سوزن انژکتور‌ها اقدام نمایید . دستگاه‌ های شستشو و رفع عیب انژکتور ، هم اکنون در بسیاری از مراکز خدماتی خودرو موجود است . در صورتی که از خودروی کاربراتوری استفاده می‌ کنید از سلامت آن اطمینان حاصل کنید ، کاربراتور‌ها هم نیاز به رسیدگی و شستشو دارند . بدلیل وجود آب و آلودگی در بنزین‌های داخلی بهتر است هر 10 هزار کیلومتر فیلتر بنزین را هم تعویض کنید .

7- بار اضافی : صندوق عقب و داشبورد خودرو با انباری منزل تفاوت ‌هایی دارند . پس همین حالا وسایل غیر ضروری را خارج کنید تا نقشی در افزایش شتاب و کاهش مصرف خودرویتان داشته باشید . همچنین در صورت وجود باریند و عدم استفاده ، آن را باز کنید .

8-  کولر و بخاری : در زمستان از کارکرد درستِ ترموستات اطمینان حاصل کنید ، در خودرویی که ترموستات به درستی عمل می‌ کند نیازی به جای‌ گذاری کارتن یا موارد دیگر در جلو پنجره نیست . در فصل سرما هر دو هفته سیستم ایرکاندیشن خودرو را برای دقایقی روشن کنید ، این عمل باعث سلامت این مجموعه خواهد شد .

9-  سیستم خنک کننده : در یک شهر با شرایط آب و هوایی مناسب از مخلوط 70 درصد آب و 30 درصد ضدیخ در رادیاتور استفاده کنید و همیشه از متناسب بودن سطح مایع خنک کننده اطمینان حاصل فرمایید . مایع خنک کننده را هر دو سال یکبار تعویض کنید .

10- سیستم ترمز : همیشه از درستی کارکرد این مجموعه حیاتی اطمینان حاصل کنید . هیچ‌ گاه با لنت ترمز رو به اتمام رانندگی نکنید ، اتمام لنت باعث ایجاد خط و خش در دیسک ترمز خواهد شد . سعی کنید لنت ترمز تمام شده را با مرغو‌ب ‌ترین جنس موجود در بازار تعویض کنید . از روغن ترمز هم غافل نباشید و آن را هر دو سال یکبار تعویض کنید .

11- بدنه : شستشوی به موقع بدنه باعث شفافیت رنگ خواهد شد . هر دو ماه یکبار از واکس مخصوص استفاده کنید و هر دو سال یکبار آن را پولیش کنید . همچنین خط و خش‌ها را در کوتاه‌ ترین زمان برطرف کنید .

با انجام چند روش زیر ، خودرو خود را برای همیشه صفر نگه دارید :

1- اولین نکته و مهم ترین بخش به صاحب خودرو مربوط می ‌شود ، اگر شما فردی خوش‌ سلیقه و منظم باشید بدون شک خودرو شما نیز همیشه سالم و باکیفیت خواهد بود . بنابراین در نگهداری خودرو باید بسیار با سلیقه عمل کنید . حتماً دفترچه راهنمای استفاده و نگهداری خودروی خود را مطالعه کنید . چرا که هر خودرو دستورالعمل نگهداری و استفاده منحصر به فرد خود را دارد  .

2- در صورت امکان با خودرو خود وارد جاده‌ های خاکی و بی‌کیفیت نشوید و اگر مجبور به رانندگی در این جاده ‌ها هستید با دقت و سرعت کم حرکت کنید و ناهمواری ‌ها را با سرعت کم رد کنید .

3- بدنه خودرو شما برای سالم ماندن باید همیشه تمیز باشد ، وجود آلودگی و گرد و غبار باعث لطمه زدن به رنگ بدنه خودرو می ‌شود . برای پاکسازی بدنه از دستمال و مواد پاک کننده با کیفیت و مناسب استفاده کنید .

4- خودرو خود را در جایی پارک کنید که در معرض آلودگی و نور مستقیم خورشید نباشد ، تابش مستقیم نور خورشید علاوه بر بدنه به پوشش داخلی خودرو به ‌شدت آسیب می ‌رساند .

