بالانس لاستیک خودرو چیست + علت اهمیت و فواید آن
یکی از مهم ترین اجزای خودرو لاستیک های آن است اگر به آن رسیدگی نکنید ، و مراقب آن ها نباشید خودرویتان خیلی سریع دچار لاستیک سایی می شود .
راهنمای کامل خرید لاستیک
لاستیک مهم ترین اجزای ماشین بوده که ماشین بدون لاستیک هیچ است . لاستیک هایی که امروز تولید می شود ، از کمپانی مربوط به لاستیک طراحی و ساخته شده است .
نکاتی که باید در برابر لاستیک رعایت کرد :
1-انتقال شتاب منفی
2- انتقال قدرت حاصل از موتور بر روی چرخ ها
3- جذب ضربات
4- حفظ پایداری
تاریخچه تایر :
در قدیم جنس چرخ ها سفت ومتحرک سنگ می باشد . ایراد این چرخ ها این است بسیار سنگین و غیر قابل تحمل می باشد . آن زمان نیاز های مردم را تامین و پاسخگو بود .
نسل بعد وسایل نقلیه از فلز و چوب ساخته شد . این نوع فرآیند مشکل های زیادی دارد که می توان گفت بیش از حد ممکن سفت و جذب ضربه بالا می باشد . ولی این چرخ ها خوب بوده و مشکل هایی همچون وزن بالا ، عدم چسبندگی می باشد و می توان گفت تعادل بالایی دارد .
چرخ محرک لاستیکی در سال 1860 توسط مهندسی آمریکایی به نام چالرز گودیر طراحی و تولید شد . و قابل توجه است این شخص هیچ کمپانی ندارد و بدون کمپانی می باشد .
در سال 1888 بود که فردی به نام جان دانلوپ برای چرخ های فرزند خود چرخی را طراحی نمود . این طراحی را به نام خود ثبت نمود و بعد کمپانی تاسیس نمود و شروع به تولید چرخ و لاستیک نمود . در اوایل سال 1945 بود که رابرت تامسون چرخ های جدا نشدنی را طراحی و به ثبت رسوند . و مثل جان دانلوپ شرکتی تاسیس و شروع به تولید و فروش نمود .
همچنین در سال 1889 که میشلن به همراه 2 برادر خود کمپانی به نام میشلن تاسیس نمود . او در سال 1890 بود که لاستیکی درست کرد که جدا شود و قابل توجه است که این لاستیک برای سرعت بالا استفاده نمی شد . زیرا این لاستیک ها صاف و همچنین آج دار می باشد . و بعد از طراحی وتولید در سال 1948 شروع تولید و فروختن کرد .
کمپانی continental – AG در سال 1871 تاسیس و تجهیزات الکترونیکی و قطعات یدکی خودرو را تولید و به شروع به فروختن نمود . او در سال 1904 کمپانی تاسیس کرد و تایر هایی با هر نوع آب و هوایی تولید و همچنان جوری تاسیس نمود که بتواند با سرعت بالا برود .
در سال 1870 بود که بنجامین گودریچ کمپانی با اسم و فامیلی خود تاسیس نمود . و بهترین کمپانی شد که طرفدار فراوانی دارد . و بعد از تولید لاستیک ، لاستیکی تولید نمود که بدون تیوپ نیز قابل استفاده باشد . این طرح در سال 1952 ساخته شد . این کمپانی الان نیز دایر می باشد و علاوه بر لاستیک ، هوا فضا ، و قطعات الکترونیکی تولید و به فروش می رساند .
اما این کار به اینجا ختم نشد و تولیدی دیگر یعنی لاستیک بدون باد را تولید و به دست مردم رساند و حتی به کشور های دیگر نیز صادر کرد . او در این کار پیشرفت فراونی و همچنین معروفیت پیدا نمود .
این کمپانی ها فقد برای اتومبیل ها لاستیک تولید نکرد ، بلکه برای هواپیما ها نیز لاستیک تولید کرد و همچنین باید گفت که قطعات الکترونیکی مخصوص هواپیما را نیز تولید نمود .
موضوع این نیست ، موضوع این است که باید از چه لاستیکی برای خودروی خود استفاده کرد . قابل ذکر است لاستیک قطعات یدکی نمی باشد . باید با توجه به بوده و مبلغی که می خواهیم صرف آن کنیم لاستیک را بخریم . بهتر است در مورد لاستیک ها پرس و جو کرده ، و بعد اقدام به خرید آن کنیم .
5 نکته اساسی که در هنگام خرید لاستیک که باید به آن توجه کنیم .
