عیب یابی و تعمیر سنسور اکسیژن ماشین های پراید ، تیبا، پژو، ال 90

عیب یابی و تعمیر سنسور اکسیژن ماشین های پراید ، تیبا، پژو، ال 90

عیب یابی و تعمیر سنسور اکسیژن ماشین-بهترین سنسور اکسیژن ماشین-علائم خرابی سنسور اکسیژن

عیب یابی و تعمیر سنسور اکسیژن ماشین

 سنسور اکسیژن چگونه کار می کند :

سنسور اکسیژن شبیه یک ژنراتور کار می کند و هنگامی که به اندازه کافی گرم شود ، از خود ولتاژ تولید می کند. قسمتی از سنسور که در درون مانیفولد دود قرار دارد ، یک حباب سرامیکی زیرکونیومی است که انتهای آن روی پوسته مانیفولد پیچ می شود. قسمت بیرونی حباب با یک لایه متخلخل از جنس پلاتین پوشیده شده و در درون آن دو نوار پلاتینی وجود دارد که به عنوان الکترودها یا کنتاکت ها به کار می روند.

قسمت بیرونی حباب در معرض گازهای داغ مانیفولد دود قرار دارد. اما در درون حباب ، سنسور ( الکترود) بین هوای محیط و دود اگزوز قرار گرفته است. در سنسورهای اکسیژن قدیمی یک سوراخ کوچک در پوسته ضخیم سنسور وجود داشت که هوا از طریق آن وارد سنسور می شد. در سنسورهای جدید تنفس از میان کانکتور سیم ها انجام می شود و این فضای کم بین عایق بندی و سیم ( ها ) محلی مناسب برای نفوذ هوا به درون سنسور است. بنابراین نباید هرگز روی کانکتورهای سنسور اکسیژن را روغنکاری و چرب نمود زیرا این امر سبب مسدود شدن جریان هوا می شود. این روش نسبت به روش قدیمی ترجیح داده می شود؛ زیرا خطر کثیف شدن یا گرفتگی توسط آب که می تواند از درون سنسور را کثیف یا معیوب کند ، کاهش می یابد.

اختلاف میزان اکسیژن بین اگزوز و هوای محیط  در درون سنسور اکسیژن سبب تولید ولتاژ نسبت جریان در میان حباب سرامیکی می شود. هرچه اختلاف اکسیژن بیشتر باشد ، ولتاژ تولیدی سنسور نیز بیشتر خو بود. به طور نونه یک سنسور اکسیژن هنگامی که مخلوط سوخت غنی است و اکسیژن محترق نشده کمی در اگزوز وجود دارد ، ولتاژی در حدود ۹/۰ ولت تولید می کند. زمانی که مخلوط سوخت رقیق است ، ولتاژ خروجی سنسور افت کرده و به حدود ۲/۰ ولت می رسد. هنگامی که مخلوط سوخت و هوا بالانس شده یا در نقطه ای ثابت در حدود ۱۴٫۷ : ۱ قرار گرفته ، سنسور ولتاژی در حدود ۴۵/۰ ولت را تولید می کند.

 

هنگامی که ECU سیگنالی با ولتاژ بالا مبنی بر غنی بودن مخلوط سوخت دریافت می کند ، به منظور کاهش ولتاژی که سنسور تولید کرده ، مخلوط سوخت را رقیق می کند. زمانی که سنسور سیگنالی با ولتاژ پایین مبنی بر رقیق بودن مخلوط سوخت به ECU می فرستد ، ECU دوباره مخلوط سوخت را غنی می کند. رقیق و غنی کردن مخلوط سوخت در طی سرعت های مختلف که به سیستم سوخت رسانی وابسته است ، ثابت می ماند. آهنگ تغییر در موتورهایی که کاربراتور فیدبک دارند بسیار آهسته است. در نوعی از آنها تا ۲۵۰۰ دور بر دقیقه ( RPM ) یک بار در ثانیه انجام می شود. موتورهای دارای سیستم انژکتورتک نقطه ای تا حدی سریع تراند ( دو تا سه بار در ثانیه تا  ۲۵۰۰ دور بر دقیقه ). در حالی که موتورهای مجهز به سیستم انژکتور چند نقطه ای از همه سریع تراند ( پنج تا هفت بار در ثانیه تا ۲۵۰۰ دور بردقیقه ).

