تنظیم باد لاستیک خودرو چگونه انجام می شود

تنظیم باد لاستیک خودرو چگونه انجام می شود

تنظیم باد لاستیک خودرو

با سلام خدمت مخاطبين گرامی مگ کارز پستی آموزشی و بسیار کارآمد درباره ی تنظیم باد لاستیک خودرو چگونه انجام می شود را فراهم کردیم امیدوارم بخونید و استفاده کنید و بفرستید برای دوستاتون که اونام در جریان باشن و همچنین خواهشمنديم با نظرات و پيشنهادات خود ما را ياری بفرماييد.

هر زمان که ماشین را به پمپ بنزین می برید فشار هوای تایر ها را هم چک کند تا از سلامت آنها مطمئن شوید و با آسودگی خاطر برانید. در این مقاله قصد داریم دو روش را برای بررسی فشار هوایر تایرها به شما معرفی کنیم.

1. بررسی فشار هوای تایرها

1. دفترچه ماشین یا داخل در راننده را بررسی کنید تا نکات و استانداردهایی را در رابطه با فشار هوای تایرها بدانید. در این دفترچه عددی درج شده که آن عدد پایین ترین PSI است که می توان تایرها را تا آن باد کرد و تولیدکننده ی ماشین این عدد را توصیه کرده است.

در زیر دلایل بالا بودن باد تایرها بیان شده است:

تولیدکننده های اکثر سدان ها و مینی ون ها معمولا یک PSI (پوند به ازای هر اینچ مربع) بین 27 تا 32 اعلام می کنند اما این عدد می تواند تا 40 هم برسد.

برای ماشین های بزرگتر نظیر کامیون و تریلر و SUV که باید بار سنگینتر حمل کنندPSI معمولا بین 4 تا 8 است.

همچنین توجه داشته باشید که تایرهای عقب و جلو طبق اعلام تولیدکننده به فشار هوای متفاوتی نیاز دارند.

2. درپوش والف تایر را با پیچ گوشتی باز کنید. والف یک میله در اندازه ی مداد (حدود 2 تا 3 سانت) و به رنگ سیاه یا نقره ای نزدیک قاپ تایر است.

تنظیم باد لاستیک خودرو

3. فشارسنج هوا را به طور هموار به روی والف فشار دهید و عدد اعلام شده را ثبت کنید. اگر صدای هیس هیس داد ، فشار سنج محکم نیست و برای خوانش دقیق فشار هوا به اندازه ی کافی هموار نیست. زاویه ی فشار سنج را باید تنظیم کنید

اگر دارید از فشارسنج دیجیتالی استفاده می کنید ممکن است لازم باشد دکمه ای را فشار دهید تا فشار هوا خوانده شود. ممکن است هم هست لازم نباشد.

اگر دارید از یک فشارسنج معمولی استفاده می کنید باید به صورت خودکار بتوانید بعد از وارد کردن میله ی فشار سنج عدد مورد نظر را قرائت کنید.

4. درپوش والف را سر جایش بگذارید. درپوش هوای داخل را نگه نمی دارد اما رطوبت و الودگی را از مکانیسم والف که هوا را داخل نگه می دارد دور می دارد.

اگر دیدید که عدد اعلام شده مطابق با عدد توصیه شده یتولیدکننده است مشکلی نیست. اما اگر فشار داخل تایرها ناکافی بود باید آنها را پر کنید. حواستان باشد که طبق مقدار توصیه شده هوا داخل تایرها کنید.

2. ملاحظاتی در باب عملکرد تایرها و سوخت

1. یادتان نرود که مقدار هوای اعلام شده برای تایرها توسط تولیدکننده لزوما به عملکرد بهینه ی تایرها ختم نمی شود.

این مقدار اعلامی ایده آل است اما اگر چند پوند هوای بیشتر به تایرها وارد کنید موجب صرفه جویی در مصرف سوخت می شود. در مجموع باید گفت که افزودن چند پوند PSI بیشتر از لذت و خوشایند بودن رانندگی تان می کاهد پس حواستان باشد.

همچنین، افزایش هوای تایر ممکن است به ناهموار شدن فرسودگی تایرها، طولانی شدن فاصله برای ترمز کردن ختم شود. پس یادتان باشد که تایرها را بیش از حد باد نکنید.

تنظیم باد لاستیک خودرو

مطلب مرتبط: آموزش تصویری پنچرگیری لاستیک خودرو با استفاده از کیت پنچرگیری

2. تصور صحیحی در مورد حداکثر عدد اعلام شده برای فشار هوای تایر که در دفترچه ماشین درج شده داشته باشید.

این تصور غلط وجود دارد که عدد اعلام شده توسط تولیدکننده حداکثر فشار هوای مورد نیاز است و بیش از آن نمی توان هوا وارد تایر ها کرد. حقیقت قضیه این است که حداکثر فشار فشاری است که تایرها با آن حداکثر میزان بار را حمل می کنند.

به محض اینکه تایرها را فراتر از حداکثر اعلام شده باد کردید، خود را برای اتفاقی ناگوار و عملکردی بد آماده کنید. اگر تایرها فشار هوای سنگین تری حمل کنند، چاله های داخل خیابان و جاده فاجعه برایتان به بار می آورند.

3. اگر با ماشین سنگین خود حمل بار می کنید و یا ماشینی را بوکسل می کنید هوای تایرهای عقبی را بیشتر کنید.

مخصوصا لگر مسافت طولانی را می خواهید طی کنید. نگران نباشید و با خیال راحت چند پوند PSI به تایرهای عقبی اضافه کنید تا از وزن بار کاسته شود.

وقتی هم که بار را خالی کردید باد اضافه ی تایرها را خالی کنید و به حالت قبل و استاندارد بر گردانید.

4. فشار هوای تایر های خود را در هر فصل چک کنید.

در هوای سرد فشار هوا کاسته می شود و در هوای گرم فشار هوا افزایش می یابد. از این جهت بسیار مهم است که فشار هوای تایرها را در هر فصل چک کنید.

5. هرگز با چشم فشار هوای تایر ها را نسنجید.

تنبلی را کنار بگذارید. با چشم اگر بخواهید فرق بین PSI 20 با 10 PSI را بگویید خیلی سخت است. علاوه بر این تایرها معمولا در کناره ی خوبی مقداری برجستگی دارند. ا

گر تایرها را باد کنید تا برجستگی از بین برود ریسک این وجود دارد که تایرها را بیش از حد باد کنید و از مقدار استاندارد و بهینه عبور کنید.

تنظیم باد لاستیک خودرو

مطلب مرتبط: لحظه ترکیدن لاستیک خودرو چه کار باید کرد

جدول تنظیم باد خودرو

در این بخش جدولی خدمت شما کاربران گرامی ارائه شده است که بر اساس لاستیک های استاندارد هر خودرو، مرتب شده است. میزان تنظیم باد لاستیک در هر خودرو بستگی به وزن و سایز لاستیک و رینگ آن دارد. جدول تنظیم باد خودرو که در زیر آمده است، تنها به ارائه میزان استاندارد فشار باد درون لاستیک در سایز استاندارد در واحد psi می پردازد.

اگر شما سایز لاستیک های خودرو را تغییر داده اید و یا از بار اضافه در خودرو استفاده می کنید، باید میزان فشار باد لاستیک های خودروی خود را متناسب با تغییراتی که داده اید، تنظیم نمایید.

در جدول تنظیم باد که در زیر آمده است شما می توانید میزان فشار باد استاندارد برای خودرو های گروه پراید اعم از سایپا ۱۱۱، سایپا ۱۳۱، سایپا ۱۳۲، سایپا ۱۴۱ و غیره را مشاهده کنید. همچنین میزان تنظیم باد خودروهای گروه تیبا نظیر ساینا و تیبا دو نیز نمایش داده شده است.

کلیه خودروهای گروه سمند ، پژو ۴۰۵ ، پژو ۲۰۶ ، پژو پارس و دنا نیز در این جدول ذکر شده اند. همچنین جدول تنظیم باید خودروهایی نظیر ال ۹۰ ، کوییک و آریو نیز ارائه شده است.

تنظیم باد لاستیک خودرو

فشار باد لاستیک های جلو (psi) فشار باد لاستیک های عقب (psi) ابعاد استاندارد لاستیک
گروه پراید ۲۹ ۲۹ ۱۶۵/۶۵   R13
تیبا ۳۳ ۳۳ (در دوگانه سوز ۳۶) ۱۷۵/۷۰   R13
کوییک ۳۱ ۳۱ ۱۸۵/۶۵   R14
آریو ۳۲ ۳۲ ۱۹۵/۶۵   R15
گروه پژو ۴۰۵ ۲۹ ۳۰ (در دوگانه سوز ۳۳) ۱۸۵/۶۵   R14
پژو پارس ۲۹ ۳۰.۵ ۱۸۵/۶۵   R15
پژو ۲۰۶ ۳۳ ۳۳ ۱۸۵/۶۵   R14
دنا ۲۹ ۲۹ ۱۸۵/۶۵   R15
دنا توربو ۳۲ ۳۱ ۲۰۵/۵۰   R16
سمند ۲۹ ۳۱ (در دوگانه سوز ۳۳) ۱۸۵/۶۵   R15
رانا ۳۳ ۳۳ ۱۸۵/۶۵   R14
ال ۹۰ ۲۹ ۳۲ ۱۸۵/۶۵   R15

تنظیم باد لاستیک خودرو

توجه داشته باشید که در خودروهای دوگانه سوز و یا خودروهایی که معمولا در صندوق عقب آن ها بار اضافی حمل می شود، میزان فشار باد لاستیک های عقب آن ها باید به میزان ۲ الی ۳ واحد psi نسبت به حالت استاندارد بیشتر باشد.

همچنین اگر قصد دارید در جاده های بین شهری تردد داشته باشید باید میزان فشار باد لاستیک های خودرو خود را به میزان ۱ الی ۲ واحد psi افزایش داشته باشد.

همچنین این مقدار می تواند هنگامی که از گاز نیتروژن در لاستیک ها استفاده می کنید نیز متفاوت باشد.

فشار باد دورن لاستیک ها معمولا با یکای psi سنجیده می شود و در آپاراتی ها نیز معمولا دستگاه فشار سنج با همین یکا کار می کند. اما برخی از خودروها ممکن است میزان استاندارد آن ها با یکای بار یا کیلو پاسکال نمایش داده شده باشد.

هر یک کیلو پاسکال که با یکای Kpa نمایش داده می شود برابر با psi 0.145038 و هر یک بار که با نماد Bar نمایش داده می شود برابر با ۱۴.۵۰۳۸ psi می باشد.

Bar Kpa Psi
۱ ۱۰۰ ۱۴.۵۰۳۸

منابع:ها کن یو/اسمارت کار

گردآوری و بازنشر: مجله خودرو

بیشتر بخوانید:

اگر ترمز خودرو برید چه اقداماتی باید انجام داد

تسمه تایم خودرو چیست و چه زمانی باید تسمه تایم خودرو را عوض کرد

شاسی کشی خودرو چیست و چگونه انجام می‌شود

راهنمایی گام به گام صفر تا صد یک معامله خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.