مشخصات فنی خودرو تمام عیار مرسدس بنز کلاس GLA + نقد آن

مشخصات فنی خودرو تمام عیار مرسدس بنز کلاس GLA + نقد آن

مرسدس برای حفظ موقعیت خود در بازار خودرو های لوکس ، که با عرضه نسل جدید پرچم داران دیگر کمپانی ها اکنون رقابتی تر از گذشته شده ، با بروزرسانی میان نسلی کلاس  S ، به این پرچمدار فوق لوکس جانی دوباره بخشیده است . کلاس  S، حامل اصلی دی ان ای طراحی محصولات این کمپانی اشتوتگارتی حالا با دست پر به میدان باز گشته است . مرسدس بنز کلاس GLA جدید با تغییرات فراوان در سیستم محرکه ، طراحی بیرونی و داخل کابین رونمایی شد و سال 2020 در بازارهای اروپایی و آمریکا عرضه می‌ شود .

بنز

مرسدس بنز کلاس GLA جدید با تغییرات فراوان در سیستم محرکه ، طراحی بیرونی و داخل کابین رونمایی شد و سال 2020 در بازارهای اروپایی و آمریکا عرضه می‌ شود .

سرانجام مرسدس بنز کلاس GLA مدل 2021 رونمایی شد که نمایانگر قسمت چهارم و پایانی خودرو های ساب ‌کامپکت لوکس خودرو ساز آلمانی است . کراس اوور کاملا بازطراحی ‌شده ‌ی مرسدس بنز براساس همان پلتفرم مدل ‌های گذشته ساخته می‌ شود و نسبت به مدل قبلی خود جادارتر است ؛ علاوه بر این نسخه‌ ی پرفورمنس این خودرو نیز برای علاقه‌ مندان عرضه خواهد شد .

در بیرون ، مرسدس بنز کلاس GLA کاملا نسخه‌ ای تکامل ‌یافته از مدل قدیمی خود است . از جمله موارد قابل ذکر می ‌توان به دماغه بلند اشاره کرد . بخش عقب خودرو نیز دیگر شبیه کلاس GLB حالت جعبه ‌ای ندارد و به‌ طرز معقولی به کلاس هاچ‌ بک نزدیک می‌ شود . چراغ‌ های جلو و جلو پنجره ظاهری درهم کشیده دارند و چراغ ‌های عقب باریک ‌تر و ظریف ‌تر هستند . همچنین مرسدس بنز GLA جدید بلند تر است ؛ زیرا 10 سانتی ‌متر به ارتفاع ، 3 سانتی ‌متر به عرض و 8.2 سانتی ‌متر به فاصله محوری افزوده شده است ، ولی طول کلی حدود 5.1 سانتی ‌متر کاهش یافته است .

فاصله جای پای سرنشینان صندلی عقب حداقل 11 سانتی ‌متر افزایش می ‌یابد و بیشتر ابعاد دیگر حداقل 5.2 سانتی ‌متر افزایش یافته ‌اند . تنها جاهایی که کوچک شده‌ اند ، فاصله پای سرنشینان جلو و سر سرنشینان عقب هستند که هر دو کمتر از 5.2 سانتی‌ متر کوچک می‌ شوند. طراحی داخل کابین نیز جدید است ، اما برای کسی که وقت خود را در مرسدس بنز کلاس A یا CLA و GLB گذرانده باشد ، چنین طرحی آشنا خواهد بود . مرسدس بنز کلاس GLA مدل 2021 از صفحه‌ نمایش دوتایی ( 7 اینچ استاندارد و 25.10 اینچی سفارشی ) بهره می ‌برد . شکل داشبورد در این مدل کاملا نسبت به مدل‌ های قبلی و سایر خودروهای مرسدس بنز که اغلب حالت شناور دارند ، متفاوت است .

مشخصات فنی بنز کلاس GLA

مدل‌ های استاندارد مرسدس بنز کلاس GLA عبارت ‌اند از GLA 250 محرک جلو و GLA 250 4MATIC تمام چرخ محرک . هر دو مدل از پیشرانه ‌ی چهار سیلندر 2 لیتری توربو شارژ برخوردار هستند که 221 اسب ‌بخار قدرت و 350 نیوتن ‌متر گشتاور دارند . قدرت از طریق جعبه‌ دنده خودکار دوکلاچه هشت سرعته به سمت چرخ‌ های محرک می ‌رود .

