مشکل کار نکردن کلید CNG پراید دوگانه کارخانه چیست؟

مشکل کار نکردن کلید CNG پراید دوگانه کارخانه چیست؟

ما در این نوشته می خواهیم راجع به مشکل کار نکردن کلید CNG پراید دوگانه کارخانه صحبت کنیم. تغییر نوع سوخت مصرفی با استفاده از کلید انتخاب نوع سوخت که روی کنسول جلو و به جای کلید پنل قرار دارد ، انجام می شود و انتخاب سوخت CNG در موقعیت های ذیل امکان پذیر است :

1- در حین رانندگی

2- قبل از شروع حرکت

3- روشن کردن خودرو بر روی گاز به طور مستقیم

این حالت فقط در موارد اظطرازی نظیر عدم وجود بنزین به کار گرفته می شود و در شرایط عادی استفاده از این روش به دلیل وجود احتمال آسیب دیدگی قطعات گاز سوز ، به هیچ وجه توصیه نمی شود .

CNG

اخطار

خودروی خود را در حال روشن بودن در مکان هایی که امکان تماس با مواد و اجسام قابل اشتعال مانند علف و یا برگ با اگزوز داغ خودرو دارد ، پارک نکنید . با توجه به اینگه پمپ بنزین حتی در زمان کار کرد موتور بر روی CNG در حال کار کردن بوده و همچنین جهت خنک کاری پمپ بنزین ضروری است همواره مقداری بنزین حداقل 5 لیتر در باک باقی می ماند .

به هیچ عنوان از مایع با سوخت های استاندارد به شدت پرهیز کنید . عدم استفاده از بنزین بدون سرب به کاتالیست به خودرو صدمه وارد می کند .

انتهاب CNG در حین حرکت

در این حالت کافی است که کلید سوخت را روی جالت گاز قرار داده و بافاصله تبدیل سوخت انجام خواهد شد .

انتخاب سوخت CNG قبل از شروع حرکت

موتور را روی بنزین روشن کرده و سپس کلید انتخاب سوخت را روی حالت گاز قرار دهید ، در این حالت علاوه بر روشن بودن چراغ زر سمت راست چراغ سبز سمت چپ و همچنین چراغ قرمز ذخیره گاز سمت چپ تبدیل به صورت چشمک زدن سریع قرار می گیرند .

زمانی که موتور بر روی گاز روشن شد ، چهار چراغ سبز کلید انتخاب متناسب با میزان فشار گاز داخل مخزن روشن خواهد شد .

بازگشت از حالت گاز به بنزین

سوئیچ کردن بر روی بنزین در هر حالتی با سهولت و فقط با قرار دادن کلید انتخاب سوخت بر روی حالت گاز و بلافاصله انجام خواهد شد . زمانی که موتور بر روی بنزین روشن باشد ، چراغ سمت راست کلید تبدیل روشن می شود .

روشن کردن موتور بر روی CNG به طور مستقیم

در این روش باید سوئیچ را باز کنیم و سپس کلید انتخاب سوخت را در حالت گاز قرار داده و سپس استارت زده می شود . در صورتی که مشکل فنی در سیستم گاز نباشد ، موتور بر روی سوخت CNG روش می شود .

وضعیت چراغ های کلید انتخاب نوع سوخت شامل موارد زیر می باشد :

کلید در حالت انتخاب بنزین به گاز

در ابتدا چراغ زرد سمت راست روشن بوده و چراغ سبز سمت چپ و چراغ قرمز دخیره گاز ، در حالت چشمک زدن قرار می گیرد . سپس پس از انجام تبدیل ، چراغ سمت چپ کلید انتخاب سوخت روشن مانده و چراغ های قرمز و زرد رنگ خاموش می شوند . چهار چراغ سبز بالای کلید انتخاب متناسب با میزان فشار گاز داخل مخزن روشن می شود .

