بررسی کامل آموزش تعمیرات ایسیو ECU خودرو

بررسی کامل آموزش تعمیرات ایسیو ECU خودرو

ما در این نوشته می خواهیم به بررسی کامل آموزش تعمیرات ایسیو ECU خودرو بپردازیم. روی کامیپوتر ماشین نصب شده است که مسئولیت های زیاد و فراوانی را به گردن دارد که بودن آن در تمام ماشین ها مهم و ضروری می باشد و اگر روی ماشین نباشد ، ماشین دچار مشکل های جدی می شود و خرج فراوانی را روی دست شما می گذارد .

با قرار گرفتن انژکتور در اتومبیل های امروزی قطعات الکترونیکی دیگری نیز با آن در سیستم کنترلی اتومبیل می باشد . ایسیو یکی از مهم ترین قطعات الکترونیکی می باشد که نقش آم هدایت و کنترل یک خودرو انژکتوری را بر عهده دارد .

خودرو

انواع سنسور های خودرو که به کمک ایسیو کار می کند شامل موارد زیر می باشد :

در یک خودروب انژکتوری از سنسور های مختلفی استفاده شده است . که هر سنسور وظیفه خاص خود را دارد . و واحد الکترونیکی خودرو را کنترل و تنظیم می کند . وظایف سنسور این است که در شرایط مختلف موتور خودرو ها را خنک نگه داشته و در برابر آسیب از موتور و ماشین شما محافظت می کند .

1- سنسور دمای هوای ورودی

این سنسور وظایفش این است که هوای ورودی را به موتور انتقال دهد و مقاومت NTC  را افزایش داد  و در اکثر مواقع باعث کاهش آن نیز می شود و این روند همچنان ادامه دارد .

2- سنسور فشار هوای مانیفولد

وظیفه آن این است که فشار وارد شده به سنسور را اندازه گیری کند و هوای مانیفولد را وارد موتور می کند . و همچنین مقدار پاشش سوخت و اوانس جرقه را تنظیم و کنترل می کند .

4- سنسور موقعیت دریچه گاز

این سنسور وظایف را ارسال می کند و میزان دریچه گاز را اندازه گیری می کند و همچنین میزان و مقدار پاشش سوخت را تنظیم و کنترل خواهد کرد .

5- سنسور دور موتور

اندازه دور موتور و زاویه میللنگ و موقعیت پیستون را اندازه می گیرد . بودن سنسور در ماشین ضروری بوده و اگر در ماشین نباشد ، به ماشین آسیب جدی و پر خطری را وارد می کند . آسیب های نبودن سنسور در ماشین می توان گفت که مقدار آوانس را پایین می آورد .

6- سنسور موقعیت میل سوپاپ

وظایف این سنسور این است که موقعیت سیلندر 1 را اندازه گیری و تشخیص دهد و آن را به واحد الکترونیکی برساند و بعد آن را به سنسور انتقال دهد .

7- سنسور سرعت خودرو

وظیفه دارد زمانی که ماشین در حال حرکت است ، آن را اندازه گیری و تشخیص دهد و آن را به واحد الکترونیکی برساند و بعد آن را به سنسور انتقال دهد .

8- سنسور ناک

سنسور ناک باید میزان ناک و یا کوبش احتراق را اندازه گیری کند که با یک جرقه آن کم شود و غلظت سوخت افزایش یابد .

9- سنسور اکسیژن

مواد غنی و هوای ورودی را به موتور می رساند و دود را از موتور و ماشین خارج می کند . و ecu  سوخت و هوا را میسنجد و آن را تنظیم و کنترل می کند . و سنسور اول در خروجی و سنسور دوم در ورودی نصب شده و وظایف خود را انجام می دهد .

کارهایی که سنسور اکسیژن با کمک ایسیو انجام می دهد :

1- تامین سوخت بیشتر برای حالت ساسات خودرو

2- ایجاد حالت ساسات در حالت سرد

3- تنظیم زمان پاشش و آدوانس

4- دمای خنک دارد و باعث خنک شدن فن می شود .

5- دمای آب را به آمپر می رساند .

کار هایی که سنسور با کمک ایسیو انجام می دهد :

– هنگامی که از خودرو استفاده می کنید و کولر آن را می زنید ، دما آب به حد نرمال می رسد و باعث غیر فعال شدن سیستم تهویه مطبوع هوا می شود و باعث خنک شدن موتور ماشین می شود . سنسور یه کار دیگر برای ماشین نیز انجام می دهد که آن این است که دور دوم فن را فعال می کند که با گذشت دمای آب آن نرمال می شود و در دور دوم باز فعالت دارد که فعالیت آن از سری اول بیشتر و بهتر می باشد .

