راهنمای تعویض قفل های سوئیچی خودرو سمند ، پارس و 405

راهنمای تعویض قفل های سوئیچی سمند ، پارس و 405

همه کار انداز های قفل در ، موتور های کوچکی هستند که از طریق چرخنده های مناسب ، میله ای مستقیم را در یکی از دو جهت مخالف هم به کار می اندازد تا در را قفل یا قفل را باز کند .

قفل

وقتی کلید در قفل در طرف راننده می چرخد ، همه در های دیگر نیز باید قفل شوند . این کار موتور ها تعبیه شده در هر در انجام می شود .

اگر سیستم فقط از در طرف راننده به کار بیفتد ، این در نیاز به کار انداز نخواهد داشت . اما اگر سیستم قابل کار اندازی از هر دو در جلو یا کنترل از دور باشد ، آن گاه همه در های کار انداز لازم دارند .

در خودرو های مجهز به سیستم های پیچیده دزدگیر ، غالبا با فعال شدن دزد گیر ، همه در ها قفل می شوند .

قفل مرکزی به چه دلایلی خراب می شود ؟

قفل مرکزی خودروی شما خراب شده است؟ برای مراجعه به تعمیرگاه عجله نکنید، شاید فقط باتری ریموت خودرو تمام شده است. عیب یابی قفل مرکزی ، از جمله اطلاعاتی است که دانستن آن در مواقع حساس، اضطراب و نگرانی را از شما دور خواهد کرد.

عیب یابی قفل مرکزی

عیب یابی قفل مرکزی، جزو اطلاعاتی است که دانستن آن، اضطراب و نگرانی شما را تا حدود زیادی کم می کند. گاهی اصلاً نیازی به نگرانی بی مورد نیست و به راحتی می توان از این سیستم امنیتی رفع عیب کرد، فقط ابتدا باید مطمئن شوید که اشکال از کنترلر قفل مرکزی یا خود آن است .

بروز اشکال در سیستم قفل مرکزی

عمده ترین اشکالات مربوط به این سیستم، در قسمت های فیوز ، یونیت و سوکت یونیت ، رله ها و مدار قدرت الاکلنگی اتفاق می افتد. نیم سوز یا خراب شدن هر یک از این قطعات، قفل مرکزی را به طور کلی از کار می اندازد. برای تشخیص، ابتدا به سراغ این قطعات بروید و از سالم بودنشان مطمئن شوید. توجه داشته باشید که در بسیاری از خودروهای امروزی، یونیت قفل مرکزی وجود ندارد و به همین دلیل، مشکلاتی که مربوط به این قسمت است، فقط با دستگاه دیاگ قابل تشخیص است.

گاهی اوقات قفل مرکزی بیش از حد کار می کند! یعنی بی وقفه باز و بسته می شود. این موضوع وقتی پیش می آید که یونیت این سیستم، نیم سوز یا بیش از حد داغ شده، سیستم دزدگیر به صورت غیر اصولی نصب شده یا یکی از پمپ های درب ها خراب شده باشد. هر وقت یکی از این مشکلات به وجود بیاید، سیستم قفل مرکزی، بی دلیل، فعال و غیر فعال می شود .

بروز مشکل در کنترلر قفل مرکزی :

خراب شدن ریموت نسبت به مورد قبلی، پیچیدگی کمتری دارد و ممکن است فقط باتری آن تمام یا خراب شده باشد. به طور کلی، مشکلاتی مانند خراب یا تمام شدن باتری، خراب شدن چشمی مادون قرمز، عدم عملکرد گیرنده ریموت و خارج شدن کنترلر از «سنکرون» باعث بروز مشکل در کنترلر این سیستم می شود

نکته: خارج شدن کنترلر از سنکرون زمانی اتفاق می افتد که راننده فاصله زیادی با خودرو دارد. با هر بار فشردن کلید ریموت، کدی به سمت گیرنده سیستم امنیتی ارسال می شود. وقتی فاصله ریموت با گیرنده زیاد باشد، گیرنده نمی تواند آخرین کد فرستاده شده را دریافت کند و از سنکرون خارج می شود .

سیستم قفل مرکزی

سیستم قفل مرکزی در تمامی خودروها به یک صورت طراحی می شود. این سیستم از دو بخش تشکیل می شود: بخش اول، مدار الکتریکی رمزگشا و بخش دوم، مدار الکتریکی است .با این حال، وظیفه اصلی این سیستم تنها با این دو بخش انجام نمی شود؛ به همین خاطر، داخل هر یک از درب های خودرو، پمپی الکتریکی تعبیه می شود تا به صورت موازی به یونیت قفل مرکزی متصل و با آن در ارتباط باشد. با فرمانی که از جانب کلید قفل مرکزی روی داشبورد یا ریموت خودرو صادر می شود، پمپ های الکتریکی، زبانه ها را فعال می کنند و درب ها قفل می شوند .

