بررسی مشخصات فنی هایما S7 + معایب و مزایای آن

بررسی مشخصات فنی هایما S7 + معایب و مزایای آن

طی سال‌ های گذشته علاقه‌ مندی خریداران ایرانی به خودروهای شاسی ‌بلند ، موجب شده است تا شرکت ‌های داخلی بتوانند با مونتاژ و عرضه چنین خودروهایی در بازار کشور، سهم بیشتری را در این بازار پر تقاضا از آن خود کنند . به‌همین دلیل شرکت ایران ‌خودرو در سال 1394 ، هایما S7 را مهمان جاده‌ های کشورمان کرد . بعد از گذشت یک سال هایما S7 توربو با پیشرانه ای قوی تر ، طراحی به ‌روز تر و زیبا تر به بازار کشورمان عرضه شد که در کنار مزایا ، از معایبی نیز برخوردار است.

هایما S7

معرفی هایما S7 توربو

هایما S7 در سال 2010 توسط کمپانی هایما چین به بازار عرضه شد . یک‌ سال بعد یعنی در سال 2011 این شاسی ‌بلند مورد فیس ‌لیفت قرار گرفت که طی این فیس‌ لیفت ایرادات ظاهری هایما S7 از بین رفت و با چهره به‌ مراتب زیبا تر و جوان ‌پسندانه ‌تر در اختیار خریداران قرار گرفت . با توجه به ابعاد و اندازه هایما اس7 باید گفت که این خودرو بر روی پلتفرم مزدا تریبیوت شکل گرفته که نسبت به اغلب کراس‌ اوور های چینی موجود در بازار کشور از کابین جادار تری برخوردار است .

در سال 1394 شرکت ایران خودرو طی همکاری با شرکت خودرو سازی هایما چین ، تصمیم گرفت اولین فیس ‌لیفت هایما  S7 را روانه بازار داخلی کند ، اما طراحی نه‌ چندان زیبا و موتور ضعیف این خودرو باعث شد تا در سال 95 ، دومین فیس ‌لیفت هایما S7 با پیشرانه توربو مهمان جاده ‌های کشورمان شود .

هایما S7 توربو از نظر طراحی ظاهری از اولین سال ورود به بازار با تغییرات زیادی همراه بوده است . طراحان هایما S7 توربو معتقدند که تمام موارد و تغییرات صورت گرفته در این خودرو در راستای قدرت بخشیدن به ‌ظاهر جدید هایما S7 توربو مورد استفاده قرار گرفته ‌اند که البته این قدرت فقط در ظاهر خودرو به‌ چشم می ‌آید و در عمل این قدرتمندی کمرنگ ‌تر می ‌شود .

هایما S7 توربو در بازار داخلی از نظر طراحی ظاهری و مشخصات فنی در این رنج قیمتی رقبای بسیاری دارد .

کیفیت پایین متریال کابین هایما S7 توربو

وقتی وارد کابین هایما S7 توربو می ‌شوید ، استفاده از متریال بی‌ کیفیت و پلاستیک خشک حس ناخوشایندی را برایتان رقم می ‌زند . طراحی داشبورد مشکی ‌رنگ هایما اس7 توربو قدیمی است و استفاده از مواد بی‌ کیفیت در کنار ادوات کنترلی که برای ساخت آن از پلاستیک خشک استفاده شده شما را دلسرد خواهد کرد .

همچنین به‌ کار گیری پلاستیک خشک در کابین موجب می‌ شود تا پس از مدتی سر و صدای کابین به گوش برسد که برای شاسی ‌بلندی در این رنج قیمتی قابل‌ قبول نخواهد بود . پس باید گفت که این کمپانی در کابین و طراحی داخلی خودرو کمی ضعیف عمل کرده است و باعث می‌ شود با سوار شدن در هایما S7 توربو حس یک خودروی ارزان ‌قیمت به شما دست دهد . به‌ طور کلی هایما S7 توربو از لحاظ طراحی بدنه و طراحی کابین نمره قابل قبولی را کسب نمی‌ کند .