کلید انتخاب نوع سوخت

روشن بودن چراغ زرد سمت راست نشان دهنده استفاده از بنزین می باشد . کلید انتخاب نوع سوخت روی کنسول جلو و به جای کلید پنل قرار دارد .

وضعیت کلید انتخاب در حالت تمام شدن گاز

وقتی گاز داخل مخزن رو به اتمام باشد ، چهار چراغ سبز بالای کلید انتخاب سوخت خاموش می شوند و تنها چراغ قرمز بالای کلید انتخاب روشن می شود که بیان گر رو به اتمام بودن گاز درون مخزن می باشد .

چشمک زدن آهسته چراغ سبز سمت چپ کلید تبدیل به معنای اتمام سوخت نبوده ، بلکه بیان گر وجود ایراد در سیستم گاز بوده که باعث می گردد موتور بر روی سوخت CNG روش نماند و به حالت بنزین باز گردد .

مراحل سوخت گیری CNG

1- حداکثر فشار مجاز سوخت گیری 200 بار می باشد که میزان فشار داخل مخزن را از گیج فشار داخل محفظه موتور ، قابل مشاهده می باشد .

2- پس از هر بار سوخت گیری از بستن مجدد سر پوش شیر پر کن گاز اطمینان حاصل شود .

3- اپراتور های جایگاه بعد از کنترل برچسب مجوز سوخت گیری خودرو عملیات سوخت گیری را انجام می دهد .

4- پس از مراجعه به جایگاه سوخت گیری ، رانندخ خودرو را خاموش کرده و از توقف کامل خودرو اطمینان حاصل شود تا در حالتی که نازل پرکن جایگاه به خودرو متصل است ، خودرو حرکت ننماید .

5- قبل از مراجعه به جایگاه و تا زمان حضور در جایگاه سوخت گیری از استعمال دخانیات و استفاده از تلفن همراه خودداری کنید .

اگر مصرف بلایی از گاز سی ان جی بالا بود باید چه نقاطی را بررسی کنیم .

1- تنظیم نبودن شیر حداکثر جریان

این شیر که از جنس پلاستیک بین روگلاتور و میکسر ورود هوا لوله پلاستیکی قرار دارد و تنظیم آن توسز دست و یا آلن 6 شماره 8 انجام می شود .

این شیر را تا جایی که شتاب ماشین در دنده 2 کم نشود ، سفت کنید در صورتی که دور آرام بهم خورد آن را از روی رگلاتور تنظیم کنید .

2- وجود نشتی :

– نشتی در مسیر فشار پایین یعنی رگلاتور تا ورود هوا که توسط لوله های لاستیکی بهم متصل شده اندازه آنجا که گاز فقط حین مصرف در این لوله ها جریان دارند باید از لحاظ ظاهری لوله ها باید مورد بررسی قرار گیرند .

– در مسیر فشار بالا یعنی پرکن تا رگلاتور اگر ذره ای نشتی وجود داشته باشد بوی گاز استشمام می شود .

علائمی که نشان می دهد که حسگر اکسیژن خراب می باشد ؟

سنسور اکسیژن در تمامی ماشین ها یکی بوده و تفاوتی با سنسور های ماشین های دیگر ندارد ، و علائم و خراب شدن آن ها یکسان می باشد ، زمانی سنسور و یا اگزوز ماشین خراب شد ، به هیچ عنوان آن را دست نزنید و آن را به تعمیر کار نشان دهید ، تا آن اگزوز و سنسور ماشین شما را درست کند . زیرا اگر شما دست بزنید ، شاید آن بدتر شود ، پس به هیچ عنوان دست نزنید .

افرادی که ماشین دارند ، باید خیلی مراقب دور ماشین باشند که باعث خراب شدن ماشین نشود ، باید همیشه دور موتور را تمیز نگه دارند و هر چند ماه یک بار ، آن را برای چک کردن نزد مکانیک ببرند و از سالم بودن موتور خود مطمعن شوند . اگر سنسور شما به خوبی کار نکند ، موتور شما دچار آسیب های جدی خواهد شد . پس بهتر است مرتب سنسور ، اگزوز ، موتور و همچنین دینام خود را چک کنید تا مطمعن شوید که مشکلی ندارد .