– سری جدید  خودرو های تولید شده این گونه می باشد که ای سی یو باعث تنظیم آن شد و در دور دوم زمان سرد بودن کم می شود و دور موتور را پایین می آورد .

– اکثر این سنسور ها 3 پایه هستند که 2 پایه آن برای دمای آب ارسال می شود و ECU  را به کیلومتر تبدیل می کند .

– در اکثر خودرو ها یونیت فن آن ها جدا بوده و از چند سنسور و با دما های مختلف کار شده است .

– خودروهایی که کاربراتوری هستند ، و سنسور آن مثل سویچ می باشد که عملکرد آن با ترموستات فرقی ندارد و وقتی فن به حد دما می رسد ، فن آن روشن باقی می ماند .

– در خودرو های تازه تولید شده و قدیمی از سنسوری به نام رادیاتور استفاده می شود که به سنسور ها کمک می کند و باعث خنک شدن موتور می شود .

– خودرو هایی امروزی ، وقتی سنسور با ای سی یو قطع شود ، فرمان روشن می شود و نمی گذارد به شما و ماشین شما آسیب رسیده شود .

نکته : در خودروهایی که تازه تولید شده اند ، سنسور آن رادیاتور نام دارد و دیگر به آن سنسور نمی گویند فقط در بعضی از مواقع گفته می شود .

دو دسته بندی سنسور دما و آب می باشد که با کمک ایسیو کار خود را انجام می دهد :

1-NTC  یعنی ضریب دما منفی بود و در هنگام روشن بودن سنسور در اکثر مواقع کاهش می یابد . و در داخل آن یک مقاومت متغیر وجود دارد . و این سنسور بسیار حساس بوده و خیلی زود عملکرد خود را نشان می دهد . در این زمان دما مقاومت افزایش یابد باعث کم شدن آن می شود و با کاهش آن بیشتر می شود .

2- PTC  یعنی ضریب دمای مثبت بوده و در هنگام روشن بودن باعث افزایش آن می شود .  با سنسوری که در بالا گفته شد تفاوتی ندارد و دما مقاومت را افزایش و کاهش می دهد و زیاد حساس نبود و کاربرد کمی را به همراه دارد .

عیب یابی سنسور توسط ایسیو :

اکثر سنسور ها عمر زیادی دارد و به چند سال نیز کشیده می شود . با خراب شدن و پوسیده شدن آن دیر سنسور کاری انجام نمی دهد و در زمانی خراب شود ، علائم زیر را دارد :

1- افزایش آلایندگی خودرو

2- ایجاد بد شدن خودرو

3- مصرف سوخت بالا

4- بد کاری کردن خودرو

5- روشن شدن فن در زمان سرد بودن

6- عدم ایجاد حالت ساسات

7- روشن شدن فن

خودرو

تعمیرات ECU

ساختار پیچیده خودرو های امروزی و استفاه از عناصر هوشمند همچون پردازنده های سریع و دقیق الکترونیکی ، سنسور ها و عملکرد الکتریکی می باشد . این ساختار دارای دو جنبه می باشد :

1- مشکلات سخت افزاری

خیلی کم رخ می دهد ، در هنگامی که یکی از در ایور های حسگر ها یا عملکرد ها بسوزد ، که در این صورت شکل ظاهری آن کاملا مشخص می باشد و یا اگر ارتباطی در آن باشد را قطع خواهد شد .

2- مشکلات نرم افزاری

حدود بالای 90 درصد از مشکلاتی که ایسیو دارد ، علتش نرم افزاری می باشد . مشکلات نرم افزاری معمولا با دستگاه های برنامه ریزی ای سی یو یا پروگرامر قابل حل می باشد .

ایسیو دارای دو حافظه می باشد که شامل موارد زیر می باشد :

1- حافظه دائم :

این نوع حافظه که مانند سیستم عامل و SETUP کامپیوتری های پی سی می باشد که با قطع کردن برق آن نیز حل نخواهد شد . اما در صورتی که خراب شود ، می توان گفت که ایسیو آن سوخته است . حافظه دائم شامل جدول بزرگی همجون LOOK UP TABLE می باشد که بودن آن ها در جدول ها و خانه ها مهم می باشد .

2- حافظه موقت :

این نوع حافظه با قطع برق باطری از بین می رود اما مجددا قابل استفاده می باشد . به روش آن که برگرداندن حافظه ، روش تجدید حافظه می باشد .

حافظه موقت شناسایی استپ موتور ، دنده ها و حالات عملی موتور و محاسبات لحظه ای برای تنظیمات لحظه ای می باشد و همچنین باید معایب موقت و دائم سیستم انژکتور را نگهدار کند .

