معرفی کامل شرکت ایران خودرو + تصاویر

معرفی کامل شرکت ایران خودرو + سایت

ما در این پست راجع به شرکت ایران خودرو صحبت خواهیم کرد. نام پیشین ایران خودرو ایران ناسیونال است. این شرکت توسط برادران خیامی و در مرداد سال ۱۳۴۱ تاسیس شد که در آن زمان تنها ده میلیون سرمایه داشت ولی در شهریور ماه همان سال توانست شرکت خود را ثبت کند. در این شرکت اتوبوس های ال پی را تولید کرد کش آسیان از کشور آلمان وارد ایران می‌شد و همچنین داخل کشور مونتاژ می‌شد. شرکت ایران خودرو یکی از بزرگترین شرکت های خودرو سازی ایرانی است که برای ساخت انواع خودرو های سبک و سنگین با کمپانی های خارجی همکاری می کند تا بتواند خودروی را مونتاژ کند. این شرکت هر سال حدوداً ۵۰۰ هزار خودرو تولید می کند.

شرکت ایران خودرو

در سال ۱۳۴۵ شرکت ایران خودرو با شرکت روتس انگلیس برای ساخت خودروی پیکان قرارداد بست. که در سال ۴۶ و در اردیبهشت ماه ماه یک کارخانه خودروسازی به اسم ایران ناسیونال که سرمایه آن حدود ۴۰ میلیون بود تاسیس شد که این کارخانه دارای ماشین آلات نو و کهنه زمین و اعتبار بانکی بود که می‌توانست روزانه ۱۷ دستگاه سواری کامیون و اتوبوس را مونتاژ کند. از سال ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۶ پیکان در مدل های مختلفی تولید شد که از جمله می توان به مدل های مختلف لوکس، جوانان، وانت، بیابانی، سوپرلوکس، آمبولانس، مینی بوس و استیشن اشاره کرد. تولید خودروی سواری پیکان از سال ۱۳۴۶ آغاز شد و در نهایت در سال ۱۳۵۶ به اتمام رسید که این شرکت طی این مدت ۹۸ هزار خودروی سواری پیکان را تولید کرد.

هدف اصلی:

هدف اصلی این شرکت در سال ۱۳۵۲ تولید داخلی قطعات بود که بتواند به راحتی به خودکفایی برسد که در راستای رسیدن به این هدف یکسری از شرکت‌ها مانند پیستون بلبرینگ، ریخته گری و شرکت رضای مشهد احداث شد. در سال ۱۳۵۳ وقتی که قیمت نفت و درآمدهای ارزی بیشتر شد کارخانه خودروسازی ایران ناسیونال به خاطر اینکه بازار را بتواند به خوبی حفظ کند خودروی پژو را تولید کرد و در همین سال سهام شرکت وارد بازار بورس شد و در حدود نیمی از سهام شرکت ایران خودرو به عموم واگذار شد.

در سال های ۱۳۵۶ و ۱۳۵۷ وقتی که پیکان از مد افتاد و قدیمی شد تصمیم گرفتند که تغییراتی در این خودرو به وجود آورند به همین خاطر برای اینکه این شرکت بتواند یک خودروی جدیدی تولید کند با پژو فرانسه مذاکراتی را انجام داد که در نهایت هم با این شرکت قرارداد منعقد کرد و پژو ۳۰۵ تولید شد. ولی قبل از اینکه تولید این خودرو را آغاز کنند و همزمان با انقلاب اسلامی، دولت همه صنایع ملی را در اختیار خود گرفت.

ولی وقتی انقلاب اسلامی صورت به خاطر یکسری از بندها، شرکت ایران ناسیونال بخاطر اعتباری که در صنعت داشت جزء زیر مجموعه سازمان صنایع ملی به حساب میامد که مدیریت آن بر عهده وزارت صنایع بود این دوره دقیقاً با جنگ های تحمیلی ایران و عراق همزمان بود که یکی از مشکلاتی که کشور در آن زمان با آن دست و پنجه نرم می کرد مشکلات ارزی و اقتصادی بود به علت اینکه واردات به طور کل تعطیل بود و همچنین تهیه مواد اولیه و نبود کیفیت و همچنین تحویل ندادن به موقع و فرسودگی خودروها به ضرر شرکت ایران خودرو بود که این اتفاق تا سال ۱۳۶۱ ادامه پیدا کرد.