5- نقاطی از خودرو که قابل رویت نیستند مثل زیر گلگیرها را همیشه از رسوبات تمیز کنید تا باعث پوسیدگی بدنه خودرو نشوند .

6- بعد از انجام رانندگی بعلت وجود نمک و سنگ ریزه در گل ولای و برف ، خودرو را بشوئید .

7- بدنه خودرو را بعد از شستشو ، خشک کنید و در صورت نفوذ آب به داخل ، با دقت تمام رطوبت را از بین ببرید .

8- بخش‌ هایی مانند لولا‌ها و درپوش‌ ها را روغن کاری کنید .

9- از محکم بودن اتصالات موتور مطمئن باشید و به صداهای خروجی از خودرو دقت کنید چرا که براساس نظر کارشناسان فنی بسیاری از این صداها ، در اثر مشکلات فنی ایجاد می شوند .
10- خودرو سواری شما ، وسیله بارکشی نیست و حمل اسباب و اثاثیه بزرگ باعث آسیب جدی به سیستم تعلیق و بدنه می‌ شود .

11- بررسی ارتفاع سطح مایع حداقل یکبار در ماه و در مناطق گرمسیر با فواصل زمانی کوتاه ‌تر از یک ماه باید انجام شود .

12- هر روز یکبار باید سطح روغن در مخزن روغن ترمز بازدید گردد .

13- در پوش منبع روغن ترمز را قبل از باز کردن آن تمیز کنید ، بعضی از درپوش‌ ها به وسیله پیچ درجای خود بسته می‌ شوند . در بعضی از مدل‌ های جدید مخزن روغن ترمز از مواد پلاستیکی ساخته شده و دارای در پوش پیچی هستند . در پوش را باز کنید . در انجام این کار دقت نمائید باعث افتادن و یا پاره شدن لاستیک دیافراگم زیر آن نشوید . از ریختن و یا تماس روغن ترمز با قسمت های رنگ شده بدنه خودرو نیز جلوگیری کنید ، زیرا این روغن باعث خوردگی رنگ می‌ شود .

14- روغن موتور خودرو را طبق توصیه سازنده و به موقع تعویض کنید . بهترین روش برای اطلاع از زمان تعویض روغن موتور ، کیلومتر کارکرد خودرو و سنجیدن شرایط کارکرد موتور است . رنگ و میزان چسبندگی روغن موتور ملاک دقیقی برای تشخیص زمان تعویض روغن موتور نیست . چرا که سیاه نبودن روغن موتور ، دلیلی بر داشتن خواص اولیه آن نخواهد بود .

15- مایع ترمز ( که یک فراورده نفتی است و نه روغنی ) ، روغن هیدرولیک ، واسکازین گیربکس و دیفرانسیل ، مایع سیستم خنک کننده موتور و مایع شیشه شور نیاز به تعویض دارند . زمان تعویض آن ها نیز در دفترچه خودرو ذکر شده ولی به طور کلی حدود هر 30000 کیلومتر یا یک سال است .

16- فیلترهای روغن ، بنزین و هوا را نیز باید در زمان مقرر تعویض نمود .

17- هر ماه یکبار و یا پس از طی 2000 کیلومتر ،  باید کشش تسمه‌ های پمپ آب ، دینام ( مولد برق خودرو ) ، پمپ فرمان هیدرولیکی ، پمپ هوا و کمپرسور دستگاه تهویه مطبوع و نیز شرایط آنها بررسی شود . در صورت سایش و یا نخ‌ نما شدن ،‌ حتما آنها را تعویض نمائید .

18- ارتفاع سطح روغن موتور باید به‌ طور مرتب هر هفته یک بار و یا در هر توقف برای سوخت گیری بررسی گردد . این کار بهتر است در هنگامی که درجه حرارت موتور در حد عادی است انجام گیرد .