زمانی که شما تصمیم می گیرید که لاستیک ماشین خود را عوض کنید ، باید 5 مورد زیر را باید رعایت کنید ، تا بتوانید لاستیک خوبی را بخرید . همچنین باید گفت که اگر لاستیک خوبی را خریداری نکنید ، نمی توانید لاستیک خود را بالانس کنید :
1- نام تجاری آن :
باید درباره لاستیک های ایرانی تحقیق لازم را به عمل آورید و اگر ماشین شما ایرانی می باشد حتما از لاستیک ایرانی درجه 1 استفاده کنید و از خریدن و استفاده از تایر خارجی اجتناب کنید . همچنین باید از لاستیکی استفاده کنید که نام آن بر سر زبان ها باشد . معروف بودن آن لاستیک خیلی خوب می باشد .
2- بودجه :
قبل از خرید لاستیک باید به بودجه خود نگاه کنید ، اگر بودجه شما بسیار کم بود ، نمی توانید آن لاستیک که خوب و معروف است را بخرید و اگر از لاستیک ارزان استفاده کنید باید بعد از 3 الی 4 ماه آن را عوض کنید . حتما بودجه خود را افزایش دهید و از لاستیکی استفاده کنید که عمر آن بیش از 1 سال باشد و نیاز نباشد که هر 3 الی 4 ماه یک بار آن عوض شود .
3- کیفیت تایر :
باید از تایری استفاده کنید که جنس آن خوب باشد و همچنین با دوام باشد و بعد از چند بار رانندگی آن خراب نشود . باید از لاستیکی استفاده کرد زود خراب نشود و حداقل چند سال برای شما کار کند نه اینکه بعد 4 الی 5 ماه آن را تعویض کنید . بعضی از لاستیک ها هستند که ارزان قیمت هستند ولی از کیفتی بالایی برخوردار است و فرد را چند سال می برد ولی بعضی از لاستیک ها گران قیمت بوده و اصلا کیفیتی ندارد و بعد از گذشت چند ماه خراب شده و باید آن را عوض کنید . در همان خرید کردن از لاستیکی استفاده کنید که هم قیمت خوبی داشته باشد و هم کیفیت خوبی را .
4- اندازه تایر :
اکثر افراد از تایری استفاده می کنند که اصلا مناسب ماشین آن ها نمی باشد و برای اینکه ماشین آن ها زیبا به نظر برسد این کار را می کنند که همین کار باعث خراب شدن ماشین آن ها و همچنین موتور آن های نیز می شود و وقتی موتور ماشین خراب شود ، خراب بسیاری را روی دست شما می گذارد . از لاستیکی که مناسب ماشین شما است استفاده کنید .
5- نوع استفاده از تایر :
اکثر تایر های گران قیمت و ارزان قیمت جنس خوبی را دارد و بستگی دارد که از تایر ماشین ها چگونه استفاده کنید . اکثر افراد از تایر گران قیمت استفاده می کنند و ماشین را به جاده های خاکی می برند و یا ترمز های بدی را می کند که باعث خراب شدن لاستیک می شود . یه سری از لاستیک ها را نباید در جاده خاکی استفاده کرد .
مزایای لاستیک
لاستیک تیوبلس حاوی مزایای خوبی می باشد که خیلی بهتر از لاستیک های معمولی می باشد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد .
1- نداشتن پنجری های کوچک
2- نفوذ اشیای ریز از کناره لاستیک امکان پذیر نمی باشد .
3- داشتن مقاومت بالا در برابر ضربات
4- پایین آمدن ضربات دست انداز
5- بالا بودن ضریب ایمنی
6- عدم انفجار لاستیک در اثر پنجری
7- تایر های تیوبلس نصب راحتی دارد .
8- عمر تسمه داخل تایر تیوبلس از تایر های معمولی بالا تر می باشد .
9- بالا رفتن دیوار جانبی و تاج
10- کاهش انتقال حرارت از لنت ترمز
عیب های لاستیک
همان گونه که این تایر مزایای خوبی دارد ، عیب هایی نیز دارد که به آن اشاره خواهد شد .
1- نیاز به تمیز کردن درزها و طوقه ها و همچنین درزگیر نمی باشد .
2- به مراقب خیلی بالایی نیاز دارد .
3- در اکثر مواقع برای نصب آن باید تلمبه نیز باشد .