قراردادها:

یکی از سالهایی که رونق تولید بسیار پایین بود سال ۱۳۶۲ بود که دلیل آن هم وضعیت نامناسب ارضی بود که البته این رشد در سایر وزارت خانه ها دیده می شد. در سال ۱۳۶۴ وقتی که درآمدهای ارزی به شدت کاهش یافت کشور با بحران اقتصادی صنعتی و تولیدی مواجه شد تا جایی که در سال ۱۳۶۵ شرکت بزرگ ایران خودرو تا مرز ورشکستگی پیش رفت.

در سال ۱۳۶۷ شرکت ایران خودرو یک قطعنامه‌ای که توسط سازمان ملل تعیین شده بود را پذیرفت که با توجه به آن این شرکت باید به مدت سه سال پژو ۴۰۵ تولید می کرد. در سال ۱۳۶۸ دولت تاکید داشت که این شرکت باید خودروهایی تولید کند که عموم مردم بتوانند از آن استفاده کنند که تحول بزرگی هم رخ داد. اولین تحولی که در اینجا اتفاق افتاد این بود که سالن پژو به سالن اتوبوس تبدیل شد که این سالن اتوبوس هر سال به تولید ۶ هزار خودروی اتوبوس پرداخت.

تحول بعدی این طور بود که وقتی تولید پیکان متوقف شد و همچنین کارخانه تالبوت و شکسته شد، به علت اینکه نیروی متخصص هم وجود نداشت شرکت پژو با شرکت ایران خودرو یک قراردادی را منعقد کردند که به سبب آن تصمیم گرفتند موتور ۵۰۴ را بر روی پیکان نصب کنند و اسم پیکان به پیکاژو تبدیل شد که سپس به آن پیکان ۱۸۰۰ می‌گفتند. که در سال ۱۳۷۰ دوباره این شرکت به تولید پیکان روی آورد و همچنین شرکت ساپکو را تاسیس کرد.

برنامه 10 ساله شرکت:

در سال ۱۳۸۱ وقتی که برنامه ۱۰ سال تدوین شد کارخانه ایران خودرو تصمیم گرفت که جایگاه خودش را ارتقا بخشد و به سوی جهانی تر شدن پیش رفت. اهداف این شرکت برای ارتقای همچین عنوانی این بود که کیفیت دستگاه های خود را بهتر کند و همین طور تنوع در محصولات به وجود بیاورد و تولید پیکان را به طور کامل متوقف کند و بتواند بازار را به راحتی به دست بگیرد و همچنین از تکنولوژی های سایر خودروسازان برتر جهان استفاده کند. البته این شرکت با متوقف کردن خط تولید پیکان بسیار ضرر کرد به دلیل اینکه این خودرو در آن زمان به عنوان یک خودروی پرفروش به حساب می آمد.

از اهداف دیگر این شرکت می‌توان به حضور فعال در بازار داخلی و کاهش هزینه و توسعه صادرات به کشورهای مختلف را اشاره کرد. این کارخانه در سال ۱۳۸۱ خودروی سمند را به طور انبوه تولید کرد که این خودرو به عنوان خودروی ملی شناخته شد. در سال ۱۳۸۲ هم تولید پژو ۲۰۶ صندوقدار آغاز شد.

شرکت ایران خودرو در سال ۱۳۸۳ به تولید خودروهای پژو پارس و سمند ال ایکس پرداخت. در سال ۱۳۸۴ وقتی که تولید پیکان از تولیدات محصولات شرکت ایران خودرو خارج شد در حقیقت یک گامی به سمت ارتقای تکنولوژی به حساب می آمد که همین رضایت مشتری را به دنبال داشت و محصولات پژو ۲۰۶ صندوقدار با موتور بهینه و همچنین خودروی سمند سریع تولید شد. در سال ۱۳۸۴ موتور ملی پایه گاز سوز تولید شد که شرکت ایران خودرو این موتور را به بازارهای جهانی عرضه کرد.

حمایت رئیس جمهور:

در سال ۱۳۸۵ رئیس جمهور خط تولید موتور ملی را بنا نمود که به سبب آن پروژه های تولید سمند آذربایجان سوریه و بلاروس افتتاح شد. در همین سال بود که شرکت رنو با شرکت ایران خودرو همکاری کرد و به محصولات خود تندر ۹۰ را اضافه کرد و باعث شد که به طور کامل ایران خودرو همکاری خود را با شرکت پژو قطع کند. همچنین در همین سال خودروی سمند در ونزوئلا تولید شد.

