مزایا و معایب استفاده از گاز طبیعی CNG چیست؟

در ادامه مباحث مربوط به سوخت CNG در این مطلب از مجله خودرو به مزایا و معایب استفاده از گاز طبیعی CNG پرداخته ایم.

ممکن است خودرو شما با این سوخت کار کند یا قصد داشته باشید که خوردیی با سوخت CNG خریداری کنید.

به همین دلیل لازم است که در این مورد آگاهی داشته باشید و تا با در صورت برزو مشکل بتوانید آن را برطرف کنید.

امیدواریم که برای شما مفید باشد …. با ما همراه باشید…

مزایا و معایب استفاده از گاز طبیعی CNG چیست؟

مزایا و معایب استفاده از گاز طبیعی

 مسائل ايمني در خصوص سوخت هاي گازي

عموماً خطر آتش سوزي در شرايط عادي كاركرد در واقع بسيار كم است. گاز CNG از هواسبكتر است و در فضا پراكنده مي شود.

بخار LPG از هوا سنگين تر است و به تشكيل حوضچه در نزديكي زمين تمايل دارد.

عملكرد و كارائي وسائل نقليه دو گانه سوزبنزين و گاز طبيعي چگونه است ؟

بر حسب قدرت وسائل نقليه دوگانه سوز( CNG ) در حدود 10 تا 12 درصد قدرت خود را بعلت اينكه گاز طبيعي جاي اكسيژن در محفظه احتراق موتور را مي گيرد،از دست مي دهند.

 آيا يك موتور گازسوز داغ تر از يك موتور بنزيني است؟

موتورهاي گاز سوز كه از عملكرد بنزيني تبديل به موتورگاز سوز شده اند داراي اگزوزهائي با درجه حرارت بيشتر مي باشند. (موتور آنها داغ تر از موتورهاي يگانه سوز بنزيني است) .

  • دلايل :

در موتورهاي بنزيني ، تأخير بنزين تأثير خنك كننده اي در سيستم مكش سوخت و سيلندرها دارد.

اين امر در مورد گاز اتفاق نمي افتد.از طرفي يك مخلوط گازي تمايل به احتراق آهسته تري نسبت به بنزين دارد وممكن است به هنگام عبور و خروج از سوپاپها باز هم در حال سوختن باشد.

CNG درمقايسه با بنزين چقدر انرژي آزاد مي كند؟

ميزان انرژي گاز طبيعي در حدود 47 مگاژول بركيلوگرم ويا 40مگاژول بر متر مكعب است.

كه اين مقايسه براي بنزين 60مگاژول بر كيلوگرم يا 46 مگاژول بر متر مكعب است.به عبارتي يك كيلوگرم گاز معادل33/1 ليتر بنزين يا 22/1 ليتر گازوئيل است.

رانندگي در ارتفاعات بلند :  در ارتفاعات ،هوا رقيق تر شده وموتور با تركيب سوخت غني تري(نسبت بيشتري از سوخت به هوا) كار مي كند.

از رو قدرت موتور به دليل كاهش تنفس موتور و تأمين اكسيژن كمتر ونيز جريان غني تر وشديدتر سوخت افت مي كند.

دراين حالت، چون موتور گاز سوز بعلت اينكه گاز در حدود 12 درصد حجم ورودي را تشكيل داده وبا كاهش چگالي هوا براثر رقيق تر شدن آن ، حجم سوخت نيز پايين مي آيد و توان موتور نيز 12 تا14 درصد افت مي كند.

لذا در صورت دوگانه سوز بودن وسيله نقليه بهتر است در ارتفاعات از سوخت بنزين استفاده گردد.

عوامل مؤثر بر بازده سوخت CNG: مقادير ارزش حرارتي خالص بنزين،گازوئيل ،LPG و CNG به ترتيب 44،45،43،46 است.

بنابراين تفاوت زيادي وجود ندارد و ليكن مقادير ارزش حرارتي نيز به ميزان زيادي بستگي به تركيب سوخت دارد مخصوص براي LPG و CNG.

راندمان موتور،تابعي از عوامل موتور است كه مهمترين آن ضريب تراكم موتور است.

سوخت ديزل(گازوئيل)در يك موتور احتراقي تراكمي داراي ضريب تراكم 14 به 1 است. وداراي بالاترين راندمان 40 درصد به عنوان حد بالائي بازده است.

بالاترين بازده بعدي براي سوخت CNG است كه با ضريب تراكم 12 به 1 داراي راندمان حدود 35 درصد است .

موتورهاي بنزيني وسوخت LPG داراي ضريب تراكم بيشينه 9 به 1 داراي راندماني در حدود 30 درصد هستند . مقادير راندمان هاي مذكور حدود بالائي آنها بوده در بار كامل مي باشند.