سنسور اکسیژن برای اینکه سیگنال ولتاژ تولید کند ، باید قبل از شروع به کار در حدود ۶۰۰ درجه سلسیوس یا بیشتر گرم شود. بنابراین اکثر سنسورهای اکسیژن در درونشان المنت گرم کن کوچکی دارند که به آنها کمک می کند سریع تر به درجه حرارت عملکرد خود برسند.

المنت گرم کن قادر است در زمانی که دور آرام موتور طولانی می شود ، از متوقف شدن عملکرد سنسور جلوگیری نماید. در غیر این صورت سیستم حلقه بسته به حلقه باز تبدیل خواهد شد.

سنسورهای اکسیژن دارای گرم کن در خودروهای جدید استفاده شده اند که برخی از آنها دارای سه یا چهار سیم هستند. سنسورهای تک سیمی که قدیمی تراند ،

گرم کن ندارند. هنگام تعویض سنسور اکسیژن حتماَ نوع یکسان با نمونه اصلی ( دارای گرم کن یا فاقد گرم کن ) را نصب کنید.

 وظیفه جدید سنسور اکسیژن به همراه OBD II :       

در ابتدا تعداد کمی از خودروها در سال های ۱۹۹۴ و ۱۹۹۵ وسپس تمامی خودروهای ساخته شده از سال ۱۹۹۶ تاکنون ، تعداد سنسور اکسیژنشان دو برابر شد. سنسور اکسیژن دوم پایین تر از مبدل کاتالیزوری نصب شده وراندمان عملکرد مبدل را نشان می دهد. در موتورهای V شکل شش و هشت سیلندر با اگزوز دوگانه از چهار سنسور اکسیژن استفاده شده است. یکی در نزدیکی هر بلوکه سیلندر و دیگری بعد از هر مبدل کاتالیزوری نصب شده است.

 

سیستم OBD II برای تشخیص میزان آلاینده ها در طی عملکرد موتور طراحی شده است. این امر مستلزم وجود قطعاتی است تا عواملی را که امکان افزایش آلاینده ها را فراهم می کنند ، شناسایی کند. سیستم OBD II به منظور دانستن عملکرد صحیح مبدل کاتالیزوری و کاهش میزان آلاینده های اگزوز توسط آن ، میزان اکسیژن گزارش شده از سنسورهای قبل و بعد از مبدل را( که به صورت ولتاژ است ) مورد مقایسه قرار می دهد. اگر OBD II دریابد که تغییرات ولتاژ بین دو سنسور کم است ویا تغییری وجود ندارد ؛ یعنی مبدل کاتالیزوری به درستی کار نمی کند که این امر باعث روشن شدن لامپ نشانگر نقص فنی ( MIL ) می شود.

عیب یابی سنسور:

عیب یابی و تعمیر سنسور اکسیژن ماشین

عیب یابی و تعمیر سنسور اکسیژن ماشین های پراید ، تیبا، پژو، ال 90

عملکرد مطلوب سنسور اکسیژن به قابلیت تولید ولتاژ آن وابسته است. این قابلیت با افزایش مدت زمان کارکرد سنسور به دلیل تجمع آلاینده ها بر روی نوک آن ، کاهش می یابد. کثیف شدن و گرفتگی سنسور می تواند توسط مواد مختلفی که در اگزوز وجود دارند ، ایجاد شود.از قبیل: سرب ، سیلیکون ، سولفور ، رسوب روغن و حتی برخی مواد مکمل سوخت. علاوه بر این سنسور می تواند توسط عوامل محیطی از جمله : آب ، مواد معدنی موجود در جاده ، روغن و کثافات معیوب شود.

هرچه طول عمر سنسور افزایش یابد ، کارایی آن کاهش خواهد یافت. هنگامی که سنسور اکسیژن نسبت به تغییرات مخلوط سوخت و هوا واکنش کندی نشان می دهد ، باعث افزایش میزان آلاینده ها می شود. زیرا عمل رقیق و غنی کردن مخلوط سوخت به کندی انجام می شود که سبب کاهش راندمان مبدل می گردد. در موتورهایی با سیستم تزریق چند نقطه ای( MFI ) که دارای سیستم تزریق الکترونیکی اند ، کیفیت عملکرد سنسور اکسیژن حایز اهمیت است. زیرا تغییرات نسبت سوخت در سیستم MFI در طی کارکرد با بیشترین سرعت انجام می شود. البته این امر برای سیستم تزریق ت نقطه ای (SFI  ) که دارای سرعت تغییرات کمتری نسبت به سیستم MFI می باشد نیز تا حدی صدق می کند.

