علت قطع شدن و خرابی برق ماشین + نحوه برطرف کردن آن

علت قطع شدن و خرابی برق ماشین + نحوه برطرف کردن آن

یکی از قسمت های مهم خودرو ، سیستم برق رسانی آن است . از طرفی باتری ، قلب تپنده و مهم ترین عضو سیستم برق ماشین به شمار می رود . استارت خودرو از طریق برق صورت می گیرد و سوخت موتور به وسیله برق ، اشتعال می یابد ، از طرفی کامپیوتر خودرو ( ECU ) هم با برق کار می کند .

برق ماشین

برق ماشین یکی از پیچیده ترین قسمت های خودرو می باشد که ما آن را به عنوان زیر مجموعه اتاق خودرو به حساب می آوریم ، برق ماشین روز به روز گسترده تر و پیشرفته تر می شود ، چون از یک طرف سیستم های جدید و متنوع بر روی خودرو قرار می گیرند و به حجم سخت افزاری و نرم افزاری برق خودرو اضافه می شود و هم صنعت الکترونیک روز به روز پیشرفته تر می شود و طبیعتا این پیشرفت ، در الکترونیک خودرو نیز اثر گذار خواهد بود زیرا با پیشرفت الکترونیک ، تجهیزات الکترونیکی خودرو نیز پیشرفته تر خواهند شد .

برق ماشین چیست ؟

مجموعه ای از سیستم های الکترونیکی و الکتریکی که انرژی مورد نیاز خودرو را تامین می کنند ، اساس سیم کشی خودرو را تشکیل می دهند . سیستم برق ماشین ، بسیار گسترده و حیاتی برای انجام بخش اعظم وظایف هر خودرو می باشد . این سیستم شامل سیستم های زیر مجموعه بسیار زیادی است که هر کدام وظایف خاصی دارند و به صورت مکمل با دیگر سیستم های برقی یا غیر برقی خودرو کار می کنند .

کارکرد دقیق این سیستم ها در مجموع موجب می شود تا انرژی ذخیرع شدع شیمیایی به صورت انرژی الکتریکی به دیگر قطعات برسد . هر گونه عیب و ایراد در این مجموعه موجب از دست رفتن عملکرد قطعات فنی خودرو می شود . در بسیاری از اتومبیل های امروزی می توان رد پای سیم کشی برق خودرو را دید .

احساس نیاز به این سیستم از لحظه ای که قصد باز کردن درب ماشین را دارید تا لحظه ای که به مقصد رسیدید و می خواهید خودرو را قفل کنید بسیار زیاد است . هنگامی که قصد سوار شدن به خودروی خود را دارید . گاها توسط دزدگیر ، این کار را انجام می دهید ، در همین ابتدا شما از باتری ، مدار های دزدگیر ، فیوز ها ، چراغ های راهنما و متعلقات آن ها که شامل سوکت های و سیم های رابط می باشد استفاده کرده اید .

سپس هنگام روشن کردن خودرو ابتدا سیستم ایموبلایزر فعال می شود تا صحت کلیدی که وارد سوئیچ می شود را برای روشن کردن خودرو تایید کند . چرخاندن سوئیچ چند مرحله می باشد که سیستم ایموبلایزر در مرحله اول فعال می شود ، و در مراحل بعدی مدار های مربوط به آمپر خای پشت فرمان ، مدار چراغ های خودرو مدار سیستم صوتی فعال می شوند .

همچنین همزمان بعضی مدارها و قطعات و اجزای آن ها فعال می شوند ولی فعلا شروع ب کار نمی کنند ؛ مانند مدار مربوط به پمپ بنزین که هنگام باز کردن سویچ فعال می شود و پس از روشن شدن نوتور، شروع به کار می کند . آخرین مرحله سویچ باعث فعال شدن کلیه مدار ها و سیستم های خودرو می شود .