مهم ترین کاربرد برق خودرو در ایسیو چه می باشد ؟

1- سیستم گرمایشی و سرمایشی

2- عملکرد سوئیچ خودرو

3- دزد گیر خودرو

4- چراغ های راهنما

5- استارت زدن

6- بالا و پایین کردن شیشه ها

7- روشن کردن چراغ های خودرو

وظیفه تولید کننده برق خودرو در ایسو  چیست ؟

وظیفه تولید برق در خودرو های قدیمی بر عهده دینام و در خودرو های جدید بر عهده آلترناتور می باشد . این قطعه همانند ژنراتور عمل نموده و نیروی مکانیکی را به وسیله تسمه ای از موتور گرفته و به برق 12 ولت با آمپر بالا را تولید می کند . در مرحله بعد این برق ذخیره می شود و در واقع این قطعه وظیفه شارژ کردن باتری در زمان روشن بودن خودرو را دارد .

سیستم برق خودرو که در ایسیو نقش مهمی دارد :

سیستم برق و برق رسانی در اتومبیل یکی از قسمت های مهم و ضروری ماشین می باشد که بودن آن بسیار ضروری و مهم باشد و اگر آن نباشد ماشین روشن نخواهد شد و همچنین حرکت نیز نمی کند . اشتعال سوخت در تمام قسمت های مهم اتومبیل به وسیله برقی کار می کند که تمام وسیله های برقی با کمک برق انجام می شود که اگر برق خودرو نباشد ، هیچ کاری انجام نمی شود .

قطعات سیستم برق خودرو که در ایسیو می باشد ريال شامل موارد زیر است  که بدون آن ها بسیار ضروری و مهم می باشد :

1- وایر شمع : کار انتقال جریان الکتریسیته به شمه ها و تولید جرفه توسط وایر های شمع و لایه های عایق ما بین آن ها به وجود خواهد آمد .

2- کویل : این قطعه وظیفه اش تقویت ولتاژ های باتری می باشد که حتما وظیفه خود را به خوبی انجام دهد . اگر وظیفه خود را خوب انجام ندهد ، باعث به وجود آمدن مشکل های جدی می شود .

3- انژکتور ها : انژکتور ها مانند کاربراتور وظیفه ترکیب سوخت با هوا و تزریق آن در موتور را بر عهده دارد و این کار بسیار دقیق انجام خواهد شد .

4- باتری : منبع اصلی برق خودرو باتری می باشد که باتری مهم ترین و ضروری ترین قطعه هر خودرو می باشد و باعث تامین برق نیاز خودرو می شود .

5- دینام : وظیفه دینام نگه داشتن باتری در حالت پر می باشد .

سازندگان معروف ای سی یو چه شرکت های می باشد :

1- شرکت NIPPON DENSO  در کشور چین

2- شرکت SAGEM در کشور فرانسه

3- شرکت MAGNETI MARELLI  در کشور ایتالیا

4- شرکت SIEMENS در کشور آلمان

5- شرکت FORD در کشور آمریکا

6- شرکت DELCO در شرکت آمریکا

7- شرکت BOSCH در کشور آلمان

سنسور هایی مهم که در خودرو های انژکتور ها وجود دارد ، شامل موارد زیر می باشد :

1- سنسور دور یا RPM

2- سنسور فشار داخل مانیفولد یا MAP

3- سنسور دریچه گاز یا TPS

4- سنسور دمای آب

5- سنسور دمای هوا

6- سنسور دمای اکسیژن یا لاندا

7- سنسور ضربه

دریچه گاز

سنسور موقعیت دریچه گاز حسگری است که روی دریچه گاز و نزدیک استپر بسته می شود . وظیفه این سنسور این است که وقتی شما پدال گاز خودرو خود را فشار می دهید ، به میزانی که پولکی دریچه گاز باز می شود .

به طور کلی حسگر یا سنسور به معنای وسیله ای است که تغییرات فیزیکی و شیمیایی را اندازه گیری و به سینگال الکترونیکی تبدیل می شود .

دریچه سنسور آب

یکی از مهم ترین قسمت خودرو بوده و درجه آب را خنک می کند و آن را کنترل کرده و به واحد موتور و کیلو متر می رساند . و تمام تصمیمات را آن می گیرد . مهم ترین حسگر در ماشین می باشد که بودن آن ضروری می باشد .

خودرو

بیشتر بخوانید:

اجرت و هزینه تعمیرات مکانیکی پراید و خدمات در تعمیرگاه

دستمزد و هزینه های تعمیرات مکانیکی وجلوبندی مگان 1800و 2000

قیمت دستمزد و هزینه تعمیرات مکانیکی و جلوبندی تندر 90

منبع: خودرو سافت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.