اگر هر دو سنسور اکسیژن با هم خراب شوند ، مخلوط سوخت غنی می شود. پیش فرض اکثر سیستم های تزریق سوخت ، میانگین تزریق پس از سه دقیقه است که سبب افزایش مصرف سوخت و تولید آلاینده ها می شود. لازم به ذکر است ؛ اگر مبدل کاتالیزوری به سبب غنی بودن مخلوط سوخت بیش از حد داغ شود ، امکان معیوب شدن مبدل وجود دارد.

یکی از مطالعات سازمان حفاظت محیط زیست ( EPA ) مشخص کرد ؛ ۷۰ درصد خودروهایی که در تت آلاینده های I / M 240 تایید نشده اند ، به یک سنسور اکسیژن جدید نیاز دارند.

عیب یابی و تعمیر سنسور اکسیژن ماشین

تنها راه فهمیدن عملکرد صحیح ر اکسیژن ، آزمیش و بررسی منظم آن است. از این رو برخی خودروها یک لامپ اخطار خرابی سنسور دارند. زمان مناسب برای بررسی سنسور اکسیژن ، هنگام تعویض شمع های جرقه است.

می توان توسط یک ولت متر دیجیتال ولتاژ خروجی سنسور اکسیژن را اندازگیری کرد. اما نوسانات ولتاژ ، مشاهده را سخت می کند زیرا پرش اعداد زیاد است. یک ولت متر آنالوگ برای مشاهده تغییرات بهتر است ؛ اما ممکن است بر روی سیستمی که تغییرات آن زیاد است ، پاسخگو نباشد. بنابراین بهترین وسیله برای مشاهده ولتاژ خروجی سنسور اکسیژن یک اسیلوسکوپ ذخیره ساز دیجیتال ( DSO ) است. یک اسکوپ ولتاژ خروجی سنسور اکسیژن را به صورت موجی شکل و در قالب دامنه نوسانات ولتاژ حداقل و حداکثر و همچنین توسط فرکانس آن ( نرخ تغییر سوخت غنی نسبت به سوخت رقیق ) مشخص می کند.

 

نوسانات امواج یک سنسور اکسیژن سالم باید به گونه ای باشد که ولتاژ حداقلی در حدود ۱/۰ ولت و ولتاژ حداکثری  در حدود ۹/۰ ولت را نشان دهد. با فشردن پدال گاز مخلوط سوخت را غنی کنید. این امر باعث می شود که سنسور اکسیژن بی درنگ ( در طی ۱۰۰ میلی ثانیه ) و با تولید حداکثر ولتاژ خروجی ( ۹/۰ ولت ) واکنش نشان دهد. سپس با باز کردن یک مجرای خلا ، مخلوط سوخت را رقیق نمایید. باید ولتاژ خروجی سنسور افت کرده و به حداقل مقدار خود ( ۱/۰ ولت ) برسد. اگر سنسور با سرعت کافی تغییرات ذکر شده را انجام نداد ، نشانه خرابی سنسور است و باید آن را تعویض نمود.

اگر مدار سنسور اکسیژن به دلیل اتصال کوتاه یا فرسودگی قطع شود ، ممکن است سنسور یک کد خطا تنظیم نموده و لامپ اخطار موتور یا لامپ نشانگر نقص فنی ( MIL )  را روشن کند. اگر عیوب دیگری نیز مبنی بر خرابی سنسور مشخص شود ، تعویض سنسور الزامی است. برخی سنسورهای اکسیژن اگر به طور خفیف دچار عیب شوند ، به عملکردشان ادامه داده و کد خطایی تنظیم نمی کنند. اما این کار زیاد مناسب نیست زیرا سبب افزایش مصرف سوخت و تولید آلاینده ها می شود. بنابراین نبود کد خطا یا لامپ اخطار به معنای کارکرد صحیح سنسور اکسیژن نیست.

تعویض سنسور:

عیب یابی و تعمیر سنسور اکسیژن ماشین

سنسور اکسیژنی که عیب آن مشخص شود ، نیاز به تعوض دارد. از طرفی تعویض سنسور اکسیژن در بازه زمانی مشخص می تواند از بروز برخی مشکلات جلوگیری کند. تعویض نکردن یک سنسور اکسیژن فرسوده که فاقد کارایی لازم است ، می تواند سبب کاهش یا از بین رفتن حداکثر راندمان سوخت ، حداقل آلاینده های خروجی و طول عمر مبدل کاتالیزوری شود.