CNG

نکته قابل توجه:

قابل توجه است که میزان پاشش سوخت را خودرو تاثیر مثبتی دارد ، اگر سنسور اکسیژن شما دچار هر ایراد یا عیبی شد ، حتما آن را نشان دهید و سر خود کاری انجام ندهید . اگر ماشین سوخت خیلی بالایی داشت و بیش از اندازه بود ، حتما سنسور و یا حسگر شما خراب شده است و باید آن را عوض کنید .

روشن شدن چراغ اخطار : باید همیشه موتور ماشین و کلید های دریافتی را چک کرد ، تا مشکلی برای ماشین شما پیش نیاید . زمانی که چراغ اخطار ماشین شما روشن می شود ، می توان علت خراب شدن کوئل ، شمع خودرو ، اگزوز و حتی دینام باشد که باید خیلی سریع آن را ببرید و ببینید کدام قسمت ماشین دچار مشکل شده است و آن را درست کنید .

قبل از اینکه به مکانیکی ببرید ، اول حسگر را چک کنید ببینید اگر آن سالم بود پس جای دیگر ماشین دچار مشکل شده است . آن موقع به مکانیکی ببرید .

نحوه تمیز کردن سنسور اکسیژن

می توان با دیدن فیلم های آموزشی و همچنین پرسیدن از مکانیک می توانید سنسور تمیزکنید و بعد درست و مثل قبل آن را سر جایش قرار دهید . حتما قبل از اینکه آن را از ماشین در بیاورید ، عکس انداخته که بعد از تمیز کردن آن را مانند عکس سر جایش قرار دهید که بعدن ماشین شما دچار نشود . یا می توانید به مکانیکی بروید و از او بخواهید که سنسور شما را تمیز کند .

انواع سنسور های خودرو

در یک خودروب انژکتوری از سنسور های مختلفی استفاده شده است . که هر سنسور وظیفه خاص خود را دارد . و واحد الکترونیکی خودرو را کنترل و تنظیم می کند . وظایف سنسور این است که در شرایط مختلف موتور خودرو ها را خنک نگه داشته و در برابر آسیب از موتور و ماشین شما محافظت می کند .

1- سنسور دمای هوای ورودی

این سنسور وظایفش این است که هوای ورودی را به موتور انتقال دهد و مقاومت NTC  را افزایش داد  و در اکثر مواقع باعث کاهش آن نیز می شود و این روند همچنان ادامه دارد .

2- سنسور فشار هوای مانیفولد

وظیفه آن این است که فشار وارد شده به سنسور را اندازه گیری کند و هوای مانیفولد را وارد موتور می کند . و همچنین مقدار پاشش سوخت و اوانس جرقه را تنظیم و کنترل می کند .

4- سنسور موقعیت دریچه گاز

این سنسور وظایف را ارسال می کند و میزان دریچه گاز را اندازه گیری می کند و همچنین میزان و مقدار پاشش سوخت را تنظیم و کنترل خواهد کرد .

5- سنسور دور موتور

اندازه دور موتور و زاویه میللنگ و موقعیت پیستون را اندازه می گیرد . بودن سنسور در ماشین ضروری بوده و اگر در ماشین نباشد ، به ماشین آسیب جدی و پر خطری را وارد می کند . آسیب های نبودن سنسور در ماشین می توان گفت که مقدار آوانس را پایین می آورد .

6- سنسور موقعیت میل سوپاپ

وظایف این سنسور این است که موقعیت سیلندر 1 را اندازه گیری و تشخیص دهد و آن را به واحد الکترونیکی برساند و بعد آن را به سنسور انتقال دهد .