ضعف ایمنی در هایما S7 توربو

متاسفانه هایما S7 توربو توسط موسسه ایمنی C-NCAP مورد بررسی قرار نگرفته است و نمی ‌توان به این شاسی ‌بلند چینی امتیازی در بخش ایمنی داد . البته نا گفته نماند که 4 عدد کیسه هوا ، ترمزهای دیسکی مجهز به  ABS + EBD + EBA، سیستم کنترل کشش ، سیستم کنترل پایداری و HAC ( کنترل ایستایی در سربالایی ) از تجهیزات ایمنی هایما S7 توربو به ‌شمار می ‌آیند ، اما با این حال نمی‌ توان به مقاومت بدنه و ایمنی سرنشینان عقب اطمینان بالایی داشت . در این شاسی ‌بلند چینی تنها برای سرنشین جلو و راننده کیسه هوا در نظر گرفته ‌شده ‌است و برای سرنشینان عقب خودرو ، آپشن ایمنی وجود ندارد .

عملکرد ضعیف پیشرانه معایب هایما S7 توربو

هایما S7 از مشکل ضعف پیشرانه برخوردار بود که شرکت سازنده با ارائه هایما S7 توربو و جایگزینی موتور 1.8 لیتری توربو شارژ به‌جای پیشرانه دو لیتری تنفس طبیعی سعی کرد این مشکل را حل کند . از نظر فنی هایما S7 توربو دارای یک پیشرانه 1.8 لیتری است که توان تولید 170 اسب ‌بخار قدرت و 230 نیوتن‌ متر گشتاور را دارد و این نیرو را توسط یک گیربکس 6 دنده اتوماتیک به چرخ ‌های جلو منتقل می ‌کند .

لازم به ذکر است که این ارقام کمی در مقابل عملکرد خودرو در جاده متفاوت هستند . درواقع هایما S7 توربو با توجه به ابعاد نسبتا بزرگ و وزن سنگین ، در شتاب‌ گیری اولیه خیلی موفق نبوده است و کند عمل می ‌کند . شتاب صفر تا 100 این خودرو حدود 10 ثانیه زمان می‌ برد که با توجه به تغییراتی که در هایما s7 توربو صورت گرفته رقم قابل قبولی نیست .

همچنین فشار بیشتر به پیشرانه هایما S7 توربو موجب افزایش مصرف سوخت این شاسی ‌بلند چینی می‌ شود و همچنین با توجه به توربو شارژ بودن موتور، این خودرو نسبت به کیفیت بنزین حساس بوده و نبود بنزین سوپر برای دارندگان هایما S7 توربو درد سرساز خواهد بود .

به طور کلی هایما S7 توربو نه تنها نتوانسته از تمام قدرت موتور استفاده کند ، بلکه در تعویض دنده در سرعت‌های بالا و سبقت‌ گیری هم ضعیف است . در یک جمله می‌ توان گفت که موتور و گیربکس هایما S7 توربو با هم هماهنگی ندارند .

در بخش رانندگی هم شاهد معایب هایما S7 توربو هستیم ؛ به محض وارد شدن به خودرو متوجه ارتفاع زیاد و گل گیر های حجیم این خودرو خواهید بود که این موضوع دید راننده را کاهش می ‌دهد و محدود بودن تعداد دوربین ‌ها و کیفیت کم آن‌ها نیز در رفع این مشکل کمکی نمی‌ کند . هایما S7 توربو از سیستم تعلیق بسیار نرمی برخوردار بوده که حس خوشایندی برای سرنشینان خواهد داشت ؛ ولی چنین نرمی در کنار فاصله زیاد خودرو از زمین باعث می ‌شود تا خودرو در جاده‌ های پر پیچ‌ و خم از تعادل قابل‌ قبولی برخوردار نباشد .