سنسورهای اکسیژن یک یا دو سیمه فاقد گرم کن که از سال ۱۹۷۶ تا حدود دهه نود مورد استفاده بودند ، پس از ۳۰۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰ مایل تعویض می شدند. سنسورهای سه یا چهار سیمه دارای گرم کن که در اواسط دهه هشتاد تا اواسط دهه نود مورد استفاده بودند ، به ازای هر ۶۰۰۰۰ مایل تعویض می شدند. در خودروهای مبتنی بر OBD II ( از سال ۱۹۹۶ تا کنون ) به ازای پیمودن هر ۱۰۰۰۰۰ مایل نسبت به تعویض سنسور توصیه شده است.

عیب یابی موتور از شکل ظاهری سنسور اکسیژن

حسگر اکسیژن یا سنسور لامبدا یک قطعه الکترونیکی است که نسبت اکسیژن موجود در یک گاز یا مایع را اندازه‌ گیری می‌کند. این نسبت به نام نسبت لامبدا خوانده می‌شود. در موتور احتراق داخلی این سنسور نسبت اکسیژن موجود در گازهای خروجی از اگزوز را اندازه‌ گیری می‌کند. مقادیر حاصل برای مدیریت موتور در سیستم‌های سوخت‌رسانی انژکتوری و کنترل آلاینده‌های حاصل از احتراق می‌رود. در واقع این حسگر میزان غنی یا رقیق بودن نسبت سوخت به هوای ارسال شده به موتور را اندازه‌گیری می‌کند. با استفاده از داده حسگر یک سیستم کنترلی فیدبک حلقه بسته مقدار سوخت ارسال شده به موتور را تصحیح می‌کند. این سنسور توسط شرکت بوش ابداع گردید و در دهه ۱۹۶۰ توسعه یافت.
جزء اصلی حس‌کننده این حسگر قطعه‌ای لوله‌ای شکل از جنس سرامیک زیرکونیا می‌باشد که توسط لایه‌ای نازک از پلاتین روکش شده است. این حسگر بر اساس پیل سوختی الکتروشیمیایی کار می‌کند و دارای یک طرف مبنا که در مجاورت با هوای اتمسفر قرار دارد و طرف دیگر در مجاورت گازهای اگزوز قرار می‌گیرد. دو الکترود آن یک ولتاژ متناسب با مقدار نسبت اکسیژن اگزوز به هوای آزاد ارسال می‌کند.
سنسورهای اکسیژن زیرکونیومی قدیمی ، فاقد گرم کن هستند. آن ها یک یا دو سیمه اند و پس از روشن شدن موتور در شرایط سرد ، چند دقیقه طول می کشد تا سیگنال تولید کنند. زیرا تنها گرمای اگزوز آن ها را به درجه حرارت عملکردشان می رساند. بنابراین ، ممکن است سنسور فاقد گرم کن در دور آرام سرد شود و یک سیگنال به منظور توقف سیستم کنترل موتور تولید نماید که نتیجه ی آن بازگشت عملکرد سیستم به وضعیت حلقه باز خواهد بود.

عیب یابی و تعمیر سنسور اکسیژن ماشین

در سنسور های زیرکونیومی هنگامی که مخلوط سوخت و هوا در حد استکیومتری است ولتاژ مبنا ۴۵۰mV تولید می‌شود وقتی سوخت رقیق است ولتاژ تا ۲۰۰mV کاهش می‌یابد. وقتی سوخت غنی است ولتاژ تا ۸۰۰mV افزایش پیدا می‌کند. ولتاژ تولید شده توسط حسگر غیر خطی است.

عیب یابی و تعمیر سنسور اکسیژن ماشین

رایج ترین نوع سنسور اکسیژن از جنس زیرکونیوم است ؛ اما نوع تیتانیومی و باند گسترده ی آن نیز وجود دارد.