در سال ۱۳۸۶ کارخانه ایران خودرو تندیس بلورین را در ارتباط با جایزه ملی کیفیت کسب نمود. همچنین خط تولید های آن در سنگال تبریز و مصر راه اندازی شد و سمند سورن طراحی و تولید شد و به بازار عرضه گردید.

در سال ۱۳۸۷ شرکت ایران خودرو دومین خودروی ملی را تولید کرد که نام آن رانا بود. در همین سال این شرکت جایزه ملی صادرات را بخاطر برترین صادر کننده ایران کسب کرد و سپس تندیس بلورین تحقیق و  توسعه را تصاحب کرد.

در سال ۱۳۸۸ شرکت ایران خودرو تولیدات خود را را به میزان انبوهی رساند و همچنین صادرات خودرو را را ۴۰ درصد افزایش داد که در همین سال هم اولین خودروی که به فناوری نانو مجهز بود توسط ایران خودرو تولید شد.

در سال ۱۳۸۹ ایران خودرو ۷۵۵ هزار دستگاه خودروی سبک را تولید نمود که نزدیک به نیمی از سهم تولید خودروی کشور را از آن خود کرد.

شرکت ایران خودرو

عناوین و افتخارات شرکت ایران خودرو:

  • برگزیده دومین نمایشگاه بین المللی خودرو و قطعات وابسته
  • برگزیده نخستین همایش برگزیدگان سازمان صنایع و معادن تهران
  • برگزیده شرکت‌های پیشرو در سراسر کشور
  • برگزیده نوزدهمین همایش ملی معرفی کارگران و واحدهای نمونه کشور
  • برگزیده اولین جشنواره سراسری مدیران صنعت و تجارت ایران
  • برگزیده جشنواره تعاونی های برتر
  • برگزیده نخستین سمینار بین المللی کاربردهای نانو فناوری
  • موفق به کسب رتبه اول در شاخص فروش
  • کسب رتبه نخست در اشتغال‌ زایی

شرایط اخذ نمایندگی ایران خودرو به چه شکل است؟

اگر در شهر شما ظرفیت اعطای امتیاز نمایندگی این شرکت وجود داشته باشند که باید مراحل زیر را طی کنید.

  • متقاضی که برای اخذ نمایندگی ایران خودرو اقدام می کند باید ملک و فضای مناسب در مناطق پر تردد شهر داشته باشد که متراژ ایمیل حداقل باید ۱۰۰۰ متر مربع و عرض آن ۲۰ متر باشد. همچنین ایمیل باید در مجاورت خیابان قرار گرفته باشد
  • متقاضی باید اسناد مالکیت را داشته باشد هم چنین تعهدی از او گرفته می شود که اجازه جابجایی ملک را ندارد و فاصله ای نمایندگی های ایران خودرو باید حداقل هزاز متر باشد
  • سن متقاضی برای اخذ نمایندگی ایران خودرو باید بین ۳۰ الی ۵۵ سال باشد
  • متقاضی حتماً باید با تجربه باشند و در حوزه های مدیریتی و مسائل مرتبط با خودرو تخصص کافی را داشته باشد
  • متقاضی باید توان مالی مناسبی برای اخذ نمایندگی داشته باشد و همچنین نمایندگی باید با استانداردهای شرکت مرتبط باشد.
  • مدرک تحصیلی متقاضی حداقل باید دیپلم باشد
  • متقاضی اخذ نمایندگی ایران خودرو باید تسلط کافی برای توجیهات فنی و اقتصادی را داشته باشد.