سیستم تعلیق خودرو متشکل از مکانیزم مک ‌فرسون در جلو و چند اتصالی در عقب است . با سیستم تمام چرخ محرک ، قدرت ‌رسانی را می ‌توان به‌ صورت 50 درصد جلو و 50 درصد عقب نیز تغییر داد . تقسیم ‌بندی نیرو در شرایط و حالت‌ های رانندگی متفاوت است و در حالت Eco و Comfort به‌ صورت پیش ‌فرض روی 80:20 تنظیم می‌ شود ؛ درحالی‌که برای حالت اسپرت 70:30 و برای برای حالت آفرود 50:50 است . مدل تمام چرخ محرک نیز از سیستم کنترل سراشیبی (HDC ) بهره می ‌برد .

مرسدس بنز GLA 35 اولین مدل پرفورمنس در میان انواع مدل‌ های کلاس GLA به شمار می ‌رود و سرانجام پس از آن نیز نسخه ‌ی قدرتمندتر GLA 45راهی بازار خواهد شد . مدل GLA 35 با توجه به بهره‌ گیری از پیشرانه‌ ی 2 لیتری چهار سیلندر ردیفی توربو شارژ با قدرت 302 اسب بخاری و گشتاور 400 نیوتن‌ متری ، چندان ضعیف نیست . در این مدل شاسی و سیستم تعلیق تقویت شده و حالت ‌های رانندگی اسپرت‌ نیز وجود دارد . سیستم تعلیق قابل تنظیم الکترونیکی به‌ صورت سفارشی موجود است . ترمز ها با دیسک‌ های 8.13 اینچی در جلو و دیسک‌ های 13 اینچی در قسمت عقب به ‌روز رسانی شده ‌اند.

در کنار مدل کاملا جدید مرسدس بنز GLA ، خودرو ساز آلمانی از مدل AMG نیز رونمایی کرد . مدل جدید با نام کامل مرسدس AMG GLA 35 4MATIC  عرضه خواهد شد و هفتمین عضو از خانواده ‌ی مدل ‌های کامپکت مرسدس بنز  با کد 35 به شمار می ‌رود که به‌ دنبال هاچ بک کلاس A ، سدان کلاس A ، مدل A-CLAA L SEDAN برای بازار چین ، کوپه CLA شوتینگ بریک CLA و شاسی بلند GLB عرضه می شود .

مانند این مدل ‌ها ، مرسدس AMG GLA 35 از پیشرانه 2 لیتری توربو شارژ چهار سیلندر بهره می‌ برد که 302 اسب‌ بخار قدرت در 5800 دور بر دقیقه و 400 نیوتن‌ متر گشتاور در محدوده ‌ی 3000 تا 4000 دور بر دقیقه تحویل می ‌دهد . پیشرانه به جعبه ‌دنده خودکار هشت سرعته AMG Speedshift DCT 8G با حالت دستی مجهز شده است که نیرو را از طریق سیستم تمام چرخ محرک متغیر AMG  Performance 4MATIC به هر چهار چرخ منتقل می ‌کند .

به لطف سیستم تمام چرخ محرک و قابلیت کنترل شروع حرکت  (Race- Start) ، مرسدس AMG GLA 35 مدل 2021 می ‌تواند در 1.5 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلو متر بر ساعت برسد و بیشینه سرعت آن به ‌صورت الکترونیکی به 250 کیلومتر بر ساعت محدود خواهد شد.

عملکرد برتر مرسدس AMG GLA 35 در مقایسه با مدل ‌های استاندارد در طراحی نیز منعکس شده است . از جمله این موارد می ‌توان به جلو پنجره پانامریکانا مخصوص مدل‌ های  AMG، اسپلیتر جلو به رنگ کروم نقره‌ ای ، تزئین دریچه ‌های هوا و رینگ ‌های منحصر به ‌فرد 19 اینچی اشاره کرد .