در بسياري از كشورها CNG داراي بهترين ارزش و آنگاه گازوئيل و بعد LNG و در نهايت بنزين است. چنانچه يك موتور

بنزيني به سوخت CNG تبديل شده باشد به بالاترين بازده فوق الذكر دست نخواهد يافت. زيرا ضريب تراكم در سطح مورد نياز براي سوخت بنزين ثابت باقي مي ماند.

بنابراين دستيابي به بالاترين راندمان فقط درخودروهاي OEM (خودروهاي با موتورهاي اصلي سوخت CNG) امكان پذير است.

علل كوبش موتور :

دلايل : نخستين علت كاركرد موتور در شرايط جوي با درجه حرارت بالا مي باشد.

علل ديگر عبارتند از :  زمان بندي نادرست احتراق، تغييرات  آناليز وتركيب شيميائي گاز ، لذا در خودروهاي گاز سوز كه گاز طبيعي با درصد بالاي متان مقاومت بسيار خوبي در مقابل كوبش موتور دارد .

CNG درمقایسه با بنزین چقدر انرژی آزاد می كند؟

میزان انرژی گاز طبیعی در حدود ۴۷ مگاژول بر كیلوگرم و یا ۴۰ مگاژول بر متر مكعب است.كه این مقایسه برای بنزین ۶۰ مگاژول بر كیلوگرم یا ۴۶  مگاژول بر متر مكعب است.

به عبارتی یك كیلوگرم گاز معادل ۳۳/۱ لیتر بنزین یا ۲۲/۱ لیتر گازوئیل است.

رانندگی در ارتفاعات بلند: در ارتفاعات، هوا رقیق تر شده وموتور با تركیب سوخت غنی تری(نسبت بیشتری از سوخت به هوا) كار می كند.

از رو قدرت موتور به دلیل كاهش تنفس موتور و تأمین اكسیژن كمتر ونیز جریان غنی تر وشدیدتر سوخت افت می كند.

دراین حالت، چون موتور گاز سوز بعلت اینكه گاز در حدود ۱۲ درصد حجم ورودی را تشكیل داده وبا كاهش چگالی هوا براثر رقیق تر شدن آن ، حجم سوخت نیز پایین می آید و توان موتور نیز ۱۲ تا ۱۴ درصد افت می كند.

لذا در صورت دوگانه سوز بودن وسیله نقلیه بهتر است در ارتفاعات از سوخت بنزین استفاده گردد.

گاز CNG چیست ؟

گاز طبیعی فشرده است که در درجه حرارت معمولی و در فشار ۲۰۰ تا ۲۵۰ بار نگهداری میشود.

گاز طبیعی به سه حالت فوق می تواند در خودروها مورد استفاده قرار گیرد:

  • الف) فشرده CNG : COMPRESSED NATURAL GAS
  • ب) مایع LPG : LIQUID PETROLEUM GAS
  • ج) جذب شده ANG : ABSORBED NATURAL GAS
  • معایب استفاده از گاز CNG به عنوان سوخت خودرو

مقایسه بنزین و سوخت CNG از نظر فنی و موتوری

سوخت CNG نسبت به سایر سوختهای هیدروکربنی دارای پائین ترین نسبت کربن به هیدروژن (۱ اتم کربن در مقابل ۴ اتم هیدروژن) است.

لذا سوختن آن کربن کمتری بر جای گذاشته و در خودروهای گازسوز بعلت کاهش قابل ملاحظه این رسوبات (کربن)، در منطقه احتراق، ورودی سوپاپ ها، سرپیستون ها و شیارهای رینگ ها، امکان گریپاژ کردن قطعات به مراتب کاهش می یابد.

همچنین به علت کاهش قابل ملاحظه رسوبات کربن و آلاینده های خروجی، روغن موتور و فیلتر آن نسبت به سوخت بنزین تمیزتر باقی مانده و زمان تعویض آنها و در نتیجه هزینه عملیاتی موتور گاز سوز نیز کاهش می یابد.

که تمامیه موارد ذکر شده نشان دهنده افزایش عمر مفید خودرو در هنگام استفاده از سوخت CNG نسبت به سوخت بنزین و همچنین LPG میباشد.

در این بین شاید هنوز افرادی باشند که با وجود شواهد بالا، باز هم مهر خشک کار کردن را بر پیشانیه موتورهای گاز سوز بزنند.

ما برای رد این حرف دلیلی واضح تر و قابل لمس تر می آوریم.