سنسور اکسیژن تیتانیومی

در سنسور اکسیژن تیتانیومی از سرامیک خاصی استفاده شده و سیگنال متفاوتی نسبت به سنسور اکسیژن زیرکونیومی تولید می کند. سیگنال ولتاژ تولید شده با تغییرات نسبت سوخت و هوا دچار تغییر می شود. هنگامی که نسبت سوخت و هوا غنی باشد ، مقاومت سنسور دچار افت شده و به کمتر از ۱۰۰۰ اهم می رسد و در زمان رقیق شدن نسبت سوخت و هوا رو به افزایش می نهد و به بیش از ۲۰۰۰۰ اهم خواهد رسید. این کار سبب ایجاد یک نسبت سوخت و هوای استوکیومتریک یا ایده‌آل می شود. ECU موتور ، ولتاژ تغذیهء سنسور را تامین می کند (بسته به عملکرد، ۱ یا ۵ ولت ) و سپس تغییرات به وجود آمده در ولتاژ برگشتی از سنسور را که به سبب تغییرات مقاومت سنسور ایجاد شده ، می خواند. سنسور اکسیژن تیتانیومی تنها در برخی خودروها مورد استفاده قرار گرفته است. از جمله : برخی نیسان های قدیمی طی ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۰ ، جیپ ها و ….

عیب یابی و تعمیر سنسور اکسیژن ماشین

عیب یابی و تعمیر سنسور اکسیژن ماشین های پراید ، تیبا، پژو، ال 90

ECUاز طریق خواندن اطلاعات سنسور اکسیژن ، مخلوط سوخت را در شرایط بالانس نگه می دارد. اگر ECU اطلاعاتی مبنی بر غنی بودن بیش از حد مخلوط سوخت دریافت کند ، پالس پاشش هر انژکتور را کوتاه تر خواهد کرد ؛ تا میزان سوخت تزریق شده در موتور کاهش یابد.این کار مخلوط سوخت را به سمت رقیق شدن سوق می دهد. اندکی بعد سنسور اکسیژن اطلاعاتی مبنی بر رقیق شدن مخلوط سوخت ( عدم سوخت کافی ) به ECU می فرستد . ECU نیز با افزایش پالس پاشش هر انژکتور نسبت به پیام دریافتی واکنش نشان داده که نتیجهء این امر تزریق سوخت بیشتر در درون موتور است . ایجاد این تغییرات در بالانس سوخت سبب ایجاد یک مخلوط سوخت متعادل شده که تا حدی به شرایط ایده‌آل نزدیک است. کل این فرآیند ، حلقهء کنترل فیدبک سوخت است و این امکان را به خودروهای امروزی می دهد که حداقل آلاینده ها را ایجاد نمایند. سنسور اکسیزن یک سنسور کلیدی در این حلقه است.
نحوه اتصال
سنسور اکسیژن با گرمکن دارای ۴ سیم بوده که به صورت زیر متصل هستند.
پایه ۱ برق ۱۲ ولت مثبت از رله دوبل (سفید رنگ)
پایه ۲ منفی از ECU که در ابتدا به صورت پالس بوده و در صورت صحت سنسور ثابت میشود.(سفید رنگ)
پایه ۳ منفی ثابت از ECU (خاکستری رنگ)
پایه ۴ سیگنال برگشتی به ECU (مشکی)

عیب یابی و تعمیر سنسور اکسیژن ماشین

6

عیب یابی و تعمیر سنسور اکسیژن ماشین

عیب یابی:خرابی این سنسور معمولا با اخطار چراغ چک همراه است تست و بررسی آن با دستگاه دیاگ امکانپذیر است.شایع ترین مشکل آن خرابی گرمکن است که در این حالت ولتاژ برگشتی در ۴۵۰mv  ثابت باقی می‌ماند.

بعد از باز کردن سنسور اکسیژن از روی شکل ظاهری آن میتوان به مشکلات دیگری از خودرو نیز پی برد.

سنسور اکسیژن سنسور اکسیژن سنسور اکسیژن سنسور اکسیژن سنسور اکسیژن

مخلوط سوخت غنی

مسمومیت سیلیکون

آلودگی با ضد یخ

وجود مواد روغنی

مسمومیت سربی

سیستم سوخت رسانیبررسی شود سوخت بررسی شود بررسی موتور،سرسیلندرمنیفولد و واشر سرسیلندر بررسی گاید،رینگو سیستم روغن سوخت بررسی شود

 

مناسب ترین سنسور اکسیژن برای پراید ،پژو ،سمند ،۲۰۶ ،تیبا و ال 90…

امروزه سنسور اکسیژن در خودروهای انژکتوری نقش مهمی دارند و با خرابی سنسور اکسیژن نه تنها خود راننده در هنگام رانندگی به مشکل بر میخورد، بلکه با خرابی سنسور اکسیژن دود بسیار زیادی تولید میشود که به محیط زیست هم آسیب میزند. سنسور اکسیژن جز مهمترین قطعاتی است که مراکز معاینه فنی آن را بررسی میکنند. انتخاب سنسور اکسیژن مرغوب، باعث کاهش مصرف سوخت، کاهش آلایندگی خودرو و افزلیش شتاب خودرو میشود.