رینگ‌ ها از طرح پنج‌ پره دوقلو بهره می ‌برند و در اندازه‌ های بزرگ‌ تر 20 و 21 اینچی نیز موجود هستند . در داخل کابین ، مرسدس AMG GLA 35  محیط پیشرفته نمایشگر های کاملا دیجیتالی سیستم سرگرمی  MBUX  را دراختیار سرنشینان می‌ گذارد . نکات برجسته شامل صندلی‌ های اسپرت آرتیکو ( Artico ) با چرم دست ‌ساز و میکروفیبر دینامیکا و دوخت قرمز به‌ همراه کمربند ایمنی قرمز ، فرمان چند منظوره و اسپرت AMG در چرم ناپا ، تریم فیبر کربن ، پدال ‌های اسپرت از جنس فولاد ضد زنگ و تزئینات قرمز رنگ است .

از جمله سایر ویژگی ‌ها می ‌توان به پنج حالت رانندگی ، سیستم AMG   Dynamics ، فرمان با دنده شانه‌ای مخصوص و نسبت متغیر ، سیستم ترمز و سیستم تعلیق AMG اشاره کرد . سیستم ​​AMG Ride Control به‌ صورت سفارشی ارائه می ‌شود .

قیمت ‌گذاری برای این مدل ‌های مرسدس بنز کلاس GLA هنوز اعلام نشده است . انتظار می ‌رود که قیمت پایه مانند مدل ‌های کنونی GLA و  GLB  حدود 35000 دلار باشد . مسئولان مرسدس بنز اعلام کرده ‌اند كه GLA 250 و GLA 250 4MATIC تابستان امسال در دسترس خواهند بود و GLA 35 نیز در سال 2020 به بازار عرضه می ‌شود .

چهره ‌ای اسپرت و جوان ‌پسند

GLA یکی  از مدل‌ های نوپای این برند معتبر آلمانی است که توانست در مدت زمانی کوتاه به‌ خوبی خود را در دل هوادارانش جا کند.

GLA به‌ عنوان یکی از اولین محصولات این برند با زبان طراحی جدید ، الهام بخش طراحی CLA نیز بوده است .

طرح کلی چراغ های زیبای CLA و سایر محصولات جدید مرسدس بنز در GLA نیز به‌ صورت زیباتر و پخته‌ تر خودنمایی می‌ کند .

خط بالایی چراغ‌ ها با شیبی بیشتر در GLA استفاده شده که در امتداد و با عبور از گلگیر جلو ، خط شانه‌ ای را تشکیل می ‌دهد که با کاهش ارتفاع ، پیش از رسیدن به گلگیر عقب در بدنه محو می ‌شود .

گوشه‌ های داخلی چراغ‌ های جلو ، اندکی پایین آمده ‌اند که این ویژگی را در میان محصولات مرسدس بنز ، تنها در GLA می‌ توان مشاهده کرد و سایر مدل‌ ها ، فاقد این ویژگی هستند .

در کل نمای جلو با وجود چراغ‌ های زیبا ، جلو پنجره تخت ، کاپوت کشیده همراه با دو برجستگی و دو دریچه ورودی هوا در طرفین سپر ، یک مرسدس بنز امروزی و مدرن را به تصویر می‌ کشد . در نمای جانبی نیز خطوط و برجستگی ها این امر را ثابت می‌ کنند . GLA از دماغه تا ستون  C، به‌ جرات زیبا و بینقص بوده و از هیچ نظر نمی‌ توان ایرادی را به آن وارد دانست .

اما به محض اینکه از ستون C عبور می‌ کنید و به نمای عقب می‌ رسید ، با طرحی جدید رو ‌به ‌رو می‌ شوید که تا‌ به‌ حال در هیچ‌ یک از محصولات بنز مشاهده نکرده‌ اید . چراغ‌ های ذوزنقه ‌ای شکل که در طرفین خودرو نقش بسته‌ اند علت اصلی این تفاوت به‌ شمار می‌ روند .

طراحی قسمت عقب این‌ خودرو تا حدودی مورد انتقاد قرار گرفته اما به لطف وجود سپر حجیمی که در دل خود دیفیوزر بزرگی را جای داده و همچنین دریچه خروجی هوا که در سپر تعبیه شده چهره‌ ای اسپرت و جوان‌ پسند به آن بخشیده است که همین موضوع می‌ تواند بخشی از تصویر منفی ایجاد شده در ذهن را بهبود بخشد .