کاربرد برق ماشین

برق خودرو زیر مجموعه ای از کابین خودرو است و یکی از سیستم های نسبتاً پیچیده اتومبیل می باشد . این سیستم هر روز در حال پیشرفت است و به طبع پیچیده تر می شود . باتری هر خودرویی قلب تپنده آن به شمار می رود و با استفاده از این امکان خودرو شما روشن می شود .

مهم ترین کاربرد برق خودرو شامل موارد زیر می باشد :

1- روشن کردن چراغ های خودرو

2- بالا و پایین کردن شیشه ها

3- استارت زدن

4- چراغ های راهنما

5- دزدگیر خودرو

6- عملکرد سوییچ خودرو

7- سیستم گرمایشی و سرمایشی

چگونه مشکل سیستم برق ماشین را برطرف کنیم ؟

مشکلات برقی همیشه در خودرو‌ها وجود دارد ، اما در شرایط فعلی با توجه افزایش بی ‌سابقه قیمت خودرو ، رسیدگی به این دست مشکلات از اهمیت قابل توجهی برخوردار است .

در مورد مشکلات برقی که می ‌تواند مربوط به سیستم روشنایی خودرو باشد نکات قابل توجهی وجود دارد . مثلا چراغ ‌های عقب یا جلو خودرو روشن نشود که می ‌تواند شامل سوختن لامپ ، سوختن فیوز در جعبه فیوز و سیسم کشی خودرو باشد . در دو مورد اول به راحتی خودمان می‌ توانیم تعویض لامپ و تعویض فیوز را در صورتی که یدکی آن ‌ها را داشته باشیم انجام دهیم . ولی در مورد مشکل در سیسم کشی معمولا همه افراد قادر به برطرف کردن مشکل نیستند و باید به برق کار خودرو مراجعه شود .

در خصوص تعویض لامپ ، اگر لامپ ‌های عقب خودرو باشد به راحتی از داخل صندوق عقب می ‌توان این فرایند را انجام داد . در این صورت بایستی لامپ مورد نظر را با توجه به مدل مثلا یک کانتک یا دو کانتک که مربوط به چراغ ‌های خطر و ترمز خودرو است تعویض صورت گیرد .

اگر مشکل از چراغ ‌های جلوی خودرو باشد باید با باز کردن کاپوت جلو و درپوشی در اکثر خودرو ‌های داخلی پشت چراغ خودرو است تعویض لامپ انجام شود . تعویض لامپ در خودرو‌های مختلف با توجه هالوژن یا سه خوار یا تک کانتکت و یا مدل ‌های مختلف دیگر باید صورت پذیرد .

موارد دیگری که می‌ تواند برای بخش برقی رخ دهد مشکل در سیستم گرمایشی یا سرمایشی و کلید‌ های کنترلی آن می ‌تواند باشد که در فصول مختلف سال می‌ تواند مشکل ساز باشد . مثلا در زمستان نداشتن بخاری می ‌تواند مشکل ایجاد کند و در تابستان ‌های گرم نداشتن کولر خودرو . این مشکل نیز می‌ تواند شامل یه سه حالت باشد:

1- مشکل در سیستم سیم کشی

2- مشکل در سیستم کلید ‌های کنترلی

3- مشکل در الکتروموتور و کوپرسور کولر

در مورد اول می ‌توان با کمی باز و کلنجار رفتن با کلید مشکل را برطرف کرد ، ولی در موارد دوم و سوم باید به برق کار مجرب مراجعه کرد تا مشکل برطرف شود .

از سوی دیگر فرض کنید صبح که می‌ خواهید خودرو را روشن کنید استارت یا ضعیف می‌ خورد یا اصلا نمی‌ خورد و خودرو روشن نمی‌ شود که می‌تواند از خالی شدن باتری ماشین باشد که این مورد خود می‌ تواند دو حالت داشته باشد یا طول عمر مفید باتری به اتمام رسیده و باید حتما تعویض شود . از طرف دیگر ممکن است دینام خودرو دچار مشکل بوده و در حین حرکت و کارکرد خودرو باتری را به درستی شارژ نکرده است .