از طرفی همان ‌طور که گفته شد متریال مورد استفاده در فضای کابین از پلاستیک خشک بوده و حس یک خودروی ارزان‌ قیمت را برای سرنشینان تداعی می ‌کند . همچنین به‌دلیل عدم عایق‌ بندی صحیح خودرو صدای موتور به داخل کابین نفوذ کرده که این مورد هم باعث شده تا هایما S7 توربو از نظر تجربه رانندگی نمره منفی کسب کند .

ضعف خدمات پس از فروش هایما S7 توربو

شاید برایتان جالب باشد که بدانید با توجه به گستردگی نمایندگی ‌های ایران خودرو ، مشکل خدمات پس از فروش برای هایما S7 توربو وجود دارد و به دارندگان این خودرو خدمات مناسبی ارائه نمی ‌شود . اکثر نمایندگی ‌ها توانایی تعمیر هایما S7 توربو را نداشته یا با کمبود قطعات یدکی مواجه هستند .

از طرفی به ‌دلیل موج بسیار زیادی از خودروهای چینی که در فواصل زمانی نزدیک وارد بازار می ‌شوند ، امید به تولید مجدد مدل ‌های قبلی کم شده و ضعف خدمات پس از فروش بیشتر می ‌شود . تولید محدود هایما S7 توربو باعث شده تا قطعات یدکی این خودرو کمتر وجود داشته باشد و همچنین به ‌علت عرضه محدود و ورود خودرو های جدید چینی ، به‌ ندرت تعمیرکار ماهر برای این شاسی‌ بلند چینی وجود دارد . ناگفته نماند که اکثر خودروهای چینی بعد از مدتی با افت قیمت شدیدی در بازار مواجه می‌ شوند که این مورد باعث می ‌شود بازار دست ‌دوم خوبی هم برای این مدل‌ ها وجود نداشته باشد .

به‌ طور کلی ضعف ‌ها و نکات منفی هایما S7 توربو را می‌ توان در موارد زیر خلاصه کرد :

1- ضعف در طراحی ظاهری خودرو

2- عدم کیفیت متریال مورد استفاده در کابین خودرو

3- عدم وجود ایمنی کافی برای سرنشینان

4- شتاب ‌گیری ضعیف

5- نا هماهنگی موتور و گیربکس

6- خدمات پس از فروش ضعیف ( به ‌علت توقف در تولید )

7- افت قیمت شدید در زمان خرید و فروش در بازارهای دست دوم خودرو

8- قیمت نسبتا بالا با توجه به کیفیت پایین خودرو

5 دلیل اینکه هایما S7 را نخریم

1- آینده مجهول S7 

متاسفانه در خودرو سازی ایران بعضی‌ها مدام در رفت آمد هستند . یک روز هستند و روز دیگر نیستند . یک روز تولید می‌شوند و روز دیگر خبر توقف تولید شان را در رسانه‌ ها می ‌بینیم . متاسفانه اکثر خودرو هایی که به دلیل فروش نا مناسب روند تولید شان متوقف می ‌شود ، چینی هستند . به نظر نگارنده ، هایما اس7 نیز یکی از نامزد‌ های توقف تولید در مجموعه ایران‌ خودرو خواهد بود .

این خودرو فروش مناسبی نداشته و با توجه به قرارداد هایی که ایران‌ خودرو با بعضی از کمپانی‌های اروپایی بسته است ؛ به نظر می ‌آید که خیلی زود شاهد کوچ هایما از ایران باشیم . البته ایران خودرو برای تامین قطعات و خدمات پس از فروش این محصول قطعا برنامه هایی دارد ؛ اما باید پذیرفت وقتی خودرویی از خط تولید خارج می ‌شود ، مصیبت هایش چند برابر می گردد .