زمانی که موتور اتومبیل شما سرد است، بنزین بر روی دیواره سیلندرها تقطیر می‌شود و به پایین یعنی به سمت کارتل روغن سرازیر می‌شود.

این مقدار اگر چه بسیار ناچیز و غیر قابل اندازه گیری است ولی در دراز مدت باعث خراب شدن روغن و از بین رفتن خاصیت روانکاری روغن می‌شود.

در حالی که گاز طبیعی حتی در دمای ۱۰ درجه زیر صفر هم تقطیر نمی‌شود و حتی اگر در مجاورت روغن قرار گیرد باعث خراب شدن آن نخواهد شد.

پس این نیز دلیل دیگری است که نشان میدهد کارکرد خشک موتورهای گاز سوز بیشتر یک ذهنیت اشتباه است چرا که تایید میکند روغن موتور اتومبیل‌های گاز سوز دیرتر خراب می‌شود.

معایب خودرو گازسوز چیست؟

معایب خودرو گازسوز چیست؟

قابل پیش بینی است که دوگانه سوز بودن خودروها می تواند معایب خاص خود را داشته باشد.

مثلا در نظر داشته باشید که استفاده از گاز مایع یا LPG به دلیل استاندارد نبودن تجهیزات، خطرناک است. البته از آنجا که موضوع این مقاله در مورد گاز CNG خودرو است، از این مدل خارج نمی شویم.

گاز نسبت به بنزین به صورت خشک کار می کند این روش کار باعث می شود به قطعات مختلف خودرو ازجمله سوپاپ ها و سر سیلندرها فشار وارد شود.

اما بنزین این مشکل را ندارد؛ بنابراین قطعات خودروهای بنزینی عمر بیشتری نسبت به خودروهای گازسوز دارند.

کارشناسان خودرو اعتقاد دارند که در بهترین حالت، افت فشار یک خودروی دوگانه سوز نسبت به خودروی بنزینی 20 درصد است. این افت فشار باعث ایجاد مشکلات زیر در خودرو می شود:

  • کشش نداشتن خودرو که در صحبت عامیانه به عبارتی جون نداشتن خودرو گفته می شود.
  • خاموش کردن ماشین
  • گاز دادن بیشتر
  • وارد شدن فشار بیشتر به خودرو
  • استهلاک قطعات مختلف خودرو
  • نمی توان به طور مناسب از کولر خودرو استفاده کرد. این مشکل به دلیل کشش نداشتن خودرو است.

به عبارتی می توان گفت اگر قطعات خودرو به همین ترتیب دچار مشکل شوند، می تواند باعث ایجاد هزینه زیادی برای تعمیرات و تعویض قطعه ها شود.

یکی دیگر از معایب خودرو گازسوز این است که هنوز جایگاه های گاز نسبت به بنزین زیاد نیستند.

این موضوع ممکن است باعث شود زمان زیادی از شما در ماندن توی صف های طولانی گاز تلف شود.

البته این موضوع الان دیگر مانند قبل معضل به حساب نمی آید و شرایط نسبت به قبل خیلی بهتر است.

اما در هر صورت باز هم ممکن است، گاهی وقت بیشتری صرف یافتن جایگاه گاز یا ماندن در صف شود.

کدام سوخت برای خودرو مناسب تر است؟

همان طور که گفتیم استفاده از گاز CNG خودرو مزایا و معایب خاص خود را دارد.

با توجه به این که هیچ چیزی در این جهان کامل نیست پس نباید انتظار داشت بنزین یا گازسوز کردن خودرو صرفا خوب یا بد باشند.

با مطالعه این مقاله باید مزایا و معایب را بسنجید و این را در نظر بگیرید که کدام موارد برای شما مهم تر است و با توجه به آن در مورد دوگانه سوز بودن یا فقط مصرف بنزین خودرو خود تصمیم گیری کنید.

برخی ممکن است بنزین سوز بودن و برخی دیگر گازسوز بودن را ترجیح می دهند. البته دوگانه سوز بودن خودرو در میان خودروهای داخلی رایج است و خودروهای وارداتی فقط بنزین سوز هستند.

بیشتر بخوانید

گاز CNG چه اثراتی بر روی موتور و خودرو دارد

آیا استفاده از گاز طبیعی فشرده ( CNG ) در خودرو ایمن است ؟

مشکل کار نکردن کلید CNG پراید دوگانه کارخانه چیست؟

معرفی اجزاء سیستم گاز CNG پراید، پژو، سمند + تصاویر

قیمت مخزن گاز CNG پراید، پژو 405، سمند و نیسان + انواع مخزن گاز

انواع شیر مخزن گاز cng خودرو + قیمت شیر مخزن گاز cng

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.