در صورت خرابی باتری که راهی جز هل دادن خودرو برای روشن شدن نیست که باید خودرو را در دنده دو قرار دهید و سوییچ ماشین را بروی حالت باتری بگذارید و و پا راتا انتها بروی کلاچ نگه دارید وقتی خودرو با هل سرعت نسبی گرفت سریع پا را از کلاچ بر داشته ماشین تا روشن شد دنده را خلاص کنید و کمی گاز را نگه دارید که باتری کمی شارژ شود و بتوانید خودرو را به نزدیک ‌ترین مراکز تعویض باتری برسانید .

البته این روز‌ها دستگاه‌ های مختلفی برای تست باتری و سالم بودن آن در بازار می‌ توان پیدا کرد که قطعا بتواند از سلامت باتری اطمینان حاصل کنید .

موارد دیگری هم می ‌توان در مورد مشکلات برقی نام برد ، که شامل موارد زیر است  :

1- مثل خرابی شیشه بالابر‌ها یا مشکل در سیستم قفل مرکزی خودرو

2- مشکل در سیستم سوخت رسانی ( پمپی که بنزین را از باک می‌ کشد و به سمت موتور هدایت می ‌کند )

3- مشکل در صفحه کیلومتر و نشان دهنده ‌های پشت فرمان

4- مشکل در سیستم فرمان هیدرولیک ( پمپ هیدرولیک ، خودرو‌هایی که سیستم فرمانش کاملا برقی می‌ باشد )

5- مشکل در سیستم جرقه زنی خودرو ( در خودرو‌های کاربراتوری دلکو ، در خودرو‌های انژکتوری کوئل ها، مجموعه شمع‌ های خودرو )

اما بیشتر این موارد را باید به مراکز برقی و مکانیکی خودرو مراجعه کنید تا بتوانید مشکل را برطرف کنید .

 اجزای سیستم برق رسانی خودرو

1- باطری: یکی از اجزاء اصلی سیستم برق خودرو، باتری است . تمام برق مورد نیاز خودرو ، توسط باتری تامین می شود و منبع برق رسانی در خودرو است .

2- مدار برق خودرو : این سیستم برای انجام وظایف مختلف از مدارهای مختلفی تشکیل شده است . مانند : مدار سیستم جرقه زنی ، مدار دینام و استارت ، مدار سیستم خنک کننده ، مدار چراغ ها ، مدار چراغ ها ، مدار قفل مرکزی و دزدگیر ، مدار گرمکن شیشه عقب ، مدار بخاری ، مدار برف پاک کن .

3- دینام یا آلترناتور:   دستگاهی است که محرک آن موتور بوده و انرژی مکانیکی را به الکتریکی تبدیل می نماید . کاربرد آن جهت تأمین انرژی الکتریکی دستگاه های مصرفی خودرو و شارژ باتری می باشد ، در واقع دینام وضعیت باتری را در حالت پر حفظ می کند .

4- انژکتور : انژکتور سوخت و هوا را ترکیب می کند و به موتور تزریق می کند . کار انژکتور دقیق تر از کاربراتور می باشد .

5- شمع : یکی از اجزای مهم در سیستم برق خودرو ، شمع است که ولتاژ قوی کویل را به صورت پرتاب جرقه درآورده و باعث انجار در اتاق احتراق می شود . همچنین وایر شمع ها جریان الکتریکی را به شمع ها می رسانند تا جرقه ایجاد شود .

6- کویل خودرو : کویل وظیفه تقویت ولتاژ برق باتری را برعهده دارد . جریان مستقیم ایجاد شده توسط باتری 12 ولت است و ولتاژ مورد نیاز برای ایجاد جرقه بین 2 الکترود شمع خودرو در حدود 7000 ولت است . این افزایش و تقویت ولتاژ توسط کویل انجام می‌ شود .

7- دلکو : دستگاهی است که با گرفتن انرژی از موتور ، وظیفه قطع و وصل جریان مدار اولیه کویل را به عهده دارد . وظیفه دلکو ، قطع و وصل مدار اولیه توسط پلاتین ، تقسیم ولتاژ خروجی کویل بین شمع های موتور خودرو و تنظیم پیش جرقه متناسب برحسب دور موتور است .

8- کامپیوتر خودرو (ECU) : در خودروهای انژکتوری برای تنظیم و کنترل مقدار سوخت مصرفی از کامپیوتر استفاده شده است . از دیگر کاربرد های کامپیوتر می ‌توان به افزایش ‌دهنده امنیت و امکانات رفاهی خودرو و البته عیب ‌یابی پیشرفته اشاره کرد .

9- فیوز : یکی دیگر از اجزای فرعی سیستم برق خودرو فیوز است . در مسیر هر یک از اجزای برقی خودرو، یک یا چند فیوز تعبیه شده است . اگر در هر یک از اجزای اصلی مشکلی پیش بیاید و جریان عبوری بیش از حد مجاز باشد ، فیوز می ‌سوزد و جریان برق را متوقف می ‌کند . به این ترتیب با قطع جریان برق ، از افزایش حرارت و آسیب دیدن اجزای اصلی سیستم جلوگیری می ‌شود .

برق ماشین

مدار های برق ماشین

مدار های الکتریکی خودرو شامل مدار جرقه ، مدار شارژ و مدار روشنایی هستند . در ویدئوی زیر نحوه کار مدارهای الکتریکی ( سیستم احتراق ) توسط سیستم برق رسانی خودرو است .

1- مدار جرقه زنی

مدار جرقه از شمع ، کوئل ، وایر ، دلکو در خودروهای کاربراتوری و کامپیوتر در خودروهای انژکتوری تشکیل شده است . کامپیوتر خودرو یا ECU بر وضعیت خودرو به صورت لحظه‌ ای نظارت دارد و عملکرد آن را کنترل می‌ کند . تنظیم میزان مصرف سوخت خودروهای انژکتوری هم توسط این قطعه انجام می‌ شود . این قطعه با برق کار می‌ کند و در صورت بروز مشکل در برق ‌رسانی به آن ، قسمت‌ های مختلف خودرو به درستی عمل نمی‌ کنند .

یکی دیگر از اجزای مهم سیستم برق خودرو که در مدار جرقه قرار دارد ، شمع است . کار شمع خودرو این است که ولتاژ کویل را به جرقه تبدیل می‌ کند و باعث انفجار ترکیب سوخت و هوا در اتاق احتراق می ‌شود .

جریان مستقیمی که باتری تولید می‌ کند ، 12 ولت است و شمع برای ایجاد جرقه به برق 7000 ولت نیاز دارد . کویل در واقع یک ترانسفورماتور فشار قوی است که ولتاژ برق ذخیره کننده ( باتری ) را تقویت می‌ کند تا شمع بتواند جرقه موردنیاز برای احتراق را تولید کند . قطع و وصل جریان مدار کویل هم توسط دلکو انجام می ‌شود .

2- مدار شارژ

مدار شارژ در واقع شامل تولید کننده ( دینام یا آلترناتور ) و ذخیره‌ کننده برق ( باتری ) است .

3- مدار روشنایی

همه ‌ی چراغ‌ های خودرو اعم از چراغ‌ های داخل اتاق و چراغ ‌های بدنه ( شامل چراغ ‌های اصلی ، مه‌ شکن ، چراغ ترمز ، چراغ دنده‌ عقب ، راهنما و فلاشر ) در این مدار قرار می ‌گیرند . جریان مورد نیاز مدار روشنایی از قبل از سوییچ تغذیه می‌ شود تا حتی در صورت خاموش بودن سوییچ ، راننده بتواند از سیستم روشنایی استفاده کند .

بیشتر بخوانید:

آیا می‌توان درون رادیاتور به جای آب رادیاتور ، آب ریخت؟

یک نظر

  1. سلام خسته نباشید
    من ماشینم کامل برقش قطع شده بود باطری و فیوزها عوض شد ۱ روز مشکلی نداشت ولی روز بعدش دوباره همون اتفاق افتاد
    لطفا راهنمایی میفرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.