19- فشار باد لاستیک ها را حداقل ماهی یک بار چک کنید . میزان فشار باد توصیه شده توسط کمپانی ، اکثراً در پشت درپوش درب باک بنزین و یا داخل درب صندوق عقب و یا روی ستون وسط (B) سمت راننده نوشته شده است .

20- در صورت لرزش فرمان در سرعت های بالا ، مشکل می تواند با بالانس کردن چرخ ها برطرف گردد .

21- بهتر است هر سه ماه یک بار ، قطعات جلوبندی ، سیستم فرمان و سیستم تعلیق توسط مکانیک بازدید شود .

22- طبق دستور العمل سازنده ، تایرهای خودرو را در زمان ذکر شده باهم جا به جا کنید .

23- به برق خودروی خود اهمیت دهید . از سیم ‌هایی که روکش آن ها معیوب است به سادگی نگذرید چراکه به راحتی می توانند یک فاجعه به بار بیاورند .

24- به هیچ وجه در هنگام روشن بودن خودرو سرباطری ها را جدا نکنید . این کار باعث صدمه دیدن آلترناتور ( دینام ) و ECU  خودرو می شود .

زمانی که خودرو را تحویل گرفتیم ، چه تجهیزاتی را بررسی کنیم ؟

1- سراغ کیلو متر بروید و مطمعن شوید که خودرو مسافتی را طی نکرده است .

2- بررسی عملکرد کولر یکی از نکات مهم در هنگام تحویل خودرو می باشد .

3- تمامی آمپر ها و درجات و چراغ ها را چک کنید .

4- عملکرد صندلی و اهرم های آن را دقت تست کنید و در صورت بودن مشکل آن را عوض کنید .

5- سایر تجهیزات موجود در خودرو بسته به مدل و برند خود را با آگاهی و دانش خود بررسی کنید .

زمانی که خودرو را تحویل گرفتیم ، چه قسمتی از موتور را بررسی کنیم ؟

1- درب های رادیاتور ، باکس آب پاش روغن ترمز و روغن موتور را تست کنید و بعد از اینکه آن را تست کردید ، آن را بر سر جای خود قرار دهید .

2- هنگام روشن بودن موتور به صدای خودرو گوش کنید و اگر عیب یا ایرادی داشت به کارخانه بگویید .

3- باتری و سر باتری ها را زیر نظر بگیرید و در صورتی که باتری شما از نوع اسیدی بود آن را کامل بررسی کرده و اگر مشکل داشت آن را گزارش دهید .

خودرو

عوامل جانبی تاثیر گذاری در قیمت خودرو های صفر کیلو متر

این روز ها به دلیل بالا بودن قیمت خودرو خارجی در بازار پر رونقی در کشور دارند و افت قیمت خودرو دست دوم خارجی نسبت به نوع صفر کیلو متر آن ها ، اغلب افراد تمایل به خرید خودرو دست دوم خارجی دارند .

زمان باقی مانده از بیمه خودرو و میزان تخفیفات بیمه از دیگر عوامل تاثیر گذار در قیمت خودرو هستند . همچنین با گران بودن لاستیک خودرو به خصوص لاستیک خودرو های خارجی بهتر است از سلامت و میزان کار کرد لاستیک های خودرو مطمعن شوید و در صورت بودن مشکل از قیمت خودرو کم کنید .

در تعیین قیمت خودرو دست دوم به روز به ویژه قیمت خودرو دست دوم خارجی از آپشن های موجود بر روی خودرو بسیار مهم می باشد و از اهمیت بالایی برخوردار است . طوری که بعضی از آپشن های تا حدود 30 میلیون در قیمت خودرو تاثیر دارد .

برخی از ایرادات فنی خودرو هزینه های زیادی را برای تعمیرات در پی خواهند داشت . پس بهتر است برای اطکینان از قیمت واقعی خودرو حتما از کارشناس متخصص استفاده کنید و در صورت بودن مشکل ، از قیمت خودرو کم کنید .

بیشتر بخوانید :

علت قطع شدن و خرابی برق ماشین + نحوه برطرف کردن آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.