گفتنی است نسخه GLA 45 AMG دارای رینگ‌ های اسپرت و کیت بدنه‌ ارتقاء یافته بوده که همین موضوع سبب شده زیبایی ظاهری این خودرو دو چندان شود. همچنین خودروی مورد نظر دارای خط‌ کشی بدنه بوده توسط مالک آن انجام گرفته است .

نکته قابل توجه نشان ستاره سه‌ پر مرسدس بنز بوده که روی بدنه این خودرو خودنمایی می‌ کند ، از آن‌جایی که GLA45 AMG تحت عنوان  MEC Design  وارد کشور شده است ، تمامی لوگو های مرسدس بنز با لوگوی مک‌ دیزاین ، توسط شرکت وارد کننده تعویض شده‌ اند .

اما اتفاق رایجی که در بسیاری از خودرو های این چنینی مشاهده می‌ شود ، تعویض این لوگو ها با لوگوی مرسدس بنز ، توسط مالکین آن ها است .

فضای مهیج کابین با چاشنی لوکس ‌گرایی

در کابین  GLA، دنیایی از امکانات و اطلاعات با آسان‌ ترین دسترسی و رابط کاربری ممکن ، از طریق یک نمایشگر 8/5 اینچی فوق‌ العاده با رزولوشن بسیار بالا و همچنین از طریق دسته کنترلی مرکزی در اختیار شما خواهد بود .

از سیستم پخش صوت بلوتوث گرفته تا دنیایی از امکانات و نوآوری‌ ها شامل سیستم ناوبری و موزیک ، مسافت را برای رسیدن به مقصد برای سرنشینان خود شاد و لذت بخش خواهد کرد .

بنز

کابین این خودرو ، جایی است که مهندسان بالا ترین استاندارد ها ، جذابیتی ایجاد کرده‌ اند . GLA  با فضایی بزرگ و کارآمد ، سبکی نو در طراحی از داشبورد گرفته تا در اتوماتیک باز شونده صندوق ، به بالا ترین انتظارات مشتریان پاسخ داده است .

همچنین از دیگر امکانات این خودرو می‌ توان به صندلی تنظیم شونده راننده در 14 حالت و فضای بار پرکاربرد عقب با ظرفیت گنجایش 1235 لیتر بار در صورت تا کردن صندلی های عقبی اشاره کرد ، که آن‌ را از همه لحاظ بی‌ نقص می‌ سازد . سیستم‌ های هوشمند کمک راننده با فناوری پیشرفته ، رانندگی در بزرگراه‌ ها را امن‌ تر و آسان‌ تر می‌ کند .

سیستم‌ های دیگری با نام‌ های سیستم کمکی نقطه‌ کور و سیستم رانندگی بین خطوط نسبت به تعییر ناگهانی یا پر خطر خط در بزرگراه واکنش سریع نشان داده و به راننده هشدار می ‌دهد .

سیستم دیگری با نام تجاری DISTRONIC PLUS را می‌ توانید در GLA پیدا کنید که از سیستم کروزکنترل متصل به رادار بهره می‌ برد .

این سیستم سرعت اتومبیل شما را بنا به شرایط و سرعت ترافیک تنظیم کرده و حتی توانایی توقف اتومبیل در صورت ایست کامل ترافیک را نیز داراست.

فضای موجود در قسمت جلوی کابین بسیار خوب و مناسب است و فضای عقب هم در حد متوسطی ارزیابی می ‌شود ؛ صندوق بار این خودرو ، چنان‌چه آن‌ را هم چون مدلی هاچ‌ بک فرض نماییم ، از گنجایش مناسبی برخوردار است اما در حد و اندازه‌ های یک خودروی کراس‌ اوور نیست .

پیشنهاد ما به شما این است که زیاد به ارقام تکیه نکنید . چون در عمل ممکن است اوضاع کمی تغییر کند . S550 می تواند 0 تا 96 کیلو متر بر ساعت را در 4.8 ثانیه برود و سری 7 با وجود قدرت و گشتاور کمتر ، 0 تا 96 کیلو متر بر ساعت را به مانند اس کلاس در 4.8 ثانیه می‌ رود .

بیشتر بخوانید:

بررسی کامل خودرو لامبورگینی سستو المنتو + تجربه رانندگی با آن

منبع: کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.