محصولات سواری ایران خودرو:

  • پیکان (دیگر تولید نمی شود)
  • پژو ۴۰۷ (تولید محدود)
  • سمند
  • سمند ال‌ایکس
  • سمند اس ای
  • سمند سریر
  • سمند سورن
  • تندر ۹۰ (این خودرو توسط دو شرکت ایران خودرو و سایپا طراحی و تولید می‌شود)
  • رانا
  • دنا
  • دنا پلاس
  • پژو ۲۰۵ (دیگر تولید نمی شود)
  • پژو ۲۰۶ اس دی
  • پژو ۲۰۶
  • پژو ۲۰۷ آی صندوقدار
  • پژو ۲۰۷آی
  • پژو آردی (دیگر تولید نمی شود)
  • پژو ۴۰۵
  • روآ دیگر تولید نمی شود)
  • مرسدس بنز دبلیو۲۱۱ (دیگر تولید نمی شود)
  • پژو پارس
  • سوزوکی گرند ویتارا
  • دانگ فنگ H30 Cross
  • سوزوکی کیزاشی (دیگر تولید نمی شود)
  • هایم اs7
  • رنو کپچر
  • پژو 508
  • پژو 301
  • پژو 2008

محصولات وانت بار ایران خودرو:

  • باردو (خودرو): نام تجاری پیکان وانت می باشد که دیگر تولید نمی شود
  • آریسان :از نظر ظاهری تغییر پیدا کرده و به روزتر شده، همان پژو روآ است که در مدل وانت طراحی شده
  • تندر پیکاپ: مدل وانت تندر ۹۰

محصولات کامیون ایران خودرو:

  • بنز اکسور
  • کامیون‌های قدیمی L-LK۱۹۲۴
  • بنز اکتروس
  • کامیونت هیوندایی Mighty
  • کشنده هوو
  • کامیون‌های قدیمی L-LK2624

محصولات اتوبوس ایران خودرو:

  • مگاترنس
  • SC۴۵۷
  • O۴۵۷
  • (MAN (CNG
  • C457

محصولات مینی بوس و ون ایران خودرو:

  • هیوندایی کروز
  • ون غزال (GAZelle)
  • آمبولانس Sprinter ۳۱۴

شرکت ایران خودرو با توجه به سابقه طولانی اش به عنوان اولین خودروساز در ایران معرفی شد ولی این شرکت تا به حال موفقیتی در بازارهای خارج از ایران کسب نکرده است. کارخانه خودروسازی ایران خودرو کشورهای مختلف سرمایه‌گذاری‌های بسیار زیادی بابت تولید انواع خودرو در طی سالهای گذشته کرده که همگی با شکست مواجه شده است. همه این شکست ها دلیلی بر نداشتن سیاست کاری و نبود یک برنامه درست و علمی و عملی در صادرات این شرکت می باشد.

در کشورهای فرانسه، انگلستان،آلمان، چین، امارت متحده عربی و ترکیه دفتر های شرکت ایران خودرو وجود دارد که البته این کمپانی بزرگ در کشورهای جمهوری آذربایجان، ونزوئلا، بلاروس، عراق، سنگال و سوریه هم کارخانجاتی را برای تولید انواع خودرو را راه اندازی کرده است که البته بیشتر این کارخانه ها هم با شکست مواجه بودند و اصلاً تولیدی نداشتند و یکسری از آن‌ها هم نتوانسته اند در بازارهای جهانی با شرکت های دیگر به درستی رقابت کنند.

دلیل مهم شکست تمام این پروژه ها حمایت نکردن دولت و همینطور نبود مدیر کارآمد در بازار داخلی این شرکت می باشد ولی پس از انقلاب اسلامی، دولت حمایت‌های بسیاری از دو شرکت خودروسازی کشور یعنی ایران خودرو و سایپا کرده است. همانطور که می دانید اگر شرکتی بخواهد در بازارهای جهانی رقابت کند باید یک سری مقدمات و توانایی هایی را داشته باشد که تولیدکنندگان داخلی از آن بی نصیب هستند.

شرکت ایران خودرو بعد از اینکه در بازار با ناکارآمدی مواجه شد و انتقادات بسیار زیادی بابت اینکه امنیت خودروهای این شرکت بسیار پایین است از آن ها شود کاری که کرد این بود که ایمنی خودروها را افزایش داد و همین افزایش سبب شد که ایمنی یک سری از خودروهایی که این شرکت تولید می‌کرد یک پله رشد کند که البته باز هم انتقاداتی را در پی داشت به این علت که این رشد از رشد جهانی پایین تر بود.

شرکت ایران خودرو

بیشتر بخوانید:

شرایط فروش تاکسی آریو سایپا + آخرین قیمت

معرفی کامل تیگو 7 + معایب و مزایا

بررسی کامل کیفیت لاستیک بارز + توصیه های لازم

 

منبع: فایندز، رکاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.