7- سنسور سرعت خودرو

وظیفه دارد زمانی که ماشین در حال حرکت است ، آن را اندازه گیری و تشخیص دهد و آن را به واحد الکترونیکی برساند و بعد آن را به سنسور انتقال دهد .

8- سنسور ناک

سنسور ناک باید میزان ناک و یا کوبش احتراق را اندازه گیری کند که با یک جرقه آن کم شود و غلظت سوخت افزایش یابد .

9- سنسور اکسیژن

مواد غنی و هوای ورودی را به موتور می رساند و دود را از موتور و ماشین خارج می کند . و ecu  سوخت و هوا را میسنجد و آن را تنظیم و کنترل می کند . و سنسور اول در خروجی و سنسور دوم در ورودی نصب شده و وظایف خود را انجام می دهد .

مزایا CNG

1- خودردگی سر سیلندر

در کنار سوپاپ ها ساختار کلی سر سیلندر نیز در خودرو های دوگانه سوز دچار خودرگی می شود و علت اصلی آن حرارت زیاد ناشی از احتراق و انتقال آن به سر سیلندر می باشد . استفاده از ضد یخ با افزدونی های پایه آلی راه حلی است که از سوی خودرو سازان پیشنهاد می شود .

2- سایش شدید سیت و سوپاپ

مهم ترین دلایل این خرابی را باید در سه عامل فشار و دمای زیاد احتراق ، انتقال حرارات زیاد به سر سیلندر و در نهایت خشک بودن گاز دید که در مجموع منجر به آسیب های شدید به سوپاپ ها می شود که به دنبال آن عدم آب بندی مناسب موتور و کاهش توان رخ خواهد داد .

3- سوختن واشر سر سیلندر

واشر سر سیلندر بخش واسط میان بلوک سیلندر و سر سیلندر است و وظیفه آب بندی این دو بخش را به عهده دارد . دلیل اصلی آسیب بیشتر به واشر سر سیلندر خودرو های دو گانه سوز نسبت به خودرو های بنزین سوز ، در بخش حرارت بخش احتراق و انتقال این حرارات به سر سیلندر و واشر سیلندر می باشد .

انواع خودرو های گاز سوز

1- DUAL – FUEL : به خورو هایی اطلاق می شود که از دو سوخت گازوئیل و گاز طبیعی به طور ترکیبی استفاده می شود .

2- BI – FUEL : به خودرو هایی که امکان استفاده از دو سوخت بنزین و گاز دارا می باشد اطلاق می شود .

3- DEDICATED : به خودرو هایی اطلاق می شود که فقط از یک سوخت استفاده می شود .

CNG

منبع: مشق نیوز

یک نظر

  1. حسین اسدی

    با سلام خدمت شما عزیزان
    مدتی بود که پراید دوگانه دستی مدل 90من ، روی گاز خوب کار نمی‌کرد، دیشب خواستم وایر ها رو تعویض کنم (قبلأ شمع های خودرو را تعویض کرده بودم) سیمی را که برای سریعتر شدن تغییر وضعیت خودرو از بنزین به گاز، دور سیم وایر می‌پیچند، باز گردم و دور وایر نو پیچیدم،اما زمانی که خودرو را روشن کردم، برق کلید تغییر وضعیت از بنزین به گاز، قطع شد و خودرو با بنزین کار می‌کرد، هربار در زمان استارت همین اتفاق میوفته و برق کلید قطع میشه و بعد از حدود یک دقیقه دوباره وصل میشه، همین اتفاق هم در زمان تغییر وضعیت از بنزین به گاز تکرار میشه و خلاصه که ماشین رو گاز نمیره.
    لطفاً بنده رو راهنمایی کنید که اشکال کار کجاست و چطور میتونم از این اشکال مطمئن بشم و درستش کنم
    بازم از شما ممنونم که وقتتون رو صرف خواندن و جواب دادن به نظرات کاربران قرار میدید و مشکلات منو امثال من رو حل می‌کنید 🙏🙏🙏🙏🙏❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.