منظور از بالانس تایر چه می باشد ؟
منظور از بالانس کردن تایر ها ، گرفتن لرزش آن در اثر نا همگنی های موضعی آن می باشد . رینگ چرخ ها و حتی خود لاستیک می توانند به صورت نا همگن ساخته شده باشند و با در طول زمان و در اثر کار کرد و برخورد با پستی و بلندی های مسیر دچار مشکلاتی شوند . این عیوب باعث چرخش نامتوازن تایر حین حرکت در سرعت های مشخصی می شود که برای رفع این حالت باید تایر را بالانس کنیم . بالانس کردن چرخ ها با کمک دستگاه انجام می شود و برای این کار در لبه رینگ و مکان مشخصی که کمک به رفع این حالت می کند ، باید وزنه های سربی مناسب قرار دارد .
تایر بد ، رینگ معیوب
ریم یا رینگ که این کلمه در کشور های دیگر فرق دارد ، قطعه ای فلزی است و به همین خاطر می تواند حین حمل و نقل یا حتی پروسه تولید ، دچار مشکلاتی شود . این عیوب به راحتی منجر به بر هم خوردن بالانس تایر ها شده و لرزش هایی را ایجاد می کنند . همچنین تایر می تواند منجر به خرابی تایر و ایجاد لاستیک سایی نیز شوند . همچنین وجود ایراد در تایر حتی در نمونه های معروف خارجی نیز هر چند بسیار کم دیده می شود . پس بهتر است حین بالانس کردن چرخ ها دیده می شود که ایراد از خود رینگ مثل تابیدگی و یا خود تایر است .
بالانس عقب و جلو
اگر تایر ای جلو خودرو دچار نا بالانسی باشند ، در سرعت های بین 80 تا 90 کیلو متر ایجاد لرزش می کنند و این حالت برای تایر های عقب در سرعت های بالاتر یعنی بین 120 تا 140 کیلو متر رخ می دهد . بهتر است بعد ازتعویض تایر ها به صورت ضربدری و یا خطی ، آن ها را دوباره بالانس کنیم .
پلوس چیست ؟
پلوس از مهم ترین و ضروری ترین قطعه ماشین است که بودن آن در ماشین خیلی مهم است ، و اگر نباشد آسیب های خیلی جدی به ماشین و موتور و حتی چرخ وارد می کند . همان گونه که در بالا نیز گفته اگر این نیرو به دیفرانسیل وارد نشود ، ماشین حرکت نمی کند و ماشین ثابت می ماند . شکل فیزیکی این قطعه میلی شکل است که از داخل دیفرانسیل رد می شود و به لاستیک ها وصل می شود که وارد شدن نیرو به این میله لاستیک ها شروع به حرکت می رود . این میل به 4 چرخ وصل می شود . یکی در چرخ های جلو و یکی در چرخ های عقب .
این میل تنها کارش این نمی باشد و یک کار دیگر که مهم ترین کار آن است نیز انجام می دهد . کار دیگر آن که اصلی نیز می باشد ، نگه داشتن میل پلوس ، سه شاخه ، خار ، گرد گیر پلوس و در آخر سر پلوس می باشد که از آن ها به خوبی محافظت می کند و نمی گذارد به آن ها آسیب وارد شود ، اگر به آن ها آسیبی برسد باید آن را عوض کنید .
علت خرابی پلوس چیست ؟
از آنجایی که پلوس جز مهم ترین قطعات خودرو می باشد ، رانندگی روی آن تاثیر می گذارد . ترمز کردن پشت سر هم و بی خود و یا داشتن سرعت بالا می تواند خیلی سریع پلوس رنو را خراب کند و حتی در اکثر مواقع به ماشین و موتور نیز آسیب وارد می کند و حتی امکان دارد روی دست شما خرج زیادی بگذارد .
اگر این گردگیر پاره شود ، دیگر نمی تواند از گرد و خاک جلوگیری کند و آن ها وارد محوطه گردگیر می شود و باعث خرابی پلوس ، گرد گیر ، سر پلوس و اکثر اجزای دیگر ماشین نیز می شود ، پس بهتراست مداوم آن راچک کنید و از ترمز کردن بی خود و پشت سرهم جلوگیری کنید . همچنین اگر پلوس ماشین دچار مشکلی شود ، دیگر نمی توانید ماشین خود را بالانس کنید .
اتصالات و پلوس ها
گاهی مواقع لرزش در تایر ها و محور ها ، ناشی از نا بالانسی آن ها نمی باشد و به خرابی و وجود مشکل در اتصالات باز می گردد . از شایع ترین آن ها که در خودرو های محور محرک جلو دیده می شود ، ایراد در پلوس هاست که غالبا هنگام شتاب گیری در دنده 2 خود را به خوبی نشان می دهد .
بیشتر بخوانید:
آشنایی با تاثیرات رینگ اسپرت بر عملکرد خودرو
منبع: وان کار