هر خودرویی که دارای سنسور اکسیژن است، یک برند خاصی استفاده میکند. در این مطلب سنسور اکسیژن های مناسب خودروهای تولید داخل را که خود کارخانه در خط تولید خود استفاده میکند را برای شما طبقه بندی کرده ایم. خرید سنسور اکسیژن مناسب خودروی شما، باعث افزایش بازدهی خودرو و افزایش طول عمر سنسور اکسیژن و کاتالیزور خودروی شما میشود.

سنسور اکسیژن های خودروهای پژو ۲۰۶ و رانا و ۲۰۷ و موتور TU5 و SD

سنسور اکسیژن پژو ۲۰۶ تیپ ۱ و ۲ و ۳ از مدل ۱۳۸۰ تا مدل ۱۳۸۷ سنسور اکسیژن شرکت NTK ژاپن با سوکت سبز و سیم طوسی
سنسور اکسیژن پژو ۲۰۶ تیپ ۴ و ۵ و ۶ و خودروهای موتور TU5 تا سال تولید ۱۳۹۱ سنسور اکسیژن بوش آلمان سیم آبی و سوکت سبز
خودردی پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و ۳ از مدل ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۱ کامپیوتر والئو و دریچه گاز برقی، سنسور اکسیژن NTK ژاپن سیم سبز و سوکت سبز
انواع موتور های خودروی پژو ۲۰۶ و TU5 و رانا از سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۳۹۶ سنسور اکسیژن بالا و سنسور اکسیژن پایین مارک کروز

قیمت محصول :۱۷۵۰۰۰ هزار تومان

قیمت محصول در بازار: قیمت بازار این محصول بسته به نوع اصلی یا طرح بین ۱۶۰۰۰۰ تومان تا ۱۹۰۰۰۰ تومان میباشد.
پژو پارس پژو ۴۰۵ و سمند و آردی

خودروهای پژو ۴۰۵ سمند و پرشیا تا سال تولید ۱۳۸۷ سوکت مستطیلی شکل، از شرکت بوش آلمان
از سال تولید ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۶ با سیستم زیمنس، سنسور اکسیژن شرکت کروز

خانواده ی پراید

تا مدل ۱۳۸۷ بوش، و از سال ۱۳۸۷ تا به حال کروز
تیبا و ساینا

تمامی سنسور اکسیژن های استفاده شده در این خودرو از شرکت کروز تهیه شده است.

عیب یابی و تعمیر سنسور اکسیژن ماشین

گردآوری و بازنشر: مجله خودرو

مطالب مرتبط :

طریقه تست سنسور اکسیژن با دستگاه دیاگ

مزایا و معایب حذف سنسور اکسیژن دوم + آشنایی با سنسور اکسیژن

5 نظر

  1. علی سیلاوی اهواز

    سلام.
    من پراید مدل ۹۴ دارم..
    ماشین در حال حرکت خفه میکنه و گاز نمیخوره ..پاروی کلاچ بزارم گاز میخوره
    چندجا بردم نفهمیدن عیبش کجاس؟ هرکی یچیز میگه ..کلی خرج دستم گذاشته..
    ممکنه سنسور اکسیژن باشه؟؟چون گفتن سنسور بالا اما سیمشو جداکردن فعلا

  2. سلام من ماشین رانا دارم امروز که بردم مخزن هیدرولیک رو عوض کنند دیدم سیم سنسوراکسیژن تویک لخظه کشیده شد که من بادیدن این صحنه صریع واکنش نشون دادم سیمو آزاد کردم ولی متاسفانه وقتی ماشینو روشن کردم دیدم چراغ چکم روشن شد دیاک هم زد دیدیم ازسنسوربالاست تازه هم عوضش کردم اگه امکان داره یکی بهم کمک کنه که آیا واقعا باکشیدن سیمها این اتفاق افتاده واینکه چطوری درستش کنم اکه سنسورموتازه عوض نکرده بودم همون میگفتم حتما عمرش تموم شده ولی یه سه ماه پیش عوضش کردم

  3. خیلی عالی بود
    مطالب واقعا شفاف و علمی و با زبان ساده بیان شده بود.
    من پراید دارم با خواندن این مطلب پی به مشکل ماشین بردم .
    خیلی مفید بود.
    ممنونم از کسانی که این سایت و مطالب را در اختیار قرار دادند. در پناه حق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.