2- خدمات پس از فروش S7 

ایران‌ خودرو در تامین قطعات خودروهایی که سال ‌ها تولید و مونتاژ می ‌کند با مشکل مواجه می‌ شود . حالا به نظرتان این اتفاق برای یک خودروی کم تیراژ چینی که از بد روزگار فروش خوبی هم نداشته دور از ذهن نخواهد بود . اگر زمانی این خودرو را خریداری کرده و بعد از مدتی با مشکل مواجه شدید ، انتظار تعمیر و تامین قطعات را از ایران‌ خودرو نداشته باشید ؛

چون نه تعمیرکاران نمایندگی ‌های ایران ‌خودرو با آن آشنایی دارند و نه ایران‌ خودرو می‌ تواند خیلی زود قطعات خودروی شما را تعمیر و یا تعویض کند . البته از حق نگذریم نمایندگی‌های ایران‌ خودرو خیلی خوب نسخه تمام خودرو ها را می ‌پیچند ؛ یعنی خودروها را تعمیر می ‌کنند ، ولی مشخص نیست که چرا دوباره همان مشکل و با شدت بیشتری رخ می ‌دهد . با اینکه ایران خودرو از لحاظ تعداد نمانیدگی وضعیت خوبی دارد ، اما خب همین امروز برخی از نمایندگی ها از انجام ساده ترین کار ها امتناع کرده و شما را به نمایندگی دیگری ارجاع می دهند .

3- افت قیمت  S7

به طور کلی خودروهای چینی بازار خوبی ندارند ، مگر مدل ‌های معدود و پر طرفداری که فروش مناسب و خوبی داشته‌ اند . اما متاسفانه همان طور که ذکر شد ؛ هایما اس7 فروش خوبی ندارد و این را می ‌توان با یک نگاه به خیابان متوجه شد . بنابر این اگر زمانی از کرده خود پشیمان شده و بخواهید هایما اس7 خود را بفروشید ؛ باید چند میلیون تومانی تخفیف بدهید و مدت زمان زیادی در انتظار مشتری بمانید .

4- موتور ضعیف ، وزن بالا و شتاب پایین  S7

خب جمع شدن این سه مشکل در یک جا فقط و فقط از ایران خودرو و شرکای چینی اش بر می آید . این خودرو با یک موتور 2 لیتری و قدرت 148 اسب بخاری عرضه می شود . با توجه به وزن 1550 کیلوگرمی این خودرو ، به نظر می رسد که موتور در نظر گرفته شده برای این محصول واقعا نا مناسب است . البته قول برخی از دوستان ، همین که این غول چینی با موتور TU5 عرضه نشده باید خدارا شکر کنیم .

در کنار این دو مشکل ، اکثر خریداران این خودرو، از شتاب به شدت ضعیف این محصول ناراضی هستند . حد اکثر سرعت این شاسی بلند چینی نیز 165 کیلومتر ذکر شده است که خب ، واقعا نمی توان در مورد آن حرفی زد .

5- مشکلات نا مشخص S7

در پی بررسی های به عمل آمده ، مشخص شد برخی از دستگاه های تحویل شده ، دارای مشکلاتی چون قفل کردن ناگهانی چرخ عقب ، وجود صدای نا مشخص از قسمت عقب خودرو، ورود صدای موتور در سرعت بالای 120 کیلومتر به داخل کابین ، عملکرد نا مناسب گیربکس های اتومات ، مصرف بالای سوخت است . البته اینکه برخی از این مشکلات به دلیل مونتاژ نا مناسب مهندسین خبره ایران خودرو باشد نیز کاملا متصور است .

هایما S7

بررسی ارزش خرید هایما S7 توربو

مهم ‌ترین رقبای آن را در بازار می ‌توانیم جک  S5، بی وای دی S6 و چری تیگو 5 بدانیم . البته به تازگی یک رقیب قدرتمند به نام هاوال H2 هم وارد بازار شده که باتوجه به ظاهر و ویژگی ‌های فنی به مراتب بهتر ، گزینه بهتری در مقایسه با خودرو های یاد شده به شمار می ‌رود . اما باتوجه به اینکه هایما S7 توربو اخیرا قیمت بسیار بالایی پیدا کرده ، کاملا ارزش خرید خود را از دست داده است

بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.