شاید تا به حال دیده باشید که برخی از خودروها با کلیدی قفل می شوند که در قفل روی درب راننده چرخانده می شود. در سیستم قفل مرکزی این خودروها، یک میکروسوئیچ در پمپ الکتریکی درب راننده به کار می رود. با اضافه شدن این قطعه، بعد از چرخاندن سوئیچ در قفل درب راننده، فرمان قفل شدن تمامی درها به یونیت قفل مرکزی فرستاده می شود .

ارسال و دریافت اطلاعات میان ریموت و دکمه روی داشبورد و یونیت قفل مرکزی ، به کمک فرستنده های رادیویی یا مادون قرمز انجام می شود. به همین دلیل به محض فشردن ریموت، قفل درب ها باز و بسته می شود .

در بسیاری از خودروهای امروزی، این سیستم امنیتی با شکل و کاربرد سابق وجود ندارد و قابلیت های بیشتر و بهتری به آن اضافه شده است. برای مثال در بعضی خودروها، ماژول کنترل بدنه یا یونیت لاوه بر وظایف خود، وظیفه یونیت قفل مرکزی را نیز انجام می دهد. امکان اضافه کردن قابلیت هایی چون قفل خودکار درب ها در سرعت معین، باز شدن قفل درب ها حین تصادف و … در این نوع سیستم های قفل مرکزی وجود دارد .

قفل

سیستم قفل مرکزی خودرو چیست؟

سیستم قفل مرکزی سیستمی است با قفل کردن درب راننده تمامی درب ها بسته می شود یا با باز کردن درب راننده تمامی درب خودرو باز می شود. سیستم قفل مرکزی می تواند به دلیل خرابی یا نیم سوز بودن قطعاتی چون فیوز، سوکت یونیت، رله ها، خرابی کنترل ریموت ها یا پمپ ها باشد که باید عیب یابی سیستم قفل مرکزی خودرو صورت گیرد. در این مقاله به عیب یابی سیستم قفل مرکزی که شامل کند شدن قفل، خرابی رله ها و باز نشدن قفل مرکزی با دستگیره داخلی و خارجی درب می پردازیم .

عیب یابی سیستم قفل مرکزی خودرو

کار نکردن سیستم قفل مرکزی می تواند به عوامل زیادی صورت بگیرد که می توانید به رفع عیوب آن بپردازید .

1- درآمدن میله سوئیچ از خار پلاستیکی

2- بیرون آمدن سری محرک از پین قفل

3- وجود لقی و عدم اتصال در کانکتور مستر سوئیچ یا رله

4- معیوب بودن (سوکت) مستر سوئیچ

5- معیوب بودن دسته سیم خودرو

6- معیوب بودن رله تایمر قفل مرکزی

7- خرابی دزدگیر

8- درآمدن میله سوئیچ از خار پلاستیکی

در صورتی که از بیرون سوئیچ خودرو را بچرخانید و تنها درب راننده باز شود و سه درب دیگر باز نشود عملا میله سوئیچ از خار پلاستیکی بیرون آمده است. برای رفع عیب کافیست مطابق عکس زیر میله سویئچ را داخل خار پلاستیکی قرار دهید.

معیوب بودن رله تایمر قفل مرکزی

روش اول برای تست رله قفل مرکزی کانکتور (سوکت )سه خانه روی دسته سیم خودرو را که به کانکتور مسترسوئیچ مونتاژ می گردد مونتاژ نموده و با یک تکه سیم کوتاه سالم بودن رله را مطابق شکل تست می نماییم. بدینگونه که یک طرف سیم را در قسمت افقی کانکتور متصل به رله ثابت نگه داشته و طرف دیگر آنرا در قسمتهای عمودی جابجا می کنیم. در این حالت قفل دربها باز و بسته خواهند شد که نشان دهنده سالم بودن رله است در غیر اینصورت رله معیوب است و بایستی تعویض گردد .

در روش دوم یک رله سالم در دست خود نگه دارید و با رله روی مستر سوئیچ خودرو عوض کنید در صورت کار کردن رله معیوب است .

قفل یا باز کردن با کلید

از کلید برای قفل یا باز کردن سیستم قفل مرکزی استفاده کنید. کلید را در قفل درب سمت راننده وارد کنید و برای قفل کردن به سمت چپ و برای باز کردن به سمت راست بچرخانید. در صورت چرخاندن به سمت چپ (قفل کردن)،تمام درب‌ها، درب صندوق عقب و درب باک قفل می‌شوند و در صورت چرخاندن به سمت راست، تمام درب‌ها و درب باک باز می‌شوند .

در صورتی‌که خودروی شما توسط سوئیچ کنترل از راه دور قفل شده باشد و اقدام به باز کردن خودرو یا درب صندوق عقب با سوئیچ مکانیکی نمایید، دزدگیر فعال بوده و باعث فعال شدن بوق خواهد شد .

قفل مرکزی چیست ؟

با پیشرفت علم و تکنولوژی این سیستم دیگر به تنهایی قادر به ایجاد امنیت خودرو نیست و در کنار سیستم های ضد سرقت و ایموبلایزر استفاده می شود . در این سیستم با قفل شدن یکی از درب ها بقیه درب ها نیز قفل می شوند و بالعکس با باز شدن یکی از درب ها بقیه درب ها نیز باز خواهد شد . نیروی این کار توسط یک موتور الکتریکی تامین می شود که از طریق کنترل از راه دور و یا کنتاکت های داخل قفل درب سیگنال های مورد نیاز برای فعال و یا غیر فعال کردن سیستم فرستاده خواهد شد .

ایموبلایزر چیست و عملکرد آن چیست ؟

ایموبلایزر یک نوع سیستم ضد سرقت می باشد که می توانید با آن و به همراه ریموت تمام باز و بسته شدن درب ها را کنترل کرد و همچنین زمانی که ماشین شما به سرقت می رود از خود عکس العمل نشان می دهد . ایموبلایزر در تمام ماشین ها یک نوع آپشن جدید می باشد که باعث می شود مشتری های زیادی را به خود جذب کند . سیستم ایموبلایزر روی ماشین ها عملکرد خوبی دارد و از سرقت رفتن ماشین شما جلوگیری می کند و به شما کمک بسیار می کند .

ایموبلایزر همان سوئیچ ضد سرقت می باشد که از پیشرفته ترین سیستم های ضد سرقت دنیا می باشد که اصلا نمی شود سرقت رفت . ایموبلایزر نوعی سیستم پیشرفته برای امنیت خودرو و جلوگیری از سرقت آن است که بر روی تمامی خودرو های جدید تازه تولید شده و مدرن می باشد .

این سوئیچ ضد سرقت از مکانیزم که بر روی آن نرم افزاری نصب شده است برخوردار می باشد که نمی گذارد ماشین در زمان سرقت روشن شود و تا زمانی که قفل ماشین باز نشود ، ماشین هم استارت نخواهد خورد . ایموبلایزر یکی از بهترین سیستم می باشد که به ماشین ها کمک می کند که از سرقت جلوگیری شود .

ایموبلایزر باعث می شود که عملکرد سه قسمت از ماشین غیر فعال شود و از حرکت ماشین جلوگیری کند که آن ها شامل موارد زیر می باشد :

1- سیستم جرقه

2- سیستم سوخت رسانی

3- موتور استارت

برای غیر فعال کردن ایموبلایزر 2 مورد بسیار مهم می باشد که باید به آن ها بسیار توجه کنید که شامل موارد زیر می باشد :

1- کدی که ریموت می فرستد که باید با کد ذخیره شده یکسان باشد در غیر این صورت امکان پذیر نمی باشد و ماشین شما همچنان قفل می باشد آن موقع باید ماشین را به نمایندگی ببرید و از آن ها کمک بخواهید تا ماشین شما را باز کنند .

2- سوئیچ از لحاظ فیزیکی به سوئیچ اصلی خودرو مطابقت داشته باشد . اگر سوئیچ همان سوئیچ نباشد و با سوئیچ اصلی طبیق نداشته باشد ، ماشین به هیچ عنوان باز نخواهد شد و شما موظف هستید برای ماشین از سوئیچ که با اصل آن فرقی ندارد را بخرید و یا اینکه آن را به نمایندگی ببرید و از آن ها سوئیچ مخصوص ماشین خود را دریافت کنید و آن را باز کنید .

قفل

عملکرد ایموبلایزر چگونه می باشد ؟

این قفل به صورت نرم افزاری می باشد و با کمک کد ها و ارقام روی سیستم کامپیوتر خودرو تعریف شده است . سیستم کامیپوتر خودرو یا همان تعداد زیادی سنسور دارد که یکی از وظایف این سنسور بررسی عملکرد سیستم امنیتی و ضدر سرقت خودرو می باشد .

در صفحه پشت فرمان های پیشرفته یک لامپ چشمک زن قرار دارد که پس از روشن شدن خودرو غیر فعال و خاموش می شود . و شکل این لامپ شبیه به سوئیچ می باشد و رنگ آن هم قرمز می باشد .

یادتان باشد که اگر ماشین شما سیستم ایموبلایزر را نداشت می توانید خودتان آن را نصب کنید و فعال کنید . ولی بهتر است شرکت برای شما این کار را انجام دهد ، دلیل آن هم این می باشد که سیستم ایموبلایزر شرکت ها قوی تر می باشد و اگر روزی ماشین شما به سرقت برود و آن کارت هم گم شود می توانید با مراجعه به آن شرکت آن کد را بگیرد و خیلی سریع و راحت آن را پیدا کنید .

بیشتر بخوانید:

همه چیز درباره راهنمای تعمیرات خودروی جک JAC J5

منبع: کارگیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.