عوامل سر و صدا کابین خودرو و نحوه تشخیص آن + راه حل رفع آن

عوامل سر و صدا کابین خودرو و نحوه تشخیص آن + راه حل رفع آن

امروزه با پیشرفت خودروها در سبک‌های مختلف ، انتخاب ‌های زیادی برای خریداران از بین برند های خودرو سازی ایرانی و خارجی وجود دارد . یکی از مهم ‌ترین و تعیین‌ کننده ‌ترین فاکتور ها برای انتخاب یک خودرو کابین و امکانات موجود در آن است . تمامی قطعات خودرو از اجزای کوچک تا بزرگ به‌ نحوی در داخل یا بر روی کابین خودرو نصب می ‌شوند .

کابین خودرو

یکی از مهم‌ ترین عواملی که می‌ تواند نقش چشمگیری در علت سر و صدای خودرو داشته باشد ، شاسی خودرو است . شاسی خودرو برای کابین مانند اسکلت خودرو است که سیستم تعلیق ، چرخ ‌ها ، فرمان و اکسل را بر روی خود به یدک می ‌کشد . اگر قطعات شاسی خودرو دچار آسیب شوند یا پس از استفاده طولانی‌ مدت مستهلک شود سر و صدای آن به داخل کابین نفوذ می ‌کند .

اهمیت صداگیری اتاق خودرو

اگرچه تولیدات خودرو بسیار افزایش یافته و شرکت‌ های خودرو سازی از بزرگ ترین شرکت‌ ها به حساب می‌ آیند ؛ اما برخی مشکلات قدیمی ماشین ‌ها همچنان باقی است و در طول رانندگی خاطر بسیاری از افراد را آزرده می‌ کند .

ایجاد صدا در اتاق خودرو یکی از این مشکلات است که آسایش را از برخی راننده‌ ها گرفته است . تداوم صدای اتاق ماشین ، می ‌تواند منجر به سردرد ، خستگی ، استرس ، خشم شود . بنابراین کاهش و حذف صدای داخل خودرو ، از نظر حفظ سلامتی از اهمیت بالایی برخوردار است .

عوامل اصلی ایجاد صدا در کابین خودرو
اگر خودروی شما دارای یک موتور بنزینی ، دیزل ، LPG ، CNG  می باشد ، باید برای علمکرد صحیح و جلوگیری از ورود صدا به کابین ، در پایین ترین درجه دور موتور یا حداقل در بالا ترین درجه دور موتور ، باید صدای موتور به صورت نرمال عمل کند . در غیر این صورت موتوری که باعث ایجا سر و صدا در قسمت جلو ماشین شود به تدریج این صدا را به داخل کابین انتقال خواهد داد .

1- صدای اگزوز

اگر بخواهید صدای اگزوز خود را به عنوان یک صدا خفه کن برای ایجاد جریان آزاد در خودرو استفاده کنید ، این کار در طولانی مدت به دلیل تمایل به زنگ زدن و ایجاد حفره های کوچک در قسمت اگزوز خودرو باعث ایجاد سرو صدا در کابین می شود .

2- سر و صدا در قطعات تعلیقی

یکی از منابع عمده در تولید سرو صدا قسمت های تعلیقی خودرو مانند ، میله های اتصال واشر ، اتصالات توپی ، بلبرینگی است ، که در صورت چکاب و کم کاری در رسیدگی به این قطعات باعث بروز مشکلات صدایی در قسمت کابین نیز می شوند .

3- صدای نویز بادی شکل

سر و صداهای باد ناشی از سرعت بالا در جاده در بسیاری از خودروها اجتناب ناپذیر است ، این موارد در خودرو های سبک تر مانند SUV بیشتر به چشم می آید . اما شما می توانید با اعمال برخی تغییرات یا چکاب ‌ها ، این نویز ها در قسمت کابین را به حداقل برسانید . یکی از این راه ها در این قسمت این است که ، شما می توانید با ایجاد پوششی در قسمت نواری درب ها ، پوشش سقف ، باعث ایجاد فضایی با قابلیت عایق صدا تا حد ممکن را ایجاد کنید . نکته مهم نصب درست این عایق ها برای بهره وری بیشتر در جهت کم کردن صدا در قسمت کابین است .

4- صدای ناشی از جاده

برای کم کردن صدای ناشی از جاده شما می توانید با دو راه حل پیشنهادی ما از صداهای مزاحم تا حد زیادی جلوگیری کرد . استفاده از لاستیک هایی با ساختار نرم تر در مواد استفاده شده از آنها و همچنین تنظیم باد آن ها به طوری که کشیدگی در قسمت برخورد با سطح جاده را، با کمترین سطح نویز انجام دهد . ایجاد یک کفپوش مستحکم و ترجیحا با لایه ضخیم تر که بتواند صدا را در قسمت زیرین خودرو ، تا حد زیادی کاهش دهد و از ورود آن به قسمت کابین جلوگیری کند .

5- عدم عملکرد درست در قطعات الکتریکی

معمولا به دلیل خوردگی و فرسودگی بیش از حد قطعات الکتریکی همچون ، رله ها ، موتور ، برف پاک کن ، بخاری ، انژکتور و حتی پمپ بنزین که معمولا با ایجاد صدا هایی که عامل فرسودگی آنها می باشد باعث از بین رفتن تمرکز راننده می شود ، که با چکاب به موقع می توان از خطرات احتمالی در بعضی از این قطعات مثل پمپ بنزین ، جلوگیری کرد .

6- عدم عملکرد درست در قسمت های تریمی

اگر بخواهیم تعریفی دقیق از قطعات تریمی خودرو بدهیم باید گفت ، به تمام قطعاتی که در داخل خودرو قرار دارند که به صورت کلی به آن ها قسمت کنترل داخلی خودرو نیز گفته می شود . گاهی اوقات تغییر دما در قسمت های مختلف باعث خوردگی یا ایجاد ناهماهنگی هایی در ساختار قطعات تریمی می شود که یکی از مهم ترین عوامل آن کیفیت و مواد اولیه به کار رفته شده در آن محصولات است ، که در نتیجه باعث ایجاد سر و صدا در داخل کابین می شود.و البته در مواردی هم عدم نصب خود راننده موجب ایجاد این سر و صدا ها در قسمت داخل کابین می شود که عدم نصب درست آچار چرخ یا تجهیزات مثل جک خودرو یا زاپاس که معمولا در قسمت صندوق عقب ماشین‌ها جای می گیرند باعث ایجاد سرو صدا می شود .

7- سر و صدای سیالات موجود در خودرو

پیکی از نکات حائز اهمیت و مشترک بین بسیاری از خودروهای مایعاتی مانند گاز کولر یا ضدیخ ها است که معمولا به دلیل شارژ ناقص در قسمت زیر داشبورد صدایی را از خود ایجاد می کند ، یا حتی صدای آب با صدای فوران کننده می تواند دلیل بر عملکرد ناقص رادیاتور خودرو شما باشد .

8- سر و صدای قطعات جانبی خودرو

خرابی هایی که ناشی روشن کردن خودرو و استمرار این صداها می باشد را باید کاملا جدی گرفت . این گونه خرابی هایی که معمولا از قسمت جلو وارد خودرو می شود ، در صورت عدم رسیدگی به آن باعث ایجاد هزینه‌های گزاف تری خواهند شد . برای اینکه کمی بیشتر راجع به حدود این مشکلات بدانید می توان به بحث پاره شدن دسته موتور و دسته گیربکس اشاره نمود که باعث بیرون زدن پلوس چرخ ها در قسمت کلگی و در نهایت واژگونی خودرو خواهد شد . همچنین امکان دارد ، لقی که در قسمت قطعات نگهدارنده موتور به شاسی یا حتی در قسمت گیربکس قرار دارد باعث کشیده شدن بیش از حد در قسمت سیم ها شود که در نهایت می‌ تواند به پارگی سیم کشی موتور و قطع ارتباط آن با ECU موتور و باتری شود .

سایر سر و صداهای کابین خودرو

1- صدای سوت لنت ها :

معمولا اگر لنت ترمز دارای چراغ خطر نباشد در صورت به پایان رسیدن ، به هنگام ترمزگیری صدایی مثل سوت کشیدن را به همراه خواهد داشت .

2- صدای تسمه ها :

معمولا بر اثر شل بودن تسمه ها می باشد که به هنگام شتاب گیری این صدا در داخل کابین قابل شنیدن است .

3- صدای لق زدن ناشی از فرمان هیدرولیک :

معمولا به هنگامی که فرمان خودرو شما هنگام چرخش به لرزه درمی آید، که این لرزش به قسمت کابین خودرو نیز منتقل می شود ، که نشان از کم بودن سطح روغن فرمان و یا خرابی در قسمت پمپ هیدرولیک دارد .

4- صدای از چرخ های عقب :

معمولا بر اثر خرابی در قسمت بلبرینگ عقب که باعث ایجاد صداهایی زوزه شکل و خشک از قسمت عقب می شود ، در این موارد معمولا باید بلبرینگ ها عوض شوند و کار با گریس کاری به اتمام نخواهد رسید .

5- صدای ناشی از بسته نبودن در موتور :

معمولا به دلیل فراموشی در بستن درب موتور ایجاد می گردد دلیل دیگر در این زمینه می تواند عدم رگلاژ درست در این قسمت باشد .

6- صدای هوا کشیدن از قسمت منیفولد :

معمولا بر اثر تغییرات دمایی زیاد در قسمت موتور یا بالا رفتن بیش از حد دما در این قسمت باشد که در برخی موارد به خاطر شستشوی اتومبیل و هواکشیدن برخی اورینگ های منیفولد است که باعث خشکی و ترک خوردگی می شود ، که معمولا با صدایی مثل هوا کشیدن همراه می شود .

از عواملی که موجبات خرابی قطعات موتور گیربکس می ‌شود ، شامل موارد زیر است :

1- عدم کنترل سطح روغن ، واسگازین ، ضد یخ

2- به کار بردن روغن نامناسب

3- عدم تعویض به موقع تسمه تایم و فولی‌های لاستیک دار و هرزگرد

4- عدم عملکرد صحیح فن رادیاتور و گرم شدن موتور

5- خرابی واتر پمپ و عدم چرخش آب در سیستم

6- سوختن واشر سر سیلندر ( قاطی شدن آب و روغن )

7- نشتی روغن موتور گیربکس

کابین خودرو

راه های صداگیری اتاق خودرو از صداهای جاده

روش اول : کف پوش ‌های عایق صدا

اکثر خودروها کف پوش ‌هایی دارند که به نظافت خودرو و حس بهتر رانندگی کمک می‌ کنند ؛ اما این کف پوش ‌ها معمولا مانع از ورود صدای بیرون به داخل خودرو نمی ‌شوند . بنابراین باید کف پوش ‌هایی خریداری کنید که عایق صدا باشند و از این طریق باعث کاهش صدای داخل خودرو شوند .

همانطور که می دانید  بخشی از صدایی که در اتاق خودرو شنیده می‌ شود مربوط به عوامل بیرونی مثل باد است . کف پوش ‌های عایق صدا وظیفه‌ ی جلوگیری از نفوذ این بادها به داخل اتاق خودرو را برعهده دارند .

این کف پوش‌ ها از فوم عایق ساخته شده‌ اند که دارای چسب نیز هستند تا بتوان آن‌ ها را به خوبی محکم کرد . فوم موجود در این کف پوش‌ ها سر و صداهایی را که از بیرون می‌ آیند جذب می ‌کند و بدین ترتیب صدای اتاق خودرو را کمتر می ‌نماید .

انواع مختلفی از کف پوش‌ های عایق صدا در بازار وجود دارند که دارای کیفیت ‌های متفاوتی هستند . پیشنهاد می ‌کنیم برای اینکه نتیجه بهتری از نصب این کف پوش ‌ها بگیرید ، خرید کفپوش با بهترین کیفیت را مد نظر قرار دهید . قیمت کف پوش ‌ها در حال حاضر برای هر ورق بین 30 هزار تا 200 هزار تومان است اما احتمالا در این ماه های اخیر افزایش قیمت زیادی داشته باشند .

روش دوم : فوم عایق باز تابنده

راهکار دیگر برای کاهش صدای اتاق خودرو ، استفاده از فوم عایق باز تابنده است . فوم ‌های عایق باز تابنده ، میزان صدا را تا 80 درصد کاهش می ‌دهند و به همین دلیل صلاحیت کافی را برای صداگیری اتاق ماشین دارند .

این نوع فوم‌ های عایق از ورود هوای سرد نیز جلوگیری می ‌کنند که از این نظر برای فصل ‌های سرد سال نیز کاربرد دارند .

روش سوم : عایق ‌بندی درها و جلوگیری از جیر جیر کردن درب ماشین

یکی از راه حل ‌های بسیار موثر برای صداگیری اتاق ماشین ، عایق‌ بندی درهاست . بهترین عایق برای این روش ، همان فوم‌ های عایق بازتابنده است .

از بین محصولات موجود در بازار بهتر است عایقی را انتخاب کنید که از کیفیت خوبی برخوردار باشد ؛ زیرا عایق ‌بندی درها کار راحتی نیست و به همین دلیل اگر این روش را انتخاب می ‌کنید بهتر است از بهترین عایق نیز استفاده کنید تا ناچار به انجام مجدد این کار نشوید .

نکات عمومی در صداگیری اتاق خودرو

1- اگر از کف پوش ‌ها و فوم‌ های عایق استفاده می‌ کنید بهتر است هر از چند گاهی ، محفظه ‌ها و لبه ‌های آن‌ ها را بررسی کنید و مطمئن شوید که چسب‌ های آن‌ ها باز نشده باشد .

2- اگر اولین ‌بار است که برای عایق‌ بندی درها اقدام می‌ کنید ، پیشنهاد می‌ کنیم از یک نفر که سابقه ‌ی چنین کاری دارد کمک بگیرید . این ‌گونه نتیجه‌ ی کار شما دقیق ‌تر و مفید تر خواهد بود .

3- صداهای تکراری که به صورت مداوم در اتاق خودرو شنیده می‌ شوند پیام‌ های هشدار آمیزی از نقص در قسمت‌ های مکانیکی خودرو در خود دارند و باید نسبت به رفع آن‌ ها توجه جدی داشته باشید .

به عنوان نکته‌ی آخر باید توجه داشته باشید که حذف همه ‌ی صداهای اتاق خودرو و رسیدن به سکوت مطلق ، امکان‌ پذیر نیست . مخصوصا اگر خودروی شما قدیمی یا از خودرو های ارزان قیمت ایرانی همچون پراید باشد ، شنیده شدن کمی صدا در اتاق خودرو ، عادی است و نباید انتظار داشته باشید که همچون یک خودروی لوکس ، هیچ صدایی در داخل خودرو نشنوید .

بیشتر بخوانید:

مواد تشکیل دهنده لاستیک چیست و چرا